• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Inwestycja za 50 mln euro w Porcie Północnym

Robert Kiewlicz
28 maja 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Na terenie Portu Północnego belgijska grupa Sea-Invest wybuduje największą na Bałtyku wszechstronną bazę przeładunkową dla suchych ładunków masowych. Na terenie Portu Północnego belgijska grupa Sea-Invest wybuduje największą na Bałtyku wszechstronną bazę przeładunkową dla suchych ładunków masowych.

50 mln euro zainwestuje w Porcie Północnym firma Sea-Invest, właściciel i operator 24 portowych terminali przeładunkowych na świecie. W ciągu dwóch lat w Gdańsku powstanie wielki terminal przeładunkowo-składowy suchych ładunków masowych.



Schemat projektowanego terminalu. Schemat projektowanego terminalu.
30 tys. ton na dobę - z taką średnią prędkością będą rozładowywane statki w nowym terminalu. W tym samym czasie będzie mógł załadować 20 pociągów po 2,4 tys. ton ładunku każdy, przeznaczonych do transportu w głąb Polski oraz do Europy Środkowej.

Umowa podpisana w piątek przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk, Sea-Invest i Arcelor Mittal Poland dotyczy wydzierżawienia terenów portowych zobacz na mapie Gdańska potrzebnych pod budowę terminalu, w tym pirsu rudowego. Ministerstwo Skarbu Państwa wydało zgodę na wydzierżawienie gruntów portowych na 30 lat.

Nowy terminal obejmie tereny, w skład których wchodzą place składowe o powierzchni ok. 30 hektarów. W skład inwestycji wejdą też dwa dźwigi o udźwigu 50 ton każdy, system przenośników taśmowych, zwałowarko-ładowarka, nowe place składowe, przenośnik łączący dwa terminale, modernizacja istniejącego systemu przenośników taśmowych, załadownia wagonów, system redukcji pylenia, system odprowadzenia wody, itp.

Terminal będzie zaprojektowany w taki sposób, aby zapewnić wysoką wydajność przeładunkową dla ładunków suchych masowych, głównie węgla i rudy żelaza, przy jednoczesnym zastosowaniu najlepszych dostępnych technologii z zakresu ochrony środowiska.

- Gdańsk jest największym polskim portem i naszą dumą narodową. Ma wielki potencjał rozwojowy - mówi Anna Wypych-Namiotko, wiceministra infrastruktury - Ta inwestycja, jak i kolejne jakie za nią pójdą, pokazuje, że Polska jednak rozwija politykę morską państwa.

Inwestycja jest przygotowywana jest od paru lat. - Pracujemy nad tym od 2006 roku - mówi Philippe van de Vyvere, prezes Sea-Invest. W 2008 r. Jego firma kupiła większościowy pakiet udziałów w Przedsiębiorstwie Przeładunkowo-Składowym Port Północny w Gdańsku, zajmującej się m.in. załadunkami polskiego węgla, ekspediowanego statkami do odbiorców zagranicznych. Z klei Arcelor Mittal, największy na świecie producent stali i wyrobów stalowych jest właścicielem spółki Rudoport, dysponującej na terenie Portu Północnego terenem o powierzchni 14 hektarów i połowy pirsu rudowego.

Przygotowania do inwestycji idą pełną parą. Zbadano stan technicznego pirsu rudowego. W najbliższym czasie wykonane zostaną też ekspertyzy oraz złożone wnioski dotyczące pozwoleń środowiskowych i na budowę.

Inwestycja ma być gotowa w 2012 roku. W tym samym roku przy nabrzeżu ma zacumować pierwszy masowiec.

Miejsca

Opinie (98) 5 zablokowanych

  • Oby był ekologiczny (1)

    tzn. minimalne pylenie.

    • 6 2

    • ty ekologiczny, a prąd w domu skąd masz ? pewnie masz rowerek z dynamo

      • 1 3

  • ten kretinio to koles z pierwszego postu.

    • 2 2

  • Ładnie nam się port rozbudowuje :) (6)

    Wała malkontentom i tzw ,,internetowym znawcom" !

    • 13 8

    • hahaha (5)

      zapominasz ze wspomniany Pirs Rudowy istnieje juz 25 lat słownie DWADZIESCIA PIĘĆ LAT i dumne obwieszczanie o jego gospodarczym wykorzystaniu jest zwykła klaka majaca pzrykryc działania dotychczasowych nieudaczników

      • 6 5

      • czyzby ci minusowicze (2)

        uwazali ze nie jest prawda podany wiek pirsu rudowego?

        • 5 1

        • (1)

          Najlepsze jest to, że nowi inwestorzy sami musieli badać stan pirsu rudowego, bo jego plany już dawno gdzieś przepadły a stan techniczny jest co najmniej wątpliwy...

          • 2 1

          • plany zagibły

            hehehe pewnie jak te matoły biznesu zobaczyły na planach podpis Gierka to wezwały egzorcyste i kazały spalic

            • 0 0

      • Pirs rudowy był koncepcją Gierka (1)

        na konkurencję dla rosyjskiej rudy. Że akurat to nie wypaliło (w przeciwieństwie do naftowego) to oddzielna sprawa ale chyba dobrze że teraz zostanie wykorzystany? Czy mamy się tym martwić?

        • 2 0

        • tylko ze gierka od czci i wiary osadzono

          a te matoły biznesu niczego z tym nie zrobuły. rozliczyc uch wszystkich tych stasiow, maniusiow czy innych lesiuw

          • 0 0

  • sprzedać plany budowy ECS i zbudować most z westerplatte do nowego portu

    W planach jest budowa tunelu pod Martwą Wisłą, most nie miał by racji bytu ze względu na przepływające statki. Tylko kiedy to powstanie ?

    • 8 4

  • ta niedługo wszytsko ruszy, przez 6 lat nic nie było wybierzcie Adamowicz awszytsko ruszy w miesiąc :)))) (2)

    O czym Ty gadasz ? Co ma Adamowicz do tego ? Poza tym w Porcie Północnym przez ostatnie lata wiele się zmieniło na lepsze.

    • 5 7

    • budyniowe pisomatołki maja obsesje

      kurski zapewne każe im to pisać to piszą niezaleznie od tematu

      • 3 2

    • jak to co ma

      a kto jest preziem w Radzie Nadzorczej portu. Kto bieze za to nielegalna kase. Pisze nielegalna bo wojt czy inny burmistrz nie moze brac pieniedzy dwa razy za to samo bo czym jest udział Adamowicza w Radzie jak nie własnie reprezentowaniem gminy. Po wyborach które Adamowicz przegra zostanie poproszony o zwrot tej kasy

      • 1 1

  • no i bardzo dobrze!

    tylko kiedy wybudują Trasę Sucharskiego?

    • 9 2

  • a kto posprząta Europort

    bo wszyscy woe w usta i ani mrumru. nie tylko chodzi o te betony tam wylane ale tez o rozliczenie tych nieudaczników którzy do tego doprowadzili. Kto ludziom zagwarantuje ze ci nieudacznicy-szkodnicy nie otrzymaja innych odpowiedzialnych stołków.

    • 7 1

  • Co Ty gadasz, południowa obwodnica Gdańska jest nadal TYLKO w planach. (4)

    A Ty już piszesz ze w budowie. 10 lat minie i jej nie zrobią bo w Polsce nie buduje się dróg.

    • 3 19

    • (1)

      chyba kolega się pomylił , Południowa Obwodnica Gdańska JEST w budowie, wystarczy przejechać się rowerem po okolicy i popatrzeć a nie pisać głupoty

      • 12 2

      • kolega pewnie z osady na polnoc od Sopotu..

        i wszystko jasne

        • 2 0

    • chyba ty jestes jeszcze TYLKO w planach rodzicow... (1)

      • 1 0

      • no właśnie..

        ...chyba w tych planach go nie przewidzieli, a tu taki ZONK

        • 1 0

  • Ludzie małej wiary! Wybudujemy port,wybudujemy ECS , (1)

    wybudujemy stadion ,wybudujemy halę ,nawet terminal na lotnisku.
    Za to wszystko zapłacimy. A im droższe będą ,tym 'prowizje' będą wyższe.
    Kolejne mieszkania przybędą i nazwiemy nasze mieszkania Budyniowo.

    • 6 11

    • nie, ty będziesz mieszkał w marudowie

      • 5 4

  • INWESTYCJE .. (2)

    I to są inwestycję !
    Ale należy też zagospodarować na cele logistyczne i okołologistyczne
    teren wzdłuż ul. mjr Sucharskiego od Elektromontażu, aż do terenów
    Portu Północnego czyli od drugiej strony terminalu DCT.
    Niewykorzystanie tego terenu na powyższe cele,
    potwierdzi nieudoloność władz w staraniu o rozwój regionu.
    A dobra forma logistyki, to dobra gospodarki.

    • 9 4

    • (1)

      Coś mało doinformowany jesteś... Prawie 200 hektarów na zapleczu DCT przeznaczone jest na centrum logistyczne. Własnie dobiega końca przetarg na operatora tego terenu

      • 2 0

      • Przetargów Panie "Jasiek" to u Nas dużo..
        To, że taka procedura jest w trakcie, wiem, tyle, że są jeszcze odwołania..,
        i coś co się nazywa "Polska rzeczywistością" czyli rożne "czary mary"
        hamujące daną inwestycję, a gospodarka pędzi do przodu.
        Ale jak zostanie postawiona kropka na przysłowiowym "i", i zaowocuje to
        wjazdem sprzętu na teren = rozpocznie się budowa, wówczas przyklasnę !

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane