• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńskie lotnisko ma szansę na nowe otwarcie

Michał Sielski
9 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Na lotnisku Gdynia-Kosakowo gotowy jest m.in. niewielki terminal pasażerski. Na lotnisku Gdynia-Kosakowo gotowy jest m.in. niewielki terminal pasażerski.

Sprawa lotniska Gdynia-Kosakowo trafiła do ponownego rozpatrzenia w Sądzie Unii Europejskiej w Luksemburgu. Teoretycznie może to oznaczać kolejne lata patu, ale władze Gdyni negocjują z Komisją Europejską uruchomienie lotniska na nowych zasadach.



Czy lotnisko dla małych samolotów w Gdyni to dobry pomysł?

Obecnie, z powodu epidemii koronawirusa, ruch lotniczy w europie jest praktycznie sparaliżowany. Rejsowe samoloty pasażerskie praktycznie nie latają, ale przemieszczenie się niewielkich statków powietrznych, w większości prywatnych, nie jest tak ograniczone. I patrząc w niebo albo w programy udostępniające informacje o sytuacji na niebie, widać wyraźnie, że ruch wcale nie zamarł.

Oczywiście jest zdecydowanie mniejszy. Analitycy oszacowali, że zapotrzebowanie na paliwo lotnicze spadło w ostatnim miesiącu o 3/4, ale i tak sporo samolotów lata. To czartery działające choćby w ramach akcji Lot do Domu, przewożące towary i listy oraz niewielkie prywatne samoloty i śmigłowce.

Ruch lotniczy nad częścią Europy w środowy poranek. Ruch lotniczy nad częścią Europy w środowy poranek.
Właśnie kawałek tego "tortu" chciałyby wykroić dla swojego miasta władze Gdyni. Sprawy w unijnych sądach wydają się bowiem nie mieć końca. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej właśnie ocenił, że ma za mało danych, by rozstrzygnąć sprawę skargi Gdyni na decyzję Komisji Europejskiej w sprawie lotniska. Tym samym skierowano ją do ponownego rozpoznania przed Sądem Unii Europejskiej.

Dlatego negocjacje z Komisją Europejską wydają się obecnie najbardziej rozsądnym rozwiązaniem. I - jak zapewniają władze Gdyni - idą w dobrym kierunku. Rozwiązaniem jest bowiem rezygnacja z lotniska przyjmującego duże samoloty pasażerskie, a w zamian za to skupienie się na małych, prywatnych samolotach.

- Rozmowy z Komisją dotyczą formy uruchomienia i zakresu funkcjonowania lotniska, które będą akceptowalne w kontekście pomocy publicznej. Formuła lotniska dedykowanego działalności GA [General Aviation - red.], z całkowitym wyłączeniem komercyjnych przewozów lotniczych, została wstępnie zaakceptowana i przyjęta. Oczywiście ustalenia poczynione z KE wymagają uzgodnień z Ministerstwem Obrony Narodowej i Ministerstwem Infrastruktury - w kwestiach związanych już z bezpośrednimi działaniami, mającymi na celu uruchomienie lotniska i jego późniejsze funkcjonowanie - informuje Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.
Dysponentem terenów oraz infrastruktury jest bowiem spółka Lotnisko Gdynia-Kosakowo, która po wyroku Sądu Unii Europejskiej i wezwaniu do zwrotu nakładów, które na budowę infrastruktury przeznaczono z gdyńskiego budżetu, została postawiona w stan upadłości. Teren formalnie należy natomiast do wojska, które ma tam wciąż bazę lotniczą. Lotnisko cywilne działałoby niejako wraz z wojskowym, którego działania z roku na rok są ograniczane.

- Komisja Europejska uważa, że rozwiązanie obecnie obowiązującej umowy użyczenia zlikwidowałoby problem zwrotu pomocy publicznej - podkreśla Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Dlaczego lotnisko Gdynia-Kosakowo wciąż nie działa?



Przypomnijmy: od lutego 2014 roku lotnisko nie może zostać uruchomione, bo Komisja Europejska zakwestionowała pomoc publiczną, jaką Gdynia i Kosakowo przeznaczyły głównie na zmiany w infrastrukturze lotniska w Babich Dołach, by dostosować je do przyjmowania cywilnych samolotów.

Czytaj więcej: Komisja Europejska: pomoc dla lotniska w Gdyni nielegalna.

Gdynia odwołała się od decyzji Komisji Europejskiej do sądu, ale na razie poskutkowało to jedynie ograniczeniem kwoty, jaką spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo otrzymała od gmin w ramach niedozwolonej pomocy publicznej. Z 91,7 mln zł odjęto ok. 16,5 mln zł, które przeznaczone zostały na finansowanie budynków i wyposażenia lotniskowej Straży Pożarnej czy budowę ogrodzenia - czyli elementów, które przydadzą się lotnisku niezależnie od tego, czy dopuszczony będzie w nim także ruch cywilny.

Spółka pieniędzy nie oddaje, bo nie ma z czego: jest w stanie upadłości, nie zapłaciła też części wykonawców i współpracowników.

Plany były ambitne: po czterech latach działania spółka miała mieć rocznie pół miliona pasażerów, po kolejnych trzech - 1 milion, a w latach 2025-2030 nawet 1,4 mln pasażerów rocznie. Teraz wiadomo, że te liczby pozostaną na papierze, ale może w końcu uda się uruchomić lotnisko w innym formacie. Kiedy? Tego wciąż nie wiadomo, bo negocjacje z Komisją Europejską nie są łatwe, a obecne otoczenie rynkowe sprawia, że działalność lotniska nie będzie w najbliższych miesiącach najważniejsze dla Gdyni.

Opinie (375) ponad 10 zablokowanych

  • To bedzie drugi Radom.

    • 2 2

  • To wspaniała...

    wiadomość, dokopać Gdańskowi.Teraz czas na Sopot Dolny.Trza wybudować sztuczną wyspę na środku Zatoki Gdańskiej z piasku który będzie uzyskiwany podczas odkopywania mola, a na tej wyspie wybudujem nie tylko lotnisko ale i exluzywne osiedla dla emerytów wojskowych ale też stocznie i takie różne byznesy. Oraz mini Zoo.Do Zoo można już ogłosić zapisy.

    • 2 2

  • Lelek (2)

    Wałek poleciał a teraz otwarcie pitolenie bójcie się dalej wirusa którego nie ma buahah

    • 0 2

    • Podziwiam szkoły, które Pan skończył. (1)

      • 1 0

      • On skończył 3 szkoły

        ale tylko 2 klasy

        • 1 0

  • Jakie są koszty utrzymania takiego (1)

    lotniska? Personel z wojskiem itp? Policzyć o wtedy zagadka rozwiązana

    • 6 3

    • A wojsko nie jest potrzebne?

      • 0 0

  • A ja juz myslalem (4)

    Że ziemia sprzedana i będą kolejne apartamenty.bez sensu

    • 82 39

    • (1)

      Nie ma nic bardziej bezsensownego jak lotnisko widmo ,które kosztuje krocie !

      • 3 5

      • @gdynianin czy ty nierozumiesz ,że te lotnisko jest wojskowe .czyli wystarczy odać pas startowy i za to rząd będzie płacił. bo drugi pas startowy jest wojskowy i tam stacjonoja samoloty i śmigłowce. A samoloty i tak startują z pasa który miasto dzierzawi . I chyba nawet niewiesz że wszystkie transportowe samoloty i tak ląduja na tym pasie co Gdynia ma .

        • 1 1

    • Czy Wy "życzliwcy" robicie to dla sportu, z powodu zmian chorobowych związanych z kwarantanną czy zawodowo? Dwa pierwsze przypadki są zrozumiałe raz trzeba się rozerwać, dwa choroba nie wybiera, natomiast żeby to robić zawodowo? To już bym wolał pakiety wyborcze roznosić przynajmniej uczciwe zajęcie. To wygląda np tak: Lechia kulała się kiedyś po III lidze, Arka grała w I i po co było pchać Lechię do I skoro już tam Arka jest. Szkoda było pieniędzy można było dorzucić Arce i zbudować duży zespół.

      • 6 5

    • @K raczej te lotnisko wróci pod piecze wojska . To właśnie wojsko jest właścicielem całego lotniska a ono ma 700 hektarów .Tylko Gdynia z Kosakowem ma 350 hektarów w "dzieżrawie " na 30 lat

      • 4 3

  • Dojazd (1)

    Kto zdradzi tajemnice jak pasażerowie samolotów(???)z tego zad*pia mieli dostać się gdziekolwiek?Może Kwiatkowskiego:):):):):)?Przekret stulecia.

    • 6 3

    • zad*pie?

      Powiat pucki ma największy potencjał turystyczny na Pomorzu.

      • 0 0

  • To ja sień pytam , PO co lotnisko w Gdyni skoro Berlin rozbudowuje swoje a to rzut beretem.... (2)

    • 4 8

    • Rzut beretem tą z jakiego miejsca?

      Chodzi o ten niemiecki Berlin? Stolicę Niemiec? A rzut beretem to zapewne Poczdamu?

      • 0 0

    • spytaj

      Jajarka i Antoniego gniewnego!!! Nam już daj spokój, bo Gorzała znowu watą nam będzie pupę czyścił!

      • 1 0

  • tunel

    Wszyscy czekaja na tunel łączący chylonie z hutniczą ,korki na estakadzie a tu jeszcze lotnisko.Infrastruktury trzeba ...

    • 2 0

  • Wszystkie mądre samorządy wiedzą e lotnisko to dla miasta same plusy.

    Od kilkunastu lat na terenie Nowego Dworu Mazowieckiego funkcjonuje Port Lotniczy W-wa - Modlin, którego miasto jest udziałowcem i ogromne korzyściach z tego tytułu. Ile przybyło tysięcy miejsc pracy, a pojawiają się ciągle kolejne.

    • 3 1

  • Czy gdynskie lotnisko ma jakies choroby współistniejace?? (1)

    • 31 9

    • wirus

      przenoszony przez gryzonie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane