• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Inteligentne" przejścia dla pieszych w Gdyni

Szymon Zięba
9 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przejścia dla pieszych na Dąbrowie, które zostaną wyposażone w inteligentne oświetlenie to zwycięski projekt z Budżetu Obywatelskiego w 2018 roku. Pozostałe przejścia aktywne zostały wytypowane przez mieszkańców Gdyni w tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego i stanowią jeden z elementów większych projektów obejmujących swoim zakresem także inne dziedziny. Przejścia dla pieszych na Dąbrowie, które zostaną wyposażone w inteligentne oświetlenie to zwycięski projekt z Budżetu Obywatelskiego w 2018 roku. Pozostałe przejścia aktywne zostały wytypowane przez mieszkańców Gdyni w tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego i stanowią jeden z elementów większych projektów obejmujących swoim zakresem także inne dziedziny.

W Gdyni powstaną "inteligentne", czyli automatycznie oświetlane przejścia dla pieszych, które mają poprawić bezpieczeństwo. Ich lokalizacje zostały wybrane przez mieszkańców w ramach projektów zgłoszonych do Budżetu Obywatelskiego, a wdrożenie tego typu rozwiązań będzie traktowane jako pilotaż.



Czy gdyńskie ulice są dobrze oświetlone po zmroku?

Gdyńscy urzędnicy zapewniają, że wraz z policją na bieżąco monitorują sytuację wokół przejść dla pieszych, by zdiagnozować newralgiczne miejsca. Z kolei wybór adekwatnych i skutecznych środków umożliwiających podniesienie poziomu bezpieczeństwa na danym przejściu, zależy od wielu czynników, w dużej mierze związanych z lokalnymi uwarunkowaniami.

- Na terenie Gdyni zastosowanie znajdują różne metody poprawy bezpieczeństwa w rejonach przejść dla pieszych, np. progi zwalniające lub wyniesione przejścia wymuszające na kierowcach zmniejszenie prędkości, sygnalizacja świetlna oraz ostrzegawcza - mówi dr inż. Jacek Oskarbski, szef Działu Inżynierii Transportu ZDiZ w Gdyni.
Oprócz tego w Gdyni planowana jest instalacja tak zwanych aktywnych przejść dla pieszych, które mają poprawić bezpieczeństwo ruchu - przede wszystkim poprzez poprawę widoczności osób, które zbliżają się do takiego przejścia.

Aktywne przejścia dla pieszych powstać mają w kilku lokalizacjach:

  1. Przejście dla pieszych na wysokości ul. Morskiej 521 zobacz na mapie Gdyni
  2. Przejście dla pieszych na ul. płk. Dąbka zobacz na mapie Gdyni (w rejonie ul. płk. Dąbka 100a)
  3. Przejście dla pieszych na ul. Bosmańskiej zobacz na mapie Gdyni (przy aptece)
  4. Przejście dla pieszych na ul. Zielonej zobacz na mapie Gdyni (przejście do komisariatu policji)
  5. Przejście dla pieszych na ul. Śmidowicza zobacz na mapie Gdyni (przy Stoczni Wojennej)
  6. Przejście dla pieszych przez ul. Wiczlińską zobacz na mapie Gdańska oraz dwa zobacz na mapie Gdyni przejścia dla pieszych przez ul. Rdestową zobacz na mapie Gdyni

Wszystkie wymienione lokalizacje zostały wybrane przez mieszkańców Gdyni w ramach projektów zgłoszonych do Budżetu Obywatelskiego. Wdrożenie tego typu rozwiązań będzie traktowane jako pilotaż, który pozwoli na ocenę ich funkcjonowania i skuteczności.

Oświetlenie "smart", przejście w Gdańsku, grafika poglądowa Oświetlenie "smart", przejście w Gdańsku, grafika poglądowa
W przypadku przejść z punktów 1-5, piesi zbliżający się do przejścia będą automatycznie wykrywani przez czujniki ruchu uruchamiające lampy ostrzegawcze, połączone ze znakiem pionowym, wskazującym miejsce przejścia dla pieszych. Dodatkowo, w jezdni zostaną zamontowane aktywne, punktowe elementy świetlne.

Przed pasami wyznaczającymi przejście, lampki emitują pulsujące żółte światło (ostrzegawcze), widziane przez zbliżającego się kierowcę, natomiast od strony przejścia emitują światło białe ciągłe, które dodatkowo oświetla przejście dla pieszego. Dodatkowy czujnik ruchu odpowiada natomiast za podtrzymanie działania systemu do momentu opuszczenia przejścia przez pieszego.

Detektory podczerwieni wykryją pieszych w Gdyni



W przypadku przejść dla pieszych z punktu 6, "inteligentny" system oświetlenia składać się będzie z dwóch latarni wyposażonych w analizatory ruchu na obu krańcach przejścia. Gdy w strefie oczekiwania pojawi się pieszy, oprawy kierunkowe LED przejść wyemitują zwiększony, zogniskowany strumień światła. Spowoduje to, że pomalowane na biało pasy będą kontrastowo widoczne dla kierowców na tle ciemnej jezdni. Sylwetka przechodnia na takim przejściu będzie lepiej widoczna, co powinno wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa pieszych.

Przejścia za dziesiątki tysięcy złotych



- Przejścia dla pieszych zlokalizowane w dzielnicy Dąbrowa (punkt 6. na liście), które zostaną wyposażone w inteligentne oświetlenie to zwycięski projekt z Budżetu Obywatelskiego w 2018 roku. Obecnie kończy się faza przygotowywania postępowania na ich realizację, która powinna zakończyć się do końca listopada bieżącego roku. Szacunkowy koszt wdrożenia tego rozwiązania na wszystkich trzech przejściach to ok. 100 tysięcy złotych - mówi Agata Grzegorczyk z gdyńskiego magistratu.
Pozostałe przejścia aktywne zostały wytypowane przez mieszkańców Gdyni w tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego i stanowią jeden z elementów większych projektów obejmujących swoim zakresem także inne dziedziny.

Budżet Obywatelski w Gdyni - są wyniki



Koszt realizacji przejścia aktywnego na ul. Morskiej został oszacowany w BO na ok. 52 tysiące złotych (projekt wybrany w dzielnicy Cisowa). Natomiast szacunkowe koszty realizacji przejść aktywnych w dzielnicy Oksywie to ok. 200 tysięcy złotych za 4 przejścia. Koszt realizacji jednego to ok. 40-65 tysięcy złotych w zależności od wielkości przejścia, która determinuje liczbę koniecznych do zastosowania elementów.

Miejsca

Opinie (169) ponad 10 zablokowanych

  • fajnie (3)

    I to jest pomysł !!!!
    Dobrze,aby jeszcze piesi wykazywali sie minimum sprytu i przewidywalnosci.

    100% popieram, lepsze inteligentne przejścia niż wyrzucane rok w rok miliony na pseudo kopaczy z Gdyni.

    • 32 5

    • No tak, bo przecież kierowcy jeżdżą jak aniołki (1)

      i tylko piesi im ciągle włażą pod koła bo mają jakąś i**otyczną chęć przejścia na drugą stronę jezdni.

      • 2 1

      • statystyki pokazują, że w Polsce piesi wchodzą pod koła i giną

        dyskutuj z faktem

        • 0 1

    • Wręcz przeciwnie! Uważam, że na drogach powinny powstawać przejścia d**ilne

      Takie na których nie wiadomo co się stanie, czy np. natychmiast nie zmieni się światło na zielone i za 3s. na czerwone. Pieszy też idąc w połowie miałby zmianę światła itd.
      Takie przejścia zmusiłyby pieszych i kierowców do zachowania większej ostrożności w ich pobliżu.

      • 1 5

  • Opinia wyróżniona

    Większym problemem niż nieoświetlone przejście, jest nieoświetlona ciemność obok niego (2)

    Wiele jest przejść gdzie nad samymi pasami jest super jasno, ale pieszy wychodzi na nie z totalnej ciemności.
    Jasne światło oślepia kierowcę więc nie ma szansy zobaczyć pieszego który w cieniu czeka sobie przed pasami

    • 57 7

    • Zgodnie z prawem o ruchu drogowym w najnowszej wersji pieszy nadal nie zyskuje pierwszeństwa zbliżając się do przejścia (1)

      Pieszy pierwszeństwo w tym dzikim kraju zyskuje rywalizując o nie z nadjeżdżającym pojazdem.
      Tak jest dla bezpieczeństwa pieszych, więc po co oświetlać przestrzeń obok?

      • 5 5

      • może po to żeby było bezpiecznej ?

        • 1 1

  • Należy też dobrze oświetlić chociaż

    te 5-10 metrów chodnika przed samym przejściem dla pieszych po którym znacznie szybciej pojawiają się samobójcy na dwóch kółkach. Nie ma wtedy czasu na reakcję/wyhamowanie/- jadąc nawet te 50-55 km/h.....Dlaczego większość rowerzystów nadal nie montuje żadnego oświetlenia ? Z takim widmem spotykam się co raz częściej i to w nocy, a ubranko jak na pogrzeb-często ewidentnie ubiór ma kolor czarny....i jazda odbywa się zygzakiem. Piesi nie są aż takim zagrożeniem w centrum miasta czy ościennych dzielnicach. Ale noga z "gazu" jest najlepszym rozwiązaniem.

    • 0 1

  • W ewidentnej sytuacji

    gdy sprawca wypadku-kierowca-na przejściu dla pieszych jest-celebrytą lub innym ważniakiem- pojazd nawet nie posiada OC, pojazd też nie ma przeglądu technicznego-to i tak niezależny i wolny sąd nie dopatrzy się winy kierującego. Winnym będzie pieszy i prędkość jaką posiadał wchodząc w miejscu wyznaczonym na jezdnię. Polska to dziki kraj...-nadal i wolne oswojone bo nie dzikie-sądy.....Jak zmienić takie sytuację..???

    • 1 0

  • Inteligentne przejścia dla pieszych-

    ale chociaż te zwykle-kiedy powstaną /lub zostaną odtworzone/-w związku z modernizacją skrzyżowania na ul. E. Kwiatkowskiego i na ul.płk.St.Dąbka???? Jak zniszczono te dwa przejścia w trakcie remontu to do dziś ich nie ma-pomimo, że prace powinny zakończyć się 21.06.2019r.-i ustawione są nawet sygnalizatory. Jak długo mieszkańcy mają nakładać 0.5-0.8 km dodatkowej drogi do przystanków ZKM ????? A wy tu o jakiś ynteligentnych przejściach dla pieszych.....A jeszcze czy wiadomo o ile potrącone zostanie wynagrodzenie generalnemu wykonawcy tego remontu (za 12.5 mln.zł)-za dobre 2 miesiące opóżnienia z wykonaniem prac w tym miejscu ???? Takie np.-PKP za znaczące opóżnienie pociągu zwraca część kwoty należnej za przejazd. Czekam na informację.

    • 1 0

  • (2)

    Jak automatyczne oświetlenie ma poprawić bezpieczeństwo? W terenie zabudowanym oświetlenie przejść działa całą noc. Raczej chodzi o oszczędności energii elektrycznej.

    • 32 3

    • Otóż to! (1)

      Jeśli doświetlać przejście dla pieszych, to w sposób ciągły, a nie jakieś "pojawiam się i znikam". To bardzo mylące dla pieszych i kierowców. Te przejścia mają być bezpieczne, a nie "inteligentne".

      • 4 0

      • "Inteligentne oświetlenie przejść" to jest wyłącznie kasa dla producenta tego produktu który mobbowal go wszędzie. Inteligencji to nie ma żadnej wyłącznie kosztuje to jak że złota.

        • 2 0

  • Za jakies 15 lat moze doczekamy sie inteligentnych kierowców w Polsce :) Dlatego teraz buduja inteligentne przejscia:)

    • 0 1

  • A wystarczyłoby dowalić mandaty proporcjonalne do pensji

    A tak to miasta wydają kasę obywateli

    • 1 0

  • I tak się znajdą"miszczowie kierownicy" którzy będą się tłumaczyć, że to światło ich zaskoczyło, a wręcz wtargnelo na jezdnię.

    • 1 1

  • FAJNO (8)

    fajno że inteligentne gorzej jak pieszy lub rowerzysta albo hulajnoga nie inteligentna się pojawi wtedy będą problemi ...

    • 55 11

    • (7)

      Jedź tylko 50 /godz a nie będzie żadnego problemu. Słowo.

      • 12 5

      • Jak się wynurzysz rowerem pod koła to nawet 30/h nic tu nie da (5)

        • 6 4

        • stosowanie się do limitu 30 km/h radykalnie zwiększa prawdopodobieństwo wyjścia (4)

          z kolizji pieszego z samochodem bez szwanku. Dlatego limit 30 km/h powinien obowiązywać na 75% sieci ulic w mieście.

          • 3 5

          • 20km/h jeszcze lepsze, co? a gdzie myslenie u pieszych? (2)

            chodzi o to zeby nie bylo w ogole kolizji!

            • 3 1

            • i twierdzisz, że to z powodu zachowań pieszych zmniejszane są prędkości w mieście? (1)

              • 1 0

              • piesi wchodza pod kola nie patrzac na jezdnie czesto

                mowie o przejsciach bez sygnalizacji. wiec tak, uwazam ze to przez liczbe zdarzen z pieszymi robi sie strefy 30. wyprowadz mnie z bledu?

                • 3 1

          • i poślizgu

            • 1 0

      • Twoje slowo jest nic nie warte

        wczoraj blondynka stala tylem do przejscia i gadala przez telefon. auta jechaly normalnie a panienka nagle zwrot o 180stopni i pod kola. zrzucamy cale myslenie na kierowcow robiac z pieszych nic nie myslacy motloch i dlatego sa tragedie

        • 14 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane