• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia: zatoki autobusowe wyremontowane za 7 mln zł

Patryk Szczerba
1 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Zatoki zmodernizowano m.in. na przystankach przy ul. Hutniczej w okolicach Estakady Kwiatkowskiego. Zatoki zmodernizowano m.in. na przystankach przy ul. Hutniczej w okolicach Estakady Kwiatkowskiego.

Zakończyła się modernizacja zatok autobusowych w Chyloni, Leszczynkach oraz centrum Gdyni. Zamontowano na nich wiaty dla oczekujących pasażerów oraz tablice wyświetlające czas pozostały do odjazdu. Wykonano też prace kanalizacyjne, sanitarne i teletechniczne.



Modernizację przeprowadziły trzy firmy: MTM SA, Eurovia Polska SA oraz WPRD Gravel Sp. z o.o.

Co sądzisz o autobusowych zatokach?

Przystanki ze zmodernizowanymi zatokami:

  • węzeł Żołnierzy Wyklętych 01 / ul. Morska, kierunek Śródmieście,
  • węzeł Żołnierzy Wyklętych 02 / ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Zamenhofa / ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Wiejska 01 / ul. Morska, kierunek Śródmieście,
  • Wiejska 02 / ul. Morska, kierunek Cisowa,
  • Hutnicza Estakada 01 / Estakada Kwiatkowskiego, kierunek Morska,
  • Hutnicza Estakada 02 / Estakada Kwiatkowskiego, kierunek Obłuże,
  • Hutnicza Estakada 04 / Hutnicza kierunek Rumia,
  • Kilińskiego 02 / ul. Władysława IV, kierunek Wzgórze Świętego Maksymiliana.

Rozkład jazdy ZKM Gdynia


Oprócz zatok na przystankach zamontowano nowe wiaty, przysiadaki i ławki oraz tablice z elektronicznym rozkładem jazdy. W ramach modernizacji zostały wykonane prace drogowe, kanalizacyjne, sanitarne i teletechniczne.

Blisko 7 mln zł za prace



Prace kosztowały blisko 7 mln zł. Gdyńscy urzędnicy informują, że modernizację zatok sfinansowano z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 z Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych.

W ramach modernizacji zostały też wykonane prace drogowe, kanalizacyjne, sanitarne i teletechniczne.

- Spora część robót wymagała niekiedy skomplikowanych ingerencji w strukturę podziemną. Tego typu prace pochłaniały najwięcej czasu. Nawierzchnia każdej zatoki autobusowej wykonana jest na wytrzymałej konstrukcji, dzięki czemu posłuży na lata i zapewni pojazdom stabilny i wygodny dojazd do krawędzi peronu przystankowego - wyjaśnia Tomasz Krzak, z Zarządu Dróg i Zieleni.

Zatoki autobusowe nie wszystkim się podobają



Z każdą informacją o modernizacji zatok autobusowych pojawiają się opinie, że pomagają jednak przede wszystkim kierowcom samochodów, a nie pasażerom, więc w wielu krajach odchodzi się od ich budowy i remontów.

Czytaj też: Zatoki? Potrzebne czy nie

- Każda zatoka to dla autobusu jednak strata czasu przejazdu. Jeśli to zsumujemy, to opóźnienie przez wjeżdżanie i wyjeżdżanie z zatok jest duże. Dodatkowo zatoki wtłacza się często w infrastrukturę kosztem chodnika, drogi rowerowej. Ruch pieszy czy rowerowy przez to koliduje z przystankiem, a pasażerowie często muszą przechodzić pod wiatą - mówią nam administratorzy funkcjonującego na Facebooku profilu "Zatoki? To się leczy".

Krytyka lokalnych społeczników



Głos zabierają także lokalni społecznicy, dodając, że subiektywne odczucia kierowców są takie, że zatoki upłynniają ruch. Praktyka pokazuje, że to nieprawda.

- Jest wiele ulic z zatokami, które korkują się regularnie w szczycie. Czyli to nie autobus stojący na prawym pasie powoduje zatory. Uprzywilejowana miejska, spójna sieć dróg rowerowych czy bezpieczne chodniki - to tutaj powinny być wydawane miejskie pieniądze i to jest recepta na korki - wskazuje Kajetan Lewandowski z Miasta Wspólnego.
Nie brakuje też głosów, że zdarzają się kierowcy, którzy nie podjeżdżają do krawędzi, utrudniając wyjście - zwłaszcza mniej sprawnym - pasażerom.

Miejsca

Opinie (193) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Za 2 lata znów będą je modernizować

    • 0 0

  • CBA musi wjechać, inaczej skończymy jak Detroit ...

    • 1 0

  • Zatoki autobusowe

    Za 2 góra 3 lata do kapitalnego remontu bo się zapadną tak jak wszystkie wcześniej wyremontowane zatoki autobusowy jaki studzienki kanalizacyjne i ściekowe które po roku od chwili remontów zapadają się z powrotem czy nad tym nikt nie panuje

    • 0 0

  • C z tą PRL- ową wiatą na Obłużu Centrum? (1)

    • 0 0

    • Skansen. Dla potomnych. Gimby niech poznajo.

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Kto ma pierwszeństwo (38)

    Czy kierowcy autobusów są beszczelni pchają się ruszając z przystanku czy mają pierwszeństwo? Zna ktoś odpowiedź na to pytanie? Bo już mnie oni .....

    • 9 91

    • (6)

      Art. 18. o ruchu drog.
      Obowiązki kierującego zbliżającego się do przystanku autobusowego
      1.
      Kierujący pojazdem, zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym, jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu, jeżeli kierujący takim pojazdem sygnalizuje kierunkowskazem zamiar zmiany pasa ruchu lub wjechania z zatoki na jezdnię.

      Ma pierwszeństwo

      • 11 2

      • w którym miejscu Art. 18. jest mowa o pierwszeństwie? (5)

        • 9 3

        • (4)

          "jest obowiązany zmniejszyć prędkość, a w razie potrzeby zatrzymać się, aby umożliwić kierującemu autobusem (trolejbusem) włączenie się do ruchu"

          A nie. Przepraszam. Tu na pewno nie chodzi o ustąpienie pierwszeństwa.

          • 7 1

          • prawo tak nie działa (3)

            Jeżeli wprost coś nie jest zdefiniowane - czyli nie ma literalnie słowa "pierwszeństwo" w tym przypadku, to nie ma mowy o pierwszeństwie w rozumieniu kodeksu drogowego. Zresztą w jakimś celu w roku 1997 ustawodawca usunął zapis o pierwszeństwie autobusów i trolejbusów. Z bardzo prostego powodu - z pewnością byli tacy kierowcy autobusów, którzy włączali kierunkowskaz i nie patrząc w lusterko wjeżdżali na pas ruchu, bo mieli pierwszeństwo.

            • 4 4

            • (2)

              Jest literalnie "zatrzymać się". Nie musisz robić nic więcej. Kierowca autobusu może włączyć kierunkowskaz i jechać, bo to Ty w razie potrzeby masz się zatrzymać (a nie on czekać). Z czymś jeszcze masz problem? Chętnie wytłumaczę.

              • 1 4

              • Może włączyć?! Bzdura. Przed manewrem ma obowiązek to zasygnalizować.
                A w ogóle, jak to w życiu...na drodze zasada ograniczonego zaufania. I trzeba uważać na " ruchy" innych, nawet, jak ty jesteś na prawie czy przywileju.

                • 0 0

              • o matko...

                To dlaczego ustawodawca w innych przypadkach wyraźnie wskazuje kto ma pierwszeństwo na drodze - tramwaj przed samochodem, ten z prawej przed tym z lewej, ten na zielonym przed tym na czerwonym, itd. Tutaj nie ma mowy o pierwszeństwie.

                Spójrz na przepis:

                2. Kierujący autobusem (trolejbusem), o którym mowa w ust. 1, może wjechać na sąsiedni pas ruchu lub na jezdnię dopiero po upewnieniu się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

                Kierujący autobusem nie ma prawa wjechać na jezdnie jeżeli widzi, że jakiś samochód go nie przepuścił, ergo nie ma pierwszeństwa

                • 3 1

    • Jeśli stanowi to dla ciebie problem i sam nie potrafisz odpowiedzieć na to pytanie. Jedyne co mogę ci zaproponować, to oddaj prawo jazdy

      • 0 1

    • nie mają pierwszeństwa (7)

      Jeżeli nie wpuścisz autobusu, a on mimo wszystko ruszy i doprowadzi do kolizji, to jest jego wina. Ty masz obowiązek go wpuścić, natomiast to nie oznacza, że pojazd ten ma pierwszeństwo - jak do takiej kolizji przyjedzie policja, to Ty dostaniesz mandat za nie wpuszczenie autobusu, a kierowca za spowodowanie kolizji, a koszty naprawy pójdą z OC ZKM.

      • 16 22

      • Art 18pkt 1 (5)

        Chyba jestes ze wsi( poważny problem mają 3litery w nr rej),to pkt 2.

        • 8 3

        • lepiej być wieśniakiem niż analfabetą (4)

          Przeczytaj dobrze artykuł, na który się powołujesz i powiedz w którym dokładnie miejscu jest mowa o pierwszeństwie przejazdu. Tam tylko jest mowa o obowiązku wpuszczenia autobusu, nie ma mowy o pierwszeństwie, a artykuł drugi wprost stwierdza, że kierowca nie ma prawa wjechać na pas, jeżeli spowoduje zagrożenie.

          Pierwszeństwo pojazdów komunikacji było w starym kodeksie drogowym - przed 1997 rokiem o ile pamiętam. Nowy zniósł pierwszeństwo, ale wprowadził obowiązek przepuszczania. Niby to samo, ale diabeł tkwi w szczegółach - tym właśnie szczegółem jest ewentualna kolizja.

          • 8 2

          • Wsiunie jeden! (1)

            Gdyby było po twojej chorej mysli, to w art 18, punkt 2 (poza miastem, piszę bo nieuku nie czytałeś)by nie był potrzebny.

            • 0 1

            • brzmienie art.18 ust.2 - gdzie tu mowa o terenie zabudowanym :)))))

              2. Kierujący autobusem (trolejbusem), o którym mowa w ust. 1, może wjechać na sąsiedni pas ruchu lub na jezdnię dopiero po upewnieniu się, że nie spowoduje to zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

              • 0 0

          • oj, wiesniaku!

            A na zajęte skrzyzowanie możesz wjechać? I rozpieprzyc co się da, bo masz zielone światło? Uzbieraj parę punktów na egzamin!

            • 1 1

          • Szczegolem jest twoje

            I tobie podobnych zdrowie psychiczne! Życzę cudownego ozdrowienia na zderzaku autobusu. Policja przykleic ci plaster!

            • 1 1

      • He

        Od kiedy ZKM ma swoje autobusy lub trolejbusy żeby płacili odszkodowanie??? Ogarnij się.

        • 6 3

    • Co wy wiecie? (5)

      Powinieneś wpuścić autobus wtedy gdy ma włączony lewy kierunkowskaz i chce włączyć się do ruchu. Kierunkowskaz jest tu słowem kluczem i po temacie.

      • 4 0

      • ale nikt tego nie neguje (4)

        Tak - owszem, przepisy mówią, że trzeba wpuścić autobus, ale nie mówią o pierwszeństwie tegoż autobusu. Jeżeli jadę na zielonym świetle a ktoś mnie wali w bok bo wyjechał na czerwonym to jest to jego niepodważalna wina. Jeżeli ja nie wpuszczam autobusu, a on wyjeżdża prosto mi pod maskę i ja w niego walę, to jest to jego wina, nie moja.

        • 5 1

        • (1)

          z700 - ze swoim podejściem zapewne nie wpuszczasz autobusów, bo masz pierwszeństwo i tak bronisz swojego świętego prawa. To, że w takiej sytuacji ignoruje się obowiązek zatrzymania celem umożliwienia włączenia się do ruchu pojazdowi transportu publicznego już nie ma żadnego znaczenia? trochę wzajemnego szacunku na drodze

          • 0 1

          • przecież piszę, że trzeba się zatrzymywać

            a kiedy ja zanegowałem, że muszę się zatrzymać? Muszę się zatrzymać, a że tego nie respektuję nie wynika z tego, że uważam, że mam pierwszeństwo, tylko dlatego, iż uważam, że jest to przepis który w nieuzasadniony sposób daje większe prawa jednym uczestnikom ruchu kosztem drugich. Jak ja się nie zgadzam z jakąś regulacją, to się do niej nie stosuję po prostu.

            • 1 0

        • Jak masz czerwone światło przed sobą, to też Ci przepisy nie mówią kto ma akurat pierwszeństwo, tylko że masz się zatrzymać.

          • 2 0

        • Wytłumacz mi w jaki sposób po zgodnym z przepisami zmniejszeniu prędkości, a w razie potrzeby zatrzymaniu się, chcesz przywalić w autobus. Czym?

          Są oczywiście ludzie, którzy "zbliżając się do oznaczonego przystanku autobusowego (trolejbusowego) na obszarze zabudowanym" i widząc na nim autobus spodziewają się przebiegających jednorożców lub parady miłości. Ale jak ktoś ma rozum większy od kanarka to widzi autobus, który może zasygnalizować chęć wyjechania z zatoki. I jeśli to nastąpi, to zgodnie z przepisami zmniejsza prędkość lub zatrzymuje się.

          • 0 0

    • Do Trójmiasto.pl

      I tu kochana redakcjo w tej dyskusji pojawił się temat na kolejny artykuł, skoro jest aż taka rozbieżność w interpretacji tego przepisu przez kierujących, może warto by zasięgnąć opinii jakiegoś instruktora i egzaminatora, oraz policjanta drogówki

      • 3 0

    • Co jest bezczelnego w ruszaniu z przystanku? Czy ruszający autobus tak bardzo godzi w Twoją dumę? Chcesz z kimś o tym porozmawiać?

      • 1 0

    • Autobus (1)

      Autobus zawsze ma pierwszeństwo przy wyjeździe z zatoki w terenie zabudowanym. Po włączeniu kierunkowskazu inni użytkownicy ruchu są zobligowani do natychmiastowego przepuszczenia autobusu włączającego się do ruchu.

      • 1 2

      • Owszem, są zobligowaniu do przepuszczenia autobusu, ale autobus pierwszeństwa nie ma w rozumieniu kodeksu drogowego. Zresztą to precyzuje ustęp 2 Art 18. Jeżeli kierowca autobusu zobaczy w lusterku, że samochód go nie przepuścił i wjedzie mu przed maskę powodując kolizję jest tej kolizji winny. Gdyby miał pierwszeństwo, winy by nie ponosił. Koniec i kropka. Czy to takie trudne przeczytać i zrozumieć trzy zdania zapisane w Kodeksie Drogowym?

        • 2 0

    • mają pierwszeństwo

      • 0 1

    • nie ma takiego wyrazu "beszczelni" nieuku.

      • 1 0

    • Nie ma pierwszeństwa, natomiast Ty masz obowiązek wpuszczenia go w momencie wyjazdu z zatoki - co daje w efekcie, że podczas kolizji dostaniesz mandat za nie wpuszczenie autobusu/trolejbusu na pas ruchu, a kierowca autobusu mandat za spowodowanie kolizji drogowej i to z ubezpieczenia autobusu/trolejbusu pojdzie na naprawe Twojego auta mimo wszystko.

      • 7 1

    • Co za tumany (2)

      autobus ma pierwszeństwo

      • 6 9

      • nie ma - nie wprowadzaj w błąd

        • 9 2

      • Ma, co nie oznacza ze może wylecieć z zatoki jak bomba. W terenie niezabudowanym już ten przepis nie obowiązuje.

        • 9 0

    • masz obowiazek wypuscic (1)

      Tak, jak nie możesz wjechać na zajęte skrzyzowanie.

      • 11 0

      • Ty masz obowiązek autobus wypuścić, ale kierowca autobusu ma obowiązek upewnić się i spojrzeć w lusterko. Co w sytuacji gdy będzie jechać rozpedzony wóz strażacki lub smieciarka? Wyjedzie przed rozpędzoną furę? Właściciel Kultowego Ikarusa na pewno tak, ale to jest chory człowiek.

        • 6 4

    • Jeśli nie wiesz takich rzeczy to oddaj Prawko tam skąd je wziąłeś, potem się dziwić że są korki jak po ulicach jeżdżą ludzie co Prawko chyba w chipsach zapewne Lays'ach znaleźli. Najczęstszą przyczyną korków są ludzie co doprowadzają do właśnie głupich kolizji albo nie potrafią dostosować swoich umiejętności jazdy do warunków panujących na drodze, nie w komunikacji szukał bym problemu, a raczej w przeszkoleniu kierowców i w zwiększeniu tzw. kultury jazdy ;)

      • 12 3

    • i dlatego zatoki autobusowe należy polikwidować

      kierofczyki takich dylematów by nie mieli.

      • 11 23

    • Kierowca (1)

      Art.20 PRD przeczytaj I będziesz wiedział kto ma pierwszeństwo

      • 7 0

      • Nie porąbałeś artykułów? ;p

        • 2 0

  • A ta ławka na zdjęciu jakaś krzywa.......... Wandale popsuli? (1)

    • 3 0

    • To przysiadak ;) ( tak piszą w artykule)
      a zasadniczo to powinno nosić nazwę d*poopierak

      • 1 0

  • Ciekawe, że wg. niektórych zatoki nie są potrzebne. To może i przystanki w ogóle zlikwidować, również rozkłady jazdy...o! to pewnie płynność przejazdów by wzrosła.

    • 0 0

  • Hutnicza , jedna z najbardziej zdewastowanych dróg w Gdyni , na co władze miasta wydają pieniądze ?

    Ta droga od dziesięcioleci jest w fatalnym stanie , ale władze Gdyni zamiast porządnego remontu dróg zafundowały mieszkańcom niepotrzebne lotnisko ,niepotrzebną kolejkę na kamienną górę , niepotrzebną szkołę filmową , itd.... o bzdurnym kontra pasie na Chwarznieńskiej za miliony zł lepiej nie wspominać , bo się krew z człowieku gotuje .

    • 3 0

  • Jak długo urząd miasta musiał myśleć aby wpaść na pomysł żeby zatoczka była betonowa

    .... Wystarczy przejechać się 80 letnia berlinka aby wiedzieć że tylko beton nadaje się na zatoczki a kostka i asfalt chwila i jest rozjechany ...

    • 2 0

  • Gdynia... (2)

    Tu się zarabia na przetargach :)

    • 67 4

    • Mała Sycylia

      Gdyńskie przetargi to kropla w morzu Gdańskiej korupcji..

      • 1 0

    • Brawo nasze Misiaczki z urzędu!

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane