• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Inteligentne" przejścia dla pieszych w Gdyni

Szymon Zięba
9 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Przejścia dla pieszych na Dąbrowie, które zostaną wyposażone w inteligentne oświetlenie to zwycięski projekt z Budżetu Obywatelskiego w 2018 roku. Pozostałe przejścia aktywne zostały wytypowane przez mieszkańców Gdyni w tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego i stanowią jeden z elementów większych projektów obejmujących swoim zakresem także inne dziedziny. Przejścia dla pieszych na Dąbrowie, które zostaną wyposażone w inteligentne oświetlenie to zwycięski projekt z Budżetu Obywatelskiego w 2018 roku. Pozostałe przejścia aktywne zostały wytypowane przez mieszkańców Gdyni w tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego i stanowią jeden z elementów większych projektów obejmujących swoim zakresem także inne dziedziny.

W Gdyni powstaną "inteligentne", czyli automatycznie oświetlane przejścia dla pieszych, które mają poprawić bezpieczeństwo. Ich lokalizacje zostały wybrane przez mieszkańców w ramach projektów zgłoszonych do Budżetu Obywatelskiego, a wdrożenie tego typu rozwiązań będzie traktowane jako pilotaż.



Czy gdyńskie ulice są dobrze oświetlone po zmroku?

Gdyńscy urzędnicy zapewniają, że wraz z policją na bieżąco monitorują sytuację wokół przejść dla pieszych, by zdiagnozować newralgiczne miejsca. Z kolei wybór adekwatnych i skutecznych środków umożliwiających podniesienie poziomu bezpieczeństwa na danym przejściu, zależy od wielu czynników, w dużej mierze związanych z lokalnymi uwarunkowaniami.

- Na terenie Gdyni zastosowanie znajdują różne metody poprawy bezpieczeństwa w rejonach przejść dla pieszych, np. progi zwalniające lub wyniesione przejścia wymuszające na kierowcach zmniejszenie prędkości, sygnalizacja świetlna oraz ostrzegawcza - mówi dr inż. Jacek Oskarbski, szef Działu Inżynierii Transportu ZDiZ w Gdyni.
Oprócz tego w Gdyni planowana jest instalacja tak zwanych aktywnych przejść dla pieszych, które mają poprawić bezpieczeństwo ruchu - przede wszystkim poprzez poprawę widoczności osób, które zbliżają się do takiego przejścia.

Aktywne przejścia dla pieszych powstać mają w kilku lokalizacjach:

  1. Przejście dla pieszych na wysokości ul. Morskiej 521 zobacz na mapie Gdyni
  2. Przejście dla pieszych na ul. płk. Dąbka zobacz na mapie Gdyni (w rejonie ul. płk. Dąbka 100a)
  3. Przejście dla pieszych na ul. Bosmańskiej zobacz na mapie Gdyni (przy aptece)
  4. Przejście dla pieszych na ul. Zielonej zobacz na mapie Gdyni (przejście do komisariatu policji)
  5. Przejście dla pieszych na ul. Śmidowicza zobacz na mapie Gdyni (przy Stoczni Wojennej)
  6. Przejście dla pieszych przez ul. Wiczlińską zobacz na mapie Gdańska oraz dwa zobacz na mapie Gdyni przejścia dla pieszych przez ul. Rdestową zobacz na mapie Gdyni

Wszystkie wymienione lokalizacje zostały wybrane przez mieszkańców Gdyni w ramach projektów zgłoszonych do Budżetu Obywatelskiego. Wdrożenie tego typu rozwiązań będzie traktowane jako pilotaż, który pozwoli na ocenę ich funkcjonowania i skuteczności.

Oświetlenie "smart", przejście w Gdańsku, grafika poglądowa Oświetlenie "smart", przejście w Gdańsku, grafika poglądowa
W przypadku przejść z punktów 1-5, piesi zbliżający się do przejścia będą automatycznie wykrywani przez czujniki ruchu uruchamiające lampy ostrzegawcze, połączone ze znakiem pionowym, wskazującym miejsce przejścia dla pieszych. Dodatkowo, w jezdni zostaną zamontowane aktywne, punktowe elementy świetlne.

Przed pasami wyznaczającymi przejście, lampki emitują pulsujące żółte światło (ostrzegawcze), widziane przez zbliżającego się kierowcę, natomiast od strony przejścia emitują światło białe ciągłe, które dodatkowo oświetla przejście dla pieszego. Dodatkowy czujnik ruchu odpowiada natomiast za podtrzymanie działania systemu do momentu opuszczenia przejścia przez pieszego.

Detektory podczerwieni wykryją pieszych w Gdyni



W przypadku przejść dla pieszych z punktu 6, "inteligentny" system oświetlenia składać się będzie z dwóch latarni wyposażonych w analizatory ruchu na obu krańcach przejścia. Gdy w strefie oczekiwania pojawi się pieszy, oprawy kierunkowe LED przejść wyemitują zwiększony, zogniskowany strumień światła. Spowoduje to, że pomalowane na biało pasy będą kontrastowo widoczne dla kierowców na tle ciemnej jezdni. Sylwetka przechodnia na takim przejściu będzie lepiej widoczna, co powinno wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa pieszych.

Przejścia za dziesiątki tysięcy złotych



- Przejścia dla pieszych zlokalizowane w dzielnicy Dąbrowa (punkt 6. na liście), które zostaną wyposażone w inteligentne oświetlenie to zwycięski projekt z Budżetu Obywatelskiego w 2018 roku. Obecnie kończy się faza przygotowywania postępowania na ich realizację, która powinna zakończyć się do końca listopada bieżącego roku. Szacunkowy koszt wdrożenia tego rozwiązania na wszystkich trzech przejściach to ok. 100 tysięcy złotych - mówi Agata Grzegorczyk z gdyńskiego magistratu.
Pozostałe przejścia aktywne zostały wytypowane przez mieszkańców Gdyni w tegorocznej edycji Budżetu Obywatelskiego i stanowią jeden z elementów większych projektów obejmujących swoim zakresem także inne dziedziny.

Budżet Obywatelski w Gdyni - są wyniki



Koszt realizacji przejścia aktywnego na ul. Morskiej został oszacowany w BO na ok. 52 tysiące złotych (projekt wybrany w dzielnicy Cisowa). Natomiast szacunkowe koszty realizacji przejść aktywnych w dzielnicy Oksywie to ok. 200 tysięcy złotych za 4 przejścia. Koszt realizacji jednego to ok. 40-65 tysięcy złotych w zależności od wielkości przejścia, która determinuje liczbę koniecznych do zastosowania elementów.

Miejsca

Opinie (169) ponad 10 zablokowanych

  • Oksywskie przejścia

    Oksywskie przejścia to mój projekt wygrany w BO. W ubiegłym roku było kilka wypadków na Oksywiu w tym jeden śmiertelny dlatego dla mnie jako mieszkanki Oksywia oraz Radniej Dzielnicy było to bardzo ważne.

    • 1 1

  • (2)

    Gdyńscy urzędnicy wraz z policją, to chyba zapomnieli zmonitorować przejścia właśnie na Dąbrowie. Bo trzeba tam nieźle uciekać z pasów przed królewiczami, którzy jak mają zieloną strzałkę, to już nic ich nie interesuje. Dotyczy to w dużej mierze, również pojazdów ZKM !

    • 27 6

    • (1)

      Nie dramatyzuj. Na skrzyżowaniu rdestowej z nowowiczlińską, o którym mówisz sporadycznie ktoś się pakuje przed pieszego. Za to na pozostałych w ciągu rdestowej szczególnie od przystanku kameliowa w stronę giełdy na wszystkich przejściach trzeba mega uważać bo "miszczowie" gnają autami na złamanie karku. Bywały tam bardzo groźne sytuacje, ale jak widać dąbrowa dalej na cenzurowanym bo wzmocnienie światła z lampy wiele nie zmieni w kwestii przelotu 70km/h+

      • 5 3

      • naparzajcie w tych chamów za kólkiem kamieniami po szybach to moze do nich dotrze zeby stosowac sie do limitów predkosci w strefach gesto zaludnionych, to samo na zielonej strzalce, jedzie taki mysli ze wygrał zycie a nie patrzy ze jeszcze ludzie na przejsciu ida i maja pierszenstwo

        • 5 2

  • to wcale nie jest "inteligentne" (2)

    inteligentne przejście to takie które rozpoznając pieszego zapali mu zielone światło a samochodom wstrzyma ruch czerwonym światłem... Natomiast gdy pieszych nie ma, cały czas pali sie zielone swiatło dla samochodów - mogą jechać, a nie stac jak te głupie na czerwonym gdy pieszych brak

    • 5 3

    • obecnie jest odwrotnie to pieszy czeka nie potrzebnie mimo ze aut niema

      • 1 0

    • może dlatego użyli cudzysłowu...;O)

      • 0 0

  • Jak piesi przestaną (1)

    Biegać na czerwonym to będzie w końcu inteligentnie.

    • 3 2

    • jak zwolnisz buraku to znaczy ze zaczełes myslec

      • 4 0

  • Też mi news. W miastach ościennych już dawno przejścia są wyposażone w tego typu oświetlenia. Widziałem takie w Rumi, Wejherowie czy Pucku.

    • 0 2

  • Skala uwalniania ludzi z myślenia mnie przeraża (2)

    I będzie potem jak w różnych filmach s-f: wojna sztucznej inteligencji z ludźmi, którzy w wymiarze praktycznego działania będą ułomami pod kontrolą tejże inteligencji .

    • 4 2

    • Ludzie beda walczyc z oswietleniem I czajnikami.

      • 2 0

    • I dobrze, maszyny sa lepsze, niz ta nedzna ludzka rasa.

      • 0 1

  • no jak piesi mało inteligentni

    to trzeba im pomóc..

    • 3 2

  • ...

    szczególnie dobrze jest oświetlona estakada kwiatkowskiego przez las.....tam nawet farby odblaskowej z MTM zabrakło, nie mówiąc o światłach odblaskowych na barierach...

    • 1 0

  • Ponawiam pytanie :) (1)

    Na ul Dąbka około rok temu auto czasło dwóch nastolatków, wiadomo tylko tyle że zabrano ich do szpitala i to dzięki ich ofierze (xD) zabrali się nader porządnie za ten odcinek, czyżby zmarło się im w tym szpitalu skoro tak sumiennie robią te światełka?

    • 0 1

    • Czaslo..hehehe, prawie jak ciesiesz hehe

      • 1 0

  • Z inteligentnych przejść polecam zobaczyć: (1)

    1. Sopot: Kościuszki - 3 Maja:
    2. Gdynia: Stryjska - Legionów;
    W obu przypadkach najpierw całe skrzyżowanie stoi, a potem samochody ruszają wtedy, gdy piesi w mają zielone.
    W Sopocie auta skręcające z Kościuszki w dół 3 Maja wjeżdżają na zielone przejście 3 Mają.
    W Gdyni auta skrecajace że Stryjskiej na Legionów w kierunku centrum wjeżdżają na zielone przejście na ul Legionów.
    Bezpieczniej przejść na czerwonym gdy wszyscy stoją. Na szczęście na obu skrzyżowaniach jest wysepka dla pieszych i jest gdzie uciekać.

    • 3 0

    • Ty to bys tylko uciekal..

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane