• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdzie szynobusy PKM będą uzupełniać paliwo i opróżniać toalety?

Maciej Naskręt
5 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Nowy szynobus SA136-013, który pojedzie na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nowy szynobus SA136-013, który pojedzie na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Władze SKM-ki mogą mieć twardy orzech do zgryzienia przed otwarciem linii PKM. Powód? Szynobusy spalinowe kursujące po 1 września na tej trasie będą musiały zjeżdżać do Gdyni Cisowej w celu tankowania i serwisowania toalet. Eksperci ostrzegają, że to marnotrawienie czasu i publicznych pieniędzy.



Jak oceniasz przygotowania do uruchomienia linii PKM 1 września?

Im bliżej do uruchomienia 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, tym więcej pytań pojawia się w kwestii jej funkcjonowania. Niedawno opisywaliśmy problemy związane z uruchomieniem nowych biletomatów. Tym razem kolejnym kłopotem jest kwestia tankowania szynobusów kursujących po PKM, a także opróżniania ich zbiorników na nieczystości z toalet.

Przypomnijmy, że w miniony piątek otwarto koperty z ofertami w przetargu na przewozy kolejowe na Pomorzu. Szybka Kolej Miejska w Trójmieście będzie prawdopodobnie samodzielnie obsługiwać pasażerów w obrębie aglomeracji trójmiejskiej, w tym i na trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Przewoźnik chce za to ok. 68,859 mln zł. Wyniki przetargu poznamy za kilkanaście dni. Urząd Marszałkowski na to zadanie przeznaczył 68,100 mln zł, ale oferta SKM jest jedyna.

SKM-ka chroni swoją tajemnicę handlową

Sęk w tym, że spółka Szybka Kolej Miejska w Trójmieście dotychczas nie obsługiwała spalinowych zespołów trakcyjnych. Zawsze były to składy elektryczne. Dlatego "przesiadka" za stery pociągów napędzanych silnikiem spalinowym to spora zmiana w firmie rezydującej w Gdyni Cisowej. Z naszych ustaleń wynika, że baza trójmiejskiego przewoźnika nie posiada możliwości magazynowania paliw.

Tymczasem tabor SKM zwiększy się prawdopodobnie o 13 składów spalinowych (10 z linii PKM i trzy z dotychczasowej linii do Helu). Jak zatem pracownicy przewoźnika zamierzają szynobusy tankować i serwisować?

- Składając ofertę i kalkulując stawkę dofinansowania, dokonaliśmy pełnego rozeznania odnośnie naszych możliwości technicznych i organizacyjnych. Chcę zapewnić, że jesteśmy dobrze przygotowani na postawione przed nami wyzwania. Szczegóły będziemy mogli podać dopiero po podpisaniu umowy z organizatorem przewozów - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

SKM-ka może jednak tankować paliwo w jednej ze stacji w Gdyni, należącej do innego podmiotu. Choćby nawet PKP Energetyka, przy ul. Osada kolejowa. Dziwić może w tej sytuacji fakt, że w przetargu na przewozy kolejowe - organizowanym przez urzędników samorządu województwa - trudno doszukać się wymogu posiadania przez oferenta zapewnienia zaplecza do obsługi właśnie spalinowych składów.


Pociągi PKM jak składy widmo?

Brak stacji paliw w bazie w Cisowej to jednak prawdopodobnie nie największe zmartwienie nowego przewoźnika. Podstawowym problemem, z jakim SKM-ka może się zmierzyć, to tankowanie składów, a także usuwanie nieczystości z ich toalet. Na planowanej trasie składów PKM - między Gdańskiem a Kartuzami, Kościerzyną lub Gdynią Główną nie ma tego rodzaju infrastruktury serwisowej.

Nie bardzo też jest gdzie ją rozbudować. Teren przy PKM zarezerwowany jest pod inne inwestycje, choćby w rejonie Rębiechowa.

- Na samej linii PKM powstał jeden tor odstawczy pomiędzy przystankami Port Lotniczy i Gdańsk Rębiechowo, z rezerwą terenu pod drugi tor odstawczy - jeśli w przyszłości będzie potrzeba jego wybudowania - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która zbudowała linię i będzie nią zarządzać.

To oznacza, że Składy będą musiały zjeżdżać z linii PKM prawdopodobnie do Gdyni Grabówka bądź Cisowej, by zatankować paliwo i opróżnić zbiorniki na nieczystości. Pół biedy gdy pociągi skończą wieczorem jazdę w Gdańsku lub Gdyni. Wtedy do serwisu jest stosunkowo niedaleko. Co innego gdy skład dojedzie do Kościerzyny lub Kartuz o godz. 23. Gdzie wtedy skład ma dotrzeć na serwis? Czy ma wracać kilkadziesiąt kilometrów do Gdyni, a może powinien pojechać na tankowanie do zaplecza Przewozów Regionalnych w Chojnicach (odległego od Kościerzyny o 70 km), by o świcie z powrotem dojechać do Kartuz lub Kościerzyny?

- Jeśli SKM-ka wybierze tego rodzaju rozwiązanie, pojawi się wtedy ryzyko, że pociągi obsługujące linie PKM będą w godzinach późnowieczornych czy wczesnoporannych po Pomorzu kursowały - puste, a więc bezproduktywnie. Tego typu pomysł potęguje koszty i powoduje stratę czasu, który w aglomeracji takiej jak Trójmiasto jest na wagę złota. Jeśli nie zostanie utworzone zaplecze taborowe poza Gdynią, będzie to niestety dowód na to, że projekt PKM jest niedopracowany. Warto tu też zaznaczyć, że za każdy przejazd składu do Gdyni trzeba będzie zapłacić opłatę za dostęp do torów spółce PKP PLK - uważa Paweł Rydzyński, dyrektor ds. projektów transportowych Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Niemniej do czasu rozstrzygnięcia przetargu w Urzędzie Marszałkowskim kwestia uzupełniania paliwa i usuwania nieczystości z toalet pozostanie zagadką. Oby jej rozwiązanie nie wywołało negatywnych konsekwencji dla podróżnych.

Miejsca

Opinie (185) 1 zablokowana

  • Diabel tkwi w szczegolach (2)

    czyli kolejna niedopracowana inwestycja pomyslana nie dla dobra mieszkancow, ale dla tych, ktorzy niezle zarobili na tej inwestycji.Kompletny brak koordynacji, czyli kazdy sobie rzepke skrobie aby tylko zarobic jak najwiecej.. Zakupione szynobusy kompletnie sie nie nadaja do funkcji, ktora maja spelniac (jedna para drzwi na wagon!!!!).Zamiast utworzyc zespol prawdziwych fachowcow,- praktykow, ktory by zaplanowal wszystko w najdrobniejszych sczegolach, decyje podejmuja urzednicy,ktorych interesuje jedynie kasa. Powstal kolejny bubel tyle, ze bardo drogi.. Jak zwykle winnych nie ma.A z tymi toaletami to bedzie tak jak kiedys czyli wszystkie ludzkie odchody bede lecialy na tory.

    • 1 3

    • za wszystko zaplaci podatnik wiec robia co sie da by jak najwieksze koszty byłyy (1)

      • 1 1

      • ale marszałek będzie mógł po raz kolejny odtrąbić sukces..koniecznie przed wyborami,
        a potem niech się dzieje wola nieba - jakiś winny się znajdzie

        • 0 1

  • Nie maja gdzie zatankowac i oproznic toalet?

    Czy ktos juz zglosil genialnego projektanta tego przedsiewziecia do Nagrody Nobla?

    • 0 2

  • "baza trójmiejskiego przewoźnika nie posiada możliwości magazynowania paliw"

    A jaki inny przewoźnik posiadał na terenie Trójmiasta i okolic takie możliwości?
    Wiadomo, że każdy musiałby się dostosować do tego bzdurnego pomysłu, jakim jest napęd spalinowy w charakterze trójmiejskiego metra.
    Co do kursowania składów, to faktem jest, że Trójmiasto jako miejsce pracy, a nie sypialnia Pomorza, nie powinno być teoretycznie bazą składów (skoro w porannym szczycie pierwsze kursy powinny być DO Trójmiasta), ale jeśli połączyć kursy Pomorskie z trójmiejskimi, to może da się to tak zorganizować, aby tych pustych przejazdów było jak najmniej, bo budowa dwu magazynów (jednego dla kursów na Pomorze i drugiego dla kursów wewnątrztrójmiejskich) byłoby zapewne ekonomicznie nieuzasadnione.

    • 2 0

  • Dlaczego trasa Gdynia Hel nie została wlączona do PKM?

    • 3 0

  • Przetarg w takiej sytuacji to bubel.

    Jak widać kalkulacja kosztów nie obejmowała wszystkich jej składników. Składy spalinowe są dlatego że nie było możliwości finansowych elektryfikowania trasy lub... zbyt drogo ona kosztowała. To wzięto pod uwagę ale za to pominieto koszty eksploatacyjne. To jest mozliwe jak bierze się pod uwagę pojedyńcze elementy a nie całóść. Jest oczywiste że żadna spółka z zewnątrz w takich warunkach nie może być brana pod uwagę. Przykładem mogłaby być sytuacja kiedy firma obsługujaca SKM wygrywa np w Warszawie i co? Zaczyna sie absurd logistyczny. Jesliby z góry zaplanowali tego samego operatora dla PKM i SKM to firma od SKMki miałaby czas na potrzebne inwestycje. Rozmawiali z nimi wcześniej na ten temat? Jesli nie to mamy kolejny absurd. Z drugiej strony kolej jest zbytnio podzielona a ilość spółek i spółeczek prowadzi do dużych problemów.

    • 1 0

  • niewlasciwa strona. (1)

    Obejrzalem filmik z przejazdu i pierwsze co mi przyszlo do glowy to jazda szynobusu po niewlasciwej stronie. O ile mi wiadomo w Polsce obowiazuje ruch prawostronny.

    • 0 0

    • dobra strona.

      Zauwaz ze prowadzacy szynobus rowniez znajduje sie po prawej a wiec w naszym rozumowaniu nieprawidlowo.Ale to z nowym trendem.Podobno od czerwca mozna legalnie rejestrowac Angliki w Polsce.A wiec strona nie ma znaczenia.

      • 1 0

  • Tankowanie (1)

    Pociągi będą tankować i wypróżniać się w bazie paliwowej koło lotniska.
    Na wysokości Matarni jest odnoga do tej bazy.
    Miłego dnia :)

    • 0 0

    • No. Szczególnie "wypróżniać się".

      • 0 0

  • cieniasy

    w koncu niech gdansk pokarze ze jest dobrym gospodarzem jesli to ma byc stolica metropolii

    • 1 1

  • To już od dawna jest niestrawne!!!!!

    Ciągłe problemy PKMki. Raptem 18 km cudu techniki 21 wieku! Jaką metropolią jest Gdańsk? Skorumpowani urzędnicy. Prezydent ze sprawą karną. Rozdmuchane inwestycje na które nas mieszkańców nie stać, a które to podnoszą ego... karzełków!
    Przetarg zrobiony pod SKMkę.
    Fatalny stan inwestycji wykonany przez podwykonawców.
    - osuwający się nasyp, poprawiany wielokrotnie.(Niedźwiednik)
    - rynny ściekowe wystające ponad poziom chodników i ze spadem odwrotnym do usytuowania studzienek (Niedźwiednik)
    - przejście pod torami zakończone czymś w rodzaju tarasu widokowego, bez zejścia ze stromej skarpy (Niedźwiednik)
    - rozpadanie się murków okalających przejście (Niedźwiednik)
    - rozjeżdżanie okolicy budowy przez ciężki sprzęt.
    Teraz jeszcze problem z tankowaniem i toaletami!!
    Brawo, brawo, brawo!!!!!

    -

    • 0 0

  • Przecież można zrobić ostatni, niepełny kurs do Gdyni i serwisować PKM-kę

    nawet całą noc. A tramwaje nie zjeżdżają czasem do zajezdni puste nocą? Szukacie kwadratowych jaj tam gdzie ich nie znajdziecie. Masa takich bzdurnych problemów do tej pory była grabarzem inicjatyw w Polsce. A wystarczy tylko myśleć.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane