• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak mechanicy ZKM hamulce naprawiali

Krzysztof Koprowski
24 marca 2010 (artykuł sprzed 14 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Temperatura w tramwajach do zmiany?
Niesprawne drzwi? Oto typowy sposób ZKM na ich "naprawę". Niesprawne drzwi? Oto typowy sposób ZKM na ich "naprawę".

Dotarliśmy do wewnętrznego dokumentu ZKM, który pokazuje jak często zawodzą hamulce w tramwajach i jak firmowi mechanicy nieumiejętnie je naprawiają.



Przez cały sierpień i wrzesień mechanicy ZKM nie mogą się uporać z hamulcami szczękowymi. Na zdjęciu jeden z wpisów. Pole "przyjął" nie jest wypełniane. Dowodem wykonania naprawy jest podpis mechanika na drugiej stronie tej samej kartki. Przez cały sierpień i wrzesień mechanicy ZKM nie mogą się uporać z hamulcami szczękowymi. Na zdjęciu jeden z wpisów. Pole "przyjął" nie jest wypełniane. Dowodem wykonania naprawy jest podpis mechanika na drugiej stronie tej samej kartki.
By awaryjnie otworzyć drzwi, zerwij wcześniej plombę z taśmy klejącej - taki komunikat powinien być zamieszczony na niektórych autobusach Solaris. By awaryjnie otworzyć drzwi, zerwij wcześniej plombę z taśmy klejącej - taki komunikat powinien być zamieszczony na niektórych autobusach Solaris.
Naprawa w wykonaniu warsztatu ZKM na zajezdni autobusowej. Naprawa w wykonaniu warsztatu ZKM na zajezdni autobusowej.
Kto by się martwił montażem części w autobusach. Wystarczy, że się wszystko "jakoś" trzyma. Kto by się martwił montażem części w autobusach. Wystarczy, że się wszystko "jakoś" trzyma.
Mieliśmy w rękach Książkę Usterek Pojazdu jednego ze składów tramwajowych. Książka to dokument, w który motorniczowie wpisują awarie i usterki, jakie odkryli podczas swojej zmiany. Po zjeździe do zajezdni oddają ją mechanikom, którzy muszą zareagować na zgłoszenie motorniczego. Czytaj: usunąć awarię.

Dokument, do którego dotarliśmy, obejmuje okres 9 miesięcy 2008 roku. W tym czasie ekipa naprawcza cały czas walczy z tymi samymi usterkami. Przez całą dokumentację, niemal na każdej kartce, pojawiają się uwagi motorniczych o braku hamulców postojowych. Mimo że mechanik za każdym razem potwierdza usunięcie usterki, kolejnego dnia znów wpisywany jest ten sam błąd. Na 31 wypełnionych stron, aż 18 dotyczy problemów z hamowaniem.

- To nie jest żaden wyjątek, wiele książek wygląda tak samo. Mechanicy wpisują naprawę, choć często w ogóle jej nie przeprowadzają. Z mojej praktyki wynika, że w zajezdni Wrzeszcz nieraz w ogóle nie są wpisywane, nawet poważne usterki. Powody są dwa: szefostwo uważa, że nie ma sensu wpisywać takich "drobnostek". Drugi powód to przekonanie wielu kierujących, że i tak usterki nie zostaną usunięte - informuje nas motorniczy, z którym spotkaliśmy się przy zajezdni Wrzeszcz.

- Tramwaje rozpoczynające obsługę linii komunikacyjnej mają sprawne wszystkie układy hamulcowe. Zakres i czas prac związanych z naprawą, zależny jest od typu pojazdu. - zapewnia Krzysztof Wojtkiewicz, rzecznik ZKM Gdańsk.

Jeżeli tak się rzeczywiście dzieje, to naprawy w warsztatach ZKM niewiele dają. Książka pokazuje to czarno na białym: 5, 8, 11, 21 i 25 sierpnia oraz 8, 16, 23, 24 września 2008 roku motorniczowie wciąż sygnalizują problemy z hamulcami szczękowymi. Mimo to tramwaj zawsze wyjeżdża na trasę.

Co jeszcze przeszkadza motorniczym w pracy? Motorniczowie piszą o: problemach z zasilaniem między wagonami, problemach ze współpracą wagonów, ogrzewaniem, niesprawną komunikacją radiową (m.in. potrzebną do wzywania pomocy w razie wypadku). Kilka razy powtarzają się wpisy o problemach z drzwiami oraz z kasownikami. Jesienią natomiast kierujący skarżą się na... przeciekający dach i wodę lejącą się wprost na motorniczego.

Dziś pierwszy wagon z opisywanego składu wciąż jest w ruchu, ale służy jako pojazd do szkolenia przyszłych motorniczych. Przeszedł drobny lifting, zaślepiono także dziurę w dachu nad kabiną motorniczego. Pozostałe wagony zostały wycofane z ruchu.

Gros zarzutów wobec stanu technicznego taboru ZKM odnosi się do tramwajów, ale nawet znacznie nowsze autobusy budzą obawy kierowców przewoźnika.

- Często mechanicy zaklejają kontrolki sygnalizujące niesprawności lub po prostu wyjmują z nich żarówki. Czasami robią tak sami kierowcy, by światło kontrolek "nie raziło w oczy". Jeśli autobus jest w stanie wyjechać za bramę bazy i jest w stanie zamknąć/otworzyć drzwi (nawet jeśli nie za pierwszym razem) to znaczy, że nadaje się do jazdy - czytamy w wiadomości od kierowcy.

- Podobne "naprawia się" system ABS i ASR. Według mechaników, kiedyś się jeździło bez takich wynalazków i też było dobrze, więc nie należy zwracać na to uwagi - dodaje.

Piątek, linia nr 6, odcinek między Oliwą a Jelitkowem.

Opinie (340) ponad 20 zablokowanych

  • a co robi ITD w Gdańsku???

    Po tylu artykułach Inspekcja Transportu Drogowego nie reaguje?Tam też chyba czas na zmiany personale.Zaniechanie to też grzech Panowie z ITD.

    • 10 3

  • ciekawe jak zareagujecie jak 2 albo 3 pod rzą nie przyjadą bo zjadą na uszkodzone drzwi lub szczękowe wtedy będzie płacz i

    wyzwiska... czołówka-Niesprawne drzwi? Oto typowy sposób ZKM na ich "naprawę".pewnie najlepiej by było gdyby motorniczy zjechał do zajezdni ludzie by poczekali na następny ( o ile by takżę nie zjechał )a tak ma fotkę -wdzięczność pasażerów jest bezgraniczna motorniczy chciał dobrze ale mu się oberwało...dzisiejszy przypadek na przeróbce...jechałem sobie 13 wpadli kanarzy i złapali gapowicza,próbował uciec ale mu sie to nie udało gdyż kanarzy go schwytali przy okazji szarpaniny wyłamali drzwi,ktoś zaciągnął hamulec ręczny i na tym się jazda skończyła czekaliśmy z 10 min na policję a motornicza nie mogąć naprawić drzwi pojechała bez ludzi...fakt wszystko wina zkm-u

    • 8 6

  • ciekawe jak zareagujecie jak 2 albo 3 pod rzą nie przyjadą bo zjadą na uszkodzone drzwi lub szczękowe wtedy będzie płacz i

    wyzwiska... czołówka-Niesprawne drzwi? Oto typowy sposób ZKM na ich "naprawę".pewnie najlepiej by było gdyby motorniczy zjechał do zajezdni ludzie by poczekali na następny ( o ile by takżę nie zjechał )a tak ma fotkę -wdzięczność pasażerów jest bezgraniczna motorniczy chciał dobrze ale mu się oberwało...dzisiejszy przypadek na przeróbce...jechałem sobie 13 wpadli kanarzy i złapali gapowicza,próbował uciec ale mu sie to nie udało gdyż kanarzy go schwytali przy okazji szarpaniny wyłamali drzwi,ktoś zaciągnął hamulec ręczny i na tym się jazda skończyła czekaliśmy z 10 min na policję a motornicza nie mogąć naprawić drzwi pojechała bez ludzi...fakt wszystko wina zkm-u

    • 7 4

  • ciekawe jak zareagujecie jak 2 albo 3 pod rzą nie przyjadą bo zjadą na uszkodzone drzwi lub szczękowe wtedy będzie płacz i

    wyzwiska... czołówka-Niesprawne drzwi? Oto typowy sposób ZKM na ich "naprawę".pewnie najlepiej by było gdyby motorniczy zjechał do zajezdni ludzie by poczekali na następny ( o ile by takżę nie zjechał )a tak ma fotkę -wdzięczność pasażerów jest bezgraniczna motorniczy chciał dobrze ale mu się oberwało...dzisiejszy przypadek na przeróbce...jechałem sobie 13 wpadli kanarzy i złapali gapowicza,próbował uciec ale mu sie to nie udało gdyż kanarzy go schwytali przy okazji szarpaniny wyłamali drzwi,ktoś zaciągnął hamulec ręczny i na tym się jazda skończyła czekaliśmy z 10 min na policję a motornicza nie mogąć naprawić drzwi pojechała bez ludzi...fakt wszystko wina zkm-u

    • 6 2

  • "krytykanci" (1)

    Wszędzie wokół Japonia i przepych a w ZKM bieda.
    Drogi mamy piękne,służba zdrowia stoi dobrze,PKP-usługi wprost bomba,na ulicach kryształowa czystość.
    Luzie,rozum wam odebrało chyba,tylko podrzucić wam temat o usługach masowych,a wy już wiecie wszystko jak powinno być.
    Typowa mentalność Polaka: każdy wie jak drugi powinien pracować...

    • 7 8

    • Drogi pracowniku ZKM,
      Czy tylko w Japonii komunikacja miejska ma sprawne hamulce i jeździ wg (napisanego z sensem) rozkładu jazdy?
      Zacznij od od Białegostoku.
      Tylko tam w latach 90-tych zaczęto od prywatyzowania, a nie stworzono bastion dla z zawodu prezesów.

      • 1 1

  • Prezes Zarządu ZKM jest w wieku emerytalnym?

    Celowo napisałem, że pora się zbierać. Narobiło się - może nie z wyłącznie własnej winy - niezłego bigosu w Firmie i można jeszcze odejść będąc w miarę czystym. A przy następnym wypadku zginie człowiek albo - gorzej - parę osób. I wtedy Wieczny Prezes Z. odejdzie z piętnem, które go już nie opuści.

    • 7 5

  • Nie chce mi się wierzyć że w Gdańsku nie ma inżyniera który by to nadzorował i mechaników którzy potrafią to naprawić!

    Podobno bezrobocie rośnie?

    • 6 1

  • Pseudonim nie masz racji, coś pokręciłeś.

    ZTM sprzedaje bilety oraz otrzymuje dotacje z budżetu miasta (tego drugiego znacznie więcej). ZTM wyznacza trasy a przewoźnik jakim jest ZKM wykonuje przejazdy otrzymując określoną stawkę na każdy wykonany kilometr przewozu pasażerów. ZKM nie ma nic wspólnego z biletami i ich cenami (oprócz tego że pośredniczy w sprzedaży).

    ZKM oszczędza na konserwacji taboru ponieważ niezależnie od jego stanu otrzymuje taką samą stawkę za przejechany kilometr. Oczywiście umowa zobowiązuje ZKM do utrzymania właściwego stanu technicznego pojazdów ale:
    - stan techniczny kontroluje ZKM (i tyle w tym temacie, więcej nie ma),
    - ZKM nie ryzykuje przegrania następnego przetargu.
    Czemu nie ryzykuje? A kto jeszcze w Gdańsku ma 100 tramwajów i 200 autobusów? ZKM wygra każdy przetarg, a ZTM przymknie oko na wszystko, bo ktoś musi jeździć przecież.

    I tak mamy kopiuj wklej do końca świata. Ale to nie znaczy, że nie możemy dać odczuć Adamowiczowi że tego nie kupujemy.

    • 3 1

  • Pamiętam te tramwaje w Dortmundzie...

    W 1996 roku byłam na wymianie studenckiej w Dortmundzie i pamiętam te tramwaje, czyli obecną "dumę" Gdańska. Już wtedy miasto Dortmund wprowadzało nową flotę tramwajową i te wozy były zastępowane przez nowsze modele.
    Zrobiliśmy znakomity interes! Niemcy pewnie bardzo się cieszą, że pozbyli się złomu i nie musieli płacić za złomowanie, a nawet jeszcze im za to zapłacili głupi Polacy...

    • 8 2

  • Dla nie zgadzajacych sie z Opinia

    Trzeba spedzic troszke czasu w tej firmie, i pojezdzic tym sprzetem by wiedziec ze te wozy nie nadaja sie wogole do jazdy.
    Wiec jesli nie jestes w temacie i nie masz pojecia o tramwajach to nie wypowiadaj sie......

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane