• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ile zarabia na kierowcach Obwodnica Trójmiasta?

Maciej Naskręt
23 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Obwodnica Trójmiasta w Kowalach. Obwodnica Trójmiasta w Kowalach.

Sprawdziliśmy poprzez system viaToll, ile miesięcznie kierowcy pojazdów o wadze powyżej 3,5 t płacą za jazdę trójmiejską obwodnicą.



Zobacz, jak funkcjonuje system viaToll.

Od lipca 2011 r. na drodze ekspresowej S6 - Obwodnicy Trójmiasta - miedzy ul. Morską a Pruszczem Gdańskim funkcjonuje viaToll - system elektronicznego poboru opłat. Kierowcy zestawu pojazdów o masie całkowitej powyżej 3,5 t płacą za każdy przejechany kilometr.

Przypomnijmy, że wysokość opłaty zależy od rodzaju pojazdu, im ten jest cięższy, tym opłata jest wyższa. Natomiast jeśli pojazd spełnia najwyższe ekologiczne normy Euro, kwota za przejechany kilometr jest mniejsza.

Postanowiliśmy przyjrzeć się, jakie wpływy wygenerowali kierowcy na Obwodnicy Trójmiasta. Takimi danymi dysponuje firma Kapsch, która zarządza systemem viaToll.

Czy podróżujesz drogami płatnymi?

- W ciągu ostatniego półrocza za przejazd tą drogą użytkownicy samochodów o masie całkowitej większej niż 3,5 t zapłacili 12,7 mln zł. Wszystkie zebrane środki trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego z przeznaczeniem na budowę, modernizację i utrzymanie dróg krajowych - mówi Dorota Prochowicz, rzecznik prasowy.

Żadnych pieniędzy z funduszu drogowego nie otrzymują samorządy. Między innymi z tego powodu nie ma szansy na dofinansowanie budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Wypłaty z KFD na zadania drogowe dokonywane są na podstawie kierowanych do Banku Gospodarstwa Krajowego wniosków, formułowanych jedynie przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

Wychodzi na to, że średnio w ciągu miesiąca kierowcy w Trójmieście wydają nieco ponad 2 mln zł poprzez viaToll za podróż obwodnicą. Co ciekawe utrzymanie kilometra drogi ekspresowej - odśnieżanie, drobne remonty nawierzchni, uzupełnianie znaków - kosztuje rocznie od 200 do 260 tys. zł, pod warunkiem, że wykonuje je wyłoniona wcześniej w przetargu firma. Obwodnica Trójmiasta liczy nieco ponad 38 km, a więc koszt ten może wynosić nawet 9,8 mln zł.

Załóżmy teraz, że chcemy sfinansować budowę Trasy Kaszubskiej z Trójmiasta do Lęborka z wpływów do funduszu, pochodzących wyłącznie od kierowców poruszających się Obwodnicą Trójmiasta. Przy założeniu, że nowa droga przez Kaszuby ma pochłonąć 4,171 mld zł, kwota na jej budowę gromadzona byłaby przez 173 lata. Okazałoby się, że pojechaliby nią nasi pra, pra, pra, prawnukowie.

Jeśli w ten sam sposób chcielibyśmy pozyskać pieniądze na budowę Obwodnicy Metropolitalnej z Borkowa przez Żukowo do Chwaszczyna, gromadzenie pieniędzy zajęłoby 133 lata. Inwestycja ma pochłonąć nawet 3,5 mld.

Opinie (124) ponad 10 zablokowanych

  • Przez te chore opłaty to tirów na spacerowej mnóstwo tak jak w oliwie omijają płatne kawałki i rozjezdzaja inne drogi

    • 3 1

  • panie naskręt rozebrać obwodnice

    niszczy tkankę miejską

    • 8 4

  • obwodnica powinna mieć więcej skrzyżowań jednopoziomych i przejść dla pieszych, aby nie dzielić tkanki miejskiej

    • 4 13

  • 12 baniek nie pokrywa nawet kosztów budowy systemu (1)

    a co dopiero mówić o zbieraniu kasy na dalsze inwestycje. Dodatkowo ciężarowki jezdza przez miasto niszczac drogi, aby uniknąc placenia za viatoll

    • 74 1

    • prawda jest taka, że takie drogi wokół miast (tzw. obwodowe)POWINNY BYĆ ZA DARMO, a wjazd do centrum, drogi przejazdowe przelotowe przez centrum miast (mówimy o transporcie kołowym) płatne. Właściciele ciężarówek jeździli by poza miastem i wszyscy bylibyśmy zadowoleni.

      • 20 2

  • mozna by poprowadzic autobus przez obwodnice

    takie 510 ale do poludnia gdanska. tak na miejsce pkm.

    • 0 3

  • (1)

    A oni wkoło powtarzają,Trasa Kaszubska,Obwodnica Metropolitarna.Najważniejsze inwestycje obecnie dla regionu to Obwodnica Północna i dobudowa trzeciego pasa ruchu na obecnej Obwodnicy Trójmiejskiej.Przecież stąd pochodzą Tusk,Nowak i inni decydenci,którzy na pewno to wiedzą.Trudno zrozumieć czym się kierują forsując inne,także ważne drogi,których hierarchia jest jednak drugorzędna.

    • 4 8

    • a cała kasa idzie na południu Polski

      trasa kaszubska jest najważniejsza w kierunku Słupska i ten kawałek 7ki do Elbląga. Przecież tak się nie da jeździć!!!

      • 1 1

  • Zacofane drogowo województwo pomorskie

    Jedyne czym się możemy pochwalić jeżeli chodzi o ruch w inne kierunki Polski to południe i A1.
    Na zachód mamy totalną porażkę - wiejskie drogi, na wschód do Elbląga też jest kiepsko.

    • 7 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane