• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak komunikacja radzi sobie z zimą?

Krzysztof Koprowski
23 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Temperatura w tramwajach do zmiany?
W mroźne noce na torach spotkać można nieliniowe tramwaje, które oczyszczają przewody trakcyjne z lodu. W mroźne noce na torach spotkać można nieliniowe tramwaje, które oczyszczają przewody trakcyjne z lodu.

Specjalne tramwaje i paliwo, a także otwieranie drzwi wyłącznie na życzenie pasażera - w ten sposób gdański Zakład Komunikacji Miejskiej stara się walczyć z niesprzyjającą, zimową aurą.



Jak oceniasz funkcjonowanie komunikacji miejskiej zimą?

Choć nocne tramwaje kursują po Gdańsku wyłącznie w sezonie letnim oraz w trakcie ważnych imprez, zimą bez problemu można spotkać je każdej nocy. Nie wożą jednak pasażerów, a oczyszczają przewody trakcyjne z lodu.

- Tramwaje zwane przecierakami wypuszczane są każdej nocy przy minusowych temperaturach. Natomiast przy dużych opadach śniegu, na torach spotkać można tzw. czarownice, czyli tramwaje służące do odśnieżania i oczyszczania torów ze śniegu - mówi Alicja Mongird, rzecznik Zakładu Komunikacji Miejskiej w Gdańsku.
W przypadku autobusów walka z mrozem koncentruje się na stosowaniu specjalnego paliwa. Jego skład pozwala na pracę silnika nawet przy temperaturze do -30 stopni Celsjusza.

Tramwaj-czarownica do odśnieżania torowiska. Materiał z 2013 r.

Z punktu widzenia pasażerów, ważniejsze są jednak udogodnienia w postaci odpowiedniej temperatury wewnątrz pojazdu. Aby uniknąć strat ciepła, drzwi w tramwajach i autobusach są otwierane tylko na przycisk (tzw. ciepły guzik).

Ta zasada wprawdzie obowiązuje od kilku lat także w inne pory roku np. latem, aby ograniczyć wtłaczanie ciepłego powietrza do klimatyzowanego wnętrza pojazdu, jednak zimą, zdaniem ZKM, jest szczególnie przestrzegana przez kierowców i motorniczych.

Zimą autobusy tankowane są paliwem, które pozwala na pracę silnika nawet przy temperaturze do -30 stopni. Zimą autobusy tankowane są paliwem, które pozwala na pracę silnika nawet przy temperaturze do -30 stopni.
Ponadto kierujący pojazdami mają obowiązek włączyć ogrzewanie za każdym razem, kiedy temperatura spada poniżej +5 stopni.

- Każdy kierowca i motorniczy może na prośbę pasażera włączyć ogrzewanie takżę wówczas, jeżeli temperatura na zewnątrz wynosi od +10 do +5 stopni - dodaje Mongird.
Szczególnie zimą warto bacznie obserwować tablice Systemu Informacji Pasażerskiej. Prezentowane na nich dane o najbliższych odjazdach interesujących nas tramwajów i autobusów oparte są o rzeczywiste położenie pojazdów, czego nie może zagwarantować nam papierowy rozkład jazdy w wiatach.

Na przystankach, gdzie nie ma SIP-u, możemy skorzystać z telefonu komórkowego z dostępem do Internetu i zajrzeć na mobilną stronę Zarządu Transportu Miejskiego. Tu również prezentowane są dane o najbliższych odjazdach z konkretnego przystanku - także tego, gdzie nie ma tablic SIP oraz ewentualne komunikaty o utrudnieniach w ruchu.

Czytaj też: Artykuł z 2013 r. Komunikacja miejska w telefonie komórkowym

Jeżeli jest nam zimno, a temperatura na zewnątrz nie przekracza +10 stopni, możemy poprosić motorniczego lub kierowcę autobusu o włączenie ogrzewania. Gdy ten odmówi lub ogrzewanie jest zepsute, poinformujmy o tym Centralę Ruchu ZTM. Jeżeli jest nam zimno, a temperatura na zewnątrz nie przekracza +10 stopni, możemy poprosić motorniczego lub kierowcę autobusu o włączenie ogrzewania. Gdy ten odmówi lub ogrzewanie jest zepsute, poinformujmy o tym Centralę Ruchu ZTM.
Podobną funkcjonalność oferuje strona info.zkm.pl oraz aplikacja MyBus Online. Dzięki tym narzędziom dodatkowo możemy zobaczyć bieżącą lokalizację wskazanego przez nas autobusu lub tramwaju. Wadą jest jednak ograniczenie działania wyłącznie do pojazdów ZKM (na stronie ZTM sprawdzimy wszystkich przewoźników).

Rozkład jazdy sprawdzisz również na komunikacja.trojmiasto.pl oraz w aplikacji Trojmiasto.pl

W razie wątpliwości co do czasu przyjazdu najbliższego autobusu lub tramwaju czy też potrzeby zgłoszenia nieodpowiedniego standardu podróży (np. niedziałającego ogrzewania) nie wahajmy się przed wybraniem numeru do Centrali Ruchu Zarządu Transportu Miejskiego - 58 309-13-22. Uwagi można także zgłaszać drogą e-mailową na adres ztm@ztm.gda.pl

Czytaj też: Sanie zamiast tramwajów, czyli jak to było ponad 140 lat temu

Miejsca

Opinie (176) 5 zablokowanych

  • grzeja temperatura jak oszalali.powinna byc jakas ustalona norma mowimy o pessach- jak tramwaj caly zaladowany ludzmi to chyba tak maksymalnego ogrzewania nie trzeba i tak samo jak temp nie spada ponizej 0 stopni to ja sie pytam po co ludziom kurtki bo i tak cieplo si e w pessie kumuluje a my wychodzimy z nich jak nagrzane parowki z wody....

    • 7 1

  • @max

    "...chce zjesc kanapke,zrobic siusiu.."
    Pewnie! To jest oczywiste,ale....stoicie przed przystankiem duzo wczesniej a mi chodzi o "marne" dwie minuty! Dla motorniczego to jest "nic" a dla marznacego pasazera(czesto z dziecmi,osoby starsze),to jest naprawde duzo!
    Nie badzcie zlosliwi i nie odgrywajcie sie na wszystkich pasazerach za to,ze jakis pasazer-burak was zezloscil.obrazil.Normalny pasazer naprawde ceni wasza prace.

    • 16 6

  • Do cężkiej cholery !!! (11)

    odczepcie się wreszcie od kierowców . Jestem kierowcą i zawsze mam włączone ogrzewanie . No , ale gdy na przystanku stoją 3 osoby i każdy królewicz musi wsiąść swoimi drzwiami to żadne ogrzewanie tego nie nadrobi . Dodatkowo celebrują wejście bo w rączce kubek z kawą i słuchawki w drugiej rączce przeszkadzają . Postój autobusu :
    po wyłączeniu silnika ogrzewanie samoczynnie się WYŁĄCZA . Silnik może pracować max 1 min. Potem mieszkańcy okolicznych domów dzwonią ze skargami .
    MENELE : ja nie walczę z menelami . Dziś wszyscy mają komórki i gdy ja zacznę wyrzucać dziada to połowa zacznie mnie nakręcać i jutro będę na YouTube z tytułem CHAM WYRZUCA PASAŻERA . Po co mi to ? A zwykle z tyłu siedzą panowie - często dość rośli - to czemu nie wyrzucą menela ? Proste : bo im się żel na główce zluzuje a i porcięta z krokiem w kolanach przeszkadzają . Takich to dziś mamy facetów . Pozdrowiam serdecznie , kierowca , zwykle uprzejmy .
    P.S. Prawda jest taka , że dziś większość pasażerów ciągle gapi się w komórkę i totalnie ma w d...e co dzieje się wokoło .

    • 51 2

    • Z chęcią napił bym się z Tobą wódki. Szacun za pracę, którą wykonujesz.

      • 16 0

    • a nie masz takiej opcji że blokujesz wejścia (9)

      i zostawiasz tylko jedno?
      gdyby zrobic kampanię informacyjną albo jakoś dać ludziom znać
      to można by w takiej sytuacji jak są trzy osoby tak robić,
      w UK i tak jest tylko jendo wejście we wszystkich autobusach i wszystko działa bez problemu

      • 7 1

      • ja jęźdzę w UK (6)

        UK to nie POLSKA w UK nie ma takich temperatur jak w Polsce,
        w UK sa sprawniejsze autobusy a w Gdańsku to 50% to złomy co maja po 20 lat

        • 4 4

        • w UK też jest zimno ale dopiero na północy, w Szkocji (2)

          w Anglii i Walii jest ciepło, w Irlandi Północnej zimnawo ale niewiem dokładnie jak,
          w każdym razie co mi się podoba i jakoś tutaj się sprawdza to wsiadanie jednym wejściem, raz że ogrzewanie a dwa że bilety,
          nie wiem jak z oblężonymi przystankami, tu przystanków jest więcej
          i ludzie się nie tłoczą na jednym, nawet na ruchliwych dworcach nie ma problemu z wsiadaniem i wysiadaniem,
          ani z kupowaniem biletu w automacie przy kierowcy

          • 6 0

          • (1)

            Uważam , że mamy jeden z lepszych taborów w Polsce .Nie podniecaj się tą Wielką Brytanią.

            • 0 1

            • tabór nie jest problemem z tego co ludzie piszą

              problemem wydaje się być napięty rozkład jazdy nieuwzględniających wolniejszego ruchu w godzinach szczytu (w Gdyni jest uwzględniony, wiem bo jeździłem przez wiele lat)
              konsekwencją tego jest niechęć kierowców do sprzedawania biletów
              a potem gonienie na złamanie karku i uciekanie z przystanku,

              w kwestii temperatury podobnie, wydawanie reszty, zimno kierowcy,
              otwieranie wszystkich drzwi zimą (latem podobnie jeśli klima)

              Może jest za mało autobusów?

              • 1 0

        • (1)

          Za to towarzystwo , które jeżdzi w UK to horror .

          • 0 1

          • ale tylko jak ty wsiadasz

            • 0 0

        • Co ty pier****sz już ci się w Anglii mózg zlasował

          • 0 2

      • (1)

        Można , ale skończy się to awanturą i skargą .

        • 2 0

        • szkoda

          • 0 0

  • Kiedyś pracowałem w firmie zajmującej się odśnieżaniem.Na chełmie odśnieżyliśmy już wszystkie przystanki tramwajowe a tu nagle przejechała "czarownica" i cały śnieg z torowiska znalazł się na przystanku...

    • 13 0

  • i zapamiętajcie raz na zawsze,że tabor się zmienił (2)

    i o dawien dawna drzwi w tramwajach zamykają się AUTOMATYCZNIE(poza kilkoma wyjątkami starych wozów) i od tego są fotokomórki ,żeby nie doszło przynajmniej w teorii do przytrzaśnięcia drzwiami, więc zanim zaczniecie awanturę ,że motorniczy przytrzasnął was drzwiami zapoznajcie się z zasadą działania pojazdu albo korzystajcie z innych środków transportu-nie ma przymusu jazdy komunikacją!

    • 16 3

    • (1)

      A kto uruchamia sygnał,? Motorniczy, kiedy jestem w połowie drzwi z wozkiem

      • 1 1

      • nie ma żadnego przycisku w nowych wozach

        dla sygnału-tylko stare 105 tzw akwarium.
        Sygnał jest uruchamiany automatycznie w momencie zadziałania automatu zamykającego drzwi.

        • 0 0

  • zkm

    A ja mam takie małe pytanie do dyrekcji zkm,dlaczego go zimą ogrzewanie jest wyłączone w tramwajach ??? W autobusach z reguły grzeją natomiast tramwaje wiecznie zimne .

    • 4 4

  • ale za to

    latem jak cudownie działa ogrzewanie w tramwajach

    • 6 1

  • Zimne autobusy 212

    Ciekawostką jest, że na krótkich trasach w autobusach sauna - długie trasy MASAKRA. Przykład? W poniedziałek i we wtorek w autobusie linii 212 odjeżdżającym z Przegaliny o 5:22 zimno wściekle, a przecież my nie jedziemy do centrum 10-15 min, ale prawie godzinę

    • 4 2

  • Otwieranie drzwi wyłącznie na życzenie pasażera jest trochę denerwujące w niektórych pojazdach (1)

    Głównie w dortmundach i części autobusów, bo przyciski otwierania drzwi nie zawsze reagują za pierwszym naciśnięciem, czasem nawet za drugim i trzecim drzwi się nie otwierają. To trochę zaburza płynność wsiadania i wysiadania.

    • 2 1

    • bo przycisk to nie włącznik światła w domu

      i trzeba dać mu chwilę na zadziałanie a nie walić pięścią bezmyślnie-wtedy to faktycznie się zepsuje!

      • 0 0

  • Ahhh jak dobrze jeździć samochodem.Pozdrawiam😆

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane