• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: więcej autobusów na Chwarzno

Michał Sielski
22 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Niektóre linie zostaną zlikwidowane, ale większa częstotliwość innych - jak choćby 147 - nadrobi to z nawiązką. Niektóre linie zostaną zlikwidowane, ale większa częstotliwość innych - jak choćby 147 - nadrobi to z nawiązką.

Od poniedziałku, 1 marca, na Chwarzno-Wiczlino dojedziemy autobusem częściej i wygodniej. To efekt badań oczekiwań mieszkańców peryferyjnych dzielnic Gdyni. Do tej pory zdecydowana większość z nich wybiera samochód, decydując się na dojazd do centrum, bo oferta komunikacji publicznej jest niezadowalająca.



Co jest najważniejsze, by komunikacja publiczna była konkurencyjna dla auta?

- W ramach projektu unijnego Smacker w grudniu 2019 r. przeprowadzono badania preferencji i zachowań transportowych wśród mieszkańców dzielnicy Chwarzno-Wiczlino. Na podstawie analizy wyników tych badań podjęto decyzję o zmianie modelu obsługi: zmniejszeniu liczby linii na rzecz większej liczby kursów na podstawowych w obsłudze dzielnicy liniach. Tym samym od 1 marca zawieszone zostają linie 103 i 172, a więcej kursów wykonywać będą autobusy 140, 147 i 160. Podczas planowania wprowadzenia tych zmian bardzo ważna dla nas była identyfikacja problemów i potrzeb mieszkańców Chwarzna-Wiczlina. Wspomniane badanie pozwoliło poznać ich oczekiwania i odpowiedzieć na nie, wprowadzając właściwie zmiany - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki.

Domy w Chwarznie. Komfort życia poza centrum



Autobusy jak metro - co 5 minut



W efekcie autobusy różnych linii będą jeździć w stronę Śródmieścia w godzinach porannego i popołudniowego szczytu w stałych odstępach pięciu minut.

W niedalekiej przyszłości zwiększyć się też ma konkurencyjność czasu dojazdu, którą zapewni projektowany buspas od ul. GierdziejewskiegoMapka czy planowana budowa parkingów przesiadkowych.

- Te elementy zmierzają bezpośrednio do skrócenia czasu dojazdu do najbliższego węzła przesiadkowego, jakim jest Wzgórze św. Maksymiliana, oraz do opracowania pierwszego w Polsce Planu Mobilności dla dzielnicy - wyjaśnia Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
W jego ramach rozważane jest nawet wprowadzenie "komunikacji na zamówienie". Na razie jednak konkretem, który już za kilka dni zmieni komunikację w dzielnicy, są nowe rozkłady jazdy autobusów.

Szczegóły zmian:


Linie 103, 140 i 160
Likwidacji ulega linia 103. W zamian za jej kursy na odcinku z Chwarzna do centrum zaplanowano dodatkowe kursy na liniach 140 i 160.

W godzinach szczytów zapewni się naprzemienne kursy na liniach: 140, 147 i 160 - o identycznym przebiegu trasy w Śródmieściu - rytmicznie co 5 minut. Ponadto poprawi się punktualność odjazdów autobusów z centrum w kierunku Chwarzna-Wiczlina. Będzie to możliwe dzięki rozpoczynaniu kursów autobusów wszystkich linii z pl. Konstytucji, co wyeliminuje opóźnienia, jakie miały miejsce np. na linii 103 od strony Obłuża.

W analogiczny sposób usprawni się również obsługa relacji: Śródmieście - Obłuże Górne. W zastępstwie za linię 103 na trasie z Obłuża do centrum i z powrotem wprowadzone zostaną nowe kursy na linii 182. Na tej trasie zaplanowano naprzemienne odjazdy autobusów linii 128, 182 i 209. Na zmianach zyskają zatem również mieszkańcy północnych dzielnic Gdyni.

Linia K
W dni powszednie zaplanowano dwa nowe kursy w godzinach wieczornych, na trasie z Kaczych Buków do zajezdni Grabówek SKM, które to obsługiwane będą trolejbusami. Dzięki temu ostatni kurs z pętli Kacze Buki wykonywany będzie o godzinie 19:46, a nie tak jak dotychczas, po godzinie 18.

Linia 121
W dni powszednie zwiększa się do 30 minut częstotliwość kursów w godzinach popołudniowego szczytu ze Szpitala w Redłowie w kierunku Chwarzna. Likwidacji ulega kurs o godzinie 8:30 z Kaczych Buków w kierunku Redłowa.

Linia 140
Zwiększa się do 20 minut częstotliwość kursów w powszednie dni nauki szkolnej w godzinach szczytu popołudniowego oraz do 40 minut w godzinach międzyszczytowych i w soboty. Ma to związek z likwidacją linii 172. W kierunku Dworca Głównego PKP z trasy linii 140 wyłącza się zajazd na pętlę Chwarzno Sokółka.

Linia 147
Wszystkie kursy wprowadza się na trasę ulicami Staniszewskiego i Zaruskiego. Oznacza to znaczną poprawę oferty przewozowej w tej części Chwarzna, dzięki wzrostowi częstotliwości kursowania autobusów odpowiednio:
  • z nierytmicznych średnio czterech odjazdów na godzinę - do rytmicznej częstotliwości co 10 minut w godzinach szczytów przewozowych w dni powszednie nauki szkolnej;
  • z nierytmicznych średnio dwóch/trzech odjazdów na godzinę - do rytmicznej częstotliwości co 15 minut w godzinach szczytów przewozowych w dni powszednie wolne od nauki szkolnej;
  • z nierytmicznych średnio dwóch odjazdów na godzinę (co 20-40 minut) - do rytmicznej częstotliwości co 20 minut w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych i wczesnowieczornych (do godz. 21), a także w soboty do godziny 21 i w niedziele w godzinach 7:30-21;
  • z 60 do 30 minut we wszystkie dni tygodnia w godzinach późnowieczornych oraz w niedziele do godz.7:30.
W kierunku Dworca Głównego PKP z trasy linii 147 wyłącza się zajazd na pętlę Chwarzno Sokółka.

W wybranych kursach linii 147 wprowadza się zajazd na przystanek Chwarzno-Polanki przy dużym, nowym osiedlu o tej samej nazwie (obecnie Gierdziejewskiego). W obu kierunkach obsługę przystanku Chwarzno Polanki zaplanowano po przejeździe autobusów ulicami Staniszewskiego i Zaruskiego, co oznacza, że zarówno w kierunku Karwin Tesco, jak i Dworca Głównego PKP, w kursach z zajazdami obowiązują dotychczasowe przystanki "Gierdziejewskiego".

W dni powszednie zajazdy przez Chwarzno Polanki w obu kierunkach zaplanowano w każdym kursie po godzinie 21, w soboty - od godziny 17 co około 40-60 minut, natomiast w niedziele - co 40-60 minut do godziny 21 oraz co około 60 minut po godzinie 21.

Linia 160
Zmienia się trasę przejazdu: podstawową trasę zaplanowano z Gdyni Dworca Gł. PKP do przystanku końcowego Chwarzno Polanki (obecnie Gierdziejewskiego). Autobusy tej linii nie będą już obsługiwać przystanku Chwarzno Sokółka. Dzięki likwidacji linii 103 i 172 możliwe było zaplanowanie znacznego zwiększenia liczby kursów na linii 160 w powszednie dni nauki szkolnej.

Autobusy linii 140 i 160 zapewnią wysoką częstotliwość na trasie Chwarzno Polanki - Gdynia Dworzec Główny PKP, tj. co 10 minut w godzinach porannego i popołudniowego szczytu w dni nauki szkolnej, co 15 minut w szczytach w dni wolne od nauki szkolnej oraz co 20 minut w dni powszednie w godzinach międzyszczytowych i wieczornych (w kierunku Śródmieścia do godziny 18, a w kierunku Chwarzna do godziny 21) oraz w soboty w godzinach 6-17.

Wybrane kursy ze Śródmieścia - zjazdy do bazy PKM w Kaczych Bukach - zaplanowano na dłuższej trasie: ulicami Chwarznieńską, Rdestową, Chwaszczyńską i Starochwaszczyńską - do przystanku Kacze Buki. Kursy dojazdowe z bazy PKM udostępnia się natomiast pasażerom już od przystanku Wiczlińska - Śliska.

Linia 172
Likwidacji ulega linia 172 - w zamian zwiększa się liczbę kursów na liniach 140 i 160.

Linia 181
W dni nauki szkolnej uruchamia się dodatkowy, postulowany przez pasażerów, kurs z Sopotu Reja w kierunku Kaczych Buków - o godzinie 7:33.

Linia 182
Z uwagi na likwidację linii 103 uruchamia się nowe kursy w godzinach porannego i popołudniowego szczytu przewozowego oraz w porze wczesnowieczornej w dni powszednie. W godzinach porannych część kursów przewidziano w wydłużonej relacji: Obłuże Maciejewicza - Redłowo SKM, ulicą Łużycką. W godzinach popołudniowych autobusy linii 182 i 209 zapewnią wspólną 15-minutową, rytmiczną częstotliwość kursów na trasie Gdynia: Dworzec Główny PKP Hala - Dąbka - Zielona. Kursy autobusów linii 182 i 209 zaplanowano z przystanku Gdynia Dworzec Główny PKP Hala naprzemiennie z odjazdami autobusów linii 128. Ponadto na linii 182 uruchamia się nowy kurs w kierunku Obłuża Maciejewicza - pomiędzy ostatnim obecnie wykonywanym kursem na linii 182 a pierwszym kursem na zastępującej ją linii 282.

Linia 700
Zmianie ulegają godziny odjazdów z pętli: Witomino Leśniczówka, Redłowo Szpital i Wiczlino Niemotowo. Nie będą też wykonywane kursy linii 700 z Chwarzna Sokółki - kursy linii 160 zjeżdżające do zajezdni wykonywane będą z oznaczeniem 160 na trasie wydłużonej do Kaczych Buków.

Linia 710
Likwidacji ulegają dwa kursy w dni powszednie z Kaczych Buków o godzinie 19:12 i 19:52 - obsługujące je do tej pory trolejbusy kieruje się na linię K.

Linia 740
Uruchamia się nowe kursy na trasie Pogórze Dolne - Gdynia Dworzec Główny PKP w dni powszednie.

Linia 760
Analogicznie jak na liniach 140 i 160, likwiduje się zajazd na przystanek Chwarzno Sokółka.

Linia 770
W dni powszednie kurs z węzła Franciszki Cegielskiej o godzinie 17:10 przewidziano od przystanku I Urząd Skarbowy (o godzinie 17:19). Uruchamia się także dodatkowy kurs z tego samego przystanku o godzinie 17:59.


Miejsca

Opinie (150) 4 zablokowane

  • I to jest bardzo dobry plan!

    Buspasy powinny być na całej trasie. Do roboty!

    • 21 19

  • (1)

    Czyli obwodnica Witomina w 2050 roku?

    • 29 7

    • Za szczurka i furka nigdy, a że oni wiedzą że zawsze wygrają to i nic nie robią

      • 2 5

  • 172 nie pokrywa sie z linią 147. To jak jeden ma zastapić drugi w takim wypadku ? Oni zdurnieli juz do reszty. (3)

    • 39 11

    • (2)

      Przykrywa sie w 140 i 147.

      • 0 4

      • Pisałam o 172! (1)

        • 4 1

        • A ja niby o czym? 172 pokrywa się w 140 i 147. Czytaj ze zrozumieniem.... Żenada.

          • 0 5

  • Brawo

    Wszystkie zmiany dla sąsiadów Pana Sz.

    • 26 7

  • Dalej brak bezpośredniego autobusu w relacji Wiczlino - Chwarzno - Obwodnia/Estakada - Morska (Leszczynki, Grabówek) (2)

    oraz sensownego połączenia Wiczlino - Chwarzno - Obwodnica/Estakada - Obłuże Centrum - Oksywie. Zaparli się, żeby wszytskie autobusy jeździły przez Witomino na Węzeł, tymczasem największa sypialnia Gdyni nie ma połączenia bezpośredniego ani z Akademią Marynarki Wojennej ani z Akademią Morską. Jak mamy zachęcać młodzież do korzystania z KM? A kiedy połączenie Wiczlino-Chwarzno - obwodnica - Matarnia (dojazd do PKM). Władze Gdyni w ogóle nie kumają, ze dziś ludzie mieszkają w jednym miejscu, studiują w innym mieście, pracują jeszcze w innym. Ludzie w UM! heloł! mamy XXI wiek! trzecia dekada!

    • 48 6

    • A ja pracuję na Obłużu

      I jeżdżenie autobusem K przez Chylonię w korku kompletnie się nie opłaca. Też czekam na takie połączenie, ale chyba się nie doczekam.

      • 6 0

    • Dlatego trzeba wreszcie puścić K na północ (Oksywie) bezpośrednio Estakadaą

      • 3 0

  • Prośba do ZKM (3)

    W niedziele autobus 172 miał jeździć do Chyloni przez Marszewo , to miał być dojazd do Leśnego Ogrodu Botanicznego i co ten pomysł już nieaktualny ??. Wielka szkoda , może da się jeszcze coś pozmieniać w tych rozkładach tak aby chociaż raz w tygodniu można było dojechać do Leśnego Ogrodu Botanicznego w Marszewie.

    • 34 7

    • Refleksja

      Od marca zeszłego roku ogród jest zamknięty?

      • 0 6

    • Można, 288. :)

      • 0 1

    • Z Cisowej lub Chwarzna to jest bardzo miły ok. 3 km spacerek przez las

      Polecam

      • 0 0

  • Po co linie 140 i 160 jak w 100% jadą tą samą trasą. Nie łatwiej zlikwidować 160 w zamian za to 140 obejmie wszystkie kursy 160 i pojedzie do Wiczlina, natomiast 147 przez Staniszewskiego. Wzmocnienia to linia K i 121 w postaci linii 121 szczytowej i K całodziennej również w niedzielę

    • 29 3

  • Staniszewskiego

    Dziękuję....przyda się

    • 14 6

  • To znaczy że obwodnica witomina w 2050 roku?

    • 19 2

  • Ale niedawno był artykul o pkm przez dobrowe i chwarzno do centrum

    To po co tyle inwestycji

    Oczywiście pytanie retoryczne wiadomka ze obiecane czyli niewykonane

    • 19 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane