• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdzie szynobusy PKM będą uzupełniać paliwo i opróżniać toalety?

Maciej Naskręt
5 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Nowy szynobus SA136-013, który pojedzie na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nowy szynobus SA136-013, który pojedzie na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Władze SKM-ki mogą mieć twardy orzech do zgryzienia przed otwarciem linii PKM. Powód? Szynobusy spalinowe kursujące po 1 września na tej trasie będą musiały zjeżdżać do Gdyni Cisowej w celu tankowania i serwisowania toalet. Eksperci ostrzegają, że to marnotrawienie czasu i publicznych pieniędzy.



Jak oceniasz przygotowania do uruchomienia linii PKM 1 września?

Im bliżej do uruchomienia 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, tym więcej pytań pojawia się w kwestii jej funkcjonowania. Niedawno opisywaliśmy problemy związane z uruchomieniem nowych biletomatów. Tym razem kolejnym kłopotem jest kwestia tankowania szynobusów kursujących po PKM, a także opróżniania ich zbiorników na nieczystości z toalet.

Przypomnijmy, że w miniony piątek otwarto koperty z ofertami w przetargu na przewozy kolejowe na Pomorzu. Szybka Kolej Miejska w Trójmieście będzie prawdopodobnie samodzielnie obsługiwać pasażerów w obrębie aglomeracji trójmiejskiej, w tym i na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Przewoźnik chce za to ok. 68,859 mln zł. Wyniki przetargu poznamy za kilkanaście dni. Urząd Marszałkowski na to zadanie przeznaczył 68,100 mln zł, ale oferta SKM jest jedyna.

SKM-ka chroni swoją tajemnicę handlową

Sęk w tym, że spółka Szybka Kolej Miejska w Trójmieście dotychczas nie obsługiwała spalinowych zespołów trakcyjnych. Zawsze były to składy elektryczne. Dlatego "przesiadka" za stery pociągów napędzanych silnikiem spalinowym to spora zmiana w firmie rezydującej w Gdyni Cisowej. Z naszych ustaleń wynika, że baza trójmiejskiego przewoźnika nie posiada możliwości magazynowania paliw.

Tymczasem tabor SKM zwiększy się prawdopodobnie o 13 składów spalinowych (10 z linii PKM i trzy z dotychczasowej linii do Helu). Jak zatem pracownicy przewoźnika zamierzają szynobusy tankować i serwisować?

- Składając ofertę i kalkulując stawkę dofinansowania, dokonaliśmy pełnego rozeznania odnośnie naszych możliwości technicznych i organizacyjnych. Chcę zapewnić, że jesteśmy dobrze przygotowani na postawione przed nami wyzwania. Szczegóły będziemy mogli podać dopiero po podpisaniu umowy z organizatorem przewozów - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

SKM-ka może jednak tankować paliwo w jednej ze stacji w Gdyni, należącej do innego podmiotu. Choćby nawet PKP Energetyka, przy ul. Osada kolejowa. Dziwić może w tej sytuacji fakt, że w przetargu na przewozy kolejowe - organizowanym przez urzędników samorządu województwa - trudno doszukać się wymogu posiadania przez oferenta zapewnienia zaplecza do obsługi właśnie spalinowych składów.


Pociągi PKM jak składy widmo?

Brak stacji paliw w bazie w Cisowej to jednak prawdopodobnie nie największe zmartwienie nowego przewoźnika. Podstawowym problemem, z jakim SKM-ka może się zmierzyć, to tankowanie składów, a także usuwanie nieczystości z ich toalet. Na planowanej trasie składów PKM - między Gdańskiem a Kartuzami, Kościerzyną lub Gdynią Główną nie ma tego rodzaju infrastruktury serwisowej.

Nie bardzo też jest gdzie ją rozbudować. Teren przy PKM zarezerwowany jest pod inne inwestycje, choćby w rejonie Rębiechowa.

- Na samej linii PKM powstał jeden tor odstawczy pomiędzy przystankami Port Lotniczy i Gdańsk Rębiechowo, z rezerwą terenu pod drugi tor odstawczy - jeśli w przyszłości będzie potrzeba jego wybudowania - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która zbudowała linię i będzie nią zarządzać.

To oznacza, że Składy będą musiały zjeżdżać z linii PKM prawdopodobnie do Gdyni Grabówka bądź Cisowej, by zatankować paliwo i opróżnić zbiorniki na nieczystości. Pół biedy gdy pociągi skończą wieczorem jazdę w Gdańsku lub Gdyni. Wtedy do serwisu jest stosunkowo niedaleko. Co innego gdy skład dojedzie do Kościerzyny lub Kartuz o godz. 23. Gdzie wtedy skład ma dotrzeć na serwis? Czy ma wracać kilkadziesiąt kilometrów do Gdyni, a może powinien pojechać na tankowanie do zaplecza Przewozów Regionalnych w Chojnicach (odległego od Kościerzyny o 70 km), by o świcie z powrotem dojechać do Kartuz lub Kościerzyny?

- Jeśli SKM-ka wybierze tego rodzaju rozwiązanie, pojawi się wtedy ryzyko, że pociągi obsługujące linie PKM będą w godzinach późnowieczornych czy wczesnoporannych po Pomorzu kursowały - puste, a więc bezproduktywnie. Tego typu pomysł potęguje koszty i powoduje stratę czasu, który w aglomeracji takiej jak Trójmiasto jest na wagę złota. Jeśli nie zostanie utworzone zaplecze taborowe poza Gdynią, będzie to niestety dowód na to, że projekt PKM jest niedopracowany. Warto tu też zaznaczyć, że za każdy przejazd składu do Gdyni trzeba będzie zapłacić opłatę za dostęp do torów spółce PKP PLK - uważa Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Niemniej do czasu rozstrzygnięcia przetargu w Urzędzie Marszałkowskim kwestia uzupełniania paliwa i usuwania nieczystości z toalet pozostanie zagadką. Oby jej rozwiązanie nie wywołało negatywnych konsekwencji dla podróżnych.

Miejsca

Opinie (185) 1 zablokowana

  • Pierdoły straszne !!! (1)

    A po kiego ma wracać po nocy z Kaszub. Może tam przenocować a rano z pasażerami do Gdyni. Jakie to k..de proste.

    • 9 1

    • Przecież właśnie to jest napisane.

      • 0 0

  • a te torowiska między Kościuszki a Braci Lewoniewskich we Wrzeszczu to do czego??

    wydawałoby się, że tam będzie baza techniczna PKM, tyle torów, tak pozawijane....
    chyba sami jeszcze nie wiedzą do czego je tam ułożyli

    • 4 3

  • a nie mogą wszystkie kończyć w Gdyni? (2)

    Jakby wszystkie kończyły i zaczynały w Gdyni to chyba problem by się rozwiązał? Czyli ostatni pociąg, który miał zakończyć bieg w np. Kościerzynie zrobiłby jeszcze jeden kurs do Gdyni i zamiast zacząć w Kościerzynie zacząłby jeden kurs szybciej w Gdyni... to nie rozwiązałoby problemu?

    • 7 1

    • (1)

      dokładnie tak ja mówisz, ten problem jest sztucznie nadmuchany...

      • 1 0

      • poza nielicznymi grzybiarzami kto jechałby pierwszym kursem do Kościerzyny?

        • 1 0

  • Baza będzie chyba we Wrzeszczu, tam gdzie kiedyś był Transbud

    więc tam powinni mieć zaplecze techniczne

    • 0 3

  • kiedys pisałem to będzie droga atrakcja turystyczna i podtrzymuje to

    kiedys pisałem to będzie droga atrakcja turystyczna i podtrzymuje to

    • 2 5

  • a obecne pociagi to gdzie tankuja? w kartuzach? (4)

    wydaje sie ze to jakis fikcyjny problem, tym bardziej ze chyba te same składy maja jeździc na linii do Gdyni

    ani zbiornik na paliwo, ani te z toalet raczej nie ograniczaja składu do jazdy tylko w jedna strone

    brak tematów na artykuły?

    lepiej dopytac czemu przetarg był ustawiony pod SKM i kto zapłaci za ewentualne zgłoszenie do jakiegos sadu

    • 11 1

    • ktoś wie na ile takie tankowanie wystarczy?

      • 0 2

    • właśnie w ten sposób hejtują trolle

      słuszna uwaga spotyka się agresywnym wystąpieniem niby znawcy.
      precz

      • 0 0

    • Gdyby wygraj kto inny niż SKM, dopisanie PKM do biletu metropolitalnego (1)

      byłoby trudne. Tak jak jest, może być łatwiej.

      • 0 0

      • przeciez bilety nie maja byc te same

        tak powiedzieli 'decydenci' - ponoć to zbyt skomplikowane :)))

        • 0 0

  • A mnie dziwi dlaczego...

    budujac praktycznie od zera zupelnie nowa trase za takie pieniadze nie przewidziano punktu technicznego w ramach tej trasy, tylko oczekuje sie teraz od operatora trasy aby se ten punkt przywiozl... zgodnie z taka logika niedlugo powinny pojawic sie stacje benzynowe bez dystrybutorow , bo te kierowcy beda se musieli wozic ze saba jak beda chcili zatankowac. Pikny jest ten urzedniczy swiat, oj pikny.

    • 4 3

  • A wystarczyl tramwaj do banina przez lotnisko i z powrotem co 20 min. (1)

    ale chciwosc I mania wielkosci ma to do siebie ze zaslania racjonalnosc.

    • 6 8

    • Kup sobie stary tramwaj wstaw w ogródku w tym Baninie czy gdzie ty tam mieszkasz i daj ludziom spokój.

      • 0 2

  • A inne ważne sprawy?

    O biurach i etatach nie zapomnieli?

    • 4 0

  • O panie

    To już jest robienie szumu nie wiadomo o co... obsługa szynobusów PR, np. Do Helu i Koszcierzyny wyglada DOKŁADNIE TAK SAMO. Pociągi tankują na Grabówku, a serwisowane sa na Cisowej. Wiele z nich nocuje w Helu i Kościerzynie, ale ich obiegi ułożone sa tak, żeby serwisowanie odbywało sie za dnia w Cisowej. I jakoś puste sklady przez pół Pomorza na serwisowanie nie jeżdżą.

    • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane