• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hybryda najpierw w Gdyni, niebawem w Gdańsku

Mariusz Kurzyk
22 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Hybrydowy Solaris Urbino 18 Hybrid jest testowany przez gdyńskie PKA, a w listopadzie będzie woził pasażerów gdańskiego ZKM. Hybrydowy Solaris Urbino 18 Hybrid jest testowany przez gdyńskie PKA, a w listopadzie będzie woził pasażerów gdańskiego ZKM.

Po gdyńskich ulicach jeździ autobus z napędem spalinowo-elektrycznym. To pierwszy taki pojazd w trójmiejskiej komunikacji publicznej.



Czy miejscy przewoźnicy powinni stawiać na ekologiczny transport?

- Działający u nas przewoźnicy: Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej, Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej i Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej konkurują ze sobą także w zakresie innowacji - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. - PKM postawiło na gaz i jest z tego bardzo zadowolone. PKA musiało poszukać innego rozwiązania. Z pomocą przyszedł producent autobusów Solaris, który zaproponował firmie autobusy z napędem hybrydowym.

PKA zdecydowało się najpierw przetestować pojazd. Nic dziwnego, ponieważ jest on sporo droższy od autobusu spalinowego. Poza tym Solaris Urbino 18 Hybrid to pierwszy europejski autobus hybrydowy produkowany seryjnie. Dodajmy, że jest to również pierwszy taki pojazd w Polsce. Na ulicach Gdyni zobaczyć go będzie można do końca października, najczęściej na liniach: R, 146 i 194. Potem prezentowany będzie w kolejnych polskich miastach, także w Gdańsku.

- W listopadzie autobus trafi do nas - potwierdza Izabela Kozicka-Prus, rzecznik prasowy Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. - Myślimy o kupnie autobusów hybrydowych.

Nowy Solaris ma trzy silniki: dieslowski o mocy 178 kW i dwa elektryczne - o mocy 75 kW każdy. Poprzez odzyskiwanie energii hamowania, a także dzięki redukcji mocy silnika spalinowego i ograniczeniu jego wagi, udało się wypracować mniejsze zużycie paliwa. Producenci Solarisa liczą, że w porównaniu ze standardowymi pojazdami, wyposażonymi jedynie w silnik spalinowy, autobus będzie przynosił 20-30 proc. oszczędności. To jednak nie wszystkie zalety.

- Taki autobus gwarantuje mniejszy hałas i czystsze powietrze - wylicza Marcin Gromadzki. - Jestem przekonany, że doczekamy czasów, gdy do ścisłego centrum miasta będzie można wjechać tylko autobusem lub trolejbusem, parkowanie będzie bardzo drogie, a ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony poza Śródmieście. Wtedy na pewno dostrzeżemy zalety takiego autobusu.

Specjaliści z branży autobusowej zapewniają, że dzięki oszczędnościom zużycia paliwa, zwrot kosztów poniesionych na zakup hybrydowego autobusu powinien zwrócić się po 7 latach eksploatacji.

Opinie (118) ponad 10 zablokowanych

  • (10)

    Nie wiem skąd pomysł, ze jestem z Grabówka - mniejsza z tym.
    Raz na ruski rok jestem w Gdyni i w życiu nie jeździłem trolejbusem. Ale nie trafił mi się żaden syfiasty autobus, a u nas.... hm....

    • 0 0

    • Sam się zdradziłeś... (5)

      Jeśli jesteś w Gdyni "raz na ruski rok", to co możesz wiedzieć o tamtejszej komunikacji? Napisałbyś, że raz na tydzień, to by jakoś wyglądało, a tak to klops, Grabówkowiczu :) A tak przy okazji, jak tam te obskurne slumsy na Dreszera? Czy Gdynia wreszczie coś z tym zrobiła?

      • 0 0

      • (1)

        a ty gosciu nawet z tej smiesznej Rumii nie jestes tylko z Radomia poznaje po charakterze pisma :P

        • 0 0

        • chyba sie bede smial przez godzine :|

          • 0 0

      • (2)

        Nie wiem o co Ci chodzi. Tak jestem na ruski rok. Wow, ale odkryłeś. Ale mi to wystarczy, żeby porównać (skoro tego samego dnia musiałem się telepać dwoma Ikarusami w Gdańsku, a w Gdyni jechałem autobusami niskopodłogowymi).

        Sorki ale nie kumam o co chodzi z tym Grabówkiem więc nawet nie wiem czy się obrazić.

        • 0 0

        • (1)

          do mnie jezdza same niskopodlogowce. ikarusy wysylaja na slumsy.

          • 0 0

          • czyli do powolniakow

            • 0 0

    • Czym Ty się martwisz (3)

      a gdybyś nawet był, to co??
      Grabówek wyrasta na jedną z najładniejszych dzielnic Gdyni. Tam właśnie mieszkałem, i dziś myślę się tam przeprowadzić. Ostatni tam byłem i jak zobaczyłem takie piękne domy, czyste ulice - nawet osiedle Komuny(Pekin) jest zmieniane, a już są plany na wybudowanie tam apartamentowców podobnych jak te na Kapeluszu. Do tego na Grabówku żyje najwięcej poetów w całym mieście i innych artystów czym byłem zaskoczony. Choć za moich czasów spotykali się w kawiarni (zapomniałem jak się nazywała na rogu Morskiej/Kaklsztajnów za piekarnią. Naprawdę Grabówek poza piekną historią w ostatniej wojny na naszych oczach staje się wspaniałą dzielnicą Gdyni.
      Brawo!!!

      • 0 0

      • Do tego Gdynia jest miastem-parkiem (1)

        a na Grabówku jest najnowszej generacji zajezdnia dla trolejbusów zbudowana ze środków unijnych. Wyższa Szkoła Humanistyczna, Akademia Morska, jedno z lepszych techników hotelarskich, swój początek ma tam III liceum, z którego ostatnio dwóch (z 10-ciu w Polsce) dostało pierwsze tytuły prof.edukacji:))
        Brawo Gdynia, jesteście wspaniali nie tylko za ekologiczny transport!!! W którym w środku można obejrzeć na monitorach filmy i inne informacje:))
        Gratuluje!!

        • 0 0

        • tak waszka miastem parkiem

          chyba miastem szarym blokowiskiem ...

          • 0 0

      • masz racje, ale, ze wyrasta na najpiekniejsza? rozejrzyj sie

        • 0 0

  • "Jestem przekonany, że doczekamy czasów, gdy do ścisłego centrum miasta będzie można wjechać tylko autobusem lub trolejbusem" (5)

    w Gdyni będą autobusy w centrum, a w Gdańsku tylko tramwaje

    brawo Gdańsk !

    • 0 0

    • (1)

      taaa

      • 0 0

      • brawo

        • 0 0

    • zapalmy znicze

      • 0 0

    • ja nie wiem czy tramwaje są takie ok ... (1)

      budowa infrastruktury do poruszania się tramwai jest droższa niż trolejbusów. Sam tramwajjest cięższy niż podobnej poakowności trolejbus.
      Trolejbus to też pojazd, któy może wymijać przeszkody a jazda w mieście wąską dróżką przy tramwaju i to po koleinach powoduje, że kierowcy ze słabymi nerwami wolą jechać za nim niż go wyprzedzać.

      • 0 0

      • moze i tramwaje nie sa taki ok ale...

        sa bardziej 'pakowne' od trolejbusa, w większości przypadków nie stoją w korkach . W dodatku w Gdańsku praktycznie większość linii jest wydzielona od pasa ruchu to raz a dwa - kierowcy ze słabymi nerwami stwarzają większe zagrożenie na drodze niż taki tramwaj.... taka dyskusja co lepsze - pomarańcza czy mandarynka....

        • 0 0

  • (2)

    "Taki autobus gwarantuje mniejszy hałas i czystsze powietrze -"
    no i wszystko jasne. kupować.
    a jesli dodatkowo jest oszczędny to jeszcze raz : kupować

    • 0 0

    • (1)

      W użytkowaniu na pewno jest czystszy, ale wyprodukowanie silnika hybrydowego zanieczyszcza atmosferę 10 razy bardziej niż diesla....

      • 0 0

      • jakies fakty, liczby, skąd takie stwierdzenie?

        co zatruwa podczas produkcji? których komponentów? silników elektrycznych?

        • 0 0

  • HYBRYDA TO NAJWIĘKSZE G.JAKIE ŚWIAT WIDZIAŁ!!! (1)

    BO ALBO NAPĘD ZUPEŁNIE ELEKTRYCZNY CO JEST MOŻLIWE DO WYKONANIA ALBO PALIWO EKOLOGICZNE JAK NP BIOPALIWO,TYLKO ZŁODZIEJE LIBERTYNI I ICH MOCODAWCY "STARSI BRACIA" W WIERZE NA TO NIE PÓJDĄ BO CZERPIĄ OGROMNE ZYSKI Z PRZEMYSŁU NAFTOWEGO KTÓRY OPANOWALI.

    • 0 0

    • naprawde biopaliwa ????

      """Wobec coraz większych kontrowersji, jakie budzą biopaliwa, zostały one wycofane z użytku przez flamandzkie przedsiębiorstwo transportu publicznego De Lijn w północnej części Belgii - podał w czwartek belgijski dziennik "De Morgen".

      Według dziennika decyzję taką podjął regionalny rząd Flandrii w trosce o ekologię. Chodzi o rzeczywisty wpływ stosowanych obecnie biopaliw pierwszej generacji na środowisko i ograniczenie emisji CO2 - gazu, który naukowcy uważają za przyczynę zmian klimatycznych na ziemi.

      Coraz więcej krajów członkowskich UE zadaje pytanie, czy rzeczywiście walce z ociepleniem klimatu służy zwiększenie wykorzystania biopaliw w transporcie do 10 proc. w 2020 roku. Zobowiązali się do tego w zeszłym roku unijni przywódcy na szczycie w Brukseli w ramach ambitnego pakietu legislacyjnego,który ma pozwolić Unii Europejskiej o 20 proc. ograniczyć emisję CO2.

      Spalanie biopaliw powoduje mniejsze emisje CO2 niż używanie zwykłego diesla czy benzyny, ale flamandzki rząd, a także wielu ekologów ma wątpliwości, czy ten bilans jest pozytywny, jeśli weźmie się pod uwagę emisje CO2 powstałe przy produkcji i transporcie biopaliw. Dodatkowo krytycy wskazują na zagrożenia dla
      bioróżnorodności i ryzyko ograniczenia tradycyjnych upraw, co grozi dalszą podwyżką cen żywności, i to w sytuacji, gdy miliony ludzi na świecie cierpią głód.

      Sprawozdawca Parlamentu Europejskiego ds. wykorzystania odnawialnych źródeł energii w UE, Zielony z Luksemburga Claude Turmes zaproponował w czwartek w swoim raporcie wykreślenie kontrowersyjnego pułapu 10 proc. Ten cel jako obowiązkowy dla krajów UE podtrzymuje natomiast Komisja Europejska, dla której biopaliwa to odnawialna alternatywa dla paliw kopalnych.

      KE przypomina jednak, że chodzi nie o biopaliwa pierwszej generacji (bioetanol i biodiesel, produkowane np. z rzepaku, kukurydzy lub soi), ale paliwa drugiej generacji. Byłyby one produkowane nie z plonów rolnych, ale np. resztek drewnianych albo celulozy, czy też poprzez tzw. upłynnianie biomasy. Mają dużo wyższą wydajność energetyczną niż paliwa pierwszej generacji, ale ich podstawowa wada to wysoka cena. W dodatku technologia
      produkcji wciąż nie jest wyZobacz takżeKłopotliwe produkty uboczne produkcji biopaliw
      ONZ przeciw biopaliwom
      Rząd Niemiec: biopaliwa szkodliwe dla milionów aut
      Biopaliwa nie będą opłacalne?
      W. Brytania: rządowy ekspert sceptycznie o biopaliwach
      Produkcja biopaliw to niedobór żywności
      Biopaliwa niebezpieczne dla Ziemi?
      Ekspert ONZ: Biopaliwa to zbrodniastarczająco rozwinięta.

      Zdaniem KE, do 2020 roku technologie będą już bardziej rozwinięte i tańsze, tak że dopuszczone do użytku w UE biopaliwa będą spełniać surowe standardy środowiskowe i "zrównoważonego rozwoju".

      De Lijn pokrywał biopaliwami ok. 3 proc. swojego zapotrzebowania na paliwo do autobusów.""

      • 0 0

  • gdańszczanie co wy chcecie od komunikacji gdyńskiej. martwcie sie o swój tabor.

    • 0 0

  • W Kolorado i Grand Canyon juz od 10 lat jezdza takie autobusy...

    ale skad Wy macie o tym wiedziec skoro jezdzicie tylko do Turcji lub Egiptu na tanie wakacje :))))

    • 0 0

  • do Gdańska! (4)

    Gdańsk pierwszy kupi, bo Gdynia to stawia na używańce z Niemiec, jechałem ostatnio Jelczem torlejbusem i komfort jazdy beznadziejny...
    w Gdąńsku są prawie same nowe autobusy! tak trzymać!

    • 0 0

    • w tym gdańsku w stanie Miinsesota, USA ?

      mieszkam w Gdańsku w Polsce i tu jakoś nie jest tak jak piszesz

      • 0 0

    • (1)

      Jestem Gdańszczaninem i widzę albo zdezelowane Ikarusy, albo dwudziestoletnie używane Mercedesy z Niemiec. Nowe autobusy kursują tylko w centrum miasta.

      • 0 0

      • ale też nie dajmy się zwariować - Gdynia zaczynała o ile pamiętam od używanych Mercedesów

        problem w tym, że w Gdańsku władze i zarządcy ZKM i ZTM wkręcają nam pierdoły - patrz: dziś program w TV lokalnej - słodkousty Szpak opowiadał jakieś bajki i wszyscy byli zadowoleni. Do rozmowy, zadawania pytań zaprosili dzieciaki ze szkół średnich, techników jakby się bali pytań od ludzi w ich wieku, znających i rozumiejących co się dzieje ...

        nie ważne kto ma więcej gruchotów a kto mniej - chodzi o to by się sensownie ulepszać. ZKM Gdynia po prostu zaczął wcześniej, ale to nic nie znaczy

        • 0 0

    • Tylko po co Gdynia

      kupuje ten 25-cioletni tramwajowy szrot z Dortmundu??
      Tylko Gdańsk najlepszy w komunikacji ekologiczno- publicznej

      • 0 0

  • Hybryda ko kicha!!! (1)

    Akumulatory zamontowane w hybrydach sa kosztowne, nieekologiczne i starczaja na kilka lat tylko a potem duzy, duzy problem co z nimi zrobic dalej...

    Gdynia i tak jest super wyposażona bo ma w pełni ekologiczne trojlebusy !!!, a w miejscu gdzie nie ma trakcji powinni zakupić autobusy na CNG (gaz ziemny) który nie daje też zadnych spalin poza parą wodną i to jest przyszłość!!!

    Jeszcze raz powtarzam hybrydy to takie szpanerskie pseudo ekologiczne rozwiązanie tak naprawdę przedłuzające idee na długie zarobki koncernów naftowych i całej petro gospodarki.

    Jak wykazały testy np hybrydowa Toyota Prius zaśmieca wiecej srodowisko niż zwykły oszczędny desel nowej generacji!!!

    • 0 0

    • w sumie - racja

      zobaczymy co powiedzą po testach. Jedno jest pewne: w ZKMGdynia na pewno wemą pod uwagę kwestie wymiany akumulatorów.

      Jestem ciekaw jaki jest średni koszt dla tras w mieście Gdynia, przejechania 100 km trolejbusem.

      • 0 0

  • niech autobusy beda kolorowe

    bylem niedawno w brazyli, sa tam czadowo pomalowane autobusy i smieciarki, maja namalowane kwiaty, ptaki i zwierzeta, ktore sa duma narodowa brazyli
    moze by tak u nas jakis drobny akcent, przyrodniczy w szarym krajobrazie miasta?

    • 0 0

  • Lasica

    Swietny pomysl ! :)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane