• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak pojedziemy koleją z Trójmiasta do Centralnego Portu Komunikacyjnego?

mn
11 marca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Ciekawe, czy pociągi pendolino doczekają gotowej kolei dużych prędkości? Ciekawe, czy pociągi pendolino doczekają gotowej kolei dużych prędkości?

Do 2040 r. ma być gotowa nowa, szybka linia kolejowa z Trójmiasta do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Trasa ma zaczynać się między Tczewem a Malborkiem i pobiec przez Powiśle, Grudziądz, Toruń, Włocławek i Płock.



Jak oceniasz budowę nowej trasy z Trójmiasta do CPK?

O wizji rozwoju sieci szybkich połączeń kolejowych w Polsce opowiadał Piotr Malepszak, p.o. prezesa spółki powołanej do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego podczas konferencji "W kierunku spójnej Europy", która w piątek odbyła się w ECS-ie.

Na wstępie przypomnijmy, że Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ma powstać na terenie trzech mazowieckich gmin: Baranów (pow. grodziski), Teresin (pow. sochaczewski) i Wiskitki (pow. żyrardowski). Ma to być największy port lotniczy w Polsce, dobrze skomunikowany koleją z największymi polskimi metropoliami, w tym Trójmiastem.

By CPK rzeczywiście był łatwo dostępny dla wszystkich Polaków, należy rozbudować szlaki kolejowe prowadzące na Mazowsze. W nomenklaturze projektantów określa się je jako "szprychy" i węzły.

Ich budowa została podzielona na trzy etapy:

  • Etap początkowy (konieczny do powstania CPK) przewiduje zbudowanie węzła i bezpośrednich łączników umożliwiających szybki dojazd/wyjazd z węzła na linie kolejowe na kierunki południkowe oraz równoleżnikowe - dla pociągów dalekobieżnych i aglomeracyjnych.
  • Etap pierwszy, realizowany ze środków obecnej perspektywy budżetowej UE oraz perspektywy 2020+ służyć będzie uzupełnianiu głównych luk sieci kolejowej Polski, czyli budowie brakujących elementów sieci kolejowej oraz modernizacji i rewitalizacji istniejącej sieci dla wykorzystania w maksymalnym stopniu jej parametrów geometrycznych, w celu zapewnienia obsługi komunikacyjnej wszystkich obszarów kraju.
  • Etap drugi, realizowany ze środków kolejnej perspektywy finansowej oraz ze środków krajowych, nastawiony będzie na poprawę jakości sieci krajowej infrastruktury przez budowę nowych odcinków kolei dużych prędkości celem poprawy czasów przejazdów istniejących relacji.


Planowane nowe połączenie kolejowe z Trójmiasta na lotnisko w Baranowie pod Warszawą oraz inne linie kolejowe, które muszą powstać do obsługi CPK. Planowane nowe połączenie kolejowe z Trójmiasta na lotnisko w Baranowie pod Warszawą oraz inne linie kolejowe, które muszą powstać do obsługi CPK.

Kolej dużych prędkości do 2040 r.



- Prace nad budową kolei dużych prędkości mają potrwać do 2040 r. - mówi Piotr Malepszak, wiceprezes Centralnego Portu Komunikacyjnego.
Łączne koszty rozbudowy krajowej sieci kolejowej z budową infrastruktury dla systemu przewozów do i z CPK wynosić mają 35-40 mld zł. Zakłada się, że te wydatki zostaną rozłożone na lata 2020-2035.

Z punktu widzenia mieszkańców Trójmiasta, najważniejsze są prace nad szlakiem kolejowym łączącym Gdynię, Sopot i Gdańsk z CPK. Pociągi kolei dużych prędkości dojadą najpierw istniejącą linią do Żuław między Tczewem i Malborkiem. Stamtąd kolej dużych prędkości odbije nową trasą na południe i pociąg pojedzie dalej do Grudziądza.

Pociągi kolei dużych prędkości na Kujawach ominą od wschodu Toruń i pojadą do Włocławka. Stamtąd w kierunku CPK pociąg pojedzie do Płocka, by dotrzeć ostatecznie do CPK.
Oficjalne plany rozbudowy sieci połączeń kolejowych w Polsce, ogłoszone 25 marca 2019 roku. Oficjalne plany rozbudowy sieci połączeń kolejowych w Polsce, ogłoszone 25 marca 2019 roku.
mn

Opinie (200) ponad 20 zablokowanych

  • kolejne kawałki dla ciemnego luda (6)

    PKP nie wyrabia się z remontem tego, co posiada obecnie: ani nie ma kasy na sfinansowanie obecnych stawek, ani nie ma firm, które byłyby w stanie wziąć kolejne, tak wielkie zamówienia.

    Nie mówiąc już o tym, że na kasę z UE nie ma co liczyć, a nas na takie coś nie stać.

    • 27 5

    • (4)

      przypomnij sobie anegdotę "po co jest ten miś", opowiedzianą przez Ochódzkiego. Otóż samo przygotowanie do tak wielkiego projektu, oraz próby jego rozpoczęcia pochłoną tak olbrzymie koszty, że "wyżywi" się przy tym niejeden. Na końcu nic de facto nie musi powstać, ale przemiał $ będzie spory...

      • 9 2

      • Tak jak elektrownia atomowa (3)

        za PO. Ale pewien Pan 100 tys. zł miesięcznie za prezesowanie spółce brał....

        • 1 0

        • a inny pan za PiS dalej bierze... Bo trzeba decyzję podjąć a to już zbyt kłopotliwa sprawa

          • 0 0

        • dobra zmiana pokazała, że kraść też można lepiej (1)

          • 1 1

          • on po prostu mowi, ze poprzednicy nie byli lepsi

            • 1 0

    • To samo mówiono, gdy port w gdańsku planował inwestycję podobna do DCT w 1995

      Teraz muszą nadrabiać, bo zobaczyli że to ma sens i można na tym zarobić. Podobnie CPK - ta inwestycja ma sens, ale trzeba patrzyć rządzącym na ręce i odcinać je złodziejom.

      • 1 0

  • (2)

    kogoś pogięło. Lotnisko na pustkowiu, do niego trzeba zbudować za dziesiątki miliardów nowe linie kolejowe, które na dodatek omijają wszystkie duże miasta (przynajmniej ta od nas). Cholera, taki bogaty kraj że nie wiadomo na co pieniądze wydawać. No przecież nie na służbę zdrowia (bo jest doskonała, prawda), na oświatę, na projekty innowacyjne. A suweren zadowolony... do czasu

    • 19 2

    • Właśnie tak buduje się kolej dużych prędkości. (1)

      Omija się nawet duze miasta, łączy się tylko metropolie na większych odległościach. Do mniejszych ośrodków buduje się co najwyżej odnogi od głównej linii. Ale Janusz- ekspert jak zwykle musi odkryć świat na nowo...

      • 0 0

      • ale to to nie ma łączyć miast, tylko dowozić pasażerów na lotnisko. To ilu ich będzie z Gdańska tam jeździło? A kto będzie latał z Gdańska? A ile bedzie kosztowała odnoga do Torunia? Wyrzucanie pieniędzy kiedy problemy można rozwiązać kilka razy taniej

        • 0 0

  • rowerem .

    • 1 1

  • Niemcy próbują zbudować Centralny port lotniczy conajmniej od 15 lat (2)

    i im nie wychodzi może lepiej nie próbujmy

    • 6 1

    • Bo Niemcy nie zrobili pokropku i postawili na technologię, zamiast na wiarę!
      A to przecież: wiara przenosi góry!

      • 1 1

    • Nie będzie Niemiec pluł nam w twarz i dilejami mamił

      • 1 1

  • Jedno mnie ciekawi, kto będzie smigał (3)

    taką koleją. Bilet na szybką kolej u Niemca albo we Francji na TGV kosztuje od 80 do ponad 100 euro w jedną stronę, tak że samoloty tanich linii wychodzą taniej. Kto będzie dokładał do tych wizji.

    • 11 2

    • pis da!

      • 1 0

    • Wbrew pozorom jeździ masa ludzi.

      Spójrz na obłożenie w Pendolinach, które do tanich na pewno nie należą.

      • 0 0

    • a kogo to obchodzi

      posłowie i tak jeżdżą na koszt podatnika...

      • 3 0

  • CPK może wydawać się karkołomnym pomysłem (3)

    Ale wystarczy spojrzeć na mapę fizyczną Europy, żeby zrozumieć że ta gigantyczna inwestycja ma sens. To tutaj, a nie na zachodzie i południu Europy powinien być główny hub łączący wschód świata z zachodem. WAW pęka w szwach i jest ograniczony miastem, WMI nie będzie nidgy dużym portem lotniczym ze względu na położenie. Po 30 latach od odzyskania suwerenności czas zacząć czerpać zyski z naszego korzystnego w Europie położenia

    • 9 10

    • Niestety Polska nie jest w centrum

      Wystarczy rzucic okiem na globus i zobaczyc, ze Polska wcale nie jest w centrum i zadne polaczenia nad nami nie lataja...

      • 0 0

    • Zyski? Naprawdę użyłeś tego słowa?

      • 1 2

    • Czemu akurat na mapę fizyczną?

      • 0 0

  • Jaki sens ma ominięcie Torunia ??? (3)

    Jaki sens ma ominięcie Torunia ???

    • 9 0

    • Ominięcie na trasie z Trójmiasta. od tego są kolejowe obwodnice,

      aby pociągi jadące >200km/h nie traciły tego atutu zatrzymując się wszędzie po drodze. Z Torunia będzie można dojechać także w czasie poniżej 2h do CPL.
      Tak mówi plan rozwoju CPK.
      Niestety, jest to wielki błąd, bo rząd zapewnia zerwanie z centralizmem Warszawy w Polskiej komunikacji, a tymczasem zastąpi to centralizmem CPK i jak były trudno dojechać np. z Warszawy do Poznania, z Trójmiasta do Łodzi lub z Białegostoku do Częstochowy, tak nic się w tej kwestii nie zmieni, bo jedynym kryterium wymaganej prędkości do linii kolejowej będzie dojazd do CPK poniżej 2h.

      • 2 0

    • Rydzykowny

      • 4 0

    • Teren niestabilny pod tory kolejowe, za dużo geotermii.

      • 1 0

  • Poczytałem wasze komentarze (1)

    Opinie dzielą się po połowie.
    CPK będzie bez sensu. Dlaczego? Dlatego, że nie mamy dotąd problemu z nadmiarem podróżnych. Dlatego, że nie zapowiada się aby taki problem.się mógł pojawić. Dlatego, że jego umieszczenie z dala od miast nie poprawi nikomu dojazdu. Jak by nie bylo, z Gdańska szybciej niż w 2 godziny podróżni tam nie dojadą. Więc większość i tak będzie wolała lecieć z Gdańska.

    • 9 1

    • Okęcie już się dusi.

      • 0 2

  • Nie będzie cpl (4)

    Dajcie spokój z tą propagandą

    • 86 24

    • NIe da się (2)

      No tak, przecież Gdańszczanie są wyborcami ludzi, których program składa się z dwóch pkt.:
      1. nie da się,
      2. odsuńmy PiS od władzy.

      • 12 8

      • przynajmniej nie głosujemy na tych, dla których (1)

        1) czarne jest białe
        2) wymarzonym wzorcem zarządzania jest późny PRL
        3) doprowadzenie kraju do ruiny jest realizowanym hasłem wyborczym

        • 13 10

        • Czyli na kogo?

          • 0 0

    • Lepiej niech w końcu zbudują S6.

      • 7 1

  • Może powstanie choć trochę się opóźni i będzie gotowa 2058

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane