• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inwestycja za 50 mln euro w Porcie Północnym

Robert Kiewlicz
28 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Na terenie Portu Północnego belgijska grupa Sea-Invest wybuduje największą na Bałtyku wszechstronną bazę przeładunkową dla suchych ładunków masowych. Na terenie Portu Północnego belgijska grupa Sea-Invest wybuduje największą na Bałtyku wszechstronną bazę przeładunkową dla suchych ładunków masowych.

50 mln euro zainwestuje w Porcie Północnym firma Sea-Invest, właściciel i operator 24 portowych terminali przeładunkowych na świecie. W ciągu dwóch lat w Gdańsku powstanie wielki terminal przeładunkowo-składowy suchych ładunków masowych.



Schemat projektowanego terminalu. Schemat projektowanego terminalu.
30 tys. ton na dobę - z taką średnią prędkością będą rozładowywane statki w nowym terminalu. W tym samym czasie będzie mógł załadować 20 pociągów po 2,4 tys. ton ładunku każdy, przeznaczonych do transportu w głąb Polski oraz do Europy Środkowej.

Umowa podpisana w piątek przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, Sea-Invest i Arcelor Mittal Poland dotyczy wydzierżawienia terenów portowych zobacz na mapie Gdańska potrzebnych pod budowę terminalu, w tym pirsu rudowego. Ministerstwo Skarbu Państwa wydało zgodę na wydzierżawienie gruntów portowych na 30 lat.

Nowy terminal obejmie tereny, w skład których wchodzą place składowe o powierzchni ok. 30 hektarów. W skład inwestycji wejdą też dwa dźwigi o udźwigu 50 ton każdy, system przenośników taśmowych, zwałowarko-ładowarka, nowe place składowe, przenośnik łączący dwa terminale, modernizacja istniejącego systemu przenośników taśmowych, załadownia wagonów, system redukcji pylenia, system odprowadzenia wody, itp.

Terminal będzie zaprojektowany w taki sposób, aby zapewnić wysoką wydajność przeładunkową dla ładunków suchych masowych, głównie węgla i rudy żelaza, przy jednoczesnym zastosowaniu najlepszych dostępnych technologii z zakresu ochrony środowiska.

- Gdańsk jest największym polskim portem i naszą dumą narodową. Ma wielki potencjał rozwojowy - mówi Anna Wypych-Namiotko, wiceministra infrastruktury - Ta inwestycja, jak i kolejne jakie za nią pójdą, pokazuje, że Polska jednak rozwija politykę morską państwa.

Inwestycja jest przygotowywana jest od paru lat. - Pracujemy nad tym od 2006 roku - mówi Philippe van de Vyvere, prezes Sea-Invest. W 2008 r. Jego firma kupiła większościowy pakiet udziałów w Przedsiębiorstwie Przeładunkowo-Składowym Port Północny w Gdańsku, zajmującej się m.in. załadunkami polskiego węgla, ekspediowanego statkami do odbiorców zagranicznych. Z klei Arcelor Mittal, największy na świecie producent stali i wyrobów stalowych jest właścicielem spółki Rudoport, dysponującej na terenie Portu Północnego terenem o powierzchni 14 hektarów i połowy pirsu rudowego.

Przygotowania do inwestycji idą pełną parą. Zbadano stan technicznego pirsu rudowego. W najbliższym czasie wykonane zostaną też ekspertyzy oraz złożone wnioski dotyczące pozwoleń środowiskowych i na budowę.

Inwestycja ma być gotowa w 2012 roku. W tym samym roku przy nabrzeżu ma zacumować pierwszy masowiec.

Miejsca

Opinie (98) 5 zablokowanych

  • ''statek masowy''

    ciekawe okreslenie. W jezyku polskim prawidlowa nazwa brzmi: masowiec.

    • 7 0

  • nie zapomnijcie o infrastrukturze drogowej!

    bo terminali coraz więcej, a drogi są tzw. wąskim gardłem portu gdańskiego

    • 2 0

  • Wegiel ze statku

    Czegoś tu nie rozumiem ??
    Ta cala inwestycja jest po to by kupować od zachodu węgiel i rozładowywać go na wagony i wysyłać dokąd ??

    • 1 0

  • Panie Prezesie

    Udziały w rękach a gdzie druga transza dla pracowników??
    Już zapomniałeś ?

    • 0 0

  • a Gdynia śpi dalej !!

    • 3 1

  • (1)

    Przede wszystkim to miejsca pracy .

    • 0 0

    • tylko miejsca pracy...

      ale jakim kosztem?! To jest myslenie krótkodystansowe:( Polska zaczyna byc nie krajem a kolonią innych:(

      • 0 0

  • A co z fortyfikacjami???

    Czy ktoś pomyślał o znajdujących się tam fortyfikacjach z końca lat 40-tych??? 25 Bateria Artylerii Stałej jest kompleksem unikatowych budowli, które powinny być udostępnione dla wszystkich, a z tego co widzę to część składowiska wejdzie na jej teren.

    • 1 1

  • Duma narodowa?

    - Gdańsk jest największym polskim portem i naszą dumą narodową. Ma wielki potencjał rozwojowy - mówi Anna Wypych-Namiotko, wiceministra infrastruktury - Ta inwestycja, jak i kolejne jakie za nią pójdą, pokazuje, że Polska jednak rozwija politykę morską państwa.
    Skoro tak, to czemu państwo nie wyda grosza, na drogi i kolej, aby towary mogły jakkolwiek w sensownym tempie dotrzeć dalej wgłąb Polski i Europy, bo to główna chyba wada naszego portu.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane