• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hulajnoga elektryczna jak rower. Prace nad nowymi przepisami

Krzysztof Koprowski
10 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W Trójmieście wciąż przybywa hulajnóg elektrycznych. Obecnie działa już trzech operatorów hulajnóg na minuty, a do tego dochodzą jeszcze prywatne urządzenia. W Trójmieście wciąż przybywa hulajnóg elektrycznych. Obecnie działa już trzech operatorów hulajnóg na minuty, a do tego dochodzą jeszcze prywatne urządzenia.

Użytkownicy elektrycznych hulajnóg i innych tzw. urządzeń transportu osobistego (UTO) przestaną być wkrótce traktowani jak piesi, a bliżej będzie im do rowerzystów. Propozycje Ministerstwa Infrastruktury będą pozwalały na jazdę UTO po drogach dla rowerów, a nawet jezdniach, gdzie obowiązuje dopuszczalna prędkość 30 km/h.



Czy korzystałe(a)ś kiedykolwiek z hulajnogi elektrycznej lub innego UTO?

Elektryczne hulajnogi oraz inne urządzenia transportu osobistego (w tym segwaye, elektryczne monocykle, elektryczne deskorolki itp.) szturmem podbijają polskie miasta.

Oprócz prywatnych urządzeń na ulicach spotkać można także hulajnogi elektryczne wypożyczane przez telefon komórkowy - w Trójmieście takie usługi oferuje obecnie trzech operatorów (Blinkee, Quick oraz Logo Sharing).

Rosnąca liczba UTO powoduje jednak coraz częściej sytuacje konfliktowe z innymi użytkownikami dróg. Brak regulacji prawnych sprawia, że zderzenie użytkownika np. elektrycznej hulajnogi z pieszym policja klasyfikuje jako... kolizję dwóch pieszych. Problemem są także pozostawiane w najróżniejszych miejscach hulajnogi, które utrudniają przejście lub przejazd innym uczestnikom ruchu.

Hulajnogi na minuty, czyli hulaj... dusza i parkuj, gdzie chcesz



- Zależy nam na tym, aby poziom bezpieczeństwa na polskich drogach i chodnikach był jak najwyższy. Dzisiaj stan prawny hulajnóg elektrycznych jest nieuregulowany. To stwarza zagrożenie dla pieszych. Musimy podjąć to wyzwanie. Dzisiaj, zgodnie z obietnicą, prezentujemy nasze propozycje - powiedział w piątek Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, prezentując pakiet zmian w prawie.
Zgodnie z propozycją ministerstwa, urządzeniami transportu osobistego będą "urządzenia konstrukcyjnie przeznaczone do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym urządzeniu, o szerokości nieprzekraczającej w ruchu 0,9 m, długości nieprzekraczającej 1,25 m, masie własnej nieprzekraczającej 20 kg, wyposażone w napęd elektryczny, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 25 km/h".

Taka definicja UTO oznacza, że nie zaliczają się do nich tradycyjne hulajnogi, napędzane wyłącznie siłą ludzkich mięśni. Jazda na nich nadal będzie traktowana jako ruch pieszy.

Urządzeniami Transportu Osobistego będzie można poruszać się:
  • drogami dla rowerów
  • pasami ruchu w jezdni dla rowerów
  • przejazdami przez jezdnię dla rowerzystów
  • jezdniami, na których dopuszczalna prędkość jest nie większa niż 30 km/h


W sytuacji, gdy zabraknie infrastruktury dla rowerzystów a organizacja ruchu dopuszcza ruch z wyższą prędkością niż 30 km/h, użytkownik UTO będzie mógł korzystać z chodnika, "jadąc powoli i zachowując szczególną ostrożność".

Na chodnikach pieszy będzie miał pierwszeństwo przed UTO.

Zgodnie z propozycją ministerstwa w tym miejscu użytkownik UTO powinien poruszać się po bruku. Zgodnie z propozycją ministerstwa w tym miejscu użytkownik UTO powinien poruszać się po bruku.

Jak poruszać się UTO bez chodników i po bruku?



Ministerstwo nie poinformowało, w jaki sposób ma się zachować użytkownik UTO na drogach bez chodników, które zarazem nie są autostradami czy drogami szybkiego ruchu. Nie wiadomo zatem, czy będzie trzeba poruszać się blisko prawej krawędzi jezdni jak inne pojazdy, czy lewej - jak pieszy.

Ministerstwo nie pochyliło się także nad zagadnieniem nawierzchni jezdni nieprzystosowanej do UTO - przede wszystkim bruku (a taka nawierzchnia jest często spotykana w strefach tempo 30), po której jazda UTO jest niebezpieczna lub wręcz niemożliwa.

Niezbędna karta rowerowa dla użytkowników w wieku 10-18 lat



Projekt ustawy obliguje użytkowników UTO w wieku 10-18 lat do wyrobienia karty rowerowej. Dla osób poniżej 10 lat będzie obowiązywał zakaz korzystania z UTO, w przypadku osób pełnoletnich nie będą wymagane żadne uprawnienia do ich kierowania.

Co ważne, nie przewiduje się obowiązku noszenie kasków podczas jazdy ani zakupu ubezpieczenia OC. Będzie za to wymóg prawny wyposażenia w hamulec oraz oświetlenie.

W projekcie ustawy nie pojawiają się żadne opłaty karne za nieprzepisową jazdę a ewentualne kary będą nakładane zgodnie z obowiązującym przepisami za "sprowadzenie zagrożenia w ruchu drogowym". Karę w wysokości 500-10 tys. zł przewidziano natomiast za brak ogranicznika prędkości.

Hulajnogi zgodnie z projektem ustawy powinny być pozostawianie w miejscach, które nie stanowią niebezpieczeństwa dla innych użytkowników ruchu. Hulajnogi zgodnie z projektem ustawy powinny być pozostawianie w miejscach, które nie stanowią niebezpieczeństwa dla innych użytkowników ruchu.

Koniec z porzuconymi hulajnogami?



W ustawie planuje się także zakazać pozostawiania UTO na przystankach, drogach lub w innym miejscach, które powodowałoby zagrożenie dla pozostałych uczestników ruchu. Lekceważenie tego zapisu może być traktowane jako porzucenie pojazdu, co z kolei wiąże się z karą w wysokości 100 zł za usunięcie pojazdu i 15 zł za każdy dzień przechowania.

Zgodnie z projektem nowe przepisy weszłyby w życie 14 dni po ich ogłoszeniu. Dotychczasowi właściciele UTO będą mieli pół roku na dostosowanie swoich urządzeń do nowych warunków technicznych.

- Jesteśmy otwarci na głosy różnych środowisk. Chcemy, aby ten projekt wszedł w życie jak najszybciej, ale też nie uchylamy się od dyskusji na jego temat. Jestem przekonany, że dyskusja na ten temat będzie bardzo ciekawa. Dziękuję za wszystkie dotychczasowe głosy - ekspertów, stowarzyszeń, samorządowców - jakie wpłynęły w tej sprawie do ministerstwa - mówi Adamczyk.

Opinie (309) 10 zablokowanych

  • Powinny byc budowane pasy dla hulajnog. Tak jak dla rowerzystow.

    Co to za dyskryminacja ?

    • 1 1

  • A nie mogą parkować na takich zasadach jak samochody, tyle że bez opłat (w ramach zachęty) ?

    • 0 2

  • kazdy

    korzystajacy z huklajnogi elektrycznej nie wazne czy ma 18 czy nie powinien miec karte rowerową.Z bardzo błahego powodu: Ludzie najzwyczajniej nie znaja przepisów, a do tego powinien byc zakaz poruszania sie ze słuchawkami na uszach lub telefonem w reku, bo ci kierujący nie maja pojęcia co sie dookoła nich dzieje.

    • 1 1

  • I bardzo dobrze

    Po chodniku kiepsko sie jeździ hulajnoga bo czuć każda płytkę. A ścieżka rowerowa jest płaska i bezpieczniejsza

    • 5 1

  • (9)

    Świetnie! Teraz niech się zajmą za elektryczne pojazdy wolnobieżne prowadzone przez nieletnich w centrum miasta! Nagabywacze za 50 euro.

    • 117 7

    • Hulajnoga ok, rower i dwa pedały nie (5)

      • 3 22

      • (4)

        Miałem na myśli meleksy, nie wiem co ma do tego Twój komentarz.

        • 17 3

        • (1)

          pi pi piii piii piii , i z megafonu na cały głos "das ist "... by żyło się lepiej ... czemu mieszkańcy nie lubią meleksów - bo:
          - słychać każde cofanie
          piip piip , bo nawet jak stoi to tępak nie wrzuci an neutrala ,
          - bo muszą wjechać wszędzie nawet tam gdzie nie można.
          - bo napier..ją auto-przewodnika przez megafon jakby nie mogli sami nauczyć się języka albo dac sluchawki do słuchania turystom.

          Roszczeniowo bezczelne nie stosujące się do zasad towarzystwo w dodatku nie szanujących pozostałych obywateli - sami nie jesteście !!! podepczecie każdego za te 5 ojro ? czekam aż będzie bam tego pojazdu na pola golfowe i normalnego pojazdu , jak turysta wyleci jak z katapulty i zginie na miejscu to ... będzie zakaz !!

          • 5 0

          • meleksowe buractwo

            dokładnie! i to gwizdanie na potencjalnych klientów albo okrzyki zachęty typu: Ej! Trip for 50 euro? Ej!

            • 4 0

        • (1)

          koleś nie znosi konkurencji

          • 2 1

          • nie to co ONR - zawsze sami rączką

            • 0 1

    • Ale o co chodzi? (2)

      Coś przegapiłem na mieście?

      • 0 0

      • nie bywasz w centrum to nie wiesz

        • 1 0

      • najwyraźniej

        • 0 0

  • skoro karty rowerowe istnieją (?) to dlaczego nie wprowadzić nakazu posiadania przez wszystkich (2)

    także na pojazdach analogowych?

    przecież karta rowerowa miała zawsze jako ideę zaznajomienie kierującego z zasadami ruchu - przede wszystkim dla JEGO bezpieczeństwa

    nie rozumiem kompletnie dlaczego z nich zrezygnowano

    • 13 2

    • (1)

      kto minusuje taki wpis?

      • 1 1

      • każdy kto wie że 80% dorosłych ma prawo jazdy a niektórym d**ilom o moralności chłopa pańszczyźnianego ciągle mało zakazów nakazów kontroli

        • 1 1

  • Ludzieee (1)

    Dlaczego poziom tego portaliku jest tak żenująco niski? Zróbcie coś z tym.

    • 2 2

    • powinni dopuszczać tylko komentujących w krawatach
      bo "klient w krawacie, jest..."
      jaki?

      • 0 0

  • 25km/h hulajnoga po chodnikach, drogach, gdzie jest pełno nierówności, dziur, krawężników. Sport ekstremalny..

    • 4 0

  • (7)

    Skoro rozumu brak u użytkowników tych wynalazków to muszą być przepisy które ich zdyscyplinują,proste.

    • 124 9

    • popatrz na rowerzystów na chodnikach ... inna rzeczywistość? inne prawo?

      • 0 0

    • Jakby przepisy i dyscyplina byly komus potrzebne..

      • 0 0

    • (2)

      karta rowerowa powinna być obowiązkowa

      • 4 3

      • jest

        ale czego tu wymagać od internetowego komentatora :)

        • 0 0

      • gdyby było coś takiego jak "karta samochodowa" nikt by nie powodował wypadków

        a nie, czekaj...

        • 8 0

    • o użytkownikach których pojazdów piszesz? (1)

      bo artykuł mówi o UTO ale rozglądając się w około na myśl przychodzą inne pojazdy...

      • 8 0

      • pisze o brodatych gimnazjalistach

        • 1 2

  • porzucone hulajnogi na ulicy (2)

    Można też zrobić hulajnogi które zwraca się do "stacji" i nie ma problemów z bezpieczeństwem / bałaganem. Plusem jest też automatyczne ładowanie. Widziałem takie rozwiązanie w Sopocie.

    • 6 0

    • zaryzykuję, że można zrobić coś takiego z rowerami (1)

      i będą wtedy dostępne... widziałem takie rozwiązania na zachodzie :o)

      • 1 0

      • oj przydałoby się dla Mevo...

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane