• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Hybrydowy autobus (ponownie) na ulicach Gdańska

Krzysztof Koprowski
18 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Autobus został zakupiony przez BP Tour, który obsługuje linie z Gdańska do sąsiednich gmin oraz jako podwykonawca GAiT.
  • Autobus został zakupiony przez BP Tour, który obsługuje linie z Gdańska do sąsiednich gmin oraz jako podwykonawca GAiT.
  • Autobus został zakupiony przez BP Tour, który obsługuje linie z Gdańska do sąsiednich gmin oraz jako podwykonawca GAiT.
  • Autobus został zakupiony przez BP Tour, który obsługuje linie z Gdańska do sąsiednich gmin oraz jako podwykonawca GAiT.

Na ulicach Gdańska ponownie pojawił się autobus spalinowo-elektryczny. Wcześniej był już testowany w Trójmieście, ale teraz zagości na stałe. Pojazd został kupiony przez prywatnego przewoźnika. Skorzystają z niego pasażerowie linii 295.



Czy w Trójmieście powinno być więcej autobusów hybrydowych i elektrycznych?

Volvo 7700 Hybrid, bo taką pełną nazwę nosi nowy gdański autobus, wyposażony jest w silnik diesla wspomagany silnikiem elektrycznym.

Silnik elektryczny działa do prędkości ok. 15 km/h, a dopiero potem załącza się spalinowy napęd, który podczas jazdy pozwala na odzyskanie energii przy hamowaniu. Silnik elektryczny włącza się również automatycznie przy postoju na przystankach czy światłach.

Zgodnie z deklaracją producenta takie rozwiązanie pozwala na ograniczenie emisji spalin o 50 proc. oraz zmniejszenie zużycia paliwa o 35 proc. Do tego dochodzi też znacznie mniejszy hałas w momencie ruszania, co przy gęstej miejskiej zabudowie jest nie do przecenienia.

Autobus był już wcześniej testowany w Trójmieście przez PKM Gdynia (nz.) oraz firmę Warbus. Autobus był już wcześniej testowany w Trójmieście przez PKM Gdynia (nz.) oraz firmę Warbus.

Autobus testowany na terenie całej Polski



Autobus został wyprodukowany w 2011 we wrocławskiej fabryce Volvo. W kolejnych latach był testowany m.in. przez przewoźników w Warszawie, Płocku, Gliwicach, Olszynie oraz Krakowie.

W lutym 2013 r. przez kilka dni było można go także zobaczyć na ulicach Gdyni. Natomiast na przełomie lutego i marca tego samego roku testował go lokalny oddział firmy Warbus, obsługującej wówczas linie z Gdańska do Sopotu.

Czytaj więcej: Hybrydowy autobus na testach w Gdańsku i Sopocie

Autobus niedawno został zakupiony przez przewoźnika BP Tour na potrzeby realizacji podwykonawstwa dla miejskiej spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje, która ze względu na braki kadrowe nie radzi sobie z powierzonymi zadaniami na przewozy pasażerskie. Volvo będzie skierowane w dni powszednie do obsługi linii 295, łączącej pętlę Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie GdańskaZakoniczynem zobacz na mapie Gdańska.

Pierwszy autobus o alternatywnym napędzie



Obecnie hybrydowy model Volvo jest jedynym autobusem w Gdańsku eksploatowanym liniowo, który posiada alternatywny napęd. W najbliższych latach planowany jest zakup zupełnie nowych autobusów elektrycznych, które mają kursować po buspasach ul. Nowej Świętokrzyskiej i zastąpić wcześniej przewidzianą w tym śladzie trasę tramwajową.

Czytaj więcej: Tramwaje nie pojadą Nową Świętokrzyską

Materiał archiwalny z 2013 r.

Opinie (116) 2 zablokowane

  • volvo

    volvo jest super, oby tak dalej :) a wlasnie gdzie w 3miescie napraiwe auto volvo? synowi sie popsulo czy jest nadal en serwis w gdyni na al.zwiciestwa?

    • 0 0

  • utrudnienie dla mam z wozkami

    ten autobus to porazka problem ze zmieszczeniem się dwóch wozkow dziecięcych z powodu rury na srodku która powoduje ze nie sa tam w stanie stanac dwa wózki. autobus puszczony na trasie 295 gdzie mamy woża dzicie do odzialu szkolnego na dulina i nie można dojechać

    • 0 0

  • A kierowca z ukrainy na tym 295 (3)

    co nic nie kuma po polsku

    • 7 2

    • Kierowca jest od prowadzenia pojazdu a nie rozmów z pasażerami

      Wystarczy że zna trasę

      • 0 1

    • (1)

      No ba

      • 1 0

      • Ciesz się ze jedzie! Kierowca to nie kolega do pogadanek. Ma jechać!

        • 2 1

  • W innych miastach Polski i to duzo mniejszych niz Gdańsk autobusy z napędem czysto elektrycznym

    nie sa zadną nowością o hybrydach nie wspominając .

    • 0 0

  • Hmmm wygląd może ok ,ale brud i syf jak w Gdańskich trawajach wszędzie kurz na potęgę . A te lampy środku chyba nie byly oczyszczone od wyjazdu z hali montażowej.

    • 0 0

  • A będą tańsze Bilety na elektryki i hybrydy? ;-) (3)

    Paliwa nie spalają więc oszczędność jest!

    • 42 21

    • Ale koszt zakupu dużo większy w porównaniu z normalnym spaliniakiem

      • 2 0

    • Jak dołączysz koszt wymiany akumulatorów

      To jeszcze dopłacisz.

      • 5 0

    • znajac zycie to jeszcze podrozeja zeby kupic wiecej takich autobusow

      • 11 2

  • Co z tego, że hybryda?

    Stoi w korku jak każdy inny, wymiana akumulatorów kosztuje tyle co pół nowego autobusu. Tyle, że tak nie kopci. Szybsze są tramwaje ( najlepiej częściowo pod ziemią jak w Brukseli) lub kolejka nad ziemią jak w Wuppertalu. Jedyny problem to stan techniczny taboru bo jak jeden pojazd stanie to nie można go ominąć.

    • 0 0

  • Przetestowane (1)

    Prosiłbym o opinię kierowcy. Jako pasażer nie byłem zachwycony...

    • 4 0

    • Kibel!

      • 1 1

  • Eh

    Na wodę nie zrobią. Nasze morze jest takie czyste

    • 0 0

  • dlaczego nie na gaz? to najczystsze paliwo. (17)

    • 53 18

    • Na jaki gaz, człowieku. Transport publiczny powinien być wyłącznie wodorowy (7)

      Jest miejsce na instalację, sposób transportu za pomocą amoniaku został niedawno opracowany. Uważam, że wszystkie spółki publiczne i państwowe powinny kupować wyłącznie pojazdy na wodór.

      • 7 2

      • Wszystko fajnie, ale skąd weźmiesz wodór? (6)

        Trzeba go najpierw wyprodukować, do czego potrzeba elektrowni.

        • 3 6

        • Rafinerii! (4)

          Potrzeba rafinerii (nie elektrowni). Tak się przypadkiem składa, że mamy w Gdańsku rafinerię i są w stanie podjąć się produkcji.

          • 4 0

          • O ile zgadzam się co do Lotosu (3)

            To jak chcesz robić wodór w rafinerii?
            Wodór się robi puszczając prąd przez wodę...

            • 2 0

            • można przez elektrolizę (1)

              ale taniej wychodzi w koksowni przy podgrzewaniu węgla

              • 3 0

              • Ale co to za interes?

                Możesz wtedy wrócić do palenia tego węgla ;)

                • 2 0

            • Obecnie wodor w skali przemyslowej produkuja tylko rafinerie i tylko z metanu

              Elektroliza wody wychodzi kilka razy wiecej.

              • 3 0

        • jak to skąd?

          ze stacji wodorowej :) przecież to takie proste.

          • 2 2

    • (4)

      bo się trudno tankuje, potrzebny jest do tego specjalny pojazd i wyszkolona obsługa, a autobus lata kilkanaście godzin dziennie i trochę tego paliwa zeżre. Już lepszym rozwiązaniem byłby w pełni elektryczny autobus wyposażony w ogniwa paliwowe i tankowany wodorem - tutaj tankowanie zajmie tyle samo czasu i jest równie proste co zalewanie benzyną

      • 9 3

      • Troszkę się zapędziłeś (3)

        Wodór tankuje się dużo trudniej niż LPG, w dodatku ma wredne właściwości, jak przeżeranie zbiorników i przeciekanie przez nie.

        • 5 1

        • Toyota już parę lat temu uwolniła swój patent na szczelne zbiorniki na wodór

          • 2 0

        • (1)

          Chodzi o ogniwa paliwowe, ktore sie po prostu wymienia na stacji. W samochodzi osobowym ma to wielkosc 1,5l butelki.

          • 1 1

          • Ogniwa paliwowe to generatory prądu, nie zbiorniki paliwa :)

            1.5l Wodoru przy 700bar ma około 15MJ.
            To tyle, co 0.5l oleju napędowego.

            Daleko byś na tym nie zajechał :)

            • 5 1

    • (3)

      Gaz jest nieodnawialny. Chyba, że by go zbierać od pasażerów do słoików.

      • 20 9

      • hybryda też jest nieodnawialna ;)

        • 12 2

      • (1)

        prąd z węgla też

        • 21 1

        • ale z wody czy powietrza juz nie

          • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane