• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdzie szynobusy PKM będą uzupełniać paliwo i opróżniać toalety?

Maciej Naskręt
5 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Nowy szynobus SA136-013, który pojedzie na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nowy szynobus SA136-013, który pojedzie na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Władze SKM-ki mogą mieć twardy orzech do zgryzienia przed otwarciem linii PKM. Powód? Szynobusy spalinowe kursujące po 1 września na tej trasie będą musiały zjeżdżać do Gdyni Cisowej w celu tankowania i serwisowania toalet. Eksperci ostrzegają, że to marnotrawienie czasu i publicznych pieniędzy.



Jak oceniasz przygotowania do uruchomienia linii PKM 1 września?

Im bliżej do uruchomienia 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, tym więcej pytań pojawia się w kwestii jej funkcjonowania. Niedawno opisywaliśmy problemy związane z uruchomieniem nowych biletomatów. Tym razem kolejnym kłopotem jest kwestia tankowania szynobusów kursujących po PKM, a także opróżniania ich zbiorników na nieczystości z toalet.

Przypomnijmy, że w miniony piątek otwarto koperty z ofertami w przetargu na przewozy kolejowe na Pomorzu. Szybka Kolej Miejska w Trójmieście będzie prawdopodobnie samodzielnie obsługiwać pasażerów w obrębie aglomeracji trójmiejskiej, w tym i na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Przewoźnik chce za to ok. 68,859 mln zł. Wyniki przetargu poznamy za kilkanaście dni. Urząd Marszałkowski na to zadanie przeznaczył 68,100 mln zł, ale oferta SKM jest jedyna.

SKM-ka chroni swoją tajemnicę handlową

Sęk w tym, że spółka Szybka Kolej Miejska w Trójmieście dotychczas nie obsługiwała spalinowych zespołów trakcyjnych. Zawsze były to składy elektryczne. Dlatego "przesiadka" za stery pociągów napędzanych silnikiem spalinowym to spora zmiana w firmie rezydującej w Gdyni Cisowej. Z naszych ustaleń wynika, że baza trójmiejskiego przewoźnika nie posiada możliwości magazynowania paliw.

Tymczasem tabor SKM zwiększy się prawdopodobnie o 13 składów spalinowych (10 z linii PKM i trzy z dotychczasowej linii do Helu). Jak zatem pracownicy przewoźnika zamierzają szynobusy tankować i serwisować?

- Składając ofertę i kalkulując stawkę dofinansowania, dokonaliśmy pełnego rozeznania odnośnie naszych możliwości technicznych i organizacyjnych. Chcę zapewnić, że jesteśmy dobrze przygotowani na postawione przed nami wyzwania. Szczegóły będziemy mogli podać dopiero po podpisaniu umowy z organizatorem przewozów - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

SKM-ka może jednak tankować paliwo w jednej ze stacji w Gdyni, należącej do innego podmiotu. Choćby nawet PKP Energetyka, przy ul. Osada kolejowa. Dziwić może w tej sytuacji fakt, że w przetargu na przewozy kolejowe - organizowanym przez urzędników samorządu województwa - trudno doszukać się wymogu posiadania przez oferenta zapewnienia zaplecza do obsługi właśnie spalinowych składów.


Pociągi PKM jak składy widmo?

Brak stacji paliw w bazie w Cisowej to jednak prawdopodobnie nie największe zmartwienie nowego przewoźnika. Podstawowym problemem, z jakim SKM-ka może się zmierzyć, to tankowanie składów, a także usuwanie nieczystości z ich toalet. Na planowanej trasie składów PKM - między Gdańskiem a Kartuzami, Kościerzyną lub Gdynią Główną nie ma tego rodzaju infrastruktury serwisowej.

Nie bardzo też jest gdzie ją rozbudować. Teren przy PKM zarezerwowany jest pod inne inwestycje, choćby w rejonie Rębiechowa.

- Na samej linii PKM powstał jeden tor odstawczy pomiędzy przystankami Port Lotniczy i Gdańsk Rębiechowo, z rezerwą terenu pod drugi tor odstawczy - jeśli w przyszłości będzie potrzeba jego wybudowania - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która zbudowała linię i będzie nią zarządzać.

To oznacza, że Składy będą musiały zjeżdżać z linii PKM prawdopodobnie do Gdyni Grabówka bądź Cisowej, by zatankować paliwo i opróżnić zbiorniki na nieczystości. Pół biedy gdy pociągi skończą wieczorem jazdę w Gdańsku lub Gdyni. Wtedy do serwisu jest stosunkowo niedaleko. Co innego gdy skład dojedzie do Kościerzyny lub Kartuz o godz. 23. Gdzie wtedy skład ma dotrzeć na serwis? Czy ma wracać kilkadziesiąt kilometrów do Gdyni, a może powinien pojechać na tankowanie do zaplecza Przewozów Regionalnych w Chojnicach (odległego od Kościerzyny o 70 km), by o świcie z powrotem dojechać do Kartuz lub Kościerzyny?

- Jeśli SKM-ka wybierze tego rodzaju rozwiązanie, pojawi się wtedy ryzyko, że pociągi obsługujące linie PKM będą w godzinach późnowieczornych czy wczesnoporannych po Pomorzu kursowały - puste, a więc bezproduktywnie. Tego typu pomysł potęguje koszty i powoduje stratę czasu, który w aglomeracji takiej jak Trójmiasto jest na wagę złota. Jeśli nie zostanie utworzone zaplecze taborowe poza Gdynią, będzie to niestety dowód na to, że projekt PKM jest niedopracowany. Warto tu też zaznaczyć, że za każdy przejazd składu do Gdyni trzeba będzie zapłacić opłatę za dostęp do torów spółce PKP PLK - uważa Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Niemniej do czasu rozstrzygnięcia przetargu w Urzędzie Marszałkowskim kwestia uzupełniania paliwa i usuwania nieczystości z toalet pozostanie zagadką. Oby jej rozwiązanie nie wywołało negatywnych konsekwencji dla podróżnych.

Miejsca

Opinie (185) 1 zablokowana

  • SKM

    Nie będzie problemu, Wezmą Przewozy Regionalne za podwkonawcę, i nie będzie problemów z tankowaniem ... PRy zatankują w Gdyni, albo w Chojnicach. Może przy tej okazji pojawi się jakiś więcej kurs na linii 211 z Chojnic, do Kościerzyny, jako uzupełnienie PKM .... Zresztą tak obiecywał Pan Poseł Lamczyk .... A wybory się zbliżają ....

    • 1 0

  • To nikt nie pomyślał wcześniej ( na etapie projektowania i procedowania o środki unijne) że wagony trzeba tankować i stacja ze względów ekonomicznych powinna być niedaleko ???? Nie wierzę proszę Państwa. Myślę że jakieś konsekwencje powinny być wyciągnięte w tym personalne na stanowiskach kierowniczych po stronie beneficjenta

    • 0 1

  • Zapomnieli o odpadach i paliwie - żenada.

    • 0 1

  • elektryfikacja linii pkm

    Inwestycja jest imponująca budowa już jest dawno zakończona tylko czemu nie zelektryfikować o odrazu są pieniądze z Unii czy my żyjemy w tym idiotycznym kraju wśród matołów to nie jest 20 wiek ale 21 wiek ludzie chcą jak najszybciej podróżować komfortowo a niewdychaćte

    • 0 3

  • elektryfikacja linii pkm (1)

    LEPIEJ BYŁOBY ODRAZU trakcję elektryczną zainstalować efekt byłby bardziej lepszy jak w Szwecji w krajach zachodniej Europy za dużo jest tych spalin dziwić ie się że dużo ludzi umiera na nowotwory a tak dużo mówią w mediach o ekologii czystym powietrzu szynowych spalinowe

    • 0 2

    • przeczytałeś to co nabazgrałeś?

      • 1 0

  • Nie widzę żadnych problemów. Wystarczy starą linię z lotniska przez Klukowo do

    Osowy włączyć w tor biegnący z Wrzeszcza i na pustych terenach wybudować to co jest potrzebne. Dodatkowo powstałby łącznik omijający lotnisko, co przy ewentualnych awariach mogłoby być bardzo przydatne.

    • 2 0

  • jak zwykle na ostatnią chwilę ktoś się budzi z letargu... wcześniej o takich kwestiach nikt nie wiedział?!

    przecież to powinno być wiadomo od samego początku budowy trasy

    • 1 1

  • przyszła koza do woza

    Wygląda na to, aby rozwiązać ten problem trzeba będzie prosić o to Gdynię, bo tam widzę
    szansę. Ale do tej pory Gdańsk robił wszystko aby Gdyni dokopać. Przystanki PKM w Gdyni do tej pory nie zmodernizowano.

    • 2 0

  • jak (1)

    Jak zawsze, o tak istotnym elemencie należało pomyśleć ogłaszając przetarg nie na obsługę linii, a jej projekt. To tak, jakby wybudować dom bez drzwi. Mądry Polak po szkodzie?? Nie, jak zawsze głupi ten, kto przygotowywał warunki przetargu.

    • 1 1

    • Głupota!

      Ogłoszenie konkursu tak aby wygrała jedyna możliwa firma, która ma w pobliżu bazę serwisową dyskryminuje pozostałych przewoźników. Przecież serwisowanie taboru można zlecić. Serwis techniczny zleca się przy kupnie taboru na 30 lat. Czyszczenie pojazdów zleca się również. Miejsce pod tabor można również wynająć. Gdzie jest problem?

      • 0 0

  • rozwiązaniem problemu jest Panda

    pan da i pani też da
    w cenie biletu, będzie serwis i to z Vat'em

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane