• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Grunwaldzka z nową kładką i nowym-starym przejściem

Krzysztof Koprowski
15 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Biurowiec Neon sprzedany za 80 mln euro
Kładka ma powstać na wysokości obecnego sklepu meblowego przy torach kolejowych (wcześniej skład budowlany) a sklepami Mediamarkt i Castorama po drugiej stronie al. Grunwaldzkiej. Kładka ma powstać na wysokości obecnego sklepu meblowego przy torach kolejowych (wcześniej skład budowlany) a sklepami Mediamarkt i Castorama po drugiej stronie al. Grunwaldzkiej.

Nad al. Grunwaldzką, na wysokości Uniwersytetu, ma powstać kładka dla pieszych. Ma jednak zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Dzięki naszej interwencji, odtworzone zostanie zwykłe przejście dla pieszych przy "wysepce" we Wrzeszczu.



Budowę kładki zaproponował deweloper zespołu biurowego Alchemia (firma Torus), który ogłosił konkurs na jej projekt. Konstrukcja miałaby stanąć w rejonie kampusu uniwersyteckiegozobacz na mapie Gdańska. Konkurs skierowany jest przede wszystkim do studentów, a ich projekty będą być może inspiracją dla docelowego projektu.

- Do konkursu zgłosiło się ok. 20 zespołów. Kładka powstanie wraz z drugim etapem naszego kompleksu biurowego Alchemia, ale nie wiemy jeszcze kiedy - przyznaje Edyta Korycka, dyrektor działu planowania inwestycji w Torusie.

Kładka o wysokości ok 4,6 m (dla porównania wysokość mieszkania w nowym budownictwie to ok. 2,60 m) bez ramp dla rowerzystów, wyposażona jedynie w schody oraz windy, to pomysł, który narodził się w Biurze Projektów Budownictwa Komunalnego (BPBK).

Zdaniem projektantów tylko kładka zapewni bezpieczeństwo oraz nie pogorszy warunków komunikacyjnych na al. Grunwaldzkiej. Tryb świateł działających na skrzyżowaniu Grunwaldzkiej z Bażyńskiego i Kołobrzeską ma uniemożliwiać zastosowanie tradycyjnego przejścia, nawet z zastosowaniem przejścia dwuetapowego wraz z wysepką dla pieszych na szerokim pasie między jezdniami al. Grunwaldzkiej.

Po nowej konstrukcji wspinać się będą przede wszystkim pasażerowie Szybkiej Kolei Miejskiej, gdyż Torus chce jeszcze w te wakacje "przebić" południowy tunel zobacz na mapie Gdańska z peronu przystanku Przymorze - Uniwersytet w kierunku działek, na których zbuduje biurowce. Wybudowana zostanie także winda na sam peron. Dzięki temu docelowo powstanie połączenie piesze z SKM przez ogólnodostępne tereny biurowe do kampusu UG i sklepów. Niewykluczone, że po obu stronach al. Grunwaldzkiej, na wysokości kładki, powstaną nowe przystanki autobusowe.

Jednak projekt kładki, która zwykle działa odstraszająco na pieszych, nie wszystkim się podoba. Sceptyczni są m.in. planiści z Biura Rozwoju Gdańska, którzy muszą tę propozycję zaopiniować.

- Projekt jeszcze do nas nie dotarł, więc trudno go oceniać. Jednak sama idea kładki wydaje się kontrowersyjna dla tego miejsca. Miałaby ona uzasadnienie, gdyby łączyła dwa blisko położone budynki. Natomiast kładka, która wymaga od pieszego wspięcia się kilka metrów w górę nie wydaje się dobrym pomysłem - mówi Irena Romasiuk, kierownik zespołu urbanistycznego Oliwa w BRG.

Czy w mieście powinny powstawać bezkolizyjne przejścia dla pieszych?

Pomysłodawca kładki, czyli BPBK, pracuje także nad projektem nowego skrzyżowania właśnie w tym samym rejonie.

- Nowe skrzyżowanie powstanie na wysokości wyjazdów z istniejących sklepów wielkopowierzchniowych przy al. Grunwaldzkiej po stronie kampusu UG zobacz na mapie Gdańska. Klienci sklepów będą mogli wyjechać z nich zarówno w kierunku Gdyni, jak i Wrzeszcza. Na budowie skrzyżowania skorzystają też najemcy naszych biurowców, gdyż pozwoli ono na dojazd do budynków od strony Gdyni - dodaje Korycka.

Czytaj również: Kolejna kładka dla pieszych w Gdyni

Dzięki naszej interwencji, wkrótce także ponownie otwarte zostanie przejście łączące przystanek tramwajowy Klonowa z tzw. wysepką we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska. Wcześniej zostało ono zamknięte z powodu budowy Trasy Słowackiego oraz otwarcia przejazdu z ul. De Gaulle'a w jezdnię al. Grunwaldzkiej w kierunku Oliwy. Sęk w tym, że mimo iż cykl świateł umożliwia bezpieczne pokonanie tego miejsca (wówczas, gdy "otwarty" jest ruch tramwajów), nie wykonano sygnalizatorów dla pieszych.

- Przeanalizowaliśmy zgłoszoną przez portal Trojmiasto.pl sugestię, aby ustawić na tym przejściu dodatkową sygnalizację dla pieszych i pojawi się ona w ciągu ok. tygodnia - informuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Nowa sygnalizacja w żaden sposób nie wpłynie na ruch tramwajów i samochodów.

Niestety, Zarząd Dróg i Zieleni chce "po cichu" wycofać się z planów przebudowy przejścia dla pieszych w rejonie Teatru Miniatura. Zgodnie z obietnicami sprzed roku, miało ono być właśnie odtwarzane, a tymczasem teraz urzędnicy zasłaniają się kosztami związanymi z Euro 2012.

- Po Euro wykonane zostanie podsumowanie wszystkich miejskich wydatków. Wówczas przyjdzie czas na zrewidowanie starych i nowych pomysłów i określenie, które można zacząć realizować i w jakiej kolejności - tłumaczy rzecznik ZDiZ.

W piątek, 18 maja, odbędzie się ogólnodostępna debata poświęcona problematyce Drogi Czerwonej. Trasa ta biegnąca wzdłuż torów kolejowych budzi od lat wiele kontrowersji ze względu na swój antymiejski charakter. Więcej szczegółów na temat wydarzenia przeczytać można tutaj.

Wydarzenia

Debata Jazda po Wrzeszczu (9 opinii)

(9 opinii)
spotkanie

Opinie (178) 6 zablokowanych

  • (1)

    dlaczego na ulicy Arkonskiej brak pietrowego parkingu dla samochodów pytanie?

    • 0 1

    • bo budowa piętrowych parkingów w centralnie położonych rejonach miasta

      zwiększa korki na dojazdach do niego

      • 0 1

  • TEGO PANA POWINI ZWOLNIC DYSCYPLINARNIE (1)

    Irena Romasiuk, kierownik zespołu urbanistycznego Oliwa w BRG.
    A to dlatego że wypowiada się na temat na który nie ma pojęcia, a jeszcze od xx lat nie jest zrobione bezpieczne zejście na dworzec w oliwie od strony Przymorza gdzie w zimę na tych kocich łbach, rok w rok ludzie się łamią bądź ze szczęściem tylko obijają se tyłki!!!

    • 1 0

    • od południowej strony dworca w Oliwie

      powinien być zrobiony tunel dla pieszych i rowerzystów

      • 0 0

  • Kładka

    I jak tych ludzi nie obrażać.Proponuję: od Oliwy do błędnika kładki co 100 metrów.
    Ale będzie bezpiecznie !!!!!!!

    • 2 0

  • "Dzięki naszej interwencji, odtworzone zostanie zwykłe przejście dla pieszych przy "wysepce" we Wrzeszczu." (1)

    Dzięki za nowe przeszkody. Kierowca.

    • 6 10

    • nowe przeszkody?

      do niedawna tam był płot. Dla kilku osób, wyjeżdżających z De Gaule'a zrobili możliwość skrętu w lewo, odcinając ruch pieszy i zatrzymując tramwaj na kolejnych światłach. Za dużo tego dobrego!

      • 1 0

  • Kładki tak

    ale z windą. To jedyne, skuteczne i dobre rozwiązanie.

    • 0 1

  • TYLKO NIE BPBK !!!! Komunalne=komuna. Rozwiązania rodem z lat 70-tych, czyli wtedy gdy panowie projektanci i panie architektki zaczynali pracę i mimo upływu lat i zmian tendencji projektują uparcie tak samo, jak nauczyli się od swoich starszych kolegów, będąc asystentami.

    • 0 1

  • A po co tunel dla pieszych i kładki? (4)

    Należy zlikwidować transport publiczny oraz chodniki, a wszyscy powinni jeździć wszędzie samochodami, jak w USA. To jest nowoczesność.

    • 5 5

    • jak na razie to w USA codziennie stoją w korkach na wielopasmowych autostradach (3)

      i wielu rozsądnych się zastanawia: po co nam to było?

      • 0 0

      • po co? (2)

        A to dlatego, że zamiast 16-pasmowych autostrad powinno się je poszerzyć do 32- lub nawet 64-pasmowych autostrad. Ropy ci u nas dostatek. A jazda amochodem napędza koniunkturę. Dlatego należy wyciąc trójmiejskie lasy i połączyć trójmiasto z Obwodnicą maksymalną ilością dróg

        • 1 0

        • Co za cham się podszywa. (1)

          • 0 1

          • Nikt się nie podszywa

            To twoje drugie ja. Powinieneś się cieszyć, że ktoś wyraźnie artykułuje twoje poglądy

            • 1 1

  • Przywrócić przejście przy "Miniaturze"! (5)

    • 51 127

    • Wymalować jedną monstrualną "zebrę" wzdłuż wszystkich dróg, szos i ulic w Polsce - w miastach i poza nimi!!! (1)

      • 18 11

      • Oho...

        ładnych parę minusujących osób najwyraźniej nie ma pojęcia o ironii... :-D

        • 1 0

    • na co tam przejście??? (2)

      5 pieszym dziennie? i pewnie jescze sygnalizację świetlmą?

      • 17 12

      • 3 lata dzień w dzień tam chodziłem... Problemu nie było... (1)

        3 lata dzień w dzień tam chodziłem... Problemu nie było... Żadna sygnalizacja jest niepotrzebna...

        teraz trzeba nadrabiać kilkaset metrów w jedną i drugą stronę aby przejść do parku, za miniaturą są dziesiątki domów... Od groma studentów też tamtędy skraca sobie dojście do węzła kliniczna...

        • 7 3

        • spacer to samo zdrowie!

          • 2 3

  • co tam kładki zróbcie, napiszcie coś o Słowackiego. Przecież tam robota stoi, dosłownie, nic nie robią. Kto za to beknie?
    Dlaczego sa korki na Kartuskiej, rano nie można przejechać ani w dół, ani WZ. To jest skandal. Dlaczego o takich waznych rzeczach nie piszecie?

    • 1 0

  • taka kładka nad torami powinna byc wybudowana koło Manhattanu. Tam jest tak niebezpiecznie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane