• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hybryda najpierw w Gdyni, niebawem w Gdańsku

Mariusz Kurzyk
22 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Hybrydowy Solaris Urbino 18 Hybrid jest testowany przez gdyńskie PKA, a w listopadzie będzie woził pasażerów gdańskiego ZKM. Hybrydowy Solaris Urbino 18 Hybrid jest testowany przez gdyńskie PKA, a w listopadzie będzie woził pasażerów gdańskiego ZKM.

Po gdyńskich ulicach jeździ autobus z napędem spalinowo-elektrycznym. To pierwszy taki pojazd w trójmiejskiej komunikacji publicznej.



Czy miejscy przewoźnicy powinni stawiać na ekologiczny transport?

- Działający u nas przewoźnicy: Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej, Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej i Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej konkurują ze sobą także w zakresie innowacji - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. - PKM postawiło na gaz i jest z tego bardzo zadowolone. PKA musiało poszukać innego rozwiązania. Z pomocą przyszedł producent autobusów Solaris, który zaproponował firmie autobusy z napędem hybrydowym.

PKA zdecydowało się najpierw przetestować pojazd. Nic dziwnego, ponieważ jest on sporo droższy od autobusu spalinowego. Poza tym Solaris Urbino 18 Hybrid to pierwszy europejski autobus hybrydowy produkowany seryjnie. Dodajmy, że jest to również pierwszy taki pojazd w Polsce. Na ulicach Gdyni zobaczyć go będzie można do końca października, najczęściej na liniach: R, 146 i 194. Potem prezentowany będzie w kolejnych polskich miastach, także w Gdańsku.

- W listopadzie autobus trafi do nas - potwierdza Izabela Kozicka-Prus, rzecznik prasowy Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. - Myślimy o kupnie autobusów hybrydowych.

Nowy Solaris ma trzy silniki: dieslowski o mocy 178 kW i dwa elektryczne - o mocy 75 kW każdy. Poprzez odzyskiwanie energii hamowania, a także dzięki redukcji mocy silnika spalinowego i ograniczeniu jego wagi, udało się wypracować mniejsze zużycie paliwa. Producenci Solarisa liczą, że w porównaniu ze standardowymi pojazdami, wyposażonymi jedynie w silnik spalinowy, autobus będzie przynosił 20-30 proc. oszczędności. To jednak nie wszystkie zalety.

- Taki autobus gwarantuje mniejszy hałas i czystsze powietrze - wylicza Marcin Gromadzki. - Jestem przekonany, że doczekamy czasów, gdy do ścisłego centrum miasta będzie można wjechać tylko autobusem lub trolejbusem, parkowanie będzie bardzo drogie, a ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony poza Śródmieście. Wtedy na pewno dostrzeżemy zalety takiego autobusu.

Specjaliści z branży autobusowej zapewniają, że dzięki oszczędnościom zużycia paliwa, zwrot kosztów poniesionych na zakup hybrydowego autobusu powinien zwrócić się po 7 latach eksploatacji.

Opinie (118) ponad 10 zablokowanych

  • Tylko TROLEJBUSY :)

    Żadne hybrydy i inne mieszańce. Tylko TROLEJBUSY i elektrownie atomowe :)

    • 0 0

  • heeee ;-)) (3)

    a w Gdańsku na jakich liniach będzie jeździł ;> ??

    • 0 0

    • na lini N dla niewidomych i G dla głupich i głuchoniemych

      • 0 0

    • linii A

      ta jest wybitnie ekspresowa, nie zatrzymuje się na żądnym przystanku, ale za to staje między przystankami a kierowca ma czas na pozbieranie z jezdni drzwi, kół, silnika etc czyli ZKM w pigułce hehehe

      • 0 0

    • beda go trzymac w zajezdni, zeby nie rozkradli;p

      • 0 0

  • hybryda (5)

    a ktoś próbował już może robić hybrydę trolejbusu z autobusem?
    Tam gdzie jest trakcja elektryczna - pojazd mógłby pobierać energię z trakcji, a na pozostałych obszarach (np na odcinkach gdzie nie opłaca się budować trakcji napowietrzenej, np. poza miastem) ze spalania paliwa.

    • 0 0

    • i co 3 przystanki kierowca wyskakiwałby zakładać/zdejmować szelki BUAHAHA (3)

      trolejbus to wschodni przeżytek, niech gdynia przestanie bronić trolejbusa jak suwerenności bo robi tylko z siebie pośmiewisko, nie możemy mieć nowoczesnej sprawnej komunikacji tramwajowej, bo tramwaj to symbol Gdańska BUAHAHA

      • 0 0

      • tramwaj to relikt XIX wieku bezpodmiśmienny człeku

        • 0 0

      • (1)

        A jakie to zalety ma tramwaj wobec trolejbusa?? Bo ja widze same wady: droższa infrastruktura, droższe wagony, głośny, droższa eksploatacja.

        • 0 0

        • Zobacz o 15 na Podwalu Przedmiejskim albo Jana z Kolna

          • 0 0

    • Duobusy juz dawno sa na swiecie eksploatowane

      • 0 0

  • jeszcze lepsza byłaby hybryda CNG+elektryk ;) jeszcze taniej i znacznie ekologiczniej niż z benzyną

    • 0 0

  • Co za tempaki Przecierz najlepszy jest ten na Gaz CNG!!

    dodatkowo mniej kosztuje i mniej zanieczyszcza powietrze i paliwo mniej tez kosztuje

    • 0 0

  • Na Florydzie widziałem tylko i wyłącznie autobusy o napędzie hybrydowym (2004r.)

    • 0 0

  • Ostatnie zdanie artykułu (2)

    zwrot kosztów się nie zwraca tylko następuje.

    • 0 0

    • Dlatego (1)

      powinny być dofinansowane ze środków "ekologicznych"

      • 0 0

      • zwłaszcza, że Gdynia zbiera wszystkie nagrody

        W środę 22 października 2008 r. podczas uroczystej gali w Warszawie
        Komunalny Związek Gmin „Doliny Redy i Chylonki" z siedzibą w Gdyni otrzymał honorowy tytuł
        „Lidera Ekologii Polskiej"
        Gratulacje!!!!

        • 0 0

  • Solaris Hybryda w ZKM Gdańsk

    Właśnie juz miałem okazje go zobaczyc w Zkm Gdansk na linii 207(Linia jezdząca do Pruszcza Gdańskiego) I naprawde jest on bardzo fajny ;))

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane