• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: zatoki autobusowe wyremontowane za 7 mln zł

Patryk Szczerba
1 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Zatoki zmodernizowano m.in. na przystankach przy ul. Hutniczej w okolicach Estakady Kwiatkowskiego. Zatoki zmodernizowano m.in. na przystankach przy ul. Hutniczej w okolicach Estakady Kwiatkowskiego.

Zakończyła się modernizacja zatok autobusowych w Chyloni, Leszczynkach oraz centrum Gdyni. Zamontowano na nich wiaty dla oczekujących pasażerów oraz tablice wyświetlające czas pozostały do odjazdu. Wykonano też prace kanalizacyjne, sanitarne i teletechniczne.



Modernizację przeprowadziły trzy firmy: MTM SA, Eurovia Polska SA oraz WPRD Gravel Sp. z o.o.

Co sądzisz o autobusowych zatokach?

Przystanki ze zmodernizowanymi zatokami:

  • węzeł Żołnierzy Wyklętych 01 / ul. Morska, kierunek Śródmieście,
  • węzeł Żołnierzy Wyklętych 02 / ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Zamenhofa / ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Wiejska 01 / ul. Morska, kierunek Śródmieście,
  • Wiejska 02 / ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Hutnicza Estakada 01 / Estakada Kwiatkowskiego, kierunek Morska,
  • Hutnicza Estakada 02 / Estakada Kwiatkowskiego, kierunek Obłuże,
  • Hutnicza Estakada 04 / Hutnicza kierunek Rumia,
  • Kilińskiego 02 / ul. Władysława IV, kierunek Wzgórze Świętego Maksymiliana.

Rozkład jazdy ZKM Gdynia


Oprócz zatok na przystankach zamontowano nowe wiaty, przysiadaki i ławki oraz tablice z elektronicznym rozkładem jazdy. W ramach modernizacji zostały wykonane prace drogowe, kanalizacyjne, sanitarne i teletechniczne.

Blisko 7 mln zł za prace



Prace kosztowały blisko 7 mln zł. Gdyńscy urzędnicy informują, że modernizację zatok sfinansowano z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.

W ramach modernizacji zostały też wykonane prace drogowe, kanalizacyjne, sanitarne i teletechniczne.

- Spora część robót wymagała niekiedy skomplikowanych ingerencji w strukturę podziemną. Tego typu prace pochłaniały najwięcej czasu. Nawierzchnia każdej zatoki autobusowej wykonana jest na wytrzymałej konstrukcji, dzięki czemu posłuży na lata i zapewni pojazdom stabilny i wygodny dojazd do krawędzi peronu przystankowego - wyjaśnia Tomasz Krzak, z Zarządu Dróg i Zieleni.

Zatoki autobusowe nie wszystkim się podobają



Z każdą informacją o modernizacji zatok autobusowych pojawiają się opinie, że pomagają jednak przede wszystkim kierowcom samochodów, a nie pasażerom, więc w wielu krajach odchodzi się od ich budowy i remontów.

Czytaj też: Zatoki? Potrzebne czy nie

- Każda zatoka to dla autobusu jednak strata czasu przejazdu. Jeśli to zsumujemy, to opóźnienie przez wjeżdżanie i wyjeżdżanie z zatok jest duże. Dodatkowo zatoki wtłacza się często w infrastrukturę kosztem chodnika, drogi rowerowej. Ruch pieszy czy rowerowy przez to koliduje z przystankiem, a pasażerowie często muszą przechodzić pod wiatą - mówią nam administratorzy funkcjonującego na Facebooku profilu "Zatoki? To się leczy".

Krytyka lokalnych społeczników



Głos zabierają także lokalni społecznicy, dodając, że subiektywne odczucia kierowców są takie, że zatoki upłynniają ruch. Praktyka pokazuje, że to nieprawda.

- Jest wiele ulic z zatokami, które korkują się regularnie w szczycie. Czyli to nie autobus stojący na prawym pasie powoduje zatory. Uprzywilejowana miejska, spójna sieć dróg rowerowych czy bezpieczne chodniki - to tutaj powinny być wydawane miejskie pieniądze i to jest recepta na korki - wskazuje Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego.
Nie brakuje też głosów, że zdarzają się kierowcy, którzy nie podjeżdżają do krawędzi, utrudniając wyjście - zwłaszcza mniej sprawnym - pasażerom.

Miejsca

Opinie (193) ponad 10 zablokowanych

  • Czy aby nie za drogie te zatoczki? 7 baniek na 9 zatoczek?? Coś to dziwne. 800 tysi za jedną?

    Toż to kilka domów za zatoczkę można zbudować.

    • 2 0

  • 7 milionów za remont 9-ciu przystanków

    wnioski wyciągajcie sami

    • 3 1

  • (1)

    a czy te społeczniackie karaluchy nie widzą że ich kochane autobusy opóźnia np ustawianie wiat przystankowych w tych wyremontowanych zatoczkach przy węźle wyklętych kierunek cisowa jakiś matoł ustawił wiatę tak że przód autobusu staje 10 m przed wiatą a jak jadą dwa to już ludzie muszą biec 30 m i to niby nie opóźnia?

    • 2 0

    • Też zwróciłem uwagę na te wiaty ustawione na początku przystanków, a nie, jak byłoby logicznie, na środku. To samo jest w kierunku Centrum. Ciekaw jestem, co było przyczyną takiego umiejscowienia wiat, bo miejsca tam jest dużo.

      • 1 0

  • Zatoki autobusowe to wielka głupota (2)

    Zatoka autobusowa to element uprzywilejowania ruchu samochodowego, marginalizujący i utrudniający ruch komunikacji miejskiej.

    Podczas gdy autobus stoi w zatoce samochody osobowe wyprzedzają autobus i powodują że w czasie korka ten z każdym przystankiem znajduje się w tym korku coraz dalej, co daje niezasłużoną przewagę w czasie dojazdu na korzyść samochodu, co jest niezgodne z celami prawidłowej polityki transportowej, która powinna dążyć do uprzywilejowania i skrócenia czasu przejazdu komunikacją zbiorową. Docelowo tak aby dojazd komunikacją zbiorową był krótszy niż prywatnym samochodem.

    Z wszech miar korzystniejsze jest rozwiązanie w którym autobus zatrzymuje się przy przystanku na jezdni, a samochody czekają za nim.
    Wtedy po wymianie pasażerów autobus ma przed sobą wolną drogę i może poruszać się szybciej niż stojąc w korku samochodów które go ominęły.

    Dzięki rozwiązaniu bez zatok autobus odzyskuje ten czas który stracił stojąc na przystanku bo przed nim robi się wolne miejsce.

    • 3 7

    • jadąc samochodem osobowym chcąc wypuścić pasażera, muszę zatrzymać się w miejscu dozwolonym po czym poczekać aż ktoś mnie wpuści, albo się zrobi miejsce na pasie ruchu, czyli włączyć się do ruchu. Autobus także powinien podlegać takim samym zasadom, ponieważ nie ma powodów dla których jego pasażerowie powinni być bardziej uprzywilejowani jak pasażerowie i kierowca samochodu osobowego. równe prawa dla wszystkich

      • 0 0

    • przecież samochód biedny i**oto zawsze będzie szybszy od autobusu i żadne zaklęcia tego nie zmienią zapomniałeś kretynie że ten twój autibus można ominąć jak blokuje pas ruchu i tak czy owak ten twój autobus będzie za samochodami myślałeś kretynie o tym trochę?

      • 2 0

  • Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego. (4)

    to już nic nie trzeba dodawać...ręce same opadają

    • 30 2

    • tylko dlaczego oszołomów się cytuje w normalnych mediach? (2)

      Najgorzej, jak do szeroko rozumianego "mainstreamu" wchodzą skrajne, oszołomskie treści. Efekt takich praktyk jest widoczny w każdej chwili w skali ogólnokrajowej.

      • 14 0

      • Bo maja (1)

        Parcie na szkło, a dwa promuje się takich wariatów np. taką Lempart. Później łatwiej takimi manipulować

        • 3 0

        • Lempart walczy o prawa które się kobietom brutalnie zabiera

          a Kajetan próbuje narzucić wszystkim swoje fanaberie.

          taka jest różnica

          • 0 2

    • To ten typ co wozi rowerem cargo dzieci do przedszkola i chwali sie jakby morsował?

      Ten co ma nawet progi zwalniające w domu...

      • 24 0

  • W centrum Gdyni to się jedzie jak po kartoflisku (2)

    • 19 2

    • Np rondo naprzeciwko dworca głównego

      To wola o pomstę do nieba

      • 2 0

    • To jedż do Londynu i pojeżdzij z zachodu na wschód, to doświadczysz "kartofliska".

      Rzym, Praga Paryż i wiele miast europy ma takie same problemy z nawierzchnią jak miasta w PL.

      • 0 8

  • Aktywiści i ruchy anty zatokowe

    Niezbyt chyba myślą. W momencie gdy autobus jest zatrzymany w zatoce osoby niepełnosprawne mogą bez przeszkód wyjść. Dodatkowo dochodzi aspekt bezpieczeństwa gdzie autobus jest schowany np przed najazdem na tył autobusu.

    • 3 0

  • Likwidacja zatoki, dlaczego? (4)

    Jaka modernizacja? Dlaczego zlikwidowano zatokę na łącznicy wjazdowej z Hutniczej w kierunku Morskiej koło Radmoru?

    • 5 1

    • (1)

      Żeby zrobić rezerwę na drogę rowerową za przystankiem

      • 0 0

      • i dokąd ta droga rowerowa zaprowadzi do wąskiego pseudo chodnika?

        • 1 0

    • Przystanek na buspasie. (1)

      • 0 0

      • ale to nie jest żaden bus pas matole

        • 0 0

  • (4)

    O czym ten Kajetan mówi? Oczywiście, ze w godzinach szczytu i dużego natężenia ruchu korek może być i bez autobusu. Natomiast taki autobus stojący na środku pasa, poza godzinami szczytu, skutecznie blokuje inne pojazdy stojące za nim które mogłyby przejechać. Prosty przykład - jak na Myśliwskiej zlikwidowano zatokę autobusowa przy osiedlu Foresta, to korek był tam non stop i wylewał się aż na Bulońską. Zatoka wróciła - korka nie ma. Nie wiem w ogóle po co tutaj cytować jakichś pseudo specjalistów aktywistów miejskich którzy nie maja w zasadzie nic mądrego do powiedzenia.

    • 20 1

    • (3)

      nie blokuje tylko spowalnia.... kierowca nie jest pępkiem świata. może poczekać.

      • 0 10

      • ale po co biedny i**oto ma czekać skoro może jechać?Ja nie jadę samochodem baranie żeby się zatrzymywać na przystankach autobusowych

        • 1 0

      • (1)

        Analogicznie - kierowca autobusu i pasażerowie nie są pępkiem świata, mogą poczekać. I co teraz? ;)
        Nie ma sensu, żeby jeden autobus blokował np 5 samochodów. Spowalnia je już i tak wystarczająco jadąc 40kmh po wyjechaniu z zatoki. Zatoki są potrzebne, natomiast policja powinna egzekwować przepisy o wypuszczaniu autobusów z zatoki. Kierunkowskaz autobusu, kierowca osobówki staje i wpuszcza. Tak to powinno wygladac

        • 6 0

        • A nie że kierowca komunikacji wyjeżdża z zatoki nie używając kierunkowskazów i lusterek.

          • 1 0

  • Aktywiści miejscy jak zwykle z rakiem (3)

    Logika aktywistów miejskich - skoro w godzinach szczytu są korki to znaczy, że to nie wina autobusów. Ale to, że poza godzinami szczytu (a więc jakies 80% czasu w ciągu dnia) brak zatok skutecznie tamuje ruch to już zupełnie nie ważne. Najważniejsze, żeby wszyscy przesiadli sie na rowery i własne nogi i mieli 5metrowe chodniki. Po co dawać takim ludziom w ogóle możliwość wypowiedzi?

    • 40 4

    • xD (1)

      Tak tak, korki w godzinach szczytu to wina autobusów. Bo to oczywiście autobusy zajmują większość długości korka.

      I wielkie tamowanie ruchu. Od poczekania dziesięciu sekund nikt nie zginie, kierowcy czekają dużo dłużej na światłach.

      To ostatnie zdanie też fałszywe, bo pomija przesiadkę na zbiorkom, do którego także zachęcają ci "źli aktywiści" ;)

      • 0 1

      • a dlaczego ja mam czekać na jakiś tam autobus pacanie?Skoro ulica ma dwa pasy to po coś je ma prawda a to że tzw kierowca autobusu jest wybitną p...dą i nie umie jeździć to już nie jest moja wina jechałem niedawno z takim palantem w niedzielę pusty pojazd i po 10 przystankach 3 minuty obsuwy i zgadnij szmaciarzu żaden samochód go nie spowalniał

        • 0 0

    • Aktywisci mają zbyt obcisłe rajtuzy rowerowe...

      I tlen niedociera do mózgu.

      • 12 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane