• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak mechanicy ZKM hamulce naprawiali

Krzysztof Koprowski
24 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Temperatura w tramwajach do zmiany?
Niesprawne drzwi? Oto typowy sposób ZKM na ich "naprawę". Niesprawne drzwi? Oto typowy sposób ZKM na ich "naprawę".

Dotarliśmy do wewnętrznego dokumentu ZKM, który pokazuje jak często zawodzą hamulce w tramwajach i jak firmowi mechanicy nieumiejętnie je naprawiają.



Przez cały sierpień i wrzesień mechanicy ZKM nie mogą się uporać z hamulcami szczękowymi. Na zdjęciu jeden z wpisów. Pole "przyjął" nie jest wypełniane. Dowodem wykonania naprawy jest podpis mechanika na drugiej stronie tej samej kartki. Przez cały sierpień i wrzesień mechanicy ZKM nie mogą się uporać z hamulcami szczękowymi. Na zdjęciu jeden z wpisów. Pole "przyjął" nie jest wypełniane. Dowodem wykonania naprawy jest podpis mechanika na drugiej stronie tej samej kartki.
By awaryjnie otworzyć drzwi, zerwij wcześniej plombę z taśmy klejącej - taki komunikat powinien być zamieszczony na niektórych autobusach Solaris. By awaryjnie otworzyć drzwi, zerwij wcześniej plombę z taśmy klejącej - taki komunikat powinien być zamieszczony na niektórych autobusach Solaris.
Naprawa w wykonaniu warsztatu ZKM na zajezdni autobusowej. Naprawa w wykonaniu warsztatu ZKM na zajezdni autobusowej.
Kto by się martwił montażem części w autobusach. Wystarczy, że się wszystko "jakoś" trzyma. Kto by się martwił montażem części w autobusach. Wystarczy, że się wszystko "jakoś" trzyma.
Mieliśmy w rękach Książkę Usterek Pojazdu jednego ze składów tramwajowych. Książka to dokument, w który motorniczowie wpisują awarie i usterki, jakie odkryli podczas swojej zmiany. Po zjeździe do zajezdni oddają ją mechanikom, którzy muszą zareagować na zgłoszenie motorniczego. Czytaj: usunąć awarię.

Dokument, do którego dotarliśmy, obejmuje okres 9 miesięcy 2008 roku. W tym czasie ekipa naprawcza cały czas walczy z tymi samymi usterkami. Przez całą dokumentację, niemal na każdej kartce, pojawiają się uwagi motorniczych o braku hamulców postojowych. Mimo że mechanik za każdym razem potwierdza usunięcie usterki, kolejnego dnia znów wpisywany jest ten sam błąd. Na 31 wypełnionych stron, aż 18 dotyczy problemów z hamowaniem.

- To nie jest żaden wyjątek, wiele książek wygląda tak samo. Mechanicy wpisują naprawę, choć często w ogóle jej nie przeprowadzają. Z mojej praktyki wynika, że w zajezdni Wrzeszcz nieraz w ogóle nie są wpisywane, nawet poważne usterki. Powody są dwa: szefostwo uważa, że nie ma sensu wpisywać takich "drobnostek". Drugi powód to przekonanie wielu kierujących, że i tak usterki nie zostaną usunięte - informuje nas motorniczy, z którym spotkaliśmy się przy zajezdni Wrzeszcz.

- Tramwaje rozpoczynające obsługę linii komunikacyjnej mają sprawne wszystkie układy hamulcowe. Zakres i czas prac związanych z naprawą, zależny jest od typu pojazdu. - zapewnia Krzysztof Wojtkiewicz, rzecznik ZKM Gdańsk.

Jeżeli tak się rzeczywiście dzieje, to naprawy w warsztatach ZKM niewiele dają. Książka pokazuje to czarno na białym: 5, 8, 11, 21 i 25 sierpnia oraz 8, 16, 23, 24 września 2008 roku motorniczowie wciąż sygnalizują problemy z hamulcami szczękowymi. Mimo to tramwaj zawsze wyjeżdża na trasę.

Co jeszcze przeszkadza motorniczym w pracy? Motorniczowie piszą o: problemach z zasilaniem między wagonami, problemach ze współpracą wagonów, ogrzewaniem, niesprawną komunikacją radiową (m.in. potrzebną do wzywania pomocy w razie wypadku). Kilka razy powtarzają się wpisy o problemach z drzwiami oraz z kasownikami. Jesienią natomiast kierujący skarżą się na... przeciekający dach i wodę lejącą się wprost na motorniczego.

Dziś pierwszy wagon z opisywanego składu wciąż jest w ruchu, ale służy jako pojazd do szkolenia przyszłych motorniczych. Przeszedł drobny lifting, zaślepiono także dziurę w dachu nad kabiną motorniczego. Pozostałe wagony zostały wycofane z ruchu.

Gros zarzutów wobec stanu technicznego taboru ZKM odnosi się do tramwajów, ale nawet znacznie nowsze autobusy budzą obawy kierowców przewoźnika.

- Często mechanicy zaklejają kontrolki sygnalizujące niesprawności lub po prostu wyjmują z nich żarówki. Czasami robią tak sami kierowcy, by światło kontrolek "nie raziło w oczy". Jeśli autobus jest w stanie wyjechać za bramę bazy i jest w stanie zamknąć/otworzyć drzwi (nawet jeśli nie za pierwszym razem) to znaczy, że nadaje się do jazdy - czytamy w wiadomości od kierowcy.

- Podobne "naprawia się" system ABS i ASR. Według mechaników, kiedyś się jeździło bez takich wynalazków i też było dobrze, więc nie należy zwracać na to uwagi - dodaje.

Piątek, linia nr 6, odcinek między Oliwą a Jelitkowem.

Opinie (340) ponad 20 zablokowanych

  • GDAŃSKIE TRANWAJE.. (1)

    Pan Adamowicz sie chwali inwestycjami nowymi tranwajami że coraz więcej,a ich nie widać,a normalnie wstyd jakie mamy składy tranwajowe jak Nas odbieraja turyści obcokrajowcy zimą lodówa smrut brud... Takimi tranwajami daleko nie dojedziemy.. Brawo dla Naszej komunikacji zkm i innych osób z tym powiązanych...

    • 5 2

    • smród, brud > no wiesz w zimę nie da się utrzymać porządku w dzień aż tak bardzo (błoto, śnieg itp.), a co do smrodu to co blacha ma śmierdzieć, czy fotel z żywicy, albo szyba, zauważ, że sporo ludzi nie dba zabardzo o higienę (oczywiście bez urazy dla nich). Nawet nowy wóz będzie "śmierdział" jak pojedzie ktoś nim kto się nie umył rano dokładnie (czyt. oszczędnie). A co do samych hamulców to rzeczyuwiście sporo jest 105'ek któe nie mają wpełni sprawnych hamulców szczękowych (czyt. tarczowych), al ejest też trochę co mają sprawne (to ta mniejszość). Teraz najlepsza 105'ka,to wóż 1405 (105NAs> silniki asynchroniczne z hamowaniem odzyskowym i jeszcze ma szczęki sprawne, tylko ciekawe jak długo. Mogliby do niej wstawić piasecznicę i mogłaby śmigać na Chełm też).
      Pozdrawiam

      • 0 0

  • mechanicy (2)

    Miałem okazję rozmawiać z byłym mechanikiem ZKM-u. Powiedział mi, że faktycznie naprawy pojazdów są olewane. szczególnie w czasie nocnej zmiany. Mechanicy zamiast wykonywać swoją pracę chowają się w kanałach i chleją gorzałę na umór.

    • 8 2

    • pił

      Pił - dlatego nie pracuje!!!

      • 1 0

    • haha

      jasne,nic innego się nie robi tylko wodke pije.... kazdy sadzi innych po sobie.

      • 2 0

  • stan techniczny

    Ciekaw jestem czy informacje o stanie technicznym taboru ZKM Gdańsk dotarły do telewizji. Jeżeli nie, to należy je przekazać do mediów elektronicznych. Tą sprawą powinni zająć się dziennikarze śledczy. Mam na myśli telewizję publiczną i komercyjną. Proponuję by powstał na ten temat reportaż w programie "Uwaga" TVN.

    • 6 5

  • prośba (1)

    Koledzy spod znaku tęczy może już czas skończyć z pomocą koledze, który popełnił lub nie popełnił błędu bo takimi artykułami i wpisami nic nie zmienicie a tylko szkodzicie reszcie załogi. Czas już skończyć robić we własne gniazdo!!!!

    • 4 9

    • a może w końcu się coś zmieni? Nie pomyślałeś o tym kolego tęczowych?

      • 0 0

  • Ktoś powinien za to beknąć! (2)

    To jest narażanie osób na utratę życia lub zdrowia. A to podchodzi pod konkretne paragrafy.

    • 6 2

    • Odpowiedzialni za taki stan rzeczy pewnie się tylko z nas śmieją.

      Najwyższy czas zrobić z tym porządek! Niedługo wybory...

      • 0 0

    • ciekawe kto głosuje na "nie zgadzam się z opinią" to jasne ze te szczury z ZKM

      • 0 0

  • OK, SKORO JUŻ O TYM WIADOMO, TO CO?

    CO DALEJ W TEJ SPRAWIE?

    • 2 1

  • CZY KTOŚ MI MOŻE POWIEDZIEĆ..

    ..dlaczego nikt nie pyta Puddinga o zdanie ani nie zawiadamia o tym NIK? Pewnie budyń nawet nie wie o sytuacji, bo cały dzień bawi się makietą ECS. Przecież to jakiś koszmar. Dlaczego problem nie jest wystarczająco nagłaśniany? Pierdziele-leśne dziadki z ZKM powinny zgnić w więzieniu!

    • 8 3

  • Turkajace autobusy (1)

    Autobusy Nr.148 caly czas na końcowym przystanku Żabianka stoją na włączonych silnikach -przez cały rok .Szlag mnie trafia bo okna w lato nie otworzysz ! Wiedzą o tym ale nic sobie z tego nie robią .Banda nieudaczników !
    PRZYSTANEK POD OKNEM ADAMOWICZA !!!!!!

    • 2 1

    • Re: Turkajace autobusy

      Muszą turkać, bo w zimę ogrzewają a latem klima przyjemnie chłodzi (jak jest sprawna he he). Lodówkę też wyłączasz z kontaktu jak ją otwierasz? Niech turkają bo za to płacę a to nie Ikarusy które kłęby dymu z rury wypluwały. Mają silniki które spełniają normy Euro 3 lub nawet Euro 4 więc nie grymaś. Kiedyś właśnie na Żabiance kierowca wyłączył wieczorem silnik ale zostawił na czas przerwy włączone oświetlenie w środku i już nie odjechaliśmy bo nie odpalił. Uważam że przesadzasz Mała.

      • 0 0

  • wstyd wstyd i jeszcze raz wstyd!

    Jak zwykle w Polsce, trzeba poczekać na jakąś zbiorową tragedię, żeby zacząć działać. Jak można narażać świadomie ludzi na takie niebezpieczeństwo?

    Naprawdę współczuję panom mechanikom z ZKM - powinni się wstydzić swojej pracy.

    Nie trzeba robić specjalnych kontroli, żeby ocenić stan techniczny pojazdów. To jest kompletny brak szacunku dla pasażerów. Jak można kazać ludziom płacić za podróżowanie w takich warunach? Nawet podstawowe standardy czystości w ZKM'ie nie są spełnione, a co dopiero standardy bezpieczeństwa!

    • 5 0

  • Ach...

    A podobno Gdańsk to takie pożądne i bogate miasto...
    A na naprawe autobusu szkoda im pięniedzy... i to jescze nowego który może spokojnie jeszcze 10 lat pojeździć bez najmniejszego problemu... przynajmniej w gdyni by tak było.. :/

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane