• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia zatrzyma port i remont Morskiej, by udrożnić estakadę?

Michał Sielski
15 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
aktualizacja: godz. 11:51 (15 kwietnia 2013)
Najnowszy artykuł na ten temat Estakada Kwiatkowskiego potrzebuje remontu

Tak wyglądał (bez)ruch na Estakadzie Kwiatkowskiego w piątkowe popołudnie.


W godz. 15-17 ograniczone mają być wyjazdy ciężarówek z kontenerami z portu. Możliwe jest też wstrzymanie remontu ul. Morskiej w Cisowej. Dziś kolejna decyzja urzędników jak odkorkować zatkaną przez remont Estakadę Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni. Takiej kumulacji przebudowywanych dróg nie było w Gdyni nawet przed piłkarskim Euro 2012.



Aktualizacja, godz. 11:50. Decyzja już podjęta. W porozumieniu z Zarządem Portu Gdynia, szefami terminali i przedstawicielami firm spedycyjnych przez najbliższe dwa tygodnie (do czasu uruchomienia zjazdu z estakady w ul. Hutniczą w pierwszych dniach maja) w godz. 15-17 obowiązywać będzie zakaz wjazdu na estakadę, opuszczających port samochodów o ciężarze powyżej 10 ton. W godz. 14-18 umożliwiony zostanie dla nich wyjazd z portu przez teren Elektrociepłowni.

***

Remont przegubów Estakady Kwiatkowskiego zaczął się w ostatnią środę i od razu zaczęły się gigantyczne korki. Zatory sięgały kilometrów, kierowcy tracili nawet godzinę na pokonanie dwu-trzykilometrowych odcinków, które wcześniej przejeżdżali w kilka minut.

- Armagedon to mało powiedziane. Setki ludzi wysiadały ze stojących w korku autobusów i szły na piechotę w stronę Obłuża. Ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni wyglądała jak przedmieścia Częstochowy oblegane przez pielgrzymki - mówi pani Lidia, która z pracy na poczcie w centrum Gdyni wracała do domu 2,5 godziny.

Po pierwszych dniach sytuacja się nieco uspokoiła, ale nadal daleka jest od ideału.

- Dlatego spotykamy się ze sztabem kryzysowym codziennie i wdrażamy kolejne pomysły jak usprawnić ruch. Ostatnie to m.in. ograniczenie wyjazdów ciężarówek z kontenerami z portu w godz. 15-17. Transport będzie tak planowany, by było ich w tym czasie jak najmniej - mówi Bogusław Stasiak, wiceprezydent Gdyni.

Urzędnicy chcieliby także, by choćby część ciężarówek wyjeżdżała z portu innymi drogami, nie wjeżdżając na estakadę. Nie wiadomo jednak czy będzie to możliwe ze względu na stan infrastruktury. Nie ma też możliwości pracy na trzy zmiany. To już kiedyś było przerabiane, skończyło się na telefonach od mieszkańców i zakazie prac w nocy.

Czy równoczesne remonty kilku głównych dróg to dobry pomysł?

Remont nie byłby tak uciążliwy, gdyby nie fakt, że jednocześnie w mieście zablokowane są też inne główne drogi. Trwa remont al. Zwycięstwa przy Klifie zobacz na mapie Gdyni, zaczęła się przebudowa ul. Morskiej w Cisowej, a lada dzień ruszyć ma przebudowa ul. Chwarznieńskiej.

- Prace na ul. Morskiej zostaną tak zaplanowane, by początkowo odbywały się głównie na poboczach. Zrobimy wszystko, by w jak najmniejszym zakresie blokować główną jezdnię - podkreśla Stefan Benkowski z gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Urzędnicy zapewniają też, że rozbudowa ul. Chwarznieńskiej zobacz na mapie Gdyni w ogóle nie będzie ograniczać ruchu, bo prace polegające na stworzeniu dwóch kolejnych pasów ruchu w żadnym stopniu nie utrudnią przejazdu na już istniejących. Nie dało się jednak tak zaplanować remontów, by nie odbywały się jednocześnie?

- Dało, ale wtedy remontowalibyśmy 2-3 lata. Zimą nie można ze względu na warunki atmosferyczne, więc czas prac naturalnie się wydłuża. Woleliśmy więc zastosować zasadę maksymalnego skrócenia prac, by kierowcy nie odczuwali ich przez tak długi czas. Nie sądzę, by ktoś był zadowolony, gdyby w korkach stał przez trzy lata, bo remonty robilibyśmy jeden po drugim - przekonuje Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni, który odpowiada m.in. za koordynację remontów miejskiej infrastruktury.

W poniedziałek urzędnicy spotkają się po raz kolejny i mają podjąć już konkretne decyzje na temat wstrzymania lub takiej zmiany planów remontu ul. Morskiej, by ograniczyć blokowanie przejazdu. Możemy się też spodziewać dużo mniejszego ruchu pojazdów ciężarowych z portu w godz. 15-17, kiedy tworzą się największe korki.

Do kiedy remont?

Remont przegubów Estakady Kwiatkowskiego nad ul. Opata Hackiego zobacz na mapie Gdyni i w rejonie ul. Unruga zobacz na mapie Gdyni 10 kwietnia zaczęła firma Want z Tczewa, która wygrała przetarg oferując cenę 1,66 mln zł. Prace potrwają do 10 września, ale największe utrudnienia czekają kierowców na początku robót.

Prace zaczęły się od remontu przegubów nad ul. Opata Hackiego. Obecnie zamknięta jest jezdnia estakady w kierunku Obłuża na odcinku od ul. Morskiej do ul. Hutniczej. Na sąsiedniej jezdni Estakady Kwiatkowskiego na odcinku od ul. Hutniczej do ul. Morskiej jest ruch dwukierunkowy.

Opinie (356) ponad 10 zablokowanych

  • Pomysł nawet dobry tylko UWAGA teraz będzie super odkrycie:

    za wcześnie otworzono ruch dla Tir-ów. !!! Nie wcześniej niż o 19!!!

    • 6 1

  • znow jakies chore pomysly UM Gdynia (9)

    i co jeszcze wykombinuja? Zenada. Caly ruch do obwodnicy teraz leci przez Karwiny i Witomino, a na Witominie zaczynaja budowe drogi. Tylko pogratulowac pomyslow.

    • 105 18

    • (5)

      zgadza się.zwłaszcza w stronę Karwin jest tragedia :/

      • 13 2

      • kilka kolejnych pomysłów. (4)

        ciekaw jestem waszej opinii o kilku pomysłach które poniżej.
        1. Na skrzyżowaniu kontenerowej i zjazdu z estakady (początek wiśniewskiego)zmienić pierwszeństwo przejazdu tak by kontenerowa była podporządkowana.
        2. po wykonaniu pkt.1 zamknąć zjazd z estakady Kwiatkowskiego w kierunku centrum na Wiśniewskiego (cały ten ruch da się bezkolizyjnie puścić dołem)
        3. Na zjeździe z estakady (kierunek Obłuże)na Wiśniewskiego pozostawić wyłącznie możliwość skrętu w prawo (powrót na Hutniczą) zjazd na Wiśniewskiego w kierunku Gdyni można realizować przez kolejny zjazd na Kontenerowej i dzięki temu zmienić na bardziej płynne fazy świateł z Wiśniewskiego z Gdyni w kierunku Estakada Hutnicza)
        4. Zamknąć czasowo możliwość skrętu z Wiśniewskiego (kierunek do Gdyni) na estakadę w kierunku do Obłuża)
        Realizując pkt.3 i 4 mamy właściwie bezkolizyjny wjazd z Wiśniewskiego na estakadę z kierunku Centrum do Hutniczej
        5. Zmienić tak podział pasów na nitce estakady nad morska by był możliwy przejazd w kierunku obwodnicy Nad ulica Morską (zwężenie do jednego pasa na estakadzie od obwodowej w kierunku centrum do jednego pasa wykonać sporo wcześniej tak by nad morską były jeszcze dwa kierunki ruchu po jednym pasie.
        Choć nie jestem ekspertem od organizacji ruchu wydaje mi się że taki układ miał by sens i rozładował by korki zarówno na Morskiej jak i Wiśniewskiego od strony Centrum Gdyni i Obłuża.
        Proszę o opinie, jeżeli będą pozytywne, lub pojawią się jakieś inne konstruktywne propozycje to postaram się je posłać do ZDiZ w Gdyni. (kilka razy taki sposób postępowania z Zarządem się sprawdził, wiec można spróbować jeszcze raz)

        • 4 0

        • POPIERAM !!! (2)

          POPIERAM !!!
          Z jedną uwaga:

          Ad 5. Też o tym niedawno myślałem ale niestety będzie wtedy ten pas przecinać się z autami jadącymi od morskiej na estakadę - chyba, że zastosować sygnalizację - ruch z góry estakady jest mniejszy.
          BM_GDA

          • 1 1

          • Ale to nie jest żaden problem!

            Też o tym myślałem. Cykl świateł na Morska/Estakada trwa 4 minuty, z czego jedynie przez 1 min 20 sek wjeżdżają samochody z Morskiej na Estakadę. Przez pozostałe 2/3 czasu pojazdy z Obłuża na Estakadę mogłyby spokojnie jechać prosto przed siebie. Można nawet postawić znak ustąp pierwszeństwa w relacji Obłuże - Estakada a pierwszeństwa na wjeździe Morska - Estakada. Mamy wtedy pewność, że wjazd z Morskiej nie będzie się korkował a jednocześnie gwarantujemy swobodny przejazd ludzi z Obłuża na Obwodnicę. Mało bezpieczne? No to dajemy sygnalizator świetlny wstrzymujący ruch Obłuże - Obwodnica (nad pasem środkowym do jazdy wprost) gdy system wykryje że z Morskiej zaczynają wjeżdżać akurat auta pod górę. Rozwiązań jest sporo, trzeba chcieć. Ale u nas wszyscy - od prezydenta do pożal się Boże inżyniera ruchu na stołkach od 20 lat i mają wszystkich w d*pie.

            • 4 0

          • odp.

            faktycznie masz racje, był by z tym problem.

            • 0 0

        • Smutne to, że nikt nie umie tego ustalić...

          ...

          • 2 0

    • TO STRASZNE,ŻE POSZERZAJĄ DROGĘ KTÓRĄ JEŹDZI CAŁY RUCH (2)

      POWINNI ZOSTAWIĆ BRUKOWANE WĄSKIE ULICZKI,JAK PRZED WOJNĄ

      • 12 5

      • powinni myslec, ale z tym maja problem (1)

        prosciej jest wszystko zablokowac i mowic ze poszerzaja droge, skoro 1,5 km beda robic 1,5 roku. Poprostu sukces.

        • 9 2

        • najlepiej nic nie robić

          niech się samo zrobi :)

          • 4 4

  • Ruch z Estakady do Obwodnicy puścić przez Morską (wjazd na Chyloni)

    Puścić ruch przez Morską do wjazdu na Chyloni, 30 lat tak jeździliśmy i nie było aż tak źle. Były 2 pasy do skrętu z Estakady na Morską i korki były na kilka minut a co najważniejsze nie było problemów z wjazdem na Hutniczą, który obecnie sprawia, że stoi Estakada (Obłuże - Hutnicza), Unruga oraz Wiśniewskiego. Również Morska była bardziej przejezdna ponieważ cykl świateł był dłuższy na skrzyżowaniu z Estakadą, bo pojazdy jechały dwoma a nie tak jak teraz jednym pasem z Estakady. Do tego część kierowców uciekała na Chylońską oraz Rozewską. A tak to TIRy wyjadą z Elektrociepłowni i jadą do Estakady (bo przejazdy i tak są zamknięte) a Hutnicza stoi w obu kierunkach od Estakady do Piaskowej).

    • 4 1

  • Samochody na tory (1)

    Wina samochodów

    • 3 2

    • hahaha dobre :)

      • 0 0

  • o kant D...!! (1)

    te ich sztaby kryzysowe....ciastka , kawa i rozmowy o pierdołach!!....a my stoimy w korkach

    • 12 1

    • ciastka? a skąd niby to wiesz?

      nie ma żadnych ciastek.
      jedynie czasem woda jak ktoś sobie przyniesie.
      a i to nie polega na siedzeniu i gadaniu a na działaniu - w terenie i w siedzibie ZDiZ oraz o 7.00 w WZKiOL.

      • 1 2

  • organizuję pieszą pielgżymkę do domu miejsce zbiórki 16:05 pod halą (1)

    planowane dojście do unruga godzina 17:00 z postojem gdzie dołączą do nas pielgrzymki z morskiej, oksywia i pogórza, następnie wymarsz, przybycie na oksywie 18:00 pogórze górne 18:00,
    mile widziane osoby z zacięciem śpiewackim lub recytatorskim, własny prowiant, uśmiech na twarzy

    • 36 0

    • Chciałam przybyć...

      Ale się spóźniłam... Stałam w korku w Orłowie :/ A miałam ze sobą śpiewnik i nagłośnienie :D

      • 2 0

  • już jeden był co wstrzymał niebo a ruszyl ziemie (1)

    teraz będzie ten co zatrzymał tiry i ruszył korkiem
    ps. wystarczy że tiry wyjadą z portu przed 15tą i ruszą w godzinach szczytu - proste obejście zakazu i tyle w tym temacie

    • 5 1

    • Wstrzymał SŁOŃCE, ośla łąko!

      • 0 0

  • normalnie ręce opadają... śmigałem do domu 15 min a teraz godzina to mało... może szanowny sztab kryzysowy coś jednak wymyśli bo tu żyć się nie da.

    • 4 1

  • infobox na spornej ziemi prywatnej (1)

    Wnioski o odszkodowanie za grunty w Gdyni. Kto za tym stoi?

    Urząd w Gdyni jest zasypywany wnioskami, w których spadkobiercy dawnych właścicieli gruntów żądają odszkodowania lub zwrotu nieruchomości. Takich spraw jest ponad 600, większość dotyczy śródmieścia. Za wieloma z nich stoi były urzędnik magistratu, który miał dostęp do ważnych dokumentów, a dziś reprezentuje spadkobierców.

    Katarzyna Fryc: Coraz więcej jest spraw, w których spadkobiercy dawnych właścicieli gdyńskich nieruchomości domagają się od miasta wykupu, zamiany, odszkodowania lub zwrotu gruntu. Skala tych roszczeń jest olbrzymia.

    Tomasz Banel, naczelnik Wydziału Polityki Gospodarczej i Nieruchomości UM Gdyni: Pieniądze na odszkodowania pochodzą ze skarbu państwa, bo obowiązuje zasada, że płaci albo oddaje nieruchomości ten, kto je zabierał, czyli polskie państwo. Więc można by sądzić, że Gdyni to nic nie kosztuje. Ale tak nie jest. Najpoważniejszą konsekwencją dla miasta jest zmarnowany czas, w którym sporna nieruchomość przez lata jest niezagospodarowana. W odbiorze mieszkańców powstaje przeświadczenie, że miasto nie dba o teren. Takie przykłady można mnożyć.

    Podajmy kilka.

    - Największym problemem dla miasta - jeśli chodzi o skalę gruntu - są Kolibki, a także Park Rady Europy, gdzie ma powstać Forum Kultury. Pomimo przyjętego planu zagospodarowania przestrzennego i rozstrzygniętego konkursu architektonicznego nic się tam nie dzieje, bo o ziemię upomnieli się spadkobiercy dawnych właścicieli. Podobna sytuacja dotyczy terenu na rogu ulic Świętojańskiej i 10 Lutego, gdzie powstaje Infobox. Nie możemy zagospodarować go w sposób trwały i docelowy z uwagi na niewyjaśnione sprawy własnościowe. W podobnej sytuacji jest sporo terenów zielonych, które od lat pełniły charakter publiczny: ciągi piesze wzdłuż alei Piłsudskiego czy teren parku Kilońskiego w Chyloni.

    To, co najbardziej boli, to patowa sytuacja, gdy przez lata w danej sprawie nic się nie dzieje, a możliwość odwoływania się do kolejnych organów i nawał spraw rozpatrywanych przez te organy powodują, że postępowania toczą się latami

    • 8 0

    • COOO?!

      Grunt nie jest Miasta, a mimo to budujecie INFOBOX?
      Skandal! Miasto ma za dużo pieniędzy? Jak widać, o jakieś 6-7 mln!

      A panią Annę S. rozliczyć z "zakupu" mieszkania na Piłsudskiego oraz pociągnąć do odpowiedzialności za wykorzystanie dokumentów z UM.

      Takie rzeczy tylko w Polsce?!

      • 2 0

  • Śledzie! - jakich wybraliście w wyborach (2)

    takich macie. My królowie pomorza Gdańszczanie śmiejemy się z Was . HA ha HA

    • 5 5

    • I dlatego w Gdańsku (1)

      macie najgorsze drogi na Pomorzu!!!

      • 2 2

      • Mało jeździsz po Pomorzu ;)

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane