• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak pojedziemy koleją z Trójmiasta do Centralnego Portu Komunikacyjnego?

mn
11 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Ciekawe, czy pociągi pendolino doczekają gotowej kolei dużych prędkości? Ciekawe, czy pociągi pendolino doczekają gotowej kolei dużych prędkości?

Do 2040 r. ma być gotowa nowa, szybka linia kolejowa z Trójmiasta do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Trasa ma zaczynać się między Tczewem a Malborkiem i pobiec przez Powiśle, Grudziądz, Toruń, Włocławek i Płock.



Jak oceniasz budowę nowej trasy z Trójmiasta do CPK?

O wizji rozwoju sieci szybkich połączeń kolejowych w Polsce opowiadał Piotr Malepszak, p.o. prezesa spółki powołanej do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego podczas konferencji "W kierunku spójnej Europy", która w piątek odbyła się w ECS-ie.

Na wstępie przypomnijmy, że Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ma powstać na terenie trzech mazowieckich gmin: Baranów (pow. grodziski), Teresin (pow. sochaczewski) i Wiskitki (pow. żyrardowski). Ma to być największy port lotniczy w Polsce, dobrze skomunikowany koleją z największymi polskimi metropoliami, w tym Trójmiastem.

By CPK rzeczywiście był łatwo dostępny dla wszystkich Polaków, należy rozbudować szlaki kolejowe prowadzące na Mazowsze. W nomenklaturze projektantów określa się je jako "szprychy" i węzły.

Ich budowa została podzielona na trzy etapy:

  • Etap początkowy (konieczny do powstania CPK) przewiduje zbudowanie węzła i bezpośrednich łączników umożliwiających szybki dojazd/wyjazd z węzła na linie kolejowe na kierunki południkowe oraz równoleżnikowe - dla pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych.
  • Etap pierwszy, realizowany ze środków obecnej perspektywy budżetowej UE oraz perspektywy 2020+ służyć będzie uzupełnianiu głównych luk sieci kolejowej Polski, czyli budowie brakujących elementów sieci kolejowej oraz modernizacji i rewitalizacji istniejącej sieci dla wykorzystania w maksymalnym stopniu jej parametrów geometrycznych, w celu zapewnienia obsługi komunikacyjnej wszystkich obszarów kraju.
  • Etap drugi, realizowany ze środków kolejnej perspektywy finansowej oraz ze środków krajowych, nastawiony będzie na poprawę jakości sieci krajowej infrastruktury przez budowę nowych odcinków kolei dużych prędkości celem poprawy czasów przejazdów istniejących relacji.


Planowane nowe połączenie kolejowe z Trójmiasta na lotnisko w Baranowie pod Warszawą oraz inne linie kolejowe, które muszą powstać do obsługi CPK. Planowane nowe połączenie kolejowe z Trójmiasta na lotnisko w Baranowie pod Warszawą oraz inne linie kolejowe, które muszą powstać do obsługi CPK.

Kolej dużych prędkości do 2040 r.



- Prace nad budową kolei dużych prędkości mają potrwać do 2040 r. - mówi Piotr Malepszak, wiceprezes Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Łączne koszty rozbudowy krajowej sieci kolejowej z budową infrastruktury dla systemu przewozów do i z CPK wynosić mają 35-40 mld zł. Zakłada się, że te wydatki zostaną rozłożone na lata 2020-2035.

Z punktu widzenia mieszkańców Trójmiasta, najważniejsze są prace nad szlakiem kolejowym łączącym Gdynię, Sopot i Gdańsk z CPK. Pociągi kolei dużych prędkości dojadą najpierw istniejącą linią do Żuław między Tczewem i Malborkiem. Stamtąd kolej dużych prędkości odbije nową trasą na południe i pociąg pojedzie dalej do Grudziądza.

Pociągi kolei dużych prędkości na Kujawach ominą od wschodu Toruń i pojadą do Włocławka. Stamtąd w kierunku CPK pociąg pojedzie do Płocka, by dotrzeć ostatecznie do CPK.
Oficjalne plany rozbudowy sieci połączeń kolejowych w Polsce, ogłoszone 25 marca 2019 roku. Oficjalne plany rozbudowy sieci połączeń kolejowych w Polsce, ogłoszone 25 marca 2019 roku.
mn

Opinie (200) ponad 20 zablokowanych

  • po pierwsze ten port lotniczy PISowskich baranów nie powstanie (2)

    po drugie od kiedy to mityczna kolej dużych prędkości w Polsce ma sięgać Trójmiasta?

    • 17 7

    • (1)

      czy 5 minusujących nie wie że CPL ma powstać w baranowie?

      • 1 2

      • bo towarzysz małozębny tak postanowił?

        • 0 0

  • Jak u Barei

    Planowanie za biurka na potrzeby bieżących wyborów. Bez uwzględnienia warunków terenowych. Linia startuje między Tczewem a Malborkiem ?? Czyli kilkadziesiąt kilometrów po Żuławskich bagnach ? Gratulacje dla planisty :) Taki projekt jest potrzebny, ale lepiej przemyślany linia na 300 km/h. Planowania inwestycji to powinniśmy się uczyć z przedwojennej Polski. Linie kolejowe budowane w okresie między wojennym uwzględniały między innymi wzrost prędkości pociągów w przyszłości

    • 14 1

  • A Matołusz przecież twierdził, że do 2025 r. powstanie CPK i koleje dojazdowe... Czyżby kłamał?

    Żadne lotnisko dla Baranów nie powstanie, będzie z tym jeszcze lepszy cyrk, niż z berlińskim.

    • 16 2

  • 20 LAT!!!??? Ale nasza gospodarka się szybko rozwija!

    • 4 2

  • CPK może wydawać się karkołomnym pomysłem (3)

    Ale wystarczy spojrzeć na mapę fizyczną Europy, żeby zrozumieć że ta gigantyczna inwestycja ma sens. To tutaj, a nie na zachodzie i południu Europy powinien być główny hub łączący wschód świata z zachodem. WAW pęka w szwach i jest ograniczony miastem, WMI nie będzie nidgy dużym portem lotniczym ze względu na położenie. Po 30 latach od odzyskania suwerenności czas zacząć czerpać zyski z naszego korzystnego w Europie położenia

    • 9 10

    • Czemu akurat na mapę fizyczną?

      • 0 0

    • Zyski? Naprawdę użyłeś tego słowa?

      • 1 2

    • Niestety Polska nie jest w centrum

      Wystarczy rzucic okiem na globus i zobaczyc, ze Polska wcale nie jest w centrum i zadne polaczenia nad nami nie lataja...

      • 0 0

  • heh dobre

    W 2040 to ja się będę na emeryturę wybierał. hahaha

    • 3 0

  • Nieistniejące linie PKP do nieistniejącego lotniska (1)

    Nie wiadomo czy powstanie i po co to lotnisko, ale już planują koleje.
    Oczywiście nikt nie pomyślał, że technologia się zmienia i planowanie teraz na 20 lat na przód nie ma sensu.

    • 9 2

    • Będzie jeszcze przekop od morza, żebyś se mógł łódką podpłynąć do lotniska. Przekop oczywiście dużych prędkości.

      • 3 0

  • Panie Naskret! A gdzie informacja, że w 2200 będzie obwodnica Szemudu?

    • 8 0

  • Ale po co ten cyrk z cpk (2)

    Gdansk ma lotnisko, z którego można się dostać w krótszym czasie np. do Frankfurtu i lecieć gdzie się chce.

    • 12 4

    • Ciekawe ile zarabia takie lotnisko we Frankfurcie, skoro wszyscy sie tam przesiadają.
      Wolałbym przesiadać sie w Warszawie niż we Frankfurcie. Problem w tym ze lotnisko w Warszawie jest za małe i nie ma możliwości rozbudowania wszystkich wymaganych połączeń.
      Lotnisko to nie tylko przewóz ludzi ale i towarów.

      Pytanie czy takie lotnisko w Baranowie ma teraz sens, żeby sie nie okazało że jak je wybudują to inni juz postawią/rozbudują swoje.

      • 8 1

    • Po to aby Z Dalekiego Wschodu i z Ameryki można było przylecieć do Polski i zrobić biznes w Polsce

      • 6 2

  • CPK nigdy nie powstanie

    to po co budować kolej? Równie dobrze, można tory do pendolino podciągnąć do Kosakowa

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane