• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak pojedziemy koleją z Trójmiasta do Centralnego Portu Komunikacyjnego?

mn
11 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Ciekawe, czy pociągi pendolino doczekają gotowej kolei dużych prędkości? Ciekawe, czy pociągi pendolino doczekają gotowej kolei dużych prędkości?

Do 2040 r. ma być gotowa nowa, szybka linia kolejowa z Trójmiasta do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Trasa ma zaczynać się między Tczewem a Malborkiem i pobiec przez Powiśle, Grudziądz, Toruń, Włocławek i Płock.



Jak oceniasz budowę nowej trasy z Trójmiasta do CPK?

O wizji rozwoju sieci szybkich połączeń kolejowych w Polsce opowiadał Piotr Malepszak, p.o. prezesa spółki powołanej do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego podczas konferencji "W kierunku spójnej Europy", która w piątek odbyła się w ECS-ie.

Na wstępie przypomnijmy, że Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ma powstać na terenie trzech mazowieckich gmin: Baranów (pow. grodziski), Teresin (pow. sochaczewski) i Wiskitki (pow. żyrardowski). Ma to być największy port lotniczy w Polsce, dobrze skomunikowany koleją z największymi polskimi metropoliami, w tym Trójmiastem.

By CPK rzeczywiście był łatwo dostępny dla wszystkich Polaków, należy rozbudować szlaki kolejowe prowadzące na Mazowsze. W nomenklaturze projektantów określa się je jako "szprychy" i węzły.

Ich budowa została podzielona na trzy etapy:

  • Etap początkowy (konieczny do powstania CPK) przewiduje zbudowanie węzła i bezpośrednich łączników umożliwiających szybki dojazd/wyjazd z węzła na linie kolejowe na kierunki południkowe oraz równoleżnikowe - dla pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych.
  • Etap pierwszy, realizowany ze środków obecnej perspektywy budżetowej UE oraz perspektywy 2020+ służyć będzie uzupełnianiu głównych luk sieci kolejowej Polski, czyli budowie brakujących elementów sieci kolejowej oraz modernizacji i rewitalizacji istniejącej sieci dla wykorzystania w maksymalnym stopniu jej parametrów geometrycznych, w celu zapewnienia obsługi komunikacyjnej wszystkich obszarów kraju.
  • Etap drugi, realizowany ze środków kolejnej perspektywy finansowej oraz ze środków krajowych, nastawiony będzie na poprawę jakości sieci krajowej infrastruktury przez budowę nowych odcinków kolei dużych prędkości celem poprawy czasów przejazdów istniejących relacji.


Planowane nowe połączenie kolejowe z Trójmiasta na lotnisko w Baranowie pod Warszawą oraz inne linie kolejowe, które muszą powstać do obsługi CPK. Planowane nowe połączenie kolejowe z Trójmiasta na lotnisko w Baranowie pod Warszawą oraz inne linie kolejowe, które muszą powstać do obsługi CPK.

Kolej dużych prędkości do 2040 r.



- Prace nad budową kolei dużych prędkości mają potrwać do 2040 r. - mówi Piotr Malepszak, wiceprezes Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Łączne koszty rozbudowy krajowej sieci kolejowej z budową infrastruktury dla systemu przewozów do i z CPK wynosić mają 35-40 mld zł. Zakłada się, że te wydatki zostaną rozłożone na lata 2020-2035.

Z punktu widzenia mieszkańców Trójmiasta, najważniejsze są prace nad szlakiem kolejowym łączącym Gdynię, Sopot i Gdańsk z CPK. Pociągi kolei dużych prędkości dojadą najpierw istniejącą linią do Żuław między Tczewem i Malborkiem. Stamtąd kolej dużych prędkości odbije nową trasą na południe i pociąg pojedzie dalej do Grudziądza.

Pociągi kolei dużych prędkości na Kujawach ominą od wschodu Toruń i pojadą do Włocławka. Stamtąd w kierunku CPK pociąg pojedzie do Płocka, by dotrzeć ostatecznie do CPK.
Oficjalne plany rozbudowy sieci połączeń kolejowych w Polsce, ogłoszone 25 marca 2019 roku. Oficjalne plany rozbudowy sieci połączeń kolejowych w Polsce, ogłoszone 25 marca 2019 roku.
mn

Opinie (200) ponad 20 zablokowanych

  • Dlaczego tak długo?

    Rok 2040 brzmi jak science fiction. Przewidując planowe oraz nieplanowe opóźnienia, to pewnie Ja się nie doczekam, może wnuki.

    • 2 1

  • Fikcja

    Artykuły "fantasy"powinny być publikowane w takim czasopiśmie jak "Fantastyka" i jej podobne.
    Portal "Trójmiasto", jest do zamieszczania wiadomości aktualnych i planowanych, w dającej się przewidzieć przyszłości.
    Do opisywania mokrych snów z pisuaru, jest gazeta polska codziennie.

    • 14 1

  • Będę omijał szerokim łukiem tą atrakcję

    już teraz albo latam z Rębiechowa albo wcale...

    • 11 3

  • Trójmiasto.pl tubą PiSu?

    Nikt nie wierzy w te banialuki. Za 20 lat? Propaganda jak z filmu Miś.

    • 13 5

  • W 2040 (1)

    To chyba Ahmed z farikiem beda tutaj wladac

    • 6 0

    • Icek z pokładu Idy

      • 1 0

  • wszystkie kraje budują

    ale my mamy za to wizję!

    • 3 1

  • To nie będzie kolej - to będzi super-ultra-hajperlup

    Do Centralnego Portu Komunikacyjnego im Solidarności Baranów dojedziemy z Gdańska w 24 i pół minuty.
    CPK zaorze wszystkie inne lotniska w Europie, baa - nawet świecie. Obecnie w radomskiej stoczni trawa projektowanie samolotu zdolnego zabrać na cztery pokłady około 8800 pasażerów.
    I pomyśleć że tworzy to najlepszy pod słońcem rząd premiera Matołusza i Ojca Narodu - Jarosława.

    • 13 2

  • Nie będzie pincet plus, superszybkich kolei i CPK

    Będzie Grecja. Krach finansów publicznych i PiS lamentujący z ław opozycji, że nowa władza (bo jak zwykle, PC ucieka do opozycji jak tylko widzi na horyzoncie kryzys) zła, bo zaciska pasa i zabiera co PiS miłościwie raczył dać narodowi... z narodu kieszeni. A ludzie głupi uwierzą i znowu wybiorą.

    • 12 8

  • "Żeby było tak, jak było! "

    Niektórzy wciąż wierzą, że "za PO" forsa w budżecie nie była nasza i dopiero teraz PiS rządzi się naszymi pieniędzmi... Ciekawe, czy pamiętają słynną mapę za plecami Donka: Europa w kryzysie, a jedynie Polska i... Grecja "na zielono"!

    • 5 4

  • Parodia

    2040 ?!?! Dobrze, że nie 2140. W 2040 Polski już dawno nie będzie.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane