• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak mechanicy ZKM hamulce naprawiali

Krzysztof Koprowski
24 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Temperatura w tramwajach do zmiany?
Niesprawne drzwi? Oto typowy sposób ZKM na ich "naprawę". Niesprawne drzwi? Oto typowy sposób ZKM na ich "naprawę".

Dotarliśmy do wewnętrznego dokumentu ZKM, który pokazuje jak często zawodzą hamulce w tramwajach i jak firmowi mechanicy nieumiejętnie je naprawiają.



Przez cały sierpień i wrzesień mechanicy ZKM nie mogą się uporać z hamulcami szczękowymi. Na zdjęciu jeden z wpisów. Pole "przyjął" nie jest wypełniane. Dowodem wykonania naprawy jest podpis mechanika na drugiej stronie tej samej kartki. Przez cały sierpień i wrzesień mechanicy ZKM nie mogą się uporać z hamulcami szczękowymi. Na zdjęciu jeden z wpisów. Pole "przyjął" nie jest wypełniane. Dowodem wykonania naprawy jest podpis mechanika na drugiej stronie tej samej kartki.
By awaryjnie otworzyć drzwi, zerwij wcześniej plombę z taśmy klejącej - taki komunikat powinien być zamieszczony na niektórych autobusach Solaris. By awaryjnie otworzyć drzwi, zerwij wcześniej plombę z taśmy klejącej - taki komunikat powinien być zamieszczony na niektórych autobusach Solaris.
Naprawa w wykonaniu warsztatu ZKM na zajezdni autobusowej. Naprawa w wykonaniu warsztatu ZKM na zajezdni autobusowej.
Kto by się martwił montażem części w autobusach. Wystarczy, że się wszystko "jakoś" trzyma. Kto by się martwił montażem części w autobusach. Wystarczy, że się wszystko "jakoś" trzyma.
Mieliśmy w rękach Książkę Usterek Pojazdu jednego ze składów tramwajowych. Książka to dokument, w który motorniczowie wpisują awarie i usterki, jakie odkryli podczas swojej zmiany. Po zjeździe do zajezdni oddają ją mechanikom, którzy muszą zareagować na zgłoszenie motorniczego. Czytaj: usunąć awarię.

Dokument, do którego dotarliśmy, obejmuje okres 9 miesięcy 2008 roku. W tym czasie ekipa naprawcza cały czas walczy z tymi samymi usterkami. Przez całą dokumentację, niemal na każdej kartce, pojawiają się uwagi motorniczych o braku hamulców postojowych. Mimo że mechanik za każdym razem potwierdza usunięcie usterki, kolejnego dnia znów wpisywany jest ten sam błąd. Na 31 wypełnionych stron, aż 18 dotyczy problemów z hamowaniem.

- To nie jest żaden wyjątek, wiele książek wygląda tak samo. Mechanicy wpisują naprawę, choć często w ogóle jej nie przeprowadzają. Z mojej praktyki wynika, że w zajezdni Wrzeszcz nieraz w ogóle nie są wpisywane, nawet poważne usterki. Powody są dwa: szefostwo uważa, że nie ma sensu wpisywać takich "drobnostek". Drugi powód to przekonanie wielu kierujących, że i tak usterki nie zostaną usunięte - informuje nas motorniczy, z którym spotkaliśmy się przy zajezdni Wrzeszcz.

- Tramwaje rozpoczynające obsługę linii komunikacyjnej mają sprawne wszystkie układy hamulcowe. Zakres i czas prac związanych z naprawą, zależny jest od typu pojazdu. - zapewnia Krzysztof Wojtkiewicz, rzecznik ZKM Gdańsk.

Jeżeli tak się rzeczywiście dzieje, to naprawy w warsztatach ZKM niewiele dają. Książka pokazuje to czarno na białym: 5, 8, 11, 21 i 25 sierpnia oraz 8, 16, 23, 24 września 2008 roku motorniczowie wciąż sygnalizują problemy z hamulcami szczękowymi. Mimo to tramwaj zawsze wyjeżdża na trasę.

Co jeszcze przeszkadza motorniczym w pracy? Motorniczowie piszą o: problemach z zasilaniem między wagonami, problemach ze współpracą wagonów, ogrzewaniem, niesprawną komunikacją radiową (m.in. potrzebną do wzywania pomocy w razie wypadku). Kilka razy powtarzają się wpisy o problemach z drzwiami oraz z kasownikami. Jesienią natomiast kierujący skarżą się na... przeciekający dach i wodę lejącą się wprost na motorniczego.

Dziś pierwszy wagon z opisywanego składu wciąż jest w ruchu, ale służy jako pojazd do szkolenia przyszłych motorniczych. Przeszedł drobny lifting, zaślepiono także dziurę w dachu nad kabiną motorniczego. Pozostałe wagony zostały wycofane z ruchu.

Gros zarzutów wobec stanu technicznego taboru ZKM odnosi się do tramwajów, ale nawet znacznie nowsze autobusy budzą obawy kierowców przewoźnika.

- Często mechanicy zaklejają kontrolki sygnalizujące niesprawności lub po prostu wyjmują z nich żarówki. Czasami robią tak sami kierowcy, by światło kontrolek "nie raziło w oczy". Jeśli autobus jest w stanie wyjechać za bramę bazy i jest w stanie zamknąć/otworzyć drzwi (nawet jeśli nie za pierwszym razem) to znaczy, że nadaje się do jazdy - czytamy w wiadomości od kierowcy.

- Podobne "naprawia się" system ABS i ASR. Według mechaników, kiedyś się jeździło bez takich wynalazków i też było dobrze, więc nie należy zwracać na to uwagi - dodaje.

Piątek, linia nr 6, odcinek między Oliwą a Jelitkowem.

Opinie (340) ponad 20 zablokowanych

  • Dzieńbez samochodu... polisa na życie powinna być dla wszystkich

    tego dnia.

    • 17 0

  • no to mamy odpowiedz (1)

    dlaczego tyle wypadków z udziałem trajtków w ostatnim czasie. wjeżdżają w siebie jeden za drugim. Nawet "Lechię" rozbili partacze!!!!

    • 18 4

    • no właśnie, jak to jest że trajtki wjeżdżają w nasze tramwaje? ale to pewnie te nowe, hybrydowe były... :)

      • 0 0

  • To oczywiste, że lepszy ECS niż tramwaje. Stare trupy z Dortmundu wam wystarczą.

    • 30 3

  • Panie redaktorze - przesadza Pan - jest dobrze według władz miasta. (4)

    Jest cudownie będą nowe samonaprawiające się tramwaje, będzie ECS, będzie PGE Arena po 2013 świeciła pustkami itd

    • 27 4

    • Tu sie naklei, tu się doklei i nie będzie świeciła. (2)

      ...jwt.

      • 10 0

      • sie wymaluje sie na krzesełkach (1)

        zadowolone buźki
        i nie będzie pustych trybun

        • 7 0

        • a na boisku postawi się drewniane piłkarzyki...

          • 4 0

    • Albo polozy sie na murawie wielki ekran lcd

      i zacznie wyswietlac rozgrywki pilkarskie w grze FIFA :)

      • 1 0

  • Nic nie pomorze fakt iż Gdańsk ma stosunkowo młody tabor. Za wyjątkiem trajdków oczywiście. (4)

    Jak w zajezdni odwalają druciarstwo czystej wody. Na "gumę do żucia" to można karoserię załatać ale żeby hamulce na odwal się naprawiać.
    Mój kolega kiedyś pracował w "warsztacie" ZKM i trochę wiem o przekrętach, jakich się tam robi.
    Obawiam się, że sytuacja się poprawi dopiero jak ktoś skąpstwo i niedbałość ZTMu przypłaci życiem wtedy zmądrzeją.

    • 23 1

    • (2)

      w gdańsku nie ma trajtków pajacu

      • 0 2

      • wyjaśnienie: (1)

        w Gdańsku na tramwaj mówią trajtek

        koniec wyjaśnienia

        • 1 1

        • to w Gdyni są trajtki. Od zawsze. Tutaj za to jeżdżą tramwaje

          pierwsze słyszę że w Gda są trajtki

          • 2 1

    • Gdańsk ma stare "trajdki"? Przepraszam, ale co to takiego?

      • 0 0

  • Przecież to te chamy każa serwisowi robić drucikiem i taśmą , zeby oszczedzać na częściach , i kqasę pchac sobie do kieszeni

    i dlaczego Policja sie tym nie zajmie , to jest naumyslne narażanie pasażerów, za to jest więzienie, przeciez jakby zxbadali te stare graty i tramwaje to 90% nie nadaje sie do jazdy, cześć autobusów nakupowali od niemców gdzie były wycofane z jazdy ze wzgledu na zły stan techniczny i ryzyko dalszej expluatacji. widac prawo działa tylko w jedna stronę , gdzie urzednikom jest na reke

    • 19 3

  • Ahh ten Gdańsk, Europejska metropolia. Nowoczesność i Kultura!

    • 7 4

  • Czy ktoś z władz miasta jest prawdzimym mężczyzną? (2)

    No bez jaj - czy są jeszcze prawdziwi mężczyźni?

    • 28 0

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • Zawsze drutem taniej.... (2)

    • 10 0

    • taśma samoprzylepna tańsza - drut można opchnąć w skupie złomu :) (1)

      • 1 0

      • a taśmą buzie zakleić, żeby za wiele nie gadała... :)

        • 0 0

  • czas na konne tabory i wodne tramwaje pod sam stadion ... to dopiero była by atrakcja (4)

    • 18 0

    • o konie tez trzeba dbac bo zdechną (2)

      • 8 0

      • a jak sie zesraja na drodze to bedzie mandat za zanieczyszczanie 500zł :P (1)

        • 1 0

        • założą im pampersy :))

          • 2 0

    • hmm

      proponuje zamiast dróg asfaltowych,,zacząć budować drogi wodne ....czesc już zbudowana taka prawie trasa pn pd (motława) , obwodowa hmm możemy za nia uznać zatoke i to ile pasów...mmm wypas.. ;-)

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane