• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gorąca dyskusja wokół Nowej Sudeckiej w Oliwie

Michał Brancewicz
14 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
  • Tak prezentuje się koncepcja przebiegu Nowej Sudeckiej.
  • Wjazd do parkingu pod biurowcami ma się odbywać wyłącznie od strony ul. Wita Stwosza. Od Grunwaldzkiej zaplanowana jest przestrzeń współdzielona między pieszych a kierowców

Urzędnicy zorganizowali spotkanie z mieszkańcami Oliwy, by przekonać ich do projektu budowy Nowej Sudeckiej - ulicy, która połączy GrunwaldzkąWita Stwosza przy biurowcach OBC. Mieszkańcy uważają, że droga będzie niebezpieczna i szkodliwa dla uczniów pobliskiej szkoły i nie rozwiąże żadnych problemów komunikacyjnych dzielnicy. Co więcej, z zaprezentowanych wizualizacji wynika, że wjazd do podziemnych parkingów biurowych ma odbywać się wyłącznie od strony Wita Stwosza.



Kilkadziesiąt osób zebrało się w auli Szkoły Podstawowej nr 35, pod której oknami zaplanowano przebieg ul. Nowej Sudeckiej, która ma połączyć al. Grunwaldzką z ul. Wita Stwosza oraz stanowić drogę dojazdową do podziemnego parkingu biurowców Olivia Business Centre. Ok. 80 proc. kosztów budowy tej drogi ma pokryć prywatny inwestor. O planach budowy Nowej Sudeckiej pisaliśmy niespełna miesiąc temu.

W czwartek, podczas spotkania z mieszkańcami, urzędnicy po raz pierwszy zaprezentowali aktualne założenia dla tej inwestycji. Na sali panowała nerwowa atmosfera. Referującym urzędnikom co rusz przerywali zgromadzeni na sali, zadając pytania lub wtrącając uwagi.

Orientacyjny przebieg Nowej Sudeckiej. Orientacyjny przebieg Nowej Sudeckiej.

Przestrzeń współdzielona i trzy pasy w stronę Wita Stwosza



- Nowa Sudecka od strony Grunwaldzkiej do wysokości szkoły będzie posiadała po jednym pasie ruchu w każdą stronę, a pomiędzy nimi powstanie przestrzeń współdzielona z pieszymi. W tym miejscu droga nie będzie asfaltowa i nie będzie odseparowana krawężnikami - wyliczał Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora GZDiZ. - Od strony ul. Wita Stwosza powstaną trzy pasy - dwa wyjazdowe: lewoskręt i prawoskręt oraz jeden pas do jazdy w kierunku biurowców. Na podstawie naszych wytycznych projektanci stworzyli wyniesione przejścia dla pieszych, żeby kierowcy respektowali ograniczenie do 30 km na godz. Dodatkowo szerokość każdego pasa wyniesie tylko 2,75 m.
Mieszkańców te argumenty nie przekonywały.

- Wyniesione przejścia dla pieszych nie zagwarantują bezpieczeństwa dzieciom, które uczęszczają do tej szkoły i chodzą na treningi do Hali Olivia. Dlaczego nie można zostawić wjazdu do biur od al. Grunwaldzkiej, a Wita Stwosza zostawić w spokoju? - pytała jedna z mieszkanek.

Wjazd do podziemnego parkingu tylko od Wita Stwosza



To pytanie było szczególnie uzasadnione, bowiem z wizualizacji wynikało, że wjazd do podziemnych parkingów ma się odbywać wyłącznie od strony ul. Wita Stwosza, a nie od al. Grunwaldzkiej.

Tymczasem urzędnicy próbowali przekonywać, że na istnieniu Nowej Sudeckiej skorzystają także mieszkańcy. Według nich nowe połączenie Grunwaldzkiej z Wita Stwosza wpłynie na zmniejszenie się korków w innych częściach Oliwy.

- Gdy wprowadzałam się na Morenę, Biuro Rozwoju Gdańska zorganizowało spotkanie dotyczące planów budowy nowych dróg i tam padło stwierdzenie, że każda nowa droga generuje dodatkowy ruch i to się na Morenie potwierdziło. A państwo chcecie w tym przypadku powiedzieć, że Nowa Sudecka będzie lekarstwem na korki - punktowała inna uczestniczka spotkania.
Urzędnicy przekonywali, że ruch na Nowej Sudeckiej nie będzie zbyt duży.

- Prognozy przygotowane na rok 2030 zakładają, że w szczycie przejedzie tamtędy ok. 400 pojazdów na godzinę - informował Wawrzonek.

Kolejna ulica zamiast inwestycji w komunikację miejską



- W ciągu pięciu lat w biurowcach w Oliwie będzie pracować 50 tys. ludzi, a państwo chcą dać jeszcze więcej możliwości kierowcom, zamiast myśleć o poprawie komunikacji miejskiej w dzielnicy - zauważył Mariusz Andrzejczak, radny dzielnicy Oliwa.
Wtórował mu Cezary Kamiński z Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

- Mówi się, że nowa droga jest zbawieniem dla Oliwy i jej mieszkańców, tymczasem dodana zostanie kolejna sygnalizacja świetlna, która jeszcze bardziej spowolni komunikację miejską, która już jest tutaj niewydolna - argumentował.
- Nowa Sudecka ani nie zaczyna, ani nie kończy prac nad znacznie większymi inwestycjami komunikacyjnymi obejmującymi Oliwę i Przymorze - przekonywał Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

"Kukułcze jajo, które nam tu podrzucono"



W pewnym momencie głos zabrała kobieta, która, jak powiedziała, mieszka w Oliwie od 1946 roku.

Mieszkanka Oliwy pyta o korzyści z budowy Nowej Sudeckiej

- Ja się pytam, jakie ta ulica ma przynieść konkretne korzyści mieszkańcom. Ona będzie służyła wyłącznie rozładowaniu ruchu tego kukułczego jaja, jakim jest centrum biurowe, które nam zostało tutaj podrzucone - przekonywała.
- Na każdym etapie pozyskiwania niezbędnych pozwoleń ta inwestycja będzie z państwem konsultowana, jako stroną postępowania - zapewniał Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji.

Nowa Sudecka za 21 mln zł, do 2023 roku



Spotkanie zakończyło się po trzech godzinach.

Według wstępnych założeń Nowa Sudecka miałaby powstać w ciągu trzech lat.

- Do 2022 roku ma powstać fragment od strony Wita Stwosza, który realizować będzie miasto, a do 2023 roku odcinek środkowy, który połączy obie skrajne części i będzie w 100 proc. finansowany przez inwestora - informuje Dawidowski.
Szacunkowy kosztorys zakłada, że budowa pochłonie ponad 20,9 mln zł. Z tego spółka Olivia Complex ma wyłożyć 17,2 mln zł, a miasto 3,7 mln zł.

Opinie (485) 4 zablokowane

  • A dlaczego miasto ma płacić cokolwiek za dojazd do prywatnego biurowca? (1)

    • 13 1

    • Dlaczego miasto ma płacić za to.Stogi wołają o pomoc.Tam jest piekło.Ludzie udręczeni ,a końca remontu nie widać.

      • 0 0

  • Czy ja dobrze słyszałem na spotkaniu

    że Pani Prezydent podpisała tajną umowę z OBC na początku roku. Umowa ta nie jest dosępna dla mieszkańców i mediów ?
    O jakich konsulatacjach my tu móiwimy? Demokracji i bywatelskim społeczeństwie ?

    • 16 0

  • syndrom nimby (1)

    Nic dodać, nic ująć.

    • 3 5

    • Nie

      Bo tu nie chodzi o podwórko, ale o pół dzielnicy

      • 0 1

  • Rychło w czas! To na etapie projektowania tego centrum biurowego nie było wiadomo, że... (1)

    że trzeba będzie rozbudować infrastrukturę drogową????? Gdzie są fachowcy od planowania w tym mieście????

    • 12 1

    • Cóż, kiedy dyrektorka BRG dba jedynie o to, komu trzeba d__y dać, by zajść jak najwyżej w Gdańsku....

      A efekty w przestrzeni miasta są wtedy właśnie takie!

      • 0 0

  • "Do 2022 roku ma powstać fragment od strony Wita Stwosza" czyli dojazd na parking biurowców jest priorytetem!

    I wszystko jasne!!!

    • 14 0

  • Wszystko jest zaplanowane

    Tereny UG sąsiadujące będą sprzedane deweloperom... Nic nie dzieje się od tak.

    • 15 2

  • Wszystko już zaplanowane...

    Tereny UG sąsiadujące za jakiś czas opchną deweloperom a miał być obiekt sportowy... Nic nie dzieje się od tak....

    • 10 0

  • nie można odwracać się plecami do rozwijającego się miasta (4)

    Mieszkańcy dzielnicy zdają się udawać, że nie widzą rozwijającej się okolicy, a rozwiązanie proponowane przez miasto jest bardzo dobre. Tym bardziej, że zostanie stworzony woonerf, który należy do najlepszych rozwiązań drogowych z możliwych. A jeszcze zapłaci za to 80% inwestor. Lepiej stać w korkach czy umożliwić kierowanie ruchu kołowego nowymi połączeniami?

    • 3 19

    • " rozwijającego"? kosztem starej zabudowy? w historycznym mieście?

      to nie jest rozwój to barbarzyństwo!

      rozwój to remonty starej zabudowy i infrastruktury !

      budowa nowoczesnych budynków w określonych rejonach np. na południu Gdańska z tym że należy zachować jakąś harmonię, połączenie zabudowy,...
      a nie tu pierdykniemu jeden, tam pierykniemy jeden i bedzie git!

      • 10 0

    • Raczej czy lepiej stać w korkach czy stać w korkach. Cóż, taka polityka miasta.

      • 1 0

    • Nikt o zdrowych zmysłach nie będzie sie cieszył

      że buduje mu się przelotówkę pod oknami. Chyba tylko niespełna rozumu by się cieszył. Korki to sprawa planistów i 'miasta', których zas ynn obowiązkiem jest planowanie na lata w przód a nie miesiące i NIC kosztem ludzi. Z dnia na dzień spokojna okolica stanie sie arterią miasta a ludzie ze spokojnej okolicy znajdą sie przy głównej. Wartość ich nieruchomości spadnie o 50% i są w totalnej D. Tak nie wolno. Co ta droga ma wnieść? Nie widzę uzasadnienia dla tej koncepcji - chodzi tylko o ułatwienie chyba dojeżdżającym do OBC z absolutnym olaniem okolicy mieszkańców i komfortu życia w tym miejscu. Wita Stwosza jest spokojną wąską uliczką zwężoną do 1 pasa z niegdyś dwóch i teraz co - łącznik z główną taka mini obwodnica? To jakaś paranoja
      To jakby w sopocie ktoś wpadł na pomysł żeby z kościuszki albo armii krajowej zrobić z dnia na dzień 'przelotówkę'
      Na świecie dąży się do tego żeby wdrażać rozwiązania które ŁĄCZĄ a nie dzielą tkankę miejską. A taka droga podzieli jeszcze bardziej i tak poszatkowane miasto (kilka głównych i kilkanaście dojazdówek, skm).

      • 3 0

    • "Tym bardziej, że zostanie stworzony woonerf" - ale tylko w okolicach biurowców, a nie w okolicy zabudowy mieszkalnej.
      No i powodzenia ze dziei takim rozwiązaniom wjedzie tam autobus.

      • 0 0

  • Tunel

    Oliwa jest coraz bardziej zatruwana przez stojące w korkach auta. Buduje się wszystko tylko nie nowe drogi. Co robią urzędnicy i radni w tym kierunku . Kiedy tunel? Rak zje nas wszystkich!!!!!

    • 10 2

  • Znowu manipulowanie świadomością mieszkańców.

    Na materiałach koncepcyjnych rażąco wali po oczach duża ilość zieleni (drzewa, krzewy, trawnik). Piękniej niż w parku. Tylko, że to zmyłka, mająca wywołać pozytywne nastawienie mieszkańców coraz bardziej betonowanego miasta. W rzeczywistości będzie tylko asfalt, beton i przestrzeń na bilbordy reklamowe. Zero zieleni, zero cienia, zero miejsca dla mieszkańców.

    • 21 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane