• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynianie: chcemy deptaka na Świętojańskiej

Michał Sielski
18 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Na razie ul. Świętojańska zamykana jest okazjonalnie, jak choćby podczas powitania wiosny. Na razie ul. Świętojańska zamykana jest okazjonalnie, jak choćby podczas powitania wiosny.

Zaskakujące wyniki badań dotyczących ewentualnych zmian w ruchu na ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni. Nie tylko kupcy chcą, by była deptakiem. Podobnie myśli zdecydowana większość mieszkańców Gdyni. Władze miasta przekonują jednak, że decyzja musi dojrzeć.



Całkowite zamknięcie dla ruchu ul. Świętojańskiej to dobry pomysł?

Ankietę dotyczącą organizacji ruchu na ul. Świętojańskiej wypełniło 2727 osób. W zdecydowanej większości byli to mieszkańcy Gdyni, robiący tam zakupy, mieszkający lub pracujący w Śródmieściu. Aż 38 proc. to osoby młode - w wieku 26-34 lat. Badanie przeprowadzane jest w ramach unijnego projektu Civitas Dynamo. Wyniki są zaskakujące.

- Okazało się, że nawet ci, którzy przyjeżdżają do Śródmieścia Gdyni samochodem, wolą, żeby ul. Świętojańska była deptakiem - mówi Alicja Pawłowska z Zarządu Dróg i Zieleni.

Czytaj także: Świętojańska ulicą banków? To mit.

27 proc. badanych twierdzi, że żadne zmiany nie są potrzebne, ale zdecydowana większość widzi taką potrzebę - choć w różnym zakresie. 11 proc. proponuje rozwiązanie najbardziej radykalne, czyli całkowite zamknięcie ulicy dla wszystkich pojazdów - także należących do mieszkańców oraz komunikacji publicznej. Aż 30 proc. dopuszcza jednak ruch pieszych oraz rowerzystów, a 25 proc. twierdzi, że po Świętojańskiej mogłyby poruszać się także pojazdy komunikacji publicznej. 11 proc. zgadza się na to, by wjazd możliwy był również dla mieszkańców dzielnicy.

Większość respondentów opowiada się za zmianami na całym odcinku ul. Świętojańskiej - od Urzędu Miasta zobacz na mapie Gdyni do skrzyżowania ze Skwerem Kościuszki zobacz na mapie Gdyni. Miałyby one obowiązywać na stałe, ale władze miasta skłaniają się jednak do stopniowego przyzwyczajania ludzi do deptaka. Podobnie działają na al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdyni czyli chodnikach przy Skwerze Kościuszki i Molo Południowym. Tam zakaz parkowania doskonale się sprawdza, a przypadki jego łamania są już sporadyczne. Zwolnione przez samochody miejsce szybko zaanektowali piesi, którzy przechadzają się chodnikami i nie muszą lawirować pomiędzy zaparkowanymi samochodami. Docelowo parkowanie może być zakazane po obu stronach drogi.

Zobacz więcej: Parkowanie przy skwerze ograniczone.

- Wyniki badań z pewnością są dla nas ciekawym materiałem do przemyśleń. Na konkretne decyzje jeszcze za wcześnie, bo analizy wciąż trwają. Trzeba pogodzić oczekiwania mieszkańców, turystów, ale także mieszkańców, restauratorów i korzystających z komunikacji publicznej. To projekt na najbliższe lata - podkreśla wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak.

Podczas powitania lata na ul. Świętojańskiej pojawiły się klasyczne samochody.

Opinie (315) 3 zablokowane

  • deptak to świetny pomysł..

    .. w końcu byłoby po co tam przyjeżdżać. Może kiedyś dojrzeją i go zrobią, na razie będą jednak musieli się zmierzyć z opozycjonistami, twierdzącymi, że świat został stworzony dla samochodów, a nie dla ludzi, i że chcieliby mieć możliwość wszędzie dojechać, także pod każdą kawiarnię, Tirem albo czołgiem. Gdynianie nie powinni też jednak zapominać o poprawieniu elewacji i fasad budynków, bo odstraszają tandetą i bylejakością. Generalnie ciągle architektura Gdyni jest po prostu żadna.

    • 2 1

  • (2)

    No zróbcie deptak ze Świetojańskiej, Bus Pas na Władysława IV i będzie pięknie zakorkowane centrum. Brak słów.

    • 1 1

    • No i dobrze że będzie zakorkowane niewolniku samochodu.

      • 0 1

    • I jestem za deptakiem, ze względu na brak kultury większości blachosmrodziarzy,

      na Świętojańskiej piesi powinni mieć zdecydowane pierwszeństwo na przejściach i możliwość przechodzenia poza nimi. Często obecnie to kierowcy dzierżący w dłoniach kluczyki od samochodów przechodzą poza nimi.

      • 0 1

  • Jak widać po wpisach, nieprawdą jest, że gdynianie chcą deptaku ze Świętojańskiej

    Jeśli już, to część gdynian tego chce. Ale, czy większość? Nie jestem przekonany.

    • 1 1

  • pub

    Szukam lokalu do otwarcia pubu na Swietojanskiej, to już będzie ludzi problem czy jest za głośno.

    • 0 0

  • Jak nie potrafisz dostrzec Gdyni to nic tu po tobie w Trójmieście, kolejny kresowy

    matole, którego rodzinka przybyła do Gdańska w 1945 roku, aby Tomuś zgrywał się na ważniaka z Gdańska. Widzę, żeś wielki patriota, który przedwojenny wspaniały projekt jakim jest Gdynia ma w głębokim poważaniu. Szkoda, że nie ma Niemców i WMG - bo wbrew pozorom znam dziedziny życia które i w Gdańsku w naszym polskim wykonaniu leżą na łopatkach (wieje nudą). Z nimi, czyli z Niemcami życie byłoby ze 100 razy lepsze. Np. targi - WMG już by się wystarało, jako niezależny podmiot polityczny aby były nie gorsze od berlińskich. Byłeś kiedyś Tomuś w Berlinie na Targach Turystycznych ? Te gdańskie to 1/100 tego co w Berlinie. Nie wspomnę jak polskie władze rozłożyły w Szczecinie i na Górnym Śląsku komunikację kolejową, że aż wstyd (na tym ostatnim Niemcy stworzyli by sieć S-bahn nie gorszą od Berlina).
    Wracając do WMG - szkoda, że Niemcom po 1933 odbiła mocno szajba.

    • 0 0

  • Do przeciwników deptaka - wasz podstawowy niby argument to strzał kulą w płot.

    Odwróćcie sytuację na Długiej i Długim Targu w Gdańsku i na Monte Cassino w Sopocie przez powrotne (tak, dawno temu był na nich zwykły ruch uliczny) wpuszczenie samochodów - dla mnie i nie tylko dla mnie straciłyby swoją atrakcyjność, bo czy przyjemnie byłoby tam siąść na jakąś ławkę czy w gastronomicznym ogródku w potężnym motoryzacyjnym zgiełku ? Lubię tam być, tak samo jak i na innych deptakach poza Trójmiastem - właśnie z powodu tego, iż są to miejsca wolne od ruchu samochodowego i dlatego są one dla mnie atrakcyjne. Tak samo nie jest dla mnie atrakcyjna Świętojańska - właśnie ze względu na ruch samochodowy i z tego powodu unikam jej.

    Po to na całym świecie tworzy się takie enklawy spokoju. I w wielkich miastach i małych miasteczkach - np. w Kościerzynie na Rynku i ulicy 8 Marca - nie trzeba specjalnie się oglądać na auta i można przejść ulicę w dowolnym jej punkcie a nie jak na Świętojańskiej w wyznaczonym przejściu i jeszcze czekać na łaskę polskich kierowców aby zostać przepuszczonym. Pora najwyższa aby i Gdynia miała swoje piesze trotuary.

    • 1 1

  • Halo, halo !!! Nie tedy droga !!!

    Nie probujcie Panstwo zamykac jednej z najwazniejszych arterii miasta,
    bardzo istotnej w obecnym ukladzie komunikacyjnym i transportowym.
    No jak to tak ? Bez wczesniejszych glebokich i racjonalnych ustalen.
    Bez jakichkolwiek analiz obecnej oraz przyszlej sytuacji.
    Co to znaczy zamykamy / albo nie zamykamy Swietojanska ? Ot tak i i juz.

    Tutaj potrzeba bardzo trzezwego, zdroworozsadkowego podejscia do tematu. Istnieje duze prawdopodobienstwo, ze zamkniecie tej glownej dla miasta ulicy spoteguje korki w miescie i doprowadzi do powstania masy innych problemow zwiazanych "z obsluga" przyleglych kamienic, sklepow, lokali, itd....

    Czas najwyzszy podejsc do tematu spokojnie i rozumnie. Nic na hurraaa.....

    1. Na poczatku nalezy zwrocic uwage na obecne i przyszle plany organizacji ruchu (transportu) w miescie, ewentualnie zaktualizowac je.
    2. Ustalic, ktorymi z istniejacych i przyszlych drog bedzie prowadzony ruch tranzytowy wokol centrum miasta, a takze ktorymi z nich bedziemy dojezdzac do i z centrum miasta do wlasnych domow.
    3. Obowiazkowo trzeba zweryfikowac stan i przepustowosc obecnych drog oraz tych planowanych.
    4. Wykonac najwazniejsza ze wszystkich czynnosci: Zaplanowac

    STREFE CENTRUM.

    Ustalic, ktore z ulic mialyby / moglyby faktycznie zostac zamkniete dla ruchu kolowego i w jakim zakresie (ograniczony ruch kolowy, ograniczony ruch komunikacji, dojazdy do posesji, spowolniona komunikacja zbiorowa)
    Przeciez wszystkie ulice w scislym centrum moglyby byc wtedy deptakami.
    Moze Wladyslawa IV trzeba ulokowac w tunelu na calej jej dlugosci, a u gory tylko deptaki i zielen, wzorem z Valencji we Wloszech, lub wzorem z rodzimych Katowic czy obecnej budowy w Lodzi.

    Wpierw jednak trzeba zanalizowac przebieg sieci podziemnych i zaprojektowac i zrealizowac ch przebudowy.

    Moim zdaniem wiekszosc glownych ulic w centrum jak:
    Swietojanska, Starowiejska, Abrahama, Batorego powinny byc juz dawno deptakami, ale tylko razem - kompleksowo. Sama Swietojanska, sadze ze nie wypali. Oj beda problemy...

    Ruch dla aut osobowych powinien sie konczyc na licznych parkingach wokol STREFY CENTRUM, a komunikacje wewnatrz strefy powinna stanowic / uzupelniac obecna, badz przeprojektowana, siec trolejbusowa.

    Napisze wiecej, uwazam ze jako gdynianie powinnismy byc dumni i cieszyc sie, ze mamy w Gdyni system komunikacyjny oparty m.in. na trolejbusach.
    To wyjatkowe w warunkach polskich rozwiazanie transportu powinno byc powodem naszej radosci i wewnetrznej dumy.
    "Wszyscy" maja tramwaje, ale My nie jestesmy "Wszyscy" i mamy trolejbusy, ktore jak widze ciesza oko przyjezdzajacych do nas turystow.

    Tak wlasnie uwazam,ze powinno to wygladac. Nie inaczej.
    Zamkniecie samej Swietojanskiej prawdopodobnie doprowadzi tylko do powstania szeregu ogromnych problemow, ale madre podejscie do tematu przeksztalci nam centrum miasta w miasto z marzen....

    • 1 2

  • Uważam, że należy całkowicie zamknąć ulicę Świętojańską dla samochodów, rowerów, oraz pieszych. Po roku eksperymentu zobaczyć czy Starowiejską czasem też nie przymknąć. Nie widzę sensu dalszej dyskusji. Myślę, że mieszkańcy wyrazili by zgodę.

    • 0 0

  • Tak! Tak!

    deptak, nareszcie cisza pod oknami

    • 0 1

  • moja ulica

    Ja chcę by tu ppppłłłłyyyynnnąąąą strumyk,może rzeczka i kajaki,wanny ,miski płyną
    a restauratorzy nam jadło i napitki dają za grosze prosto na pokład.............................
    popłynełam troszeczkę

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane