• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Haracz za bursztyn? Zły PR dla Gdańska

Piotr Weltrowski
25 czerwca 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Latem dochodzi do tak kuriozalnych sytuacji, że wycieczki omijają np. ul. Mariacką, aby tylko turyści trafili do "właściwych" sklepów. Latem dochodzi do tak kuriozalnych sytuacji, że wycieczki omijają np. ul. Mariacką, aby tylko turyści trafili do "właściwych" sklepów.

Sprzedawcy bursztynów twierdzą, że przewodnicy zagranicznych wycieczek pobierają od nich "haracz" w zamian za sprowadzanie turystów do konkretnych sklepów, a szkalują tych, którzy nie płacą. Proceder prowadzi do tego, że wycieczki omijają takie zakątki, jak ul. Mariacka, a w świat idzie informacja: w Gdańsku handluje się podróbkami, a nie bursztynem.



Czy powinno się walczyć z przewodnikami biorącymi od sklepów pieniądze za sprowadzanie turystów?

Zgłosił się do nas jeden ze sprzedawców bursztynu. Opisał dokładnie sytuacje panującą - jego zdaniem - od lat: albo sklep z bursztynem "odpala" część zysków przewodnikom, albo ci prowadzą turystów do innego. Co gorsza, opornych szkalują w oczach zwiedzających Gdańsk, sugerując, że handlują plastikiem, a nie prawdziwym bursztynem.

Idąc tropem jego słów udajemy się do kilku sklepów handlujących "złotem Bałtyku". Część ich właścicieli i pracowników nie chce w ogóle podejmować tematu. Inni mówią, zastrzegają jednak, iż chcą pozostać anonimowi. Rozmawiamy z trzema kolejnymi właścicielami sklepów z bursztynem. Ich relacje są do siebie zbliżone.

- Myśli pan, że nie znamy tych przewodników? Z niektórymi utrzymujemy normalne kontakty. Mówią nam wprost, że nie mogą prowadzić turystów np. ulicą Mariacką, bo następnego dnia, jak ci wejdą nie do tych sklepów, co trzeba, to stracą pracę - mówi jeden z naszych rozmówców.

Inni bursztynnicy demonstrują swoje wyroby. - Ten łańcuszek u nas kosztuje 120 zł, taki sam, w sklepie, gdzie prowadzeni są turyści, kosztuje już 500 zł. To czysty biznes - dodaje kolejny z naszych rozmówców.

Jeszcze inny mówi wprost: - Ja sam odpalę jakiś bonus, gdy mi na przykład taksówkarz przywiezie klienta. Zwyczajowo daje się w takiej sytuacji 10 proc. Przewodnicy chcą jednak znacznie więcej, nawet 30 proc. od każdej transakcji. Taksówkarze zresztą też stają się coraz bardziej nachalni. Ostatnio jednemu dałem 10 proc. Po kilku godzinach pojawiło się przed galerią dwóch łysych panów i zasugerowało, że dałem zdecydowanie za mało - mówi.

Relacje sprzedawców potwierdza Michał Kosior, wiceprezes Międzynarodowego Stowarzyszenia Bursztynników. - Mamy świadomość, że kilka sklepów zmonopolizowało - że tak to ujmę - przewodników wycieczek. Turyści, często jeszcze na statku, są informowani, że muszą się wystrzegać sklepów, których nie będą im polecać przewodnicy, bo rzekomo sprzedawany jest w nich plastik, a nie bursztyn. To nie tylko wprowadza ludzi w błąd, ale powoduje, że w świat idzie informacja, że w Polsce handluje się podróbkami - mówi.

Stowarzyszenie zastanawia się, jak rozwiązać problem. - Dochodzi do tak kuriozalnych sytuacji, że przewodnicy celowo omijają na przykład ulicę Mariacką, bo jest tam tyle sklepów, że trudno byłoby im "zdyscyplinować" członków wycieczek. Myśleliśmy o tym, aby rozdawać turystom ulotki, które uczulałyby ich na ten problem - dodaje Kosior.

Właściciele sklepów, z którymi rozmawiamy, chcąc zobrazować, jak mocny i głęboko okopany jest układ między przewodnikami, a częścią płacących im sklepów, przytaczają historię dotyczącą jednego z tych sklepów. Jego właściciel miał czuć się tak bezkarnie, że pobił urzędniczkę skarbową, która przyszła przeprowadzić kontrolę w jego sklepie.

- Była taka sytuacja w maju zeszłego roku, chociaż nie wiem, czy można mówić o pobiciu. Miało to miejsce podczas akcji "Weź paragon", kiedy inspektorzy kontrolowali różne sklepy i sprawdzali, czy sprzedaż jest dokumentowana na kasie fiskalnej. Kiedy okazało się, że w jednym ze sklepów ewidencja nie była prowadzona prawidłowo i miało się skończyć mandatem, właścicielowi puściły nerwy i doszło do szarpaniny - mówi Andrzej Bartyska, rzecznik Urzędu Kontroli Skarbowej w Gdańsku.

Zaznacza przy tym, że urząd nie słyszał o praktykach przewodników pobierających haracz od sprzedawców bursztynu. - Nie możemy przeprowadzić prowokacji, aby potwierdzić takie informacje. Jeżeli jednak ktoś by się do nas zgłosił z dowodami, to na pewno byśmy się sprawą zajęli. Nasz telefon bardzo łatwo znaleźć w Internecie - dodaje.

Policja potwierdza, że w sprawie szarpaniny między właścicielem sklepu i urzędniczką skarbową było prowadzone postępowanie, chociaż nie w sprawie pobicia. Podobnie jak Urząd Kontroli Skarbowej zaznacza też, że do tej pory nie otrzymała żadnych zgłoszeń dotyczących pobierania "haraczu" przez przewodników.

O procederze nie wiedzą też nic gdańscy radni. - Gdyby jednak ktoś zgłosił się do nas z taką sprawą, to na pewno byśmy się nią zajęli, bo to temat ważny dla Gdańska - mówi Agnieszka Owczarczak, radna, która przez lata zasiadała w komisji zajmującej się m.in. kwestiami związanymi z turystyką.

Rozmawiać nie chcą także sami przewodnicy. Próbowaliśmy namówić do wypowiedzi kilku z nich - bezskutecznie.

Więcej do powiedzenia ma szef jednej z firm, która obsługuje wycieczki, schodzące na ląd ze statków. - Nie słyszałem o żadnym ściąganiu haraczu ze sklepów z bursztynem. Owszem, przewodnicy prowadzą turystów do tych sklepów, które są rekomendowane, ale rekomenduje je armator, a one z kolei wykupują reklamy w gazetkach pokładowych, ukazujących się na wycieczkowcach. Na pewno jednak nie jest tak, że ktoś zmusza ludzi do kupowania tylko w nich. Podczas każdej wycieczki turyści mają czas wolny, co z nim robią, to ich sprawa - mówi Dariusz Stankiewicz z firmy Baltic Gateway.

Opinie (272) ponad 10 zablokowanych

  • A licencję przewodnika trzeba mieć

    Bo to gwarantuje rzetelność i uczciwość oraz samokontrolę dzięki samorządowi zawodowemu.

    • 8 7

  • I niech mi ktos jeszcze powie, ze Gdansk to nie prowincja...

    ... TO juz w Tajlandii jest lepiej pod tym wzgledem - tam przynajmniej wiadomo co i jak a u nas? Taryfiarze - Policyjni emeryci, stoja gdzie chca, sciagaja oplaty jak za zboze i nikt z tym nic nie robi. Przewodnicy - oszukuja turystow. Knajpy? Takiego syfu jak w tym kraju, zwlaszcza w Gdansku - nigdzie w zachodnim swiecie nie widzialem. Komunikacja lezy, lotnisko - w dalszym ciagu odciete 'lotniczo' od wiekszosci miast Europejskich (i trzeba przez z****na Warszawke latac).... W ulicach dziury, camping - rozkradany... Eee... Nie wierze, ze cos sie poprawi. Euro sie konczy i skoncza sie budowy, przebudowy, remonty. Budyn zapomni i tyle bedzie z tego calego "pomalowanego" syfu. Malowanie trawy, prostowanie lisci i tyle.

    • 8 5

  • normalna sprawa

    "haracz - tzw. wymuszanie haraczu w zamian za "opiekę" lub "ochronę" obiektów handlowych i gastronomicznychtak" - jakoś mam wrażenie, że nie jest to odpowiednie slowo do zaistniałej sytuacji.
    zamiast mówić o haraczach to trzeba się dogadać i grać do jednej bramki, bo obie strony na tym zarabiają. czarny pr nikomu nie pomoże. jak z taksówkarzami, którzy wożą turystów do określonych domów uciech - jedna i druga strona jest zarobiona..... ;)

    • 5 1

  • Kręcą lody wszędzie peowska mafia

    • 7 7

  • To nie przewodnicy szukają hojnych sklepikarzy, ale sklepikarze szukają łasych przewodników! Tak samo, to nie taksówkarz żąda pieniędzy "za klienta", tylko usługodawca, "zwyczajowo" płaci taksówkarzowi. Później płaczą jedni i drudzy, że "trzeba płacić hienom", a sami przecież ich dokarmiali i dokarmiają nadal, licząc po cichu zyski. Przysłowie mówi: "nie dokarmiaj zwierzyny, bo zawsze wróci po więcej" Proceder znany i stary jak świat, tak u nas w kraju, jak i w świecie.

    • 12 0

  • nie rozumiem, protestują ci z Mariackiej? Takie tłumy sie tam przewalają a oni jeszcze wycieczek

    wypatrują. Który przewodnik ponad to ominie Mariacką, jest opisana we wszystkich folderach i kazdy chce tam być.

    • 7 0

  • czemu na tym forum nie można pisać po angielsku ?? (1)

    to z myślą o turystach ??

    • 1 3

    • moze dlatego, ze to polskie forum?

      • 4 0

  • promocja sprzedaży

    Niestety taki "proceder" występuje na całym świecie w sektorze usług turystycznych. Taka forma pośrednictwa sprzedaży definiowana jest jako promocja skierowana do osób decyzyjnych. Opisywane w literaturze przedmiotu jako jedno z narzędzi promocji marketingowych. Generalnie jest też stosowana u lekarza lub w sklepach np. kosmetycznych lub AGD. Dla mnie jest bardzo zabawnym, że klienci myślą, iz sami podejmują decyzję o zakupie produktu w miejscu sprzedaży.
    Występuje też w Anglii i innych krajach bo to tam to wymyślili i stosują od wielu lat. I powiem więcej będzie jeszcze gorzej ale lepiej - co kto woli:)
    Jest na to rozwiązanie - zresztą bardzo proste. To spójna komunikacja marketingowa sklepów z ulicy Mariackiej.

    • 8 0

  • TO PRAWDA, BYLAM NAOCZNYM SWIADKIEM PRZEZ 10 LAT (3)

    ...tego procederu. Pracowalam na Starowce w galerii Millenium i przewodnicy dostają tam drugą pensję. Ale nie tylko tam, tak dzieje się w każdej innej galerii.

    • 19 3

    • w Warszawie pracowałać? (1)

      ale tam nie sprzedają tyle bursztynu przecież

      • 1 4

      • nie, na gdańskiej starówce.

        • 3 1

    • Millennium to już słynny punkt. Ceny "specjalne" dla wycieczek. Atrakcyjne "upusty", jak z arabskiej szkoły handlu. Sprzedaż dla całej grupy na lewo, poza kasą fiskalną, przy zamkniętych drzwiach. I wyłącznie jedyny w Gdańsku prawdziwy bursztyn...

      • 6 0

  • Takie mamy nowobogadzkie buractwo dlaczego pisze sie otym dopiero teraz?

    Bo było Euro i był zakac na informacje jak to w POlsce jest naprawde!!

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane