• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak łosie przedostają się na drogi? Są dwa słabe punkty

Maciej Korolczuk
24 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (132)

Po ostatnim zdarzeniu na Obwodnicy PołudniowejMapka, gdzie łoś wyszedł na drogę i doprowadził do poważnie wyglądającego wypadku, pojawiły się pytania, czy przy drogach ekspresowych w Trójmieście, a więc przy Trasie S6 i S7 nie powinny się pojawić lepsze zabezpieczenia przed dziką zwierzyną. Drogowcy zapewniają, że drogi są zabezpieczone we właściwy sposób, ale wskazują dwa słabe punkty, którymi łosie, sarny czy dziki przedostają się na jezdnię.



Choć cały przebieg tras szybkiego ruchu w Trójmieście jest ogrodzony wysokim płotem (od 2,2 do 2,4 m wysokości), to w ostatnim czasie nasiliły się głosy kierowców, że zabezpieczenia są niewystarczające.

Na drogach pojawiają się nie tylko dziki, ale też sarny, a ostatnio łosie - o czym w niedzielę wieczorem przekonali się kierowcy na Obwodnicy Południowej, gdzie doszło do poważnie wyglądającego wypadku z udziałem trzech aut.



21:16 21 MAJA 23 (aktualizacjaakt. 21:19)

Zderzenie trzech aut z łosiem na obwodnicy południowej (233 opinie)

Wypadek na obwodnicy południowej przed węzłem Lipce, kierunek Pruszcz Gdanski. Zderzenie z łosiem. Minimum dwa auta poszkodowane. Odcinek prawdopodobnie nieprzejezdny. Powiadomione przed chwilą służby.
Wypadek na obwodnicy południowej przed węzłem Lipce, kierunek Pruszcz Gdanski. Zderzenie z łosiem. Minimum dwa auta poszkodowane. Odcinek prawdopodobnie nieprzejezdny. Powiadomione przed chwilą służby.


W komentarzach wiele osób zwróciło uwagę, że dotychczasowe zabezpieczenia nie zdają egzaminu, bo albo są dziurawe, albo zbyt niskie. Sforsowanie takiego płotu dla dorosłego łosia nie stanowi żadnego problemu.

Drogowcy przyznają, że zdają sobie sprawę z powagi sytuacji, bo każde zderzenie z tak dużym zwierzęciem, w dodatku przy zwiększonej prędkości, może skończyć się tragedią. Ale dodają, że drogi są właściwie zabezpieczone, a takie sytuacje po prostu będą się zdarzać.

Niebezpieczne zderzenie z łosiem. Co z poszkodowanymi? Niebezpieczne zderzenie z łosiem. Co z poszkodowanymi?


- Niestety najsłabszym ogniwem jest sama droga. Ze względu na specyfikę jej wykorzystania nie ma możliwości zablokowania dostępu dzikich zwierząt poprzez jezdnię - szczególnie na węzłach i łącznicach. Jak pokazuje niedzielny przypadek - właśnie z takim zdarzeniem mieliśmy do czynienia - mówi Andrzej Szyler z gdańskiego oddziału GDDKiA. - Niezależnie od użytych środków bezpieczeństwa nie wyeliminujemy wejścia dzikich zwierząt jezdnią na nią prowadzącą.
Jak dodaje, prawdopodobieństwo zakończenia takiego wejścia kolizją lub wypadkiem rośnie wraz z liczbą pojazdów. Prędkości osiągane na drogach ekspresowych powodują, że skutki są bardziej dotkliwe.

  • Łoś na drogach w Trójmieście to w ostatnim czasie coraz powszechniejszy widok.
  • Łoś na drogach w Trójmieście to w ostatnim czasie coraz powszechniejszy widok.
  • Łoś na drogach w Trójmieście to w ostatnim czasie coraz powszechniejszy widok.
  • Łoś na drogach w Trójmieście to w ostatnim czasie coraz powszechniejszy widok.
  • Łoś na drogach w Trójmieście to w ostatnim czasie coraz powszechniejszy widok.
  • Łoś na drogach w Trójmieście to w ostatnim czasie coraz powszechniejszy widok.
  • Łoś na drogach w Trójmieście to w ostatnim czasie coraz powszechniejszy widok.
  • Oprócz łosi czy dzików ogrodzenia przy drogach potrafią sforsować też sarny.

- Bezpieczeństwo podróżnych jest priorytetem w zakresie zadań realizowanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad - zapewnia. - Już na etapie projektowania planuje się elementy wykluczające i minimalizujące możliwość zdarzeń z udziałem dzikich zwierząt, takie jak przejścia dla zwierząt czy ogrodzenia. Drogi ekspresowe, które ze względu na prędkości przemieszczania się są szczególnie wymagające, poddawane są specjalnym rygorom. Na podstawie przeprowadzonych prac przygotowawczych wykonawcy inwestycji drogowych dokonują inwentaryzacji przyrodniczej oraz pozyskują z kół łowieckich materiały, które są weryfikowane przez organ ochrony środowiska [RDOŚ - red.]. Na podstawie takich badań wydawane są dla każdej inwestycji decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach. Wszystkie te zasady zostały spełnione i zrealizowane podczas budowy drogi ekspresowej S7.


Miejsca

Opinie (132) ponad 10 zablokowanych

  • płot na 4 metry

    jak na granicy z Białorusią! A nie, czekaj, i tak przełażą.

    • 5 1

  • Łoś to pisze te artykuły.

    • 9 2

  • Łosie i sarny powinny być odławiane z terenów miejskich i wywożone (2)

    Natomiast co do dzików to urzedy wykazują obojętność i pozwalają na dewastacje miasta. Tutaj potrzebny jest odstrzał tej nadmiernej populacji, ale żeby to zrobić trzeba zmienić rządzących w Trójmieście, bo z tymi co są nic nie zrobimy, a na drogach będzie tylko niebezpieczniej.

    • 15 7

    • W Trójmieście zawsze były dziki. (1)

      Kiedyś nie było jednak smartfonów i internetu.

      • 0 2

      • Ba, ja bym powiedzial że w Polsce zawsze byly dziki

        A kiedyś panie to ludziska na oklep konno jeździli ....

        • 3 0

  • Łosie to jedno (1)

    ale to, co robią kierowcy na obwodnicy też woła o pomstę do nieba. Gdyby byli uważni, nie byłoby zderzenia trzech aut, tylko maksymalnie jednego.

    • 15 3

    • Uwielbiam takich łosi. Jadę sobie spokojnie 90km/h prawym pasem, a tu lecą lewym pasem cztery samochody. Odstęp miedzy nimi trzy, cztery metry. No i potem obwodnica zablokowana, jak jeden z tych gamoni zorientuje się, że musi zjechać z obwodnicy za 50 metrów...

      • 3 1

  • Problemem jest to, że wycina się lasy i urbanizuje tereny zielone. Zwierzęta mają coraz mniej przestrzeni do życia

    To nie zwierzęta są problemem tylko to, że zawłaszczamy coraz więcej terenów leśnych

    • 15 5

  • Po prostu postępuje niekontrolowana suburbanizacja i człowiek wdziera się coraz bardziej w ich naturalne siedliska. A potem dziwota.

    • 9 5

  • Płot jest za blisko

    Zwierzęta nie mają jak zejść za barierki.

    • 2 1

  • Za niskie i słabe płoty (5)

    Płoty które odgradzają obwodnice są skuteczne dla małych i stosunkowo drobnych zwierząt np. lisy, sarny. Duży dzik nie przeskoczy siatki, ale ją staranuje jak będzie chcieć. Jelenie i Łosie przeskakują te płoty jak małe dzieci kałuże.
    W newralgicznych miejscach płoty powinny być wysokie co najmniej na 3m i zdecydowanie z mocniejszej siatki.

    • 47 24

    • Problemem są drogi, (2)

      nie łosie.

      • 5 16

      • Szwab z Sopotu chciał kastrować Łosie...

        • 3 3

      • Problemem sa nieodpowiedzialni ludzie

        • 2 2

    • za głupi kierowcy

      • 3 9

    • Złomiarze rozkradli słupki mocujące ogrodzenie...

      Ot i cała tajemnica ..ogrodzenie leży samopas;) Zwierzęta nie muszą przez nic skakać. Druga sprawa to demony prędkości ..bo on zawsze musi być najszybszy;)

      • 1 2

  • Po co w ogóle zabezpieczać, skoro i tak wejdą ?

    Jaki jest sens budować za ciężką kasę siatki, płoty skoro gdzieś w końcu muszą się one skończyć?.
    W przypadku obwodnicy każdy zjazd to koniec płotu. Zwierzak ma instynkt i tak długo będzie próbował się przedostać na drugą stronę aż mu się w końcu uda. A jak raz przejdzie to już zawsze będzie wykorzystywał tę trasę.

    • 4 1

  • Ogrodzić wszystko i wybetonować?

    Nie tędy droga. Przecież taki łoś nie porusza się z prędkością geparda. Wystarczy postawić znaki ostrzegawcze i zrobić rozsądne ograniczenie prędkości. Kierowcy nie mają wyobraźni i jadąc przez las myślą, że zwierzęta to tylko na filmach. Nie! Jesteśmy częścią ekosystemu i trzeba się z tym pogodzić.

    • 5 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane