• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hybryda najpierw w Gdyni, niebawem w Gdańsku

Mariusz Kurzyk
22 października 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Hybrydowy Solaris Urbino 18 Hybrid jest testowany przez gdyńskie PKA, a w listopadzie będzie woził pasażerów gdańskiego ZKM. Hybrydowy Solaris Urbino 18 Hybrid jest testowany przez gdyńskie PKA, a w listopadzie będzie woził pasażerów gdańskiego ZKM.

Po gdyńskich ulicach jeździ autobus z napędem spalinowo-elektrycznym. To pierwszy taki pojazd w trójmiejskiej komunikacji publicznej.



Czy miejscy przewoźnicy powinni stawiać na ekologiczny transport?

- Działający u nas przewoźnicy: Przedsiębiorstwo Komunikacji Autobusowej, Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej i Przedsiębiorstwo Komunikacji Trolejbusowej konkurują ze sobą także w zakresie innowacji - mówi Marcin Gromadzki, rzecznik prasowy Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni. - PKM postawiło na gaz i jest z tego bardzo zadowolone. PKA musiało poszukać innego rozwiązania. Z pomocą przyszedł producent autobusów Solaris, który zaproponował firmie autobusy z napędem hybrydowym.

PKA zdecydowało się najpierw przetestować pojazd. Nic dziwnego, ponieważ jest on sporo droższy od autobusu spalinowego. Poza tym Solaris Urbino 18 Hybrid to pierwszy europejski autobus hybrydowy produkowany seryjnie. Dodajmy, że jest to również pierwszy taki pojazd w Polsce. Na ulicach Gdyni zobaczyć go będzie można do końca października, najczęściej na liniach: R, 146 i 194. Potem prezentowany będzie w kolejnych polskich miastach, także w Gdańsku.

- W listopadzie autobus trafi do nas - potwierdza Izabela Kozicka-Prus, rzecznik prasowy Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku. - Myślimy o kupnie autobusów hybrydowych.

Nowy Solaris ma trzy silniki: dieslowski o mocy 178 kW i dwa elektryczne - o mocy 75 kW każdy. Poprzez odzyskiwanie energii hamowania, a także dzięki redukcji mocy silnika spalinowego i ograniczeniu jego wagi, udało się wypracować mniejsze zużycie paliwa. Producenci Solarisa liczą, że w porównaniu ze standardowymi pojazdami, wyposażonymi jedynie w silnik spalinowy, autobus będzie przynosił 20-30 proc. oszczędności. To jednak nie wszystkie zalety.

- Taki autobus gwarantuje mniejszy hałas i czystsze powietrze - wylicza Marcin Gromadzki. - Jestem przekonany, że doczekamy czasów, gdy do ścisłego centrum miasta będzie można wjechać tylko autobusem lub trolejbusem, parkowanie będzie bardzo drogie, a ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony poza Śródmieście. Wtedy na pewno dostrzeżemy zalety takiego autobusu.

Specjaliści z branży autobusowej zapewniają, że dzięki oszczędnościom zużycia paliwa, zwrot kosztów poniesionych na zakup hybrydowego autobusu powinien zwrócić się po 7 latach eksploatacji.

Opinie (118) ponad 10 zablokowanych

  • Hybryda ko kicha!!! (1)

    Akumulatory zamontowane w hybrydach sa kosztowne, nieekologiczne i starczaja na kilka lat tylko a potem duzy, duzy problem co z nimi zrobic dalej...

    Gdynia i tak jest super wyposażona bo ma w pełni ekologiczne trojlebusy !!!, a w miejscu gdzie nie ma trakcji powinni zakupić autobusy na CNG (gaz ziemny) który nie daje też zadnych spalin poza parą wodną i to jest przyszłość!!!

    Jeszcze raz powtarzam hybrydy to takie szpanerskie pseudo ekologiczne rozwiązanie tak naprawdę przedłuzające idee na długie zarobki koncernów naftowych i całej petro gospodarki.

    Jak wykazały testy np hybrydowa Toyota Prius zaśmieca wiecej srodowisko niż zwykły oszczędny desel nowej generacji!!!

    • 0 0

    • w sumie - racja

      zobaczymy co powiedzą po testach. Jedno jest pewne: w ZKMGdynia na pewno wemą pod uwagę kwestie wymiany akumulatorów.

      Jestem ciekaw jaki jest średni koszt dla tras w mieście Gdynia, przejechania 100 km trolejbusem.

      • 0 0

  • (2)

    "Taki autobus gwarantuje mniejszy hałas i czystsze powietrze -"
    no i wszystko jasne. kupować.
    a jesli dodatkowo jest oszczędny to jeszcze raz : kupować

    • 0 0

    • (1)

      W użytkowaniu na pewno jest czystszy, ale wyprodukowanie silnika hybrydowego zanieczyszcza atmosferę 10 razy bardziej niż diesla....

      • 0 0

      • jakies fakty, liczby, skąd takie stwierdzenie?

        co zatruwa podczas produkcji? których komponentów? silników elektrycznych?

        • 0 0

  • W Kolorado i Grand Canyon juz od 10 lat jezdza takie autobusy...

    ale skad Wy macie o tym wiedziec skoro jezdzicie tylko do Turcji lub Egiptu na tanie wakacje :))))

    • 0 0

  • gdańszczanie co wy chcecie od komunikacji gdyńskiej. martwcie sie o swój tabor.

    • 0 0

  • HYBRYDA TO NAJWIĘKSZE G.JAKIE ŚWIAT WIDZIAŁ!!! (1)

    BO ALBO NAPĘD ZUPEŁNIE ELEKTRYCZNY CO JEST MOŻLIWE DO WYKONANIA ALBO PALIWO EKOLOGICZNE JAK NP BIOPALIWO,TYLKO ZŁODZIEJE LIBERTYNI I ICH MOCODAWCY "STARSI BRACIA" W WIERZE NA TO NIE PÓJDĄ BO CZERPIĄ OGROMNE ZYSKI Z PRZEMYSŁU NAFTOWEGO KTÓRY OPANOWALI.

    • 0 0

    • naprawde biopaliwa ????

      """Wobec coraz większych kontrowersji, jakie budzą biopaliwa, zostały one wycofane z użytku przez flamandzkie przedsiębiorstwo transportu publicznego De Lijn w północnej części Belgii - podał w czwartek belgijski dziennik "De Morgen".

      Według dziennika decyzję taką podjął regionalny rząd Flandrii w trosce o ekologię. Chodzi o rzeczywisty wpływ stosowanych obecnie biopaliw pierwszej generacji na środowisko i ograniczenie emisji CO2 - gazu, który naukowcy uważają za przyczynę zmian klimatycznych na ziemi.

      Coraz więcej krajów członkowskich UE zadaje pytanie, czy rzeczywiście walce z ociepleniem klimatu służy zwiększenie wykorzystania biopaliw w transporcie do 10 proc. w 2020 roku. Zobowiązali się do tego w zeszłym roku unijni przywódcy na szczycie w Brukseli w ramach ambitnego pakietu legislacyjnego,który ma pozwolić Unii Europejskiej o 20 proc. ograniczyć emisję CO2.

      Spalanie biopaliw powoduje mniejsze emisje CO2 niż używanie zwykłego diesla czy benzyny, ale flamandzki rząd, a także wielu ekologów ma wątpliwości, czy ten bilans jest pozytywny, jeśli weźmie się pod uwagę emisje CO2 powstałe przy produkcji i transporcie biopaliw. Dodatkowo krytycy wskazują na zagrożenia dla
      bioróżnorodności i ryzyko ograniczenia tradycyjnych upraw, co grozi dalszą podwyżką cen żywności, i to w sytuacji, gdy miliony ludzi na świecie cierpią głód.

      Sprawozdawca Parlamentu Europejskiego ds. wykorzystania odnawialnych źródeł energii w UE, Zielony z Luksemburga Claude Turmes zaproponował w czwartek w swoim raporcie wykreślenie kontrowersyjnego pułapu 10 proc. Ten cel jako obowiązkowy dla krajów UE podtrzymuje natomiast Komisja Europejska, dla której biopaliwa to odnawialna alternatywa dla paliw kopalnych.

      KE przypomina jednak, że chodzi nie o biopaliwa pierwszej generacji (bioetanol i biodiesel, produkowane np. z rzepaku, kukurydzy lub soi), ale paliwa drugiej generacji. Byłyby one produkowane nie z plonów rolnych, ale np. resztek drewnianych albo celulozy, czy też poprzez tzw. upłynnianie biomasy. Mają dużo wyższą wydajność energetyczną niż paliwa pierwszej generacji, ale ich podstawowa wada to wysoka cena. W dodatku technologia
      produkcji wciąż nie jest wyZobacz takżeKłopotliwe produkty uboczne produkcji biopaliw
      ONZ przeciw biopaliwom
      Rząd Niemiec: biopaliwa szkodliwe dla milionów aut
      Biopaliwa nie będą opłacalne?
      W. Brytania: rządowy ekspert sceptycznie o biopaliwach
      Produkcja biopaliw to niedobór żywności
      Biopaliwa niebezpieczne dla Ziemi?
      Ekspert ONZ: Biopaliwa to zbrodniastarczająco rozwinięta.

      Zdaniem KE, do 2020 roku technologie będą już bardziej rozwinięte i tańsze, tak że dopuszczone do użytku w UE biopaliwa będą spełniać surowe standardy środowiskowe i "zrównoważonego rozwoju".

      De Lijn pokrywał biopaliwami ok. 3 proc. swojego zapotrzebowania na paliwo do autobusów.""

      • 0 0

  • ZABŁYSNĄŁES :/

    I CO TEN MONGOŁ MA W GŁOWIE
    A)SIANO
    B)CEGŁE
    C)ZALANE BETONEM

    • 0 0

  • Co za pajac!

    MODERATOR - usuń tego prymitywa! Wogóle powinni podawać IP kompa a najlepiej adres pajaca!

    • 0 0

  • Renoma to jest Hybryda!!!

    • 0 0

  • trzeba powiedzieć ze "intelygentne" spostrzeżenie

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane