• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gorąca dyskusja wokół Nowej Sudeckiej w Oliwie

Michał Brancewicz
14 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Tak prezentuje się koncepcja przebiegu Nowej Sudeckiej.
  • Wjazd do parkingu pod biurowcami ma się odbywać wyłącznie od strony ul. Wita Stwosza. Od Grunwaldzkiej zaplanowana jest przestrzeń współdzielona między pieszych a kierowców

Urzędnicy zorganizowali spotkanie z mieszkańcami Oliwy, by przekonać ich do projektu budowy Nowej Sudeckiej - ulicy, która połączy GrunwaldzkąWita Stwosza przy biurowcach OBC. Mieszkańcy uważają, że droga będzie niebezpieczna i szkodliwa dla uczniów pobliskiej szkoły i nie rozwiąże żadnych problemów komunikacyjnych dzielnicy. Co więcej, z zaprezentowanych wizualizacji wynika, że wjazd do podziemnych parkingów biurowych ma odbywać się wyłącznie od strony Wita Stwosza.



Kilkadziesiąt osób zebrało się w auli Szkoły Podstawowej nr 35, pod której oknami zaplanowano przebieg ul. Nowej Sudeckiej, która ma połączyć al. Grunwaldzką z ul. Wita Stwosza oraz stanowić drogę dojazdową do podziemnego parkingu biurowców Olivia Business Centre. Ok. 80 proc. kosztów budowy tej drogi ma pokryć prywatny inwestor. O planach budowy Nowej Sudeckiej pisaliśmy niespełna miesiąc temu.

W czwartek, podczas spotkania z mieszkańcami, urzędnicy po raz pierwszy zaprezentowali aktualne założenia dla tej inwestycji. Na sali panowała nerwowa atmosfera. Referującym urzędnikom co rusz przerywali zgromadzeni na sali, zadając pytania lub wtrącając uwagi.

Orientacyjny przebieg Nowej Sudeckiej. Orientacyjny przebieg Nowej Sudeckiej.

Przestrzeń współdzielona i trzy pasy w stronę Wita Stwosza



- Nowa Sudecka od strony Grunwaldzkiej do wysokości szkoły będzie posiadała po jednym pasie ruchu w każdą stronę, a pomiędzy nimi powstanie przestrzeń współdzielona z pieszymi. W tym miejscu droga nie będzie asfaltowa i nie będzie odseparowana krawężnikami - wyliczał Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ. - Od strony ul. Wita Stwosza powstaną trzy pasy - dwa wyjazdowe: lewoskręt i prawoskręt oraz jeden pas do jazdy w kierunku biurowców. Na podstawie naszych wytycznych projektanci stworzyli wyniesione przejścia dla pieszych, żeby kierowcy respektowali ograniczenie do 30 km na godz. Dodatkowo szerokość każdego pasa wyniesie tylko 2,75 m.
Mieszkańców te argumenty nie przekonywały.

- Wyniesione przejścia dla pieszych nie zagwarantują bezpieczeństwa dzieciom, które uczęszczają do tej szkoły i chodzą na treningi do Hali Olivia. Dlaczego nie można zostawić wjazdu do biur od al. Grunwaldzkiej, a Wita Stwosza zostawić w spokoju? - pytała jedna z mieszkanek.

Wjazd do podziemnego parkingu tylko od Wita Stwosza



To pytanie było szczególnie uzasadnione, bowiem z wizualizacji wynikało, że wjazd do podziemnych parkingów ma się odbywać wyłącznie od strony ul. Wita Stwosza, a nie od al. Grunwaldzkiej.

Tymczasem urzędnicy próbowali przekonywać, że na istnieniu Nowej Sudeckiej skorzystają także mieszkańcy. Według nich nowe połączenie Grunwaldzkiej z Wita Stwosza wpłynie na zmniejszenie się korków w innych częściach Oliwy.

- Gdy wprowadzałam się na Morenę, Biuro Rozwoju Gdańska zorganizowało spotkanie dotyczące planów budowy nowych dróg i tam padło stwierdzenie, że każda nowa droga generuje dodatkowy ruch i to się na Morenie potwierdziło. A państwo chcecie w tym przypadku powiedzieć, że Nowa Sudecka będzie lekarstwem na korki - punktowała inna uczestniczka spotkania.
Urzędnicy przekonywali, że ruch na Nowej Sudeckiej nie będzie zbyt duży.

- Prognozy przygotowane na rok 2030 zakładają, że w szczycie przejedzie tamtędy ok. 400 pojazdów na godzinę - informował Wawrzonek.

Kolejna ulica zamiast inwestycji w komunikację miejską



- W ciągu pięciu lat w biurowcach w Oliwie będzie pracować 50 tys. ludzi, a państwo chcą dać jeszcze więcej możliwości kierowcom, zamiast myśleć o poprawie komunikacji miejskiej w dzielnicy - zauważył Mariusz Andrzejczak, radny dzielnicy Oliwa.
Wtórował mu Cezary Kamiński z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

- Mówi się, że nowa droga jest zbawieniem dla Oliwy i jej mieszkańców, tymczasem dodana zostanie kolejna sygnalizacja świetlna, która jeszcze bardziej spowolni komunikację miejską, która już jest tutaj niewydolna - argumentował.
- Nowa Sudecka ani nie zaczyna, ani nie kończy prac nad znacznie większymi inwestycjami komunikacyjnymi obejmującymi Oliwę i Przymorze - przekonywał Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

"Kukułcze jajo, które nam tu podrzucono"



W pewnym momencie głos zabrała kobieta, która, jak powiedziała, mieszka w Oliwie od 1946 roku.

Mieszkanka Oliwy pyta o korzyści z budowy Nowej Sudeckiej

- Ja się pytam, jakie ta ulica ma przynieść konkretne korzyści mieszkańcom. Ona będzie służyła wyłącznie rozładowaniu ruchu tego kukułczego jaja, jakim jest centrum biurowe, które nam zostało tutaj podrzucone - przekonywała.
- Na każdym etapie pozyskiwania niezbędnych pozwoleń ta inwestycja będzie z państwem konsultowana, jako stroną postępowania - zapewniał Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji.

Nowa Sudecka za 21 mln zł, do 2023 roku



Spotkanie zakończyło się po trzech godzinach.

Według wstępnych założeń Nowa Sudecka miałaby powstać w ciągu trzech lat.

- Do 2022 roku ma powstać fragment od strony Wita Stwosza, który realizować będzie miasto, a do 2023 roku odcinek środkowy, który połączy obie skrajne części i będzie w 100 proc. finansowany przez inwestora - informuje Dawidowski.
Szacunkowy kosztorys zakłada, że budowa pochłonie ponad 20,9 mln zł. Z tego spółka Olivia Complex ma wyłożyć 17,2 mln zł, a miasto 3,7 mln zł.

Opinie (485) 4 zablokowane

  • Niech drogę wpuszcza w tunel od wita stwosza aż do parkingów podziemnych obc a na wierzchu niech zostawia jak jest

    • 2 2

  • Plac inwalidów powinni rozwalić i puścić nitkę do Wita Stwosza (3)

    Takie moje zdanie.

    • 4 9

    • Wracaj na Pogórze

      Nie zapomnij swojego zdania

      • 3 3

    • takie były plany

      a potem na Wita zrobili kratki na płatne parkowanie
      na pasie rowerowym
      Sajgon i psychiatryk

      masz racje, plac powinien być przejezdny. i JEST. dla rowerzystów. dobre i to.

      • 2 0

    • Nie ma znaczenia, bo i tak dalej korek.

      • 0 0

  • Pamiętajcie przy urnach.

    • 6 2

  • moze tunel

    niech sobie pan prezes olivia bussiness center wybuduje tunele .50 tysiecy pracownikow zakorkuje nasze osiedla totalnie.juz to odczuwamy bo parkuja gdzie chca zeby nie placic za parkingi,na ktore ich nie stac .ceny pan prezes zrobil zaporowe.jak miasto sprzedaje tereny w dziwny sposob ,to niech egzekwuje miejsca parkingowe .no chyba ,ze sie wzielo pieniadze na 24te konto i trzeba siedziec cicho

    • 4 2

  • (5)

    Banda kmiotków; wszyscy chcą mieszkać w mieście, a spokój chcą mieć jak w swoich wiejskich " rodowych gniazdach".
    Miasto musi się rozwijać, a nie zamieniać się w skansen dla staruchów!

    • 6 19

    • poza tym większość tej ulicy już jest.

      a ja tamtędy czasem jeżdżę, co prawda rowerem,
      ale da się, pewnie nawet dwuśladem

      nie wiem, czy na legalu, ale się da.

      • 0 3

    • (1)

      No to proponuje ruch z OBC puścić przed twoim domem.

      • 7 0

      • Dlaczego nie, proszę bardzo.

        • 0 4

    • I ty będziesz staruchem

      Stosunek społeczeństwa do ludzi starszych to jego wizytówka. Ale niestety Japonią nie jesteśmy.

      • 8 0

    • typowy hejt

      • 1 0

  • Brak szacunku dla tradycji

    Dlaczego urzędnicy i deweloperzy nie szanują dzielnicy z prawie 1000 historią?
    Przypomnę, że pierwsze wzmianki o Oliwie pochodzą z 1186 r.
    Jak można w centrum Starej Oliwy budować nowe drogi?

    • 10 3

  • ja tam jestem za. (2)

    Z mojej części Oliwy (koło wulkanizatora Lincera) wyjazd w stronę Gdyni (gdzie pracuję w szpitalu) bywa rano koszmarem.

    Samo doczłapanie się do Grunwaldzkiej zajmuje mi czasem tyle samo czasu, co jazda od Grunwaldzkiej do Orłowa. Czyżewskiego i Rybińskiego stoi rano na mur beton, bo "jaaadą" Osowiaki i Sopociaki, wszyscy oni wylewają się ze Spacerowej i powodują, że tamtędy się jeździć nie da, zakaz jazdy TIRów nic nie dał.

    Pozostaje Derdowskiego, niestety w pobliżu jest szkoła "sportowa" nr 35, dokąd swoje "sportowe" dzieci "sportowo", bo "sportowymi" SUVami dowożą heroiczne Matki Polki. No nie będą ich nastoletnie pociechy chodziły na sporty pieszo, no przecież. I jak się trafi na początek lekcji, to jest równie marnie jak na Czyżewskiego i Rybińskiego, a bardziej nerwowo. Jak by tym "sportowym" Matkom Polkom dać szansę, by te codzienne poranne trzysta metrów nie musiały koniecznie jechać ulicą Derdowskiego, jak by miały jakiś wybór, to moje życie było by łatwiejsze. Trza dbać o "wieńcófki".

    A tak, jeżdżę do Gdyni rowerem, bo jest szybciej niż samochodem. Serio, szybciej.

    • 7 2

    • (1)

      a nie lepiej kolejką dziadek?

      • 0 1

      • jak leje, wiozę rower kolejką, ale z kolejką nie jest szybciej, a jest ryzykowniej (skm zawodzi moje zaufanie wlasnie wtedy, kiedy mi to najbardziej nie pasuje, ciekawe, skąd skubani wiedzą?) tyle że da się w drodze trochę poczytać

        ale kolejka to loteria, nie aż tak jak samochód, ale jednak.
        jazda samochodem jest najbardziej loteryjna, ciężko zgadnąć, ile czasu zajmie

        • 1 0

  • Zlot nimbów emerytów (3)

    a co teraz mamy zrobić? wg nich pewnie Grunwaldzką zwęzić do 1 pasa ze strefą 30 :P

    *NIMB - Not in my back yard - Osoba która sprzeciwia się budowie czegokolwiek w pobliżu swojego miejsca zamieszkania

    • 3 9

    • Odpowiedzią jest zawsze propozycja puszczenia ruchu samochodowego zbliżonego do tego z OBC w Twoim miejscu zamieszkania. Ale z założeniem, ze tak jak w Oliwie głównie będą korki, smród samochodów, rozjeżdżane trawniki etc.
      Wtedy porozmawiamy.

      Bo odpowiedzią Oliwian było oczywiste wołanie o komunikację miejska, z której pracownicy sąsiednich centrów jakoś potrafią korzystać.

      • 3 0

    • Nie Nimbów a nimdów

      Bo to nie chodzi o podwórko ale pół dzielnicy

      • 0 0

    • NIMBY-srimby

      Wiecznie ten sam wyświechtany, prześmiewczy argument, najczęściej od tych, których te wszystkie wynalazki drogowe nie dotyczą, ale z chęcią urządzają przestrzeń innym mieszkańcom miasta...
      W Europie Zach. właśnie ogranicza się tempo w centrach miast, zmniejsza ilość pasów np. na rzecz buspasów czy ścieżek drogowych czyli po prostu wyrzuca się samochody z centów miast dając w zamian alternatywę w postaci sprawnej komunikacji miejskiej. A u nas w trzecim świecie, zaprasza się samochody do miejsc, w których ich wcześniej nie było albo nie powinno być, dla niepoznaki i zamknięcia ust oponentom generuje sie pierdyliard drzewek na wizualizacji projektu, które pokazują jak wspaniale kolejny degradujący pomysł miasta "ożywi" okolicę.

      • 0 0

  • Zlokalizowanie biurowców w Oliwie to nieodwracalna destrukcja Gdańska (2)

    Gdańsk to najbardziej zakorkowane miasto w Polsce i ta uliczka nic nie zmieni

    • 13 4

    • (1)

      Nie siej teorii spiskowych. Gdańsk nie jest najbardziej zakorkowanym miastem, wręcz przeciwnie!!!! Sprawdź sobie najnowsze dane!

      • 1 4

      • Ilekroć mam gości z Warszawy to łapią się za głowy co tu się dzieje, mówią, że są w szoku i że u nich takich korków nie ma. A nie sądzę, żeby u ciebie w Bartoszycach były większe korki

        • 2 0

  • Na wiochę jak się nie podoba. To nie jest teren prywatny. Większość chce tej drogi !

    • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane