• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Grunwaldzka z nową kładką i nowym-starym przejściem

Krzysztof Koprowski
15 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Biurowiec Neon sprzedany za 80 mln euro
Kładka ma powstać na wysokości obecnego sklepu meblowego przy torach kolejowych (wcześniej skład budowlany) a sklepami Mediamarkt i Castorama po drugiej stronie al. Grunwaldzkiej. Kładka ma powstać na wysokości obecnego sklepu meblowego przy torach kolejowych (wcześniej skład budowlany) a sklepami Mediamarkt i Castorama po drugiej stronie al. Grunwaldzkiej.

Nad al. Grunwaldzką, na wysokości Uniwersytetu, ma powstać kładka dla pieszych. Ma jednak zarówno zwolenników, jak i przeciwników. Dzięki naszej interwencji, odtworzone zostanie zwykłe przejście dla pieszych przy "wysepce" we Wrzeszczu.



Budowę kładki zaproponował deweloper zespołu biurowego Alchemia (firma Torus), który ogłosił konkurs na jej projekt. Konstrukcja miałaby stanąć w rejonie kampusu uniwersyteckiegozobacz na mapie Gdańska. Konkurs skierowany jest przede wszystkim do studentów, a ich projekty będą być może inspiracją dla docelowego projektu.

- Do konkursu zgłosiło się ok. 20 zespołów. Kładka powstanie wraz z drugim etapem naszego kompleksu biurowego Alchemia, ale nie wiemy jeszcze kiedy - przyznaje Edyta Korycka, dyrektor działu planowania inwestycji w Torusie.

Kładka o wysokości ok 4,6 m (dla porównania wysokość mieszkania w nowym budownictwie to ok. 2,60 m) bez ramp dla rowerzystów, wyposażona jedynie w schody oraz windy, to pomysł, który narodził się w Biurze Projektów Budownictwa Komunalnego (BPBK).

Zdaniem projektantów tylko kładka zapewni bezpieczeństwo oraz nie pogorszy warunków komunikacyjnych na al. Grunwaldzkiej. Tryb świateł działających na skrzyżowaniu Grunwaldzkiej z Bażyńskiego i Kołobrzeską ma uniemożliwiać zastosowanie tradycyjnego przejścia, nawet z zastosowaniem przejścia dwuetapowego wraz z wysepką dla pieszych na szerokim pasie między jezdniami al. Grunwaldzkiej.

Po nowej konstrukcji wspinać się będą przede wszystkim pasażerowie Szybkiej Kolei Miejskiej, gdyż Torus chce jeszcze w te wakacje "przebić" południowy tunel zobacz na mapie Gdańska z peronu przystanku Przymorze - Uniwersytet w kierunku działek, na których zbuduje biurowce. Wybudowana zostanie także winda na sam peron. Dzięki temu docelowo powstanie połączenie piesze z SKM przez ogólnodostępne tereny biurowe do kampusu UG i sklepów. Niewykluczone, że po obu stronach al. Grunwaldzkiej, na wysokości kładki, powstaną nowe przystanki autobusowe.

Jednak projekt kładki, która zwykle działa odstraszająco na pieszych, nie wszystkim się podoba. Sceptyczni są m.in. planiści z Biura Rozwoju Gdańska, którzy muszą tę propozycję zaopiniować.

- Projekt jeszcze do nas nie dotarł, więc trudno go oceniać. Jednak sama idea kładki wydaje się kontrowersyjna dla tego miejsca. Miałaby ona uzasadnienie, gdyby łączyła dwa blisko położone budynki. Natomiast kładka, która wymaga od pieszego wspięcia się kilka metrów w górę nie wydaje się dobrym pomysłem - mówi Irena Romasiuk, kierownik zespołu urbanistycznego Oliwa w BRG.

Czy w mieście powinny powstawać bezkolizyjne przejścia dla pieszych?

Pomysłodawca kładki, czyli BPBK, pracuje także nad projektem nowego skrzyżowania właśnie w tym samym rejonie.

- Nowe skrzyżowanie powstanie na wysokości wyjazdów z istniejących sklepów wielkopowierzchniowych przy al. Grunwaldzkiej po stronie kampusu UG zobacz na mapie Gdańska. Klienci sklepów będą mogli wyjechać z nich zarówno w kierunku Gdyni, jak i Wrzeszcza. Na budowie skrzyżowania skorzystają też najemcy naszych biurowców, gdyż pozwoli ono na dojazd do budynków od strony Gdyni - dodaje Korycka.

Czytaj również: Kolejna kładka dla pieszych w Gdyni

Dzięki naszej interwencji, wkrótce także ponownie otwarte zostanie przejście łączące przystanek tramwajowy Klonowa z tzw. wysepką we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska. Wcześniej zostało ono zamknięte z powodu budowy Trasy Słowackiego oraz otwarcia przejazdu z ul. De Gaulle'a w jezdnię al. Grunwaldzkiej w kierunku Oliwy. Sęk w tym, że mimo iż cykl świateł umożliwia bezpieczne pokonanie tego miejsca (wówczas, gdy "otwarty" jest ruch tramwajów), nie wykonano sygnalizatorów dla pieszych.

- Przeanalizowaliśmy zgłoszoną przez portal Trojmiasto.pl sugestię, aby ustawić na tym przejściu dodatkową sygnalizację dla pieszych i pojawi się ona w ciągu ok. tygodnia - informuje Katarzyna Kaczmarek, rzecznik Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Nowa sygnalizacja w żaden sposób nie wpłynie na ruch tramwajów i samochodów.

Niestety, Zarząd Dróg i Zieleni chce "po cichu" wycofać się z planów przebudowy przejścia dla pieszych w rejonie Teatru Miniatura. Zgodnie z obietnicami sprzed roku, miało ono być właśnie odtwarzane, a tymczasem teraz urzędnicy zasłaniają się kosztami związanymi z Euro 2012.

- Po Euro wykonane zostanie podsumowanie wszystkich miejskich wydatków. Wówczas przyjdzie czas na zrewidowanie starych i nowych pomysłów i określenie, które można zacząć realizować i w jakiej kolejności - tłumaczy rzecznik ZDiZ.

W piątek, 18 maja, odbędzie się ogólnodostępna debata poświęcona problematyce Drogi Czerwonej. Trasa ta biegnąca wzdłuż torów kolejowych budzi od lat wiele kontrowersji ze względu na swój antymiejski charakter. Więcej szczegółów na temat wydarzenia przeczytać można tutaj.

Wydarzenia

Debata Jazda po Wrzeszczu (9 opinii)

(9 opinii)
spotkanie

Opinie (178) 6 zablokowanych

  • co to jest

    głupota włodarzy ze nie chcą za friko budować kładek
    czy przemyślane działanie w celach utrudniania życia ludziom???
    Grunwaldzka strategiczna i główna droga przez miasto uzbrojona w ciągi kanalizacyjne-techniczne tylko bez większych utrudnię można na niej budować kładki, zamiast stawiać światła i utrudniać życie kierowca i patrzeć na kolejne wypadki na przejściach dla pieszych bo komuś się spieszyło.

    • 8 5

  • Na przejściu przy "Miniaturze" (2)

    było bardzo niebezpiecznie. Jeśli w przyszłości pojawi się opcja jego przywrócenia muszą wziąć pod uwagę światła.

    • 9 1

    • i korki

      • 0 2

    • wcale nie było niebezpiecznie

      typowe przejście dwuetapowe bez sygnalizacji. Przechodzisz, gdy masz wolną drogę, zatrzymujesz się na azylku przy torach, idziesz dalej. Jak ktoś chce wleźć pod samochód, to i na światłach wlezie.

      • 1 1

  • Kładka może być OK skoro proponuje ją developer a nie przetargowo-siermiężny(j) urząd ;) ;)

    Jest tańsza niż wielofunkcyjno-latryniany tunel. Tunel przydałby się w nasypie kolejowym - z peronu SKM na dwie strony. Rośnie ruch pieszy w okolicach przystanku SKM Przymorze. Urzekające są "metropolitalne schody" przy drugim wyjściu z kolejki do ul. Kołobrzeskiej ;)

    • 6 0

  • Teleport (1)

    tunele, kładki, pasy.... tego juz sie nie robi w XXI wieku. Nawet ulice stają się powoli zbyteczne. Każdy ma komórę z Humanoidem i aplikacją "My own teleport". Podaje współrzędne z GPS, wbija PIN, naciska zielona słuchawkę i ...O żesz w d... jeża! Nie ma zasięgu! :)))))

    BIPP!!!

    • 9 0

    • Dobre !

      Tylko co ma jeż z tym wspólnego

      • 0 1

  • miasto dla pieszych (11)

    Zadziwia nadzwyczajna troska władz miasta o samochodziarzy kosztem pieszych. Widać wyraźnie, że miejscy urzędnicy i decydenci są samochodziarzami w I pokoleniu i troszczą się przede wszystkim o swoją wygodę. Przecież ulice miasta to nie jest autostrada i musi być równoprawne współistnienie pieszych i samochodziarzy.

    • 13 9

    • I słusznie, Człowiek powinien troszczyć się o swoją wygodę. Dzięki "pędowi za wygodą" mamy w domach prąd, wodę, kanalizację, samochody i setki innych rzeczy, które ułatwiają nam życie.

      • 6 5

    • (6)

      Tzw. "szamochodziarze" jak nas nazywasz płacą spore podatki, więc szanuj nas choć trochę. A poza tym to chyba normalne, że człowiek dba o swoją wygodę. Rozumiem, że ty brudne ciuchy pierzesz ręcznie, naczynia zmywasz ręcznie itp. itd. zamiast skorzystać z ułatwiających życie dobrodziejstw techniki? Żal.pl

      • 3 5

      • w tym kraju każdy płaci spore podatki

        Ty wydajesz na paliwo, ja na sprzęt.

        • 1 0

      • Jakiś by kosztował (4)

        Każdy płaci podatki. I jest to normalne że każdy dba o swoją wygodę. Jest tylko pewna granica dbałości o swoją wygodę, którą rozumieją tylko nieliczni. W czasach stalinowskich popierałbyś dymiące kominy, a to że wszystkie dobrodziejstwa nowoczesnej techniki wrzucasz do jednego worka, świadczy o twoje ciasnocie umysłowej. Oszczędna zmywarka to nie to samo co samochód.

        • 2 3

        • (3)

          Miło kiedy na forum zjawia się jakiś anonim i (przepraszam za słownictwo) pierdzieli farmazony o "granicy dbałości o swoją wygodę" i "wrzucaniu dobrodziejstw nowoczesnej techniki do jednego worka". Stek bzdur i ogólników. Kto ma wyznaczać "granice dbałości"? Politbiuro? Rada Najwyższa Ekologów? Prezydent? Porównywanie oszczędnej(?) zmywarki - co to jest i według jakiej normy do samochodu to wręcz idiotyzm. Zarzucanie ciasnoty umysłowej, jeżeli nie zgadzasz się z kimś, świadczy wręcz o chamstwie i braku elementarnych zasad wychowania. Ale spróbujmy. Tego porównania zmywarki i samochodu. Napisz np. esej o przywiezieniu towaru do sklepu za pomocą zmywarki (oszczędnej)

          • 1 2

          • kaśka (2)

            Samochód służy właśnie do przywożenia właśnie energooszczędnej zmywarki do domu, ale do pracy nie musisz jeździć samochodem. To jest właśnie wybór, na który cie nie stać, bo jesteś przesiąknięta wygodą na zasadzie "po nas choćby potop" lub "płacę to wymagam". Na świecie nie ma nic za darmo i kiedyś za tę swoją wygodę zapłacisz. Praw natury nie zmienisz, ale tego nie rozumiesz, kobieto przesiąkniętą nienawiścią do ekologii.

            • 2 3

            • (1)

              Moja droga do pracy to 46 kilometrów w jedną stronę. Ale gdyby tacy jak ty dorwali się do jakiejkolwiek władzy zaraz powołaliby ekobojówki i siłą wyrzucali ludzi z samochodów i wsadzali ich na rowery. W imię miłości do ekologii.

              • 1 1

              • kaśka

                Widać nienawiść do ochrony środowiska przesłoniła ci zdrowy rozsądek, bo piszesz bzdury i zarzucasz jakieś wymyślone fanaberie. Skoro uważasz, że alternatywą dla samochodów są wyłącznie ekobojówki to świadczy to o twojej ciasnocie umysłowej. Dla ciebie jest albo albo. Nie potrafić myśleć kobieto.

                • 0 0

    • ale o co chodzi ?

      czy w tym miejscu było wcześniej przejście ? nie było, i dobrze było.
      To nadal może nie być. Kładka ma być dodatkiem do tego co było. Nie potrzebujesz przejścia w tym miejscu (dotychczas nie potrzebowałeś) to nie korzystaj z tej nowej kładki. Przymusu nie ma.

      • 2 0

    • Jakie to poświęcenie dla pieszego? Żadne. Kroczek tu, kroczek tam i już jest po drugiej stronie. (1)

      Nie wyeliminujesz tego, póki ludzie chodzą do pracy, a ich produkty i klienci muszą pokonać dalszy dystans niż za róg. Od tego zależy też twoja praca.

      Rowery rujnują zdrowie seksualne.

      • 2 1

      • Matematyku w todze z banku Lucas

        Twoje pewno rujnują, moje nie.

        • 0 0

  • "Dzięki naszej interwencji, odtworzone zostanie zwykłe przejście dla pieszych przy "wysepce" we Wrzeszczu." (1)

    Dzięki za nowe przeszkody. Kierowca.

    • 6 10

    • nowe przeszkody?

      do niedawna tam był płot. Dla kilku osób, wyjeżdżających z De Gaule'a zrobili możliwość skrętu w lewo, odcinając ruch pieszy i zatrzymując tramwaj na kolejnych światłach. Za dużo tego dobrego!

      • 1 0

  • Propozycja

    Po Euro2012 to się rozbierze stary stadion i będzie służył jako podsypka pod remontowane drogi.
    Tak nasz Waadza zrobiła już wcześniej. min na Długiej leżą zagospodarowane w ten sposób płyty

    • 1 0

  • z tego co pamietam to mial byc tez przywrocony ruch dwustronny na Leczkowa/Wyspianskiego w kierunku Hallera.. (2)

    a tymczasem od remontu minelo pare lat a korki siegaja Kosciuszki z braku alternatywy

    • 3 1

    • bo most Nowej Wałowej miał być oddany w 2011 roku ;)

      • 1 0

    • oczywiście nie da się zjechać w Mickiewicza i stamtąd w Hallera, tylko trzeba rozjeżdżać osiedlowe uliczki.

      • 0 0

  • co za różnica czy kładka czy tunel?! (2)

    i tak po schodach w górę i w dół, albo w dół i w górę :P
    A tak na poważnie; Kładka ma to do siebie, że może mieć łagodne zejście i wejście niekoniecznie po schodach :P Gdyby jeszcze była z przeszklonym dachem np półokrągłym, wygląd mógłby tylko cieszyć.
    Podobne przejście nad jezdnią wybudowano w Gdyni nad Drogą Gdyńską. Tam nikt problemu nie widział, tylko w Gdańsku malkontentom z urzędu nigdy się nie opłaca i nie wygląda.

    • 10 1

    • oni by woleli by był przetarg i by kolega kolegi mógł zarobić na kolejnym przekręcie na stołkach. Jak ktoś coś daje to się nie wybrzydza a tu raptownie przeszkadza tylko urzedasą, Chyba że w Gdańsku chcą wprowadzić co 100m światła i przejścia dla pieszych na głównych drogach by nie można było szybko i sprawnie dojechać z pt A do pt B.
      I że w Gdańsku się ośmielili budować CENTRUM BIUROWE przy takich zarządcach w tym mieście.

      • 1 0

    • oczywiście, że sie nie podoba, bo miejsce jest inne

      tam mamy zupełnie zepsutą kompozycję od początku: osiedle domków, CH, biura, obiekt sportowy. Trochę jak docelowy układ w Letnicy. Tam żadna kładka nie zaszkodzi. Natomiast w przyszłym biurowym centrum miasta bym tak nie szalał. Fakt, że wiele zepsuto, ale jeżeli powstanie tam skrzyżowanie ze światłami, to można zrobić zwykłe przejścia dla pieszych. Twierdzenie, że to dla dobra studentów Uniwerku to lekka przesada - daleko do przejścia nie mają.

      • 0 1

  • Pytanie tylko za ile to będzie? (1)

    Znając szybkość budowania w POlandii, kiedy 2 pracownikom da sie łopatki, grabki i wiaderko to czas realizacji min 10 lat.

    • 1 4

    • to prywaciarz chce budować nie miasto!!!

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane