- 1 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (253 opinie)
- 2 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (48 opinii)
- 3 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (308 opinii)
- 4 Siedem pchnięć, dziura w głowie od kuli i złamana ręka (9 opinii)
- 5 Od soboty spore utrudnienia na A1 (53 opinie)
- 6 Z Sopotu na fotel wiceprezydenta Krakowa (87 opinii)
Jak mechanicy ZKM hamulce naprawiali
Dotarliśmy do wewnętrznego dokumentu ZKM, który pokazuje jak często zawodzą hamulce w tramwajach i jak firmowi mechanicy nieumiejętnie je naprawiają.
Dokument, do którego dotarliśmy, obejmuje okres 9 miesięcy 2008 roku. W tym czasie ekipa naprawcza cały czas walczy z tymi samymi usterkami. Przez całą dokumentację, niemal na każdej kartce, pojawiają się uwagi motorniczych o braku hamulców postojowych. Mimo że mechanik za każdym razem potwierdza usunięcie usterki, kolejnego dnia znów wpisywany jest ten sam błąd. Na 31 wypełnionych stron, aż 18 dotyczy problemów z hamowaniem.
- To nie jest żaden wyjątek, wiele książek wygląda tak samo. Mechanicy wpisują naprawę, choć często w ogóle jej nie przeprowadzają. Z mojej praktyki wynika, że w zajezdni Wrzeszcz nieraz w ogóle nie są wpisywane, nawet poważne usterki. Powody są dwa: szefostwo uważa, że nie ma sensu wpisywać takich "drobnostek". Drugi powód to przekonanie wielu kierujących, że i tak usterki nie zostaną usunięte - informuje nas motorniczy, z którym spotkaliśmy się przy zajezdni Wrzeszcz.
- Tramwaje rozpoczynające obsługę linii komunikacyjnej mają sprawne wszystkie układy hamulcowe. Zakres i czas prac związanych z naprawą, zależny jest od typu pojazdu. - zapewnia Krzysztof Wojtkiewicz, rzecznik ZKM Gdańsk.
Jeżeli tak się rzeczywiście dzieje, to naprawy w warsztatach ZKM niewiele dają. Książka pokazuje to czarno na białym: 5, 8, 11, 21 i 25 sierpnia oraz 8, 16, 23, 24 września 2008 roku motorniczowie wciąż sygnalizują problemy z hamulcami szczękowymi. Mimo to tramwaj zawsze wyjeżdża na trasę.
Co jeszcze przeszkadza motorniczym w pracy? Motorniczowie piszą o: problemach z zasilaniem między wagonami, problemach ze współpracą wagonów, ogrzewaniem, niesprawną komunikacją radiową (m.in. potrzebną do wzywania pomocy w razie wypadku). Kilka razy powtarzają się wpisy o problemach z drzwiami oraz z kasownikami. Jesienią natomiast kierujący skarżą się na... przeciekający dach i wodę lejącą się wprost na motorniczego.
Dziś pierwszy wagon z opisywanego składu wciąż jest w ruchu, ale służy jako pojazd do szkolenia przyszłych motorniczych. Przeszedł drobny lifting, zaślepiono także dziurę w dachu nad kabiną motorniczego. Pozostałe wagony zostały wycofane z ruchu.
Gros zarzutów wobec stanu technicznego taboru ZKM odnosi się do tramwajów, ale nawet znacznie nowsze autobusy budzą obawy kierowców przewoźnika.
- Często mechanicy zaklejają kontrolki sygnalizujące niesprawności lub po prostu wyjmują z nich żarówki. Czasami robią tak sami kierowcy, by światło kontrolek "nie raziło w oczy". Jeśli autobus jest w stanie wyjechać za bramę bazy i jest w stanie zamknąć/otworzyć drzwi (nawet jeśli nie za pierwszym razem) to znaczy, że nadaje się do jazdy - czytamy w wiadomości od kierowcy.
- Podobne "naprawia się" system ABS i ASR. Według mechaników, kiedyś się jeździło bez takich wynalazków i też było dobrze, więc nie należy zwracać na to uwagi - dodaje.
Piątek, linia nr 6, odcinek między Oliwą a Jelitkowem.
Opinie (340) ponad 20 zablokowanych
-
2010-03-24 12:27
Zróbcie coś z tym Panie i Panowie włodarze Gdańska
wstyd na całą Polskę. Za bilety karze się słono płacić a nie dość że autobusy i tarmawaje szmaty z płynem nie widziały od nowości, nie mówiąc o obsłudze, która robi wielką łachę że sprzeda bilet a czasem że w ogóle drzwi otworzy.
Do roboty - bo będzie cieniutko a wybory coraz bliżej~!- 17 2
-
2010-03-24 12:06
Wszyscy mamy nadzieję, że na nałośnieniu się nie skończy
Oby nadzieja nie była jeno matką głupich i naiwnych. Ja już autentycznie boję się jeździć naszymi tramwajami.
- 8 1
-
2010-03-24 12:04
A gdzie policja przeciez tez powinna to sprawdzac
zallllllll
- 6 2
-
2010-03-24 11:56
W najbliższym czasie wyśle do Adamowicza takie pisemnko (2)
"Szanowny Panie Prezydencie,
Jako płacący podatki mieszkaniec miasta Gdańska, chciałbym wyrazić mój sprzeciw wobec sposobu w jaki traktowani są klienci komunikacji miejskiej. Nie jest moim celem opisywanie organizacji i stanu komunikacji zbiorowej w naszym mieście, albowiem nie wiem wątpliwości, iż Pan ją doskonale zna.
Pozwolę sobie jednak zwrócić uwagę na następującą kwestię: stan techniczny taboru tramwajowego w Zakładzie Komunikacji Miejskiej powoduje zagrożenie dla zdrowia i życia jego użytkowników. Taka sytuacja ma miejsce nie od dzisiaj i nie jest tajemnicą dla nikogo, kto korzysta z tego środka transportu. Jednakże sposób w jaki odnoszą się do problemu władze miasta budzi niesmak i niedowierzanie. Mam na myśli kłamstwa prezesa ZKM Jerzego Zgliczyńskiego, twierdzącego, jakoby stan techniczny taboru tramwajowego w Gdańsku nie budził zastrzeżeń, skandaliczne traktowanie motorniczych zgłaszających zastrzeżenia wobec stanu pojazdów oraz brak jakiejkolwiek widocznej reakcji ze strony wysokich rangą urzędników miejskich. Ostatnie doniesienia w prasie są tylko potwierdzeniem moich własnych spostrzeżeń jako użytkownika komunikacji miejskiej.
Zgorszony sytuacją pragnę przedstawić sprawę jasno. Oczekuję, że dnia wyborów samorządowych wystąpią następujące zdarzenia:
- obecny prezes Zakładu Komunikacji Miejskiej zostanie pozbawiony stanowiska,
- zostanie przedstawiona mieszkańcom Gdańska nowa formuła nadzoru nad przewoźnikami, między innymi gwarantująca, że 35 nowych pojazdów PESA 120N nie padnie ofiarą skandalicznego podejścia ZKM do taboru, a tym samym 300 milionów złotych nie zostanie wyrzucone w błoto,
- zostanie publicznie wyjaśnione jak w ostatnich latach przebieg proces konserwacji taboru ZKM i kto za to odpowiadał, a wobec odpowiednich osób zostaną wyciągnięte konsekwencje.
W przeciwnym wypadku proszę nie liczyć na mój głos w wyborach na stanowisko Prezydenta Gdańska. "
Słowa dotrzymam, ze smutkiem, ale dotrzymam.- 12 6
-
2010-03-24 11:58
no i po co...? (1)
Każdy moze sobie napisać taki tekst- na przyklad zaprzyjaźniony milośnik komunikacji miejskiej autora artykułu, ktory jest motorniczym... sensacja za sensacja, to juz nudne!
co do tramwajw, jeżdze codziennie i uważam ze jest ok! poza tym z tego co wiem, to jestesmy w trakcie calkowitej wymiany na nówki! wiec pisz redaktorku, póki masz mozliwosci..- 3 8
-
2010-03-24 12:01
podpisz się burku z zarządu zkm
j.w.
- 4 4
-
2010-03-24 11:52
Kiedyś
cyt. "Według mechaników, kiedyś się jeździło bez takich wynalazków i też było dobrze, więc nie należy zwracać na to uwagi"
Kiedyś to mieszkaliśmy w jaskiniach i jedliśmy surowe mięso, może mamy się cofnąć do takich czasów??- 9 1
-
2010-03-24 11:34
REALISTA
Toż to rozbój w biały dzień
I pogwałcenie podstawowych praw bezpieczeństwa.
Do czasu jak stanie się najgorsze nic nie zrobią.
Dlatego dziennikarze walczcie
A kierowcy nadsyłajcie zdjęcia.
W końcu ulegną !!!- 13 1
-
2010-03-24 11:24
Odwołać winnych, do widzenia Zarząd!
Jak to jest, że władze miasta Gdańska, które pretenduje do bycia wzorem w zakresie gospodarki komunalnej, po tylu wpadkach gdańskiego ZKM nadal utrzymuje obecny Zarząd firmy. W warunkach innego miasta vide Łódź, Lublin, Katowice po takich sytuacjach Zarząd jest w trybie natychmiastowym zwalniany. W tej sytuacji p. Adamowicz z jemu podległymi wiceprezydentami traci w oczach opinii publicznej niezmiernie, a wybory samorządowe tuż tuż. Panie Adamowicz po co Pan trzyma tych nieudolnych biurokratów?!
- 17 2
-
2010-03-24 11:21
REDAKTOR ARTYKUŁU WIDZAĆ ŁAMANIE PRAWA POWINIEM ZGŁOSIĆ SPRAWĘ NA POLICJE dlaczego tego nie zrobił?
- 8 3
-
2010-03-24 11:18
POLICJA POWINNA KONTROLOWAĆ NA BIEŻĄCO STAN TECHNICZNY POJAZDÓW KOMUNIKACJI MIEJSKIEJ
Jeżeli stwierdzą np: niesprawne hamulce i inne poważne usterki narażające pasażerów na utrate zdrowia lub życia, powinna zabrac dowód pojazdu a pojazd odcholować i usunąc z ruchu miejskiego, dopiero po naprawie , oraz komisyjnym odbiorze dokumentu może wrócic do ruchu , oczywiście przewożnik powinien zaplacić wysokie kary zwiazane z nienalezytym utrzymaniem środka przewozu i narażaniem pasażerów na uszczebek w zrowiu lub życiu. DLACZEGO TAK NIE JEST ???? CZYŻBY PRZEISY PRAWA NIE DOTYCZĄ WSZYSTKICH ???????????
- 25 3
-
2010-03-24 11:17
Szkoda że władze miasta nie podejmują odpowiednich kroków :(
- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.