• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyński Dialog chce otworzyć Urząd Miasta

Patryk Szczerba
8 marca 2024, godz. 10:30 
Opinie (223)
aktualizacja: godz. 13:29 (11 marca 2024)
Najnowszy artykuł na ten temat Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni
Przedstawiciele Gdyńskiego Dialogu przekonywali, że zamknięty urząd nie jest przyjazny mieszkańcom. Przedstawiciele Gdyńskiego Dialogu przekonywali, że zamknięty urząd nie jest przyjazny mieszkańcom.

- Jest rzeczą niezrozumiałą i skandaliczną tryb funkcjonowania Urzędu Miasta Gdyni po pandemii - grzmią przedstawiciele Gdyńskiego Dialogu i zapowiadają, że jeśli wygrają wybory, to otworzą w pełni magistrat dla mieszkańców. W planach jest też decentralizacja urzędu, by mieszkańcy mogli załatwiać mniej pilne sprawy w dzielnicach, oraz utworzenie stanowiska rzecznika praw mieszkańców.



Aktualizacja 11 marca godz. 13:29. Po opublikowaniu artykułu otrzymaliśmy od urzędników stanowisko w sprawie.

- Urząd jest otwarty dla mieszkańców przez 6 dni w tygodniu, od poniedziałku do piątku czynne są sale obsługi mieszkańców w budynku głównym a w soboty także w Centrum Handlowym Riviera. Pod koniec ubiegłego roku została otwarta druga sala obsługi mieszkańców w budynku głównym. Przestrzeń została przystosowana tak, by sprawnie obsługiwać mieszkańców z zakresu chociażby przyjmowania wniosków o wydanie odpisów aktów stanu cywilnego (urodzeń, zgonów, ślubów). Oprócz tego w nowej sali przeznaczone zostały stanowiska dla wydziału podatków, architektury oraz nieruchomości i geodezji. Jest też, podobnie jak w sali znajdującej się od strony al. Marsz. Piłsudskiego, biletomat, z którego można pobrać numerek na wizyty nieumówione. W centrum sali znajdują się wygodne kanapy wraz ze stolikami dla osób oczekujących. Nowa sala obsługi niebawem zostanie otwarta także w budynku przy ul. 10 Lutego - mówi Agata Grzegorczyk, rzecznik UM w Gdyni.


Jak oceniasz obecną formę działania Urzędu Miasta w Gdyni?

Przypomnijmy:

  1. W czasach pandemii COVID-19 wprowadzono wiele obostrzeń związanych z pracą urzędów. Wszystko po to, by ludzie nie tłoczyli się w kolejkach i nie zarażali;
  2. Gdy o epidemii już mało kto pamięta, w gdyńskim magistracie nadal część obostrzeń obowiązuje. Urzędnicy podkreślają jednak, żeby nie wiązać ich z koronawirusem;
  3. Obecna organizacja pracy Urzędu Miasta ma usprawniać pracę i pomagać mieszkańcom, którzy umawiają się na wizytę.


Rok temu przedstawiciele magistratu przekonywali, że system rezerwacji ma dużo więcej plusów niż minusów i przyznają to nawet niektórzy sceptycznie podchodzący do tych rozwiązań mieszkańcy.

- Warto też dodać, że obowiązuje nas RODO, a dokumenty z danymi mieszkańców, znajdujące się na biurkach urzędników, nie powinny być oglądane przez osoby postronne. Gdy ktoś w każdej chwili może wejść do pokoju, to praca nad dokumentami z danymi osobowymi byłaby mocno utrudniona - podkreślała Agata Grzegorczyk, rzecznik Urzędu Miasta w Gdyni.
Do urzędu nie wejdziesz? Do urzędu nie wejdziesz? "I dobrze!"

Odmienne zdanie mają przedstawiciele Gdyńskiego Dialogu. Przekonują, że urząd pracuje źle i jest po pandemii nieprzyjazny mieszkańcom.

- Sprawą absolutnie kluczową jest otwarcie Urzędu Miasta. Jest rzeczą niezrozumiałą i skandaliczną tryb funkcjonowania UM po pandemii. Najprawdopodobniej jesteśmy jedynym miastem w Polsce, gdzie zagrożenie pandemiczne jeszcze trwa. Sytuacja bulwersuje zarówno mieszkańców, jak i wielu urzędników. Postulujemy o natychmiastowe otwarcie Urzędu Miasta dla ludzi, którzy utrzymują go ze swoich podatków i tu załatwiają swoje sprawy. Jeśli obecne władze tego nie zrobią, zobowiązujemy się do tej zmiany po wyborach, jeśli uzyskamy wpływ na sprawy miasta - mówi Aleksandra Kosiorek, kandydatka Gdyńskiego Dialogu na prezydenta.


Nie ma kontaktu z władzami miasta



Podkreślają, że wszystko to składa się na brak kontaktu z władzami miasta.

- To nie powinna być trudność ani przeszkoda. W warunkach zamkniętego urzędu nią jest. Zwracam uwagę, że od wielu lat nie odbywają się otwarte spotkania z mieszkańcami - to też element otwartości, transparentności i lokalnej demokracji. Otwarte spotkania muszą być normą i być organizowane cyklicznie - mówi Mirosława Król, radna Gdyńskiego Dialogu.
Jednym z pomysłów jest powołanie rzecznika praw mieszkańców, którego zadaniem będzie reprezentowanie interesów i praw mieszkańców wobec urzędu i miejskich jednostek organizacyjnych.



Rzecznik praw mieszkańców wyeliminuje nieprawidłowości



- Wdrożenie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów prawa przy obsłudze interesantów pozwoli na wyeliminowanie nieprawidłowości i zwiększenie satysfakcji mieszkańców z usług świadczonych przez urząd. Rzecznik będzie miał kompetencję do prowadzenia czynności wyjaśniających w sprawach przyjęć interesantów oraz skarg i zażaleń w zakresie realizowanych zadań - uzupełnia Kosiorek.
Innym rozważanym pomysłem jest analiza możliwości stworzenia niedużych filii UM w niecentralnych częściach Gdyni tak, by część kluczowych spraw można było załatwić bez konieczności odwiedzania głównego budynku Urzędu Miasta.

Lokalne centra kontaktu w dzielnicach



- Warto poważnie potraktować utworzenie lokalnych centrów kontaktu. Mieszkaniec mógłby tam złożyć wnioski, może odebrać dokumenty, uzyskać kluczowe informacje, bez potrzeby jechania do centrum miasta. Naszym zdaniem przystanie sąsiedzkie są najnaturalniejszym miejscem dla takich funkcji, tam, gdzie przestrzeń na to pozwala - opowiada Aneta Banach, przedstawicielka Gdyńskiego Dialogu.
Quiz Gdynia wczoraj i dziś Średni wynik 59%

Gdynia wczoraj i dziś

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (223) 10 zablokowanych

  • Do 16 bodajze czynny

    Powinno być do 18 jak kiedyś.

    • 15 0

  • W urzędach (1)

    Nie jest przestrzegane prawo pracy i ustawy branżowe. Niekompetencja i ignorancja naczelników z zastępcami i kierownikami jest powszechna - znajomi królika.
    Mówią - Nie wpuścimy was mieszkańców do utrzymywanych przez was urzędów. I co nam zdobicie ? Buta, arogancja i bezczelność to ich motto życiowe. Urząd to ich folwark zwierzęcy jak z Orwell.
    Ci ludzie powinni być bezzwłocznie odwołano przez mieszkańców po takich wyczynach dwa lata po pandemii.

    • 30 3

    • Bredzisz.

      • 1 4

  • Sorry ale elektroniczny system umawiania wizyt można co najwyżej poprawić (4)

    Np. wprowadzić małą pulę na tzw. "numerki" dziennie. Naprawdę nie widzę zupełnie nic fajnego w powrocie do porannego świńskiego truchtu i walki łokciami o numerki, gdzie nie wiesz czy spędzisz w urzędzie 20 minut czy 2 godziny.

    Powiedzcie komuś z Polski o systemie umawiania wizyt przez apkę to spadną im kopary a widzę że Dialog łapie się jak pijany płota każdego płaczu w internecie. Tak to nie, drodzy Państwo

    • 16 10

    • (1)

      to nie chodzi tylko o numerki na sali mieszkańców - w UM jest jeszcze kilka kondygnacji i wiele spraw do załatwienia w innych wydziałach - trzeba dzwonić i urzednik schodzi do ciebie na parter i na zydelku przegląda sie dokumenty... Przecież to jakiś żart jest!

      • 4 1

      • Nie na zydelku, tylko normalnie przy biurku na normalnym krześle

        Do tego: ponieważ coraz więcej dokumentów jest elektronicznych jest tam do tego stacja robocza. Poprzednio co najwyżej gniotłeś się przy stoliczku, który jest za mały nawet na kawiarnię a raczej wisiałeś "na ladzie".

        I sorry, nie rozumiem jaki problem trzeciej dekadzie XXI wieku stanowi umówienie się telefonicznie na termin, na który przygotują ci dokumenty.

        Jak ktoś lubi sobie postać w kolejce to niech idzie do przychodni zrobić sobie badania krwi

        • 1 2

    • zmian oczekuja nawet sami urzednicy (1)

      umawiac sie elektornicznie mozesz ale chodzi tez o prace setek osob, zadowolony urzednik to lepsza obsluga mieskzanców

      • 2 0

      • A co, to urzędnik do którego trzeba się umówić jest mniej zadowolony od takiego który przyjmuje z ulic? Bo nie rozumiem argumentu...

        • 1 1

  • Osobiście wolałbym budowę obiecanego lodowiska. Do urzędu wizyt bez wcześniejszego umówienia się nie planuję.

    • 4 12

  • Moim zdaniem teraz jest OK

    • 13 20

  • nareszcie (2)

    Bo w szczurlandi panuje dalej covid..Wydział komunikacji to masakra...Jakieś chore numerki tylko w piątki o 7 rano ,a o 7.20 już brak .Jak nie zdązysz nic nie załatwisz..A panny w okienkach siedzą i się nudzą bo 1 numerek na godzinę..Najlepsze to że za grube miliony otworzyli oddział w Rivierze a dalej problemy żeby coś załatwić..A teraz jak wprowadzono obowiązek rejestracji to dopiero będzie wesoło..Brawo Szczur covid

    • 28 9

    • A nie panuje? Panuje, tyle że skala nie jest tak tragiczna jak w pandemii (1)

      • 0 4

      • te grajdaczka bis do pudla

        • 0 0

  • (3)

    Pani Kosiorek nie jest należycie przygotowana, nie zna nawet lokalnego trójmiejskiego podwórka...w Gdańsku sytuacja wygląda tak samo i to jest super. Umówiona godzina, załatwiona sprawa. Godzin do wyboru jest dużo, dl wszystkich starczy. A nie harmider na korytarzach, plątanie się różnych freaków...urzędnicy mają czas na pracę merytoryczną i na spotkania z klientami Urzędu. Nie widzę powodu do powrotu do tego, co było przed pandemią. Tłumy, kolejki etc.

    • 16 21

    • Zna, tylko nie odpowiada jej, jak i wielu mieszkancom, robienie z Urzedu zamknietej twierdzy. Numerki, zapisy - fajnie a możliwość podejścia do wydziału i dopytania, odbioru dokumentów, uzyskania wyjaśnień to inna sprawa. Nie mówiąc o tym, że prezydenci czują sie bezpiecznie bez kontaktu z otoczeniem.

      • 9 2

    • nie zna, to pozna. Szczurek poznał przez 20 lat i co z tego dla nas wynika?

      • 3 1

    • O bynajmniej, w Gdańsku jest koszmarnie i UM "funkcjonuje" wręcz skandalicznie!

      • 0 0

  • Przy okazji artykulu o UM, skladam najlepsze zyczenia Paniom urzedniczkom, (1)

    zawsze jestescie mile i cierpliwe, dziekuje.

    • 16 7

    • Same sobie piszecie gratuluję

      • 1 0

  • Kontakt z władzami miasta nie ma nic wspólnego z tym, czy żeby zarejestrować pojazd umawiasz się przez internet czy bijesz się (1)

    o numerek w automacie o ósmej rano

    • 8 7

    • wyścigi w piątki o 7 rano też nie są fajne.

      • 3 0

  • Czysty i to bezmyślny populizm. Tego jeszcze trzeba żeby po piętrach latały tłumy ludzi i pchały się na pałę do biur. (6)

    A pracownicy będą co chwilę odkładali na bok robotę żeby poinformować gdzie jest pokój X albo gdzie załatwić sprawę Y.
    Umawianie się jest o wiele lepsze, bo urzędnik przychodzi przygotowany i sprawę można realnie załatwić, a nie dywagować co i jak. Lepiej myślcie o rozwijaniu przyjaznego elektronicznego systemu obsługi. W domach kultury owszem, mogą być stanowiska komputerowe i nawet osoby do pomocy w ich obsłudze, ale nie ma takiej opcji żeby kilka osób załatwiło wszystkie sprawy które załatwia się w urzędzie.

    • 14 21

    • (1)

      Jasne, że wszystkich spraw nie załatwisz, ale niektóre owszem. Dla starszych ludzi czy z ograniczoną mobilnością byłoby to duże ułatwienie. Sprawy bliżej mieszkańca. Pod UM nawet nie zaparkujesz.

      • 2 2

      • "Gdynia miastem niepełnosprytnych"

        Ludzie, jak wy żyjecie? Wszystko za rączkę?

        Zaparkujesz pod parkiem centralnym, taniej niż na ulicy a windą wjeżdżasz na wysokości starej "angielskiej" budki telefonicznej. Da się prościej?

        • 2 0

    • ciekawe wszyscy latali po każdym biurze? (3)

      Ja tam czasem bywałem i jakoś były pomieszczenia dla petentów, zwykle z numerkami, i tam stała grzecznie kolejka.

      Cała reszta to urzędnicy zaplecza, którym nikt nie przeszkadza.

      Jak tu niektórzy wspominają, skoro nie da rady zapisać się na konkretna godzinę, to powinno być normą że część zapisuje się, a część poluje na wolne miejsce pomiędzy umówionymi godzinami (przecież część osób nie pojawia się z różnych względów). Co w tym takiego problematycznego?

      A niektóre informacje muszą dawać sami urzędnicy, skoro informacja na dole nie ma o nich zielonego pojęcia.

      Myślisz że ludzie szukaliby urzędników po pokojach, gdyby o wszystkim byli informowani na dole?

      • 5 1

      • No właśnie, zaledwie czasem bywałeś... (2)

        • 2 5

        • nie pracuję w UM, więc jeśli bywam tam to tylko czasem (1)

          • 4 0

          • No i dlatego masz wiedzę adekwatną do swojego "bywalstwa".

            • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane