• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hybryda najpierw w Gdyni, niebawem w Gdańsku

Mariusz Kurzyk
22 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Hybrydowy Solaris Urbino 18 Hybrid jest testowany przez gdyńskie PKA, a w listopadzie będzie woził pasażerów gdańskiego ZKM. Hybrydowy Solaris Urbino 18 Hybrid jest testowany przez gdyńskie PKA, a w listopadzie będzie woził pasażerów gdańskiego ZKM.

Po gdyńskich ulicach jeździ autobus z napędem spalinowo-elektrycznym. To pierwszy taki pojazd w trójmiejskiej komunikacji publicznej.



Czy miejscy przewoźnicy powinni stawiać na ekologiczny transport?

- Działający u nas przewoźnicy: Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej, Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej i Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej konkurują ze sobą także w zakresie innowacji - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. - PKM postawiło na gaz i jest z tego bardzo zadowolone. PKA musiało poszukać innego rozwiązania. Z pomocą przyszedł producent autobusów Solaris, który zaproponował firmie autobusy z napędem hybrydowym.

PKA zdecydowało się najpierw przetestować pojazd. Nic dziwnego, ponieważ jest on sporo droższy od autobusu spalinowego. Poza tym Solaris Urbino 18 Hybrid to pierwszy europejski autobus hybrydowy produkowany seryjnie. Dodajmy, że jest to również pierwszy taki pojazd w Polsce. Na ulicach Gdyni zobaczyć go będzie można do końca października, najczęściej na liniach: R, 146 i 194. Potem prezentowany będzie w kolejnych polskich miastach, także w Gdańsku.

- W listopadzie autobus trafi do nas - potwierdza Izabela Kozicka-Prus, rzecznik prasowy Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. - Myślimy o kupnie autobusów hybrydowych.

Nowy Solaris ma trzy silniki: dieslowski o mocy 178 kW i dwa elektryczne - o mocy 75 kW każdy. Poprzez odzyskiwanie energii hamowania, a także dzięki redukcji mocy silnika spalinowego i ograniczeniu jego wagi, udało się wypracować mniejsze zużycie paliwa. Producenci Solarisa liczą, że w porównaniu ze standardowymi pojazdami, wyposażonymi jedynie w silnik spalinowy, autobus będzie przynosił 20-30 proc. oszczędności. To jednak nie wszystkie zalety.

- Taki autobus gwarantuje mniejszy hałas i czystsze powietrze - wylicza Marcin Gromadzki. - Jestem przekonany, że doczekamy czasów, gdy do ścisłego centrum miasta będzie można wjechać tylko autobusem lub trolejbusem, parkowanie będzie bardzo drogie, a ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony poza Śródmieście. Wtedy na pewno dostrzeżemy zalety takiego autobusu.

Specjaliści z branży autobusowej zapewniają, że dzięki oszczędnościom zużycia paliwa, zwrot kosztów poniesionych na zakup hybrydowego autobusu powinien zwrócić się po 7 latach eksploatacji.

Opinie (118) ponad 10 zablokowanych

  • Do centrum (11)

    "tylko autobusem i trolejbusem" tak by zyski "same" się pojawiły ? Nim wy"flotę" wymienicie to miną lata. Zresztą dlaczego moją być ograniczone prawa wstępu do przestrzeni publicznej ? Ponoć żyjemy w wolnym Kraju a już ktoś chcę rozporządzać gdzie, kiedy i czym będę się przemieszczał ...
    Życzę powodzenia w wymianie i liczę by się udało - w końcu to jak obecnie zdezelowane autobusy trwonią paliwo rozpylając je a nie spalając szkodzi nam wszystkim i wszystkiemu do o koła.

    • 0 0

    • Skąd jesteś

      Zdziwiony, jeżeli jesteś z Gdynia to na temat taboru piszesz bzdury, to raz. Dwa wolność nie znaczy wolność bezwzględna, za chwilę powiesz że skoro żyjesz w wolnym kraju to możesz wszystko. Zabić też?
      Istnieje jeszcze coś takiego jak nie pisane reguły współżycia społecznego, które ułatwiają życie większości. Na tym polega demokracja.
      Trzy, poczytaj sobie trochę o różnych rozwiązaniach problemów komunikacyjnych na świecie i wtedy włącz się do dyskusji.
      Pozdro

      • 0 0

    • (2)

      Do tego dąży się w całym cywilizowanym świecie. Zanim zaczniesz bezmyślnie krytykować, zapoznaj się z polską/unijną polityką transportową. Proponuję zacząć od Białej Księgi transportu.
      http://ec.europa.eu/transport/white_paper/documents/doc/lb_texte_complet_en.pdf
      a potem przestudiować Zieloną Księgę w/s transportu miejskiego sprzed kilku lat.
      Przed zdobyciem choć powierzchownej wiedzy pozostaniesz ekspertem od siedmiu boleści.

      • 0 0

      • (1)

        To, ze do tego sie dazy na calym swiecie niespecjalnie mnie przekonuje. Caly swiat kupowal amerykanskie CDSy na kredyty subprime...

        • 0 0

        • odpowiedz jest prosta

          samochody zuzywaja tak duzo przestrzeni (do jazdy parkowania i serwisowania) ze zeby wszyscy mogli wjechac nimi do centrum, ok 130% jego powierzchni musialoby sluzyc wylacznie ruchowi samochodowemu. juz rozumiesz DLACZEGO sie nie da?

          • 0 0

    • ...po to żeby (6)

      • 0 0

      • ...nie obudzić się z ręką (5)

        • 0 0

        • ... w nocniku! (4)

          Do śródmieścia dojeżdżam autobusem, czasem autem. Czas jazdy autobusu i samochodem (z podwala staromiejskiego) w szczycie 15.30 wynosi ok 1.10 min ! Więc jak już dziś nie ma różnicy to potem będzie jeszcze gorzej!

          • 0 0

          • (3)

            Zdzwiwiony, zapewne jezdzisz sam samochodem tak jest tysiace kierowcow i sie jeszcze wielce DZIWICIE ze sa korki. Mam nadzieje, ze miasto szybko doczeka sie sprawnej komunikacji miejskiej i powie dosc dla osobowek.

            • 0 0

            • (2)

              a co mam sasiadow podwozic do pracy????????? puknij sie

              • 0 0

              • dlaczego nie?

                W USA w większych miastach są specjalne pasy dla samochodów wiozących więcej niż 3 osoby. Nowoczesna polityka transportowa promuje car pooling.

                • 0 0

              • no pewnie po co, tylko pozniej nie marudz korku

                • 0 0

  • na rowery! (5)

    wsiadajcie na rowery ludziska! a zima na biegówki ... :)

    • 0 0

    • (3)

      cos Ty, ludzie przeciez swoich d.. nie rusza! :-)

      • 0 0

      • damko,

        napewno jak tak bedziesz marudzic, to tak. RUSZAC DUPY NA ROWER!!!!!!

        *darmowo
        *zdrowo
        *ekologicznie

        Tzw. transport ludzi myslacych.

        • 0 0

      • (1)

        Nie każdy może rowerem do pracy.
        Kiedyś w wakacje jeździłem z Moreny do Sopotu.
        Gdyby nie to, że miałem prysznic w pracy to fajnie bym śmierdział....

        • 0 0

        • mieszkajac w Holandii w jedna strone do pracy robilem okolo 30 km fajna sprawa

          • 0 0

    • popieram

      jestem za tylko niech zrobia normalne drogi rowerowe jezeli ktos byl w Holandii to wie o czym mowie tam nie jest jak w Polsce ze przedziela chodnik na poł i namaluja kilka rowerow na nim

      • 0 0

  • Na Florydzie widziałem tylko i wyłącznie autobusy o napędzie hybrydowym (2004r.)

    • 0 0

  • Co za tempaki Przecierz najlepszy jest ten na Gaz CNG!!

    dodatkowo mniej kosztuje i mniej zanieczyszcza powietrze i paliwo mniej tez kosztuje

    • 0 0

  • jeszcze lepsza byłaby hybryda CNG+elektryk ;) jeszcze taniej i znacznie ekologiczniej niż z benzyną

    • 0 0

  • po 7 latach (4)

    Po siedmiu latach powinny one być dawno zezłomowane. Przeciętny czas użytkowania takiego pojazdu nie powinien przekraczać 5 lat no ale Polska to oczywiście kraj ludzi biednych pod każdym względem

    • 0 0

    • matolek z ciebie

      • 0 0

    • PYTANIE. A gdzie jest tak ze po 5 latach ida na zlom? (1)

      Nie w europie. Norwegia Szwecja bogate kraje i normalne jest tam to ze autobusy sa starsze niz 5 lat. Twoj mozg jest chyba biednie rozwiniety a nie polska

      • 0 0

      • dokladnie - na zachodzie autobusy jeżdżą dłużej niż 5 lat - spokojnie panie 'po 7 latach'

        • 0 0

    • Czy Ty nie rozumiesz, że jak się zwróci to będziemy jeździć za darmo? Jeeeeeeeee.......

      Uwaga do pieniaczy - To był żart.

      • 0 0

  • Tylko TROLEJBUSY :)

    Żadne hybrydy i inne mieszańce. Tylko TROLEJBUSY i elektrownie atomowe :)

    • 0 0

  • Lasica

    Swietny pomysl ! :)

    • 0 0

  • "Jestem przekonany, że doczekamy czasów, gdy do ścisłego centrum miasta będzie można wjechać tylko autobusem lub trolejbusem" (5)

    w Gdyni będą autobusy w centrum, a w Gdańsku tylko tramwaje

    brawo Gdańsk !

    • 0 0

    • ja nie wiem czy tramwaje są takie ok ... (1)

      budowa infrastruktury do poruszania się tramwai jest droższa niż trolejbusów. Sam tramwajjest cięższy niż podobnej poakowności trolejbus.
      Trolejbus to też pojazd, któy może wymijać przeszkody a jazda w mieście wąską dróżką przy tramwaju i to po koleinach powoduje, że kierowcy ze słabymi nerwami wolą jechać za nim niż go wyprzedzać.

      • 0 0

      • moze i tramwaje nie sa taki ok ale...

        sa bardziej 'pakowne' od trolejbusa, w większości przypadków nie stoją w korkach . W dodatku w Gdańsku praktycznie większość linii jest wydzielona od pasa ruchu to raz a dwa - kierowcy ze słabymi nerwami stwarzają większe zagrożenie na drodze niż taki tramwaj.... taka dyskusja co lepsze - pomarańcza czy mandarynka....

        • 0 0

    • zapalmy znicze

      • 0 0

    • (1)

      taaa

      • 0 0

      • brawo

        • 0 0

  • niech autobusy beda kolorowe

    bylem niedawno w brazyli, sa tam czadowo pomalowane autobusy i smieciarki, maja namalowane kwiaty, ptaki i zwierzeta, ktore sa duma narodowa brazyli
    moze by tak u nas jakis drobny akcent, przyrodniczy w szarym krajobrazie miasta?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane