• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynianie: chcemy deptaka na Świętojańskiej

Michał Sielski
18 czerwca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Starowiejska: większość za strefą pieszą
Na razie ul. Świętojańska zamykana jest okazjonalnie, jak choćby podczas powitania wiosny. Na razie ul. Świętojańska zamykana jest okazjonalnie, jak choćby podczas powitania wiosny.

Zaskakujące wyniki badań dotyczących ewentualnych zmian w ruchu na ul. Świętojańskiej zobacz na mapie Gdyni. Nie tylko kupcy chcą, by była deptakiem. Podobnie myśli zdecydowana większość mieszkańców Gdyni. Władze miasta przekonują jednak, że decyzja musi dojrzeć.



Całkowite zamknięcie dla ruchu ul. Świętojańskiej to dobry pomysł?

Ankietę dotyczącą organizacji ruchu na ul. Świętojańskiej wypełniło 2727 osób. W zdecydowanej większości byli to mieszkańcy Gdyni, robiący tam zakupy, mieszkający lub pracujący w Śródmieściu. Aż 38 proc. to osoby młode - w wieku 26-34 lat. Badanie przeprowadzane jest w ramach unijnego projektu Civitas Dynamo. Wyniki są zaskakujące.

- Okazało się, że nawet ci, którzy przyjeżdżają do Śródmieścia Gdyni samochodem, wolą, żeby ul. Świętojańska była deptakiem - mówi Alicja Pawłowska z Zarządu Dróg i Zieleni.

Czytaj także: Świętojańska ulicą banków? To mit.

27 proc. badanych twierdzi, że żadne zmiany nie są potrzebne, ale zdecydowana większość widzi taką potrzebę - choć w różnym zakresie. 11 proc. proponuje rozwiązanie najbardziej radykalne, czyli całkowite zamknięcie ulicy dla wszystkich pojazdów - także należących do mieszkańców oraz komunikacji publicznej. Aż 30 proc. dopuszcza jednak ruch pieszych oraz rowerzystów, a 25 proc. twierdzi, że po Świętojańskiej mogłyby poruszać się także pojazdy komunikacji publicznej. 11 proc. zgadza się na to, by wjazd możliwy był również dla mieszkańców dzielnicy.

Większość respondentów opowiada się za zmianami na całym odcinku ul. Świętojańskiej - od Urzędu Miasta zobacz na mapie Gdyni do skrzyżowania ze Skwerem Kościuszki zobacz na mapie Gdyni. Miałyby one obowiązywać na stałe, ale władze miasta skłaniają się jednak do stopniowego przyzwyczajania ludzi do deptaka. Podobnie działają na al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdyni czyli chodnikach przy Skwerze Kościuszki i Molo Południowym. Tam zakaz parkowania doskonale się sprawdza, a przypadki jego łamania są już sporadyczne. Zwolnione przez samochody miejsce szybko zaanektowali piesi, którzy przechadzają się chodnikami i nie muszą lawirować pomiędzy zaparkowanymi samochodami. Docelowo parkowanie może być zakazane po obu stronach drogi.

Zobacz więcej: Parkowanie przy skwerze ograniczone.

- Wyniki badań z pewnością są dla nas ciekawym materiałem do przemyśleń. Na konkretne decyzje jeszcze za wcześnie, bo analizy wciąż trwają. Trzeba pogodzić oczekiwania mieszkańców, turystów, ale także mieszkańców, restauratorów i korzystających z komunikacji publicznej. To projekt na najbliższe lata - podkreśla wiceprezydent Gdyni Bogusław Stasiak.

Podczas powitania lata na ul. Świętojańskiej pojawiły się klasyczne samochody.

Opinie (315) 3 zablokowane

  • Deptak na asfalcie czy może znowu przetracicie kasę na remont Świętojańskiej ?

    • 8 3

  • Janka Wiśniewskiego musi być deptakiem !!!

    Popołudniami są takie korki że z buta można szybciej dojść do domu, nie wspomnę o ul. Kwiatkowskiego

    • 11 1

  • Świętojańska ma inną funkcję niż Monciak czy Długa (2)

    tamte ulice są poprzeczne w stosunku do układu drogowego Gdańsk - Gdynia i można było pozwolić sobie na ich zamknięcie dla ruchu. One nie obsługują ruchu samochodowego trójmiasta. Świetojańska ma istotne znaczenie komunikacyjne i jej wyłączenie oznaczałoby niesamowite korki na Władka i Śląskiej.

    • 20 3

    • to można policzyć

      • 1 2

    • Bzdury gadasz, właśnie wymieniłeś alternatywne ulice dla Świętojańskiej i jej

      zamknięcie nie spowoduje żadnych korków.

      • 0 2

  • zastanówmy się (7)

    Czy rzeczywiście na Świętojańskiej jest tak dużo pieszych, że nie mieszczą się na chodnikach? Czy od zrobienia z ulicy deptaka przybędzie pieszych? Mysle, że to nie jest najpilniejsza sprawa dla miasta.

    • 27 4

    • doświadczenie wielu miast dowodzi, że tworzenie deptaka zwiększa ruch pieszych (5)

      w Gdyni to się też potwierdzi

      • 4 12

      • (4)

        jakieś konkrety poproszę

        • 5 2

        • wygooglaj: Lars Gemzoe - turning the city around (3)

          Kopenhaga - Stroget, Kraków: Grodzka, Katowice: Mariacka, Barcelona: La Rambla, Nowy Jork: Times Square i Broadway, Gdańsk: Długa i Tkacka....

          • 3 4

          • nie widzisz różnic? (2)

            Nowy Jork, czy nawet Katowice i Gdynia ... ogromna dysproporcja w liczbie choćby mieszkańców, O turystach nie wspomnę - ilu jest w Barcelonie, a ilu w Gdyni. Uważam, że sprawa deptaka nie jest w Gdyni najważiejsza i korzyści specjalnych nie przyniesie. A co z trolejbusami? Zostaną? Będą przeniesione na Władysława IV?

            • 3 3

            • dlaczego twierdzisz, że nie widzę różnic?

              nie chodzi o to, czy to sprawa najważniejsza dla Gdyni: jeżeli jest zainteresowanie, znaczy, że jest dość ważna by ją tu rozważać, rozważając argumenty. Dyskredytowanie odmiennych poglądów bez podawania argumentów to forma straty czasu. Na temat roli trolejbusów na deptaku można wszcząć osobną debatę: z mojej strony proponuję rozważyć rezygnację z nich na próbny okres 3 miesięcy letnich, po wprowadzeniu deptaka z dopuszczonym ruchem rowerowym i systemem rowerów publicznych. Korzyści będą m.in. w postaci wzrostu liczby klientów w lokalach oraz redukcji poziomu hałasu wywołanego ruchem drogowym.

              • 1 3

            • Ogromna dysproporcja w liczbie mieszkańców ? Deptaki mają i wielkie miasta i

              małe miasteczka, więc nie strzelaj kulą w płot.
              Natomiast trolejbus - oczywiście na Władysława IV (dawno już powinny tam być), a na Świętojańskiej coś na wzór gdańskiej "100" - darmowej, dowożącej ludzi na przystanki na Władysława IV albo też między dworcem Gdynia Gł. i SKM Wzgórze Św. Maksymiliana albo jeszcze coś innego.

              • 1 0

    • Następny mądry - przywróć ruch samochodowy na Monte Cassino w Sopocie czy

      na Długiej i Długim Targu w Gdańsku - od razu zmniejszy się tam liczba pieszych. Już widzę ogródki restauracyjne i konsumpcję obiadu w potężnym hałasie.

      • 0 0

  • hej

    jak najbardziej gdynia niech zostanie deptakiem przynajmniej bedzie miala swoj urok a nie wszedzie samochody jakby byly najwazniejsze w zyciu

    • 3 6

  • jestem za tak

    super by bylo swieta deptakiem

    • 2 6

  • Chcemy deptak

    Powinno być w tytule!

    • 5 4

  • spacerowicze do lasu

    Ludzie będą banki oglądać?

    • 8 3

  • Śmierć Świętojańskiej (1)

    To nie opinie gdynian tylko debili, którzy też mieszkają w tym mieście. Najpierw zabili ulicę Świetojańską remontem, potem pogrzebali Riwierą, a teraz chcą postawić nagrobek w postaci deptaka. Dramat.

    • 18 3

    • Swoimi p...nym autem ją zabijasz. Pomyśl o Długiej w Gdańsku czy Monciaku

      w Sopocie - dopuść tam ruch samochodowy, to kto będzie siedział na lodach czy na obiedzie w ogródku, tylko masochiści którym potężny hałas nie będzie przeszkadzał. Są deptaki w Europie wybitnie handlowe - wątpię aby było mi wygodnie tam chodzić wśród ruchu samochodowego. Właśnie on wykańcza i powoduje nie atrakcyjność.

      • 1 2

  • Deptak (1)

    Mysle pani pawłowska oszalała

    • 7 2

    • myślę, Franku, że nie masz argumentów tylko wyrażasz swoje emocje.

      Wyjdź na spacer lub wybierz się na przejażdżkę rowerem, to pomaga.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane