• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Historyczne lokomotywy na elewacji dworca we Wrzeszczu

Krzysztof Koprowski
1 stycznia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Nieco przebudowano też główne wejście, w którym zlikwidowano podwójną parę drzwi. Pojawiły się za to dodatkowe drzwi w strefie z kasami biletowymi.
  • Elewacja dworca została odświeżona, a od strony pętli autobusowej zawieszono na niej wielki baner ze zdjęciami lokomotyw.
  • Boczne wejście do budynku dworca.
  • Nowo utworzona poczekalnia dla pasażerów. Okna zostały zasłonięte banerem ze zdjęciami lokomotyw.
  • Strefa z kasami biletowymi.

Dworzec we Wrzeszczu po remoncie zyskał nową elewację. Umieszczono na niej jednak tandetny baner z niemieckimi pociągami. Od piątku po raz kolejny zmienia się także organizacja ruchu w zakresie wejść na perony kolejowe.



Kolejna reanimacja budynku dworca we Wrzeszczu zobacz na mapie Gdańska właśnie dobiega końca. Pasażerowie wreszcie doczekali się poczekalni. Odświeżono też nieco wnętrza oraz wykonano nową elewację budynku.

I to właśnie elewacja budynku może budzić kontrowersje. Nie dość, że zestawiono ze sobą dwa całkowicie odmienne kolory, to od strony pętli autobusowej zawieszono wielki baner ze zdjęciami parowozów, w tym także niemieckiej produkcji.

- Gdy zobaczyłem na jednym ze zdjęć napis "Deutsche Reichsbahn" przecierałem oczy ze zdumienia. Czy Polskie Koleje Państwowe muszą umieszczać na swoich dworcach zdjęcia niemieckich pociągów? Jak to się ma do nazwy firmy i ponurej historii transportu Koleją Rzeszy więźniów podczas II wojny światowej? - nie kryje oburzenia pan Damian, czytelnik Trojmiasto.pl

Przedstawiciele Polskich Kolei Państwowych bronią jednak swojego pomysłu - Chcieliśmy, aby zdjęcia nawiązywały ogólnie do transportu kolejowego, a nie były promocją konkretnego regionu czy producenta pociągów - mówi Maciej Bułtowicz z biura prasowego departamentu marketingu PKP SA.

  • Zdjęcie fragmentu baneru na elewacji dworca. Nz. lokomotywa produkcji niemieckiej z 1958 r.
  • Zdjęcie fragmentu baneru na elewacji dworca. Nz. lokomotywa produkcji niemieckiej z 1958 r.
  • Zdjęcie fragmentu baneru na elewacji dworca. Nz. lokomotywa produkcji niemieckiej z 1944 r.
  • Zdjęcie fragmentu baneru na elewacji dworca. Nz. lokomotywa produkcji pruskiej z 1921 r.
  • Zdjęcie fragmentu baneru na elewacji dworca. Nz. lokomotywa produkcji amerykańskiej z 1945 r.

Wspomniana kontrowersyjna lokomotywa (oznaczona jako 35 1019-5) nie służyła na froncie wojennym, ponieważ została wyprodukowana dopiero w 1958 r. dla kolei niemieckich w Niemieckiej Republice Demokratycznej, w której to do lat 90. zachowano nazwę Kolei Rzeszy dla NRD-owskiego odpowiednika PKP. Dzisiaj pojazd jest eksponatem Łużyckiego Klubu Lokomotyw Parowych w Chociebużu (Cottbus).

Oprócz wspomnianego parowozu, produkcji zlikwidowanego w latach 90. państwowego zakładu budowy lokomotyw im. Karola Marksa w poczdamskim Babelsbergu, fotografie przedstawiają także inną niemiecką lokomotywę. Oznaczona symbolem "52 8080-5" została wyprodukowana w 1944 r., w tym samym zakładzie, co parowóz kolei NRD. Pojazd po wojnie powędrował do Niemiec Zachodnich, a obecnie stacjonuje w muzeum w Lubiju (Loebau).

Co sądzisz o banerze ze zdjęciami pociągów?

Na gmachu budynku odnajdziemy także lokomotywę Ok1, pruskiej produkcji z 1921 r., która trafiła do Polski po II wojnie światowej (obecnie eksponat w Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w Jaworzynie Śląskiej), a także parowóz Tr201 amerykańskiej produkcji, powstały pod koniec II wojny światowej dla transportu sprzętu i żołnierzy w Europie. Kilka pojazdów Tr201 przekazano następnie do PKP (pociągi dla Europy ze względu na rozwiązania techniczne były bezużyteczne w USA), by ostatecznie po latach jeden z nich zachować jako eksponat, należący również do muzeum w Jaworzynie Śl.

Ale nie tylko pojazdy uwiecznione na fotografiach budzą kontrowersje, lecz także sam baner. Jest on wykonany równie tandetnie, co dziesiątki siatek reklamowych, które pokrywają budynki. Dodatkowo znacznie zacienia nową poczekalnię dworca.

Ponieważ w przypadku dworca PKP we Wrzeszczu jest uchwalony już plan, zawierający częściowo zapisy zgodne z powstałą później Koncepcją Regulacji Estetyki Miasta, czy nie doszło tutaj do złamania prawa?

- W przypadku terenów kolejowych nie wydajemy pozwoleń na tego typu instalacje, ponieważ dla terenów kolejowych podlega to ocenie Urzędu Wojewody - tłumaczy Michał Szymański, kierownik Referatu Estetyzacji w Urzędzie Miejskim i jednocześnie przyznaje - Prywatnie, bardzo nisko oceniam poziom estetyczny remontu tego dworca. Straciliśmy ciekawą mozaikę na elewacji, a zyskaliśmy szpetną siatkę, która choć nie jest reklamowa, to niewiele się od niej różni.

Okazuje się jednak, że kolejarze postąpili zgodnie z planem zagospodarowania - Nie jest to reklama, ani szyld, lecz element zmiennej kolorystycznie elewacji, która nie wymaga dodatkowych pozwoleń na budowę. Gdyby miały się pojawić tutaj reklamy, byłoby to niezgodnie z planem zagospodarowania dla tego rejonu - wyjaśnia Małgorzata Sworobowicz z biura prasowego wojewody.

PKP zapewnia też, że obecna forma baneru nie ulegnie zmianie - Obecnie nie planujemy komercyjnego wykorzystania tej powierzchni - zapowiada Bułtowicz.

Zmiany organizacji ruchu pieszego wokół dworca

Organizacja ruchu i oznakowanie w rejonie dworca kolejowego we Wrzeszczu, które będzie obowiązywało od 2 stycznia. Organizacja ruchu i oznakowanie w rejonie dworca kolejowego we Wrzeszczu, które będzie obowiązywało od 2 stycznia.
W związku z kolejną fazą przebudowy stacji kolejowej we Wrzeszczu, w tym przebudowy przejść podziemnych, od 2 stycznia do 16 lutego 2015 r. niedostępne będzie wejście na peron dalekobieżny przez tunel łączący ul. Dmowskiego z Parkiem Kuźniczki zobacz na mapie Gdańska.

Tunelem Dmowskiego-Park Kuźniczki dostać się będzie można wyłącznie na peron SKM od strony Parku Kuźniczki, zaś od strony ul. Dmowskiego przejście będzie całkowicie zamknięte.

Jednocześnie w pełni dostępne będzie przejście podziemne z dworca kolejowego, którym dostaniemy się na peron dalekobieżny, jak i Szybkiej Kolei Miejskiej.

Od kilku dni po raz kolejny zamknięte zostało także przejście pod torami na wysokości ul. Waryńskiego zobacz na mapie Gdańska. Pieszym, by pokonać tory kolejowe, pozostaje skorzystać z przejść w ciągu Dmowskiego-Wajdeloty zobacz na mapie Gdańska lub Miszewskiego-Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Opóźnienia na kolei utrudniają życie mieszkańcom

Zobacz nowy peron dalekobieżny na stacji we Wrzeszczu.

Opinie (175) 4 zablokowane

  • Estetyzacja

    Wszystko jest zgodne z prawem i brzydkie - wszyscy przyznają. Nie podoba się ale i tak rządzący nie mają władzy w rękach żeby mieć na coś wpływ... To jest polityka Gdańska? Wyjątkowo podobna wypowiedź do Adamowicza w kwestii Stoczni!

    • 2 1

  • koszt budowy przystanku -100 mln, czyli więcej niż lotniska w Gdyni Kosakowie

    i jakoś szat nie rozdzieracie,chociaż to jak widać bubel

    • 0 2

  • Dojczland, Dojczland uber alles! (9)

    Widocznie ta myśl przyświeca władzom POlskich Kolei Państwowych.

    Ps. Czy wiecie, że Pendolino nie będzie mógł jeździć w Niemczech?!

    • 78 55

    • Podobno unijny dekret (4)

      By Pedolino nie było konkurencją dla szkopów pozostanie tylko na połączeniach krajowych w Polsce. Oni bronią swojej gospodarki nie liżą nikomu d*py i sie nie wysprzedają za grosze choć wojny przegrali.

      • 26 22

      • To tylko kwestia umów. Nasze lokomotywy jeżdżą po Niemczech w pociągach do Berlina na przykład.

        • 2 0

      • podobno masz coś z deklem (2)

        a naprawdę to napięcie w sieci trakcyjnej jest różne w RP i RFN.

        • 19 11

        • a co to przeszkadza? (1)

          Pseudolino polskie jest na wszystkie rodzaje zasilania trakcujnego,
          ale nie ma umowy z DB na wjazd tego pociągu do Niemiec
          i po krzyku i po biciu piany

          • 26 4

          • Pendolino wymaga dobrych torów.

            Tory po niemieckiej stronie nie są w najlepszym stanie i prędkość dopuszczalna na tym odcinku wynosi 100 km/h. Dlatego nikt nie wyśle tam szybkich i nowoczesnych składów. Jest to nieopłacalne. Zaznaczam nie jestem zwolennikiem Pendolino, lepiej było kupić zestawy Railjet.

            • 4 7

    • kolonia niemiecka (1)

      Dziadek w grobie sie przewraca

      • 12 7

      • przewraca sie bo byl zza Buga

        • 2 3

    • to tak samo, jak Pendolino nie mogłoby pojechać na Ukrainę! (1)

      Wynika to ze zmiany systemu sterowania ruchem. Nasz maszynista i skład Pendolino musi miec uprawnienia na poruszanie się w Niemczech.

      • 19 2

      • Na Ukrainę nie mógł by pojechać

        bo by mu musieli rozstaw kół na granicy zmienić.

        • 23 0

  • a gdzie dawny budynek dworca? (2)

    za Niemca wzniesiony
    później zburzony

    redakcja trujmiasto - dajcie foty - przecież macie ...

    • 8 12

    • Odbuduj sobie z zapałek volksdojczświrze w piwnicy i z niej nie wypełzaj. (1)

      • 11 3

      • dureń

        • 0 5

  • Zupełnie nowa jakość (3)

    Martwi jedynie, że na elewacje nie wybrano polskich lokomotyw.

    • 65 26

    • Mnie też (1)

      Dzisiaj rano się obudziłem i nie mogłem o niczym innym myśleć jak o tych niepolskich lokomotywach. Trzeba będzie jakiś protest zorganizować.

      • 18 10

      • na elewacji jest przyklad pociagu

        ktory nie musi cuchnac moczem i stolcem jak polskie TLK czy inne PKP"siti" . zorganizuj protest zeby sprzatali kible.

        • 0 0

    • Damian, podpisz sie

      • 2 1

  • Co zrobił czas na dworcu? (1)

    zatrzymał się...

    • 16 2

    • Dworzec

      TAK tak tak.

      • 0 0

  • Dworzec Wrzeszcz

    Poprostu pozamiatane .Czysto -narazie . d*pska nie urywa.Tak samo jak w 70 latach XX w.

    • 1 1

  • stacja we Wrzeszczu (1)

    nazywanie dworcem budyneczek we Wrzeszczu jest trochę na wyrost, dlaczego pozwolono na budowę jekiegoś budynku po przeciwnej stronie torów tzw. galerii?
    co do banerów to moim zdaniem jest to zwykłe czepianie się i odwracanie uwagi ludzi od ważnych problemów.Nikomu to nie przeszkadza i nic nie reklamuje

    • 3 1

    • Typowy mlodziak i glupek z ciebie

      • 1 0

  • Niemiecka lok (1)

    A nie przecierała oczy ze zdziwienia jak dostawała mieszkania po Niemcach?

    • 5 6

    • Te mieszkania po Noemcach to uwazam akurat dziejowa sprawiedliwosc

      Jesli uwazasz inaczej to albo glupi jestes alboo cos s deklem

      • 4 3

  • Czy tylko ja mam wrażenie, że po remoncie ta przestrzeń nadal straszy? (6)

    Nie chodzi nawet o ten pamiętający czasy PRL-u chodnik, ale o całość - materiały wykończeniowe, tragiczne (jak z lat 90tych) sklepik i bar ....
    Z jednej mamy Bałtycką, Browar i kilka innych nowych inwestycji z drugiej zostają takie kwiatki... Czy miasto ma jakikolwiek głos w tej sprawie, czy tak jak sobie PKP wymyśli to tak będzie?

    • 93 4

    • przeczytaj artykuł, zanim się wypowiesz, co nie? (4)

      wyraźnie napisano, ze to wojewoda tu działa, a nie miasto, bo to teren pkp.

      • 0 5

      • Nie chodzi mi o to czy działa, tylko o to czy miasto faktycznie nie ma mechanizmów nacisku (3)

        Pytanie zresztą retoryczne, bo jak najbardziej ma. Tylko trzeba chciec a nie tylko stosować spychologię.

        • 2 2

        • to podaj te sposoby zamiast krążyć bez sensu wokół tematu (2)

          czy tak nie prościej?

          • 1 3

          • Nawet się pofatygowałem i sprawdziłem czyj jest teren dookoła dworca.

            Cały ten obleśny chodnik i teren wokół dworca gdzie stoją te wszystkie budy, kioski itp. należy do miasta.
            Z jednej masz PKP, dla których najwidoczniej nie ma różnicy czy dworzec remontują w jakiejś mniejszej miejscowości czy w środku miasta. Ważne, żeby perony się zgadzały. Z drugiej miasto, które zupełnie "olewa" tą przestrzeń. Dziwi mnie tylko bierność inwestorów. Nie przeszkadza im, że klientka spiesząca się do "galerii" połamie obcasy na tym chodniku?

            • 0 0

          • Począwszy od planu zagospodarowania ...

            poprzez zatwierdzenie projektu w UM a skończywszy na możliwości odpowiedniego zagospodarowania przestrzeni należącej do miasta (czyli chociażby całej pętli autobusowej).
            O takich kompletnie niedorzecznych pomysłach jak zainicjowanie rozmów z ludźmi z PKP i inwestorami, którzy dookoła się budują, nie wspomnę.

            • 0 0

    • Niby racja ale ta galeria czy inwestycja w browarze tez puekne nie sa.

      • 5 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane