• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak poprawić komunikację miejską w Letnicy? Propozycja zmiany przebiegu linii 158

Krzysztof Koprowski
5 maja 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Obecnie przejazd ze Stogów do Wrzeszcza zajmuje autobusem linii 158 rozkładowo 32-42 minuty. Obecnie przejazd ze Stogów do Wrzeszcza zajmuje autobusem linii 158 rozkładowo 32-42 minuty.

Linia 158 miała stanowić szybkie połączenie Stogów z Zaspą i Wrzeszczem przez tunel pod Martwą WisłąMapka. Oprócz podstawowej trasy wprowadzono jednak zajazdy pod biurowce, a już wkrótce autobusy będą zjeżdżać także pod nowe osiedla w Letnicy. Zdaniem urzędników będzie to oznaczało wydłużenie kursów tylko o trzy minuty.



W jaki sposób skomunikować autobusami nowe osiedla w Letnicy?

Linia autobusowa 158 od otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą stanowi bezpośrednie połączenie Stogów z Zaspą i Wrzeszczem z pominięciem ścisłego centrum miasta.

Od samego początku linią próbuje się jednak skomunikować znacznie większy obszar pozbawiony transportu publicznego.

Wybrane kursy są realizowane okrężną drogą tak, by dotrzeć pod biurowiec Amber Expo przy ul. ŻaglowejMapka. Ponadto w kierunku Wrzeszcza część autobusów zajeżdża pod biurowiec Koga przy ul. AndruszkiewiczaMapka.

Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście


Radny KO w interpelacji wskazuje na pomysł przeniesienia linii z Drogi Zielonej (al. Płażyńskiego) na tzw. czerwony wiadukt w ciągu ul. Uczniowskiej. Radny KO w interpelacji wskazuje na pomysł przeniesienia linii z Drogi Zielonej (al. Płażyńskiego) na tzw. czerwony wiadukt w ciągu ul. Uczniowskiej.

Autobusy na czerwonym wiadukcie wymuszą wahadłowy ruch



Teraz do tej listy wydłużającej trasę linii 158 dołączą nowe osiedla w Letnicy. W tej sprawie interpelację złożył kilka tygodni temu radny i przewodniczący klubu Koalicji Obywatelskiej w Radzie Miasta Cezary Śpiewak-Dowbór.

- Mieszkańcy Letnicy zabiegają o ulepszenie komunikacji autobusowej na terenie ich dzielnicy. Jednym z pomysłów jest zmiana przebiegu linii 158 poprzez jej przesunięcie [z Drogi ZielonejMapka - dop. red.] na ul. UczniowskąMapka. Ułatwiłoby to korzystanie z linii 158 liczniejszej grupie mieszkanek i mieszkańców dzielnicy Letnica. Wedle uzyskanych przeze mnie informacji w tym celu konieczne jest wprowadzenie na wiadukcie w ciągu ul. Uczniowskiej [tzw. czerwony wiaduktMapka - dop. red.] ruchu sterowanego sygnalizacją lub innego systemu, który umożliwiłby przejazd tamtędy autobusów - pisze w swojej interpelacji do prezydent Gdańska przewodniczący klubu KO.
Wspomniana sygnalizacja świetlna (lub inne rozwiązanie) na tzw. czerwonym wiadukcie i ruch wahadłowy jest niezbędna, aby mogły tam bezpiecznie minąć się dwa autobusy lub autobus z innym większym gabarytowo pojazdem.

Zarząd Transportu Miejskiego preferuje budowę tymczasowego przedłużenia ul. Pokoleń Lechii Gdańsk w śladzie tzw. Nowej Muzycznej do powstających osiedli w Letnicy. Zarząd Transportu Miejskiego preferuje budowę tymczasowego przedłużenia ul. Pokoleń Lechii Gdańsk w śladzie tzw. Nowej Muzycznej do powstających osiedli w Letnicy.

ZTM proponuje budowę tymczasowej drogi do osiedli



To rozwiązanie ostatecznie może nie wejść jednak w życie wobec innego pomysłu Zarządu Transportu Miejskiego.

- Ze skierowania autobusów na tzw. czerwony wiadukt zrezygnowaliśmy ze względu na utrudnienia w ruchu związane z ruchem wahadłowym lub jednokierunkowym. Opracowaliśmy natomiast alternatywną propozycję budowy tymczasowej drogi pod tzw. czerwonym wiaduktem do czasu realizacji docelowego układu drogowego tzw. ul. Nowej MuzycznejMapka, aby móc uruchomić komunikację miejską dla okolicznych mieszkańców - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.
Zgodnie z tym pomysłem tymczasowa droga powstałaby na przedłużeniu dzisiejszego "ślepego" zakończenia ul. Pokoleń Lechii GdańskMapka i prowadziłaby aż do nowych osiedli w Letnicy. Dojazd w to miejsce będzie odbywał się przez węzeł HarfaMapka, na podobnej zasadzie jak zajazd pod Amber Expo, przy czym w przeciwnym kierunku.

Choć autobusy linii 158 do/z Wrzeszcza przejeżdżają przez Zaspę, jest to alternatywa dla tramwajów. Choć autobusy linii 158 do/z Wrzeszcza przejeżdżają przez Zaspę, jest to alternatywa dla tramwajów.

Jak jedną linią autobusową obsłużyć kilka lokalizacji



Czy jednak kolejne wydłużenie trasy nie spowoduje spadku atrakcyjności linii 158? Przypomnijmy, że zgodnie ze Strategią 2030 Plus przejazd komunikacją miejską powinien być dłuższy o nie więcej niż połowę od czasu przejazdu samochodem osobowym.

- Wydłużenie czasu przejazdu autobusu wyniosłoby do trzech minut. Proponowane rozwiązanie przejdzie teraz analizę formalno-prawną - zapowiada Zomkowski.
Obowiązujący rozkład jazdy linii 158 przewiduje przejazd z pętli StogiMapka do Wrzeszcz PKPMapka w czasie od 32 do 42 minut. Czas ten uzależniony jest od pory dnia oraz wariantu trasy.

Opinie (286) 6 zablokowanych

  • po drodze na Stogi mógłby jeszcze zajeżdżać na Westerplatte i do Sobieszewa. (2)

    Za strasznej komuny były linie przyspieszone, pan Zomkowski zaś to pasjonat linii turystycznych. Za chwilę bilet czasowy na 75 min to będzie standardowy czas podróży z wariantami.
    A serio Panie Dyrektorze, nie każdy pracuje na kierowniczym stanowisku w budżetówce, większość pasażerów potrzebuje sprawnego i szybkiego dojazdu. Jeżeli nie umie pan tego ogarnąć, proszę zwolnić miejsce takiej osobie, która to ogarnie i przestać sobie żartować takimi propozycjami jak ta.

    • 14 0

    • I pewnie zachaczyc o Pruszcz (1)

      • 1 1

      • oraz Koscierzynę

        • 0 1

  • Opinia wyróżniona

    ZTM i kombinacje tras (9)

    Linia 158 ma już trzy warianty trasy, zamiast tworzyć kolejne (w których gubić się będą zarówno kierowcy jak pasażerowie) należy szukać innych rozwiązań.Moźna ponownie uruchomić linie 188 na zmienionej trasie (do węzła Harfa jak 158, dalej przez nową Letnicę do Nowego Portu).Dało by to zagęszczenie kursów na odcinku obsługującym duże osiedla.

    • 62 4

    • W odpowiedzi do tytułu artykułu (5)

      Jak poprawić komunikacje - sprywatyzować

      • 2 6

      • I co to niby da? (4)

        • 3 3

        • da mniej więcej to - co dało sprywatyzowanie (sprzedaż) telekomunikacji polskiej w latach 90 (2)

          Polska jako jedyna w UE nie ma państwowego operatora telekomunikacyjnego. Skutkiem tego są wręcz śmieszne opłaty za połączenia/ internet. Np. ja płacę za wszystko bez limitu równowartość niecałych dwóch paczek fajek.

          • 2 2

          • TPSA to wrecz zdrada stanu, oprocz pieniedzy stracilismy kontrole nad infrastruktura, z ktorej chetnie korzystaja obce sluzby. (1)

            No ale kto kascie rzadzacej zabroni, chcieli, to sprzedali, w podziece za co narod obdarza ich ciaglym kredytem zaufania od cwierc wieku (tak, od cwierc wieku rzadza te same ludziki z AWSUW).

            • 0 1

            • Brednie

              • 0 1

        • Kasę dla głupcynei

          Po to są prywatyzację, dla malwersacji

          • 2 3

    • Skutki potodeweloperki

      Miasto betonuje wszystko i korkuje skrzyżowania . Pytam czemu nie ma zielonej fali do drogach do tunelu. Ruszając od czarnego dworu do tunelu zero synchronizacji . Ruszam i na czerwonym stop . I tak kolejno. Jedynie jak ktoś dociśnie do 100 to ma falę

      • 3 2

    • A może po prostu skierować tam 283?

      Pomysły 35 wariantów to już przegięcie.

      • 6 0

    • nic nie zmieniać, wiekszość ma samochody

      • 0 3

  • Opinia wyróżniona

    Tylko odtworzenie SKM (30)

    Tylko odtworzenie SKM przyniesie efekt.. Linia do stacji Brzezno moglaby obsluzyc czesc Nowego Portu i nowopowstajace osiedle Porto. Gdańsk Zaspa Towarowa w sam raz dla nowych osiedli w okolicach stadionu i Brzezna, stacja od Narwickiej takze do wykorzystania, zasadnosci w odtworzeniu Nowych Szkotow raczej nie ma, punkt przesiadkowy moglby byc zrealizowany w ramach stoczni. Warunek sukcesu linii jest taki aby doprowadzona byla ona co najmniej do Śródmieścia (a moze orunii? glosno mysle)

    • 141 5

    • I to całkowicie się z tobą zgadzam

      • 0 1

    • PKM południe (16)

      czekam na wybudowanie linii PKM południe. Wtedy można puszczać kolejkę która zacznie bieg w Nowym Porcie , przez Nowe Szkoty, Śródmieście, Orunię i dalej zgodnie z proponowanymi liniami PKM południe. Wtedy będzie uzasadnienie na puszczanie składów do Letnicy i NP, bo zgadzam się że kolejka z NP do Śródmieścia to strata kasy

      • 11 3

      • (2)

        to jeszcze dobuduj Przymorską SKM będzie komplet

        • 2 0

        • Niemcy mieli taki plan.

          Miała być nadmorska skmka tzw.turystyczna przy samej plaży, łącząca Gdańsk z Sopotem.

          • 2 0

        • Nie da rady juz

          Pas nadmorski rozbudowany

          • 5 0

      • To znaczy (9)

        Linia do Brzezna watpliwa ekonomicznie to robimy jeszcze niepotrzebne przedłużenie na Poludnie?
        Zrozum, ze ludzie z Poludnia nie maja duzo do roboty w Brzeznie i Letnicy, podobnie ci Brzezna nie maja interesu by jeździć na poludnie. Na poludnie pojada wszystkie skmki co koncza na srodmiesciu czyli w szczycie co 7.5 minuty. Wystarczy w zupelnosci, wiec nie ma sensu tu dodawac niz z,do Brzezna.

        • 3 6

        • (6)

          W sezonie nad morze

          • 3 1

          • (5)

            Tylko, że wtedy trzeba by wybudować stację bliżej plaży i Parku Brzeźnieńskiego (tory są), bo obecna stacja Gdańsk Brzeźno jest za daleko.

            • 3 1

            • Nie mowimy (1)

              Tylko o plażowiczach. Kolejka jest potrzebna dla tych którzy mieszkają lub pracują w zakładach wzdłuż torów kolejowych, mieszkają w Brzeźnie i Nowym Porcie. Na tej trasie komunikacja jest beznadziejna.

              • 2 0

              • Dyskusja w tym wątku zaczęła sie od tego

                że to wszystko za mało na SKM i może by przedłużyć na południe, wiec nie zapętlajmy dyskusji.

                • 1 0

            • (1)

              Przesiadka na tramwaj i podjechać

              • 1 0

              • Beda mogli sie przesiasc na Politechnice

                • 2 0

            • Dadzą radę - dojda

              • 3 1

        • (1)

          PKM południe i tak będzie jeździć do śródmieścia/głownego, a można by wykorzystać i przedłużyć dalej - oto mi chodzi. Ekonomicznie nieopłacalna jest z NP do głownego, jakby była tylko na takiej linii, ale dłuższa czemu nie?

          • 3 1

          • Ale po co przedłużać

            jak na odcinku główny - południe będzie już bardzo dobra oferta i dodatkowa 1 kolejka z N portu to tyko koszt.
            Dodatkowo powoduje problemy ruchowe na głównym i na stacji końcowej bo bedziesz miał 3 kolejki przyjeżdżające co 3 minuty, które muszą minąć się z tymi ruszającymi w przeciwnym kierunku.
            To bardzo słaby pomysł.

            • 0 2

      • I tak jezdzi (1)

        Co najmniej 20 razy w roku do stadionu

        • 7 0

        • Wozi kiboli na mecze.

          • 4 1

      • Taka linia Łostowice Brzeźno mogłaby zastąpić chociazby makabryczna linie sezonowa 63

        Wiecznie przepełniona, niejednokrotnie bez klimatyzacji, z niemal godzinnym czasem przejazdu

        • 13 0

    • Letnica (3)

      Popieram pomysł SKM do Brzeźna odblokować pociągi kiedyś było super połączenie niezależne szybkie bezpieczne jestem za Rady Dzielnic forsować ten nie nowy pomysl

      • 8 1

      • Właśnie--Rady Dzielnic-NP,Brzeźno i Letnica-do roboty.......

        • 1 0

      • Najpierw niech Gdańsk płaci za SKM tą, co już jest (1)

        Bogaty Gdańsk jedzie na gapę, a marszałek nie ma kasy na pociągi z Chojnic do Szczecinka czy Kościerzyny

        • 1 2

        • Spokojnie jest budowana Trasa Kaszubska która pomoże dostać się samochodem bez korzystania z pociągu.

          • 1 2

    • Wystarczy jak linia będzie kończyć na Dworcu Głównym, bo do Śródmieścia mało kto jeździ.

      • 0 2

    • nie nie, nie da sie, zapomnij

      urzednik zamknal i juz nie otworzy

      • 5 0

    • Przecież SKM z NP jeździło tylko do głównego, co by to niby rozwiązało? (3)

      • 2 0

      • (2)

        Bo nie było jeszcze przystanku Sródmieście wybudowanego

        • 2 0

        • I co że jest wybudowany?

          Nie ma możliwości wjazdu na tory SKM z torów do NP.

          • 0 3

        • Na srodmiescie to klopot

          Bo musialyby krzyzowac sie z tymi co sa tam teraz

          • 2 2

    • (1)

      raczej nie ma szans bo za chwilę pewnie zrobią tam ścieżkę rowerową. Trasa atrakcyjna z dala od ruchliwej ulicy więc ktoś z rowerzystów zgłosi taki postulat. Z Brzeźna do Nowego Portu już jest plan zrobienia takiej ścieżki więc przedłużenie jej to kwestia czasu

      • 0 3

      • Roferofczyki powinni mieć tyle do gadania co nic

        • 1 4

  • Autor pomysłu zablokowania czerwonego wiaduktu z miejsca do dyscyplinarnego zwolnienia. (2)

    • 7 0

    • Czerwony wiadukt jest zablokowany?!

      Serio pytam, bo dawno nie jechałem tamtedy

      • 1 0

    • Zdziwisz sie

      Jeszcze nagrodę dostanie, tam w um wszystko mozliwe

      • 3 0

  • wydłużenie trasy

    158 i tak już ma wydłużone trasy . W końcu dojazd ze Stogów na Zaspę będzie trwał godzinę, beznadziejny pomysł.

    • 3 0

  • Brak linii autobusowej przez tunel do Elbląskiej (1)

    Rozmawiałem z wieloma ludźmi, którzy też by chcieli jak i ja dojeżdżać linią autobusową do pracy z Przymorza, Zaspy i Brzeźna do Elbląskiej przez tunel, zamiast na około przez Gdańsk główny tramwajem i autobusem. O wiele by to skróciło czas jazdy. Większość by nawet się przeniosła z jazdy samochodem na autobus. Co należałoby zrobić aby taka linia powstała?

    • 3 0

    • Przywrócić prom samochodowy.......o promie wróć.......

      • 2 0

  • Hong Kong. (6)

    Szaleństwo . Jak można mieszkać w takich klockach postawionych jeden obok drugiego w takich małych odległościach? To już z falowca są lepsze widoki. Tragedia.

    • 55 11

    • Ja bym najpierw wolal jednak te widoki zobaczyc, a dopiero pozniej bym ocenial :) (1)

      A widoki z falowca sa obiektywnie niczego sobie, wiec kompletnie nie pasuje tu to porownanie, bo przeciez w uzytym kontekscie powinny byc tylko ciut ladniejsze od diabla.

      • 1 1

      • A ja lubię falowce,dodają kolorytu dzielnicom,szczególnie w Nowym Porcie.Smuci mnie jednak wydawanie koncesji na alkohol sklepikom przy placu zabaw przy falowcu.Małe dzieci obcują od rana z pijaną,niepracującą patologią ,bezdomnymi podpierającymi witryny tych sklepów.Sprzedają tam nietrzeźwym najtańszy alkohol.

        • 0 1

    • Bierze się co jest bo i tak nie ma (1)

      Kryzys mieszkaniowy :)
      Mieszkańców Gdańska nie stać na nowe mieszkania w centrum czy dobrze skomunikowanych dzielnicach, bo banke podbijają przyjezdni, kupując kolejne mieszkania jako dom na wakacje lub typowo pod najem ...

      • 10 2

      • Lokaty w bankach nie dają zysku,to ludzie inwestowali w mieszkania pod wynajem.

        • 0 1

    • (1)

      Ciekawe,ile budynków zagraniczne fundusze wykupiły na wynajem?

      • 7 3

      • ale nie ma co się dziwić że tak się dzieje, żyjemy w pięknym i atrakcyjnym miejscu. Jak ktoś ma tego dosyć może sobie kupić mieszkanie w Mławie na przykład.

        • 4 9

  • przewrócić SKM do N.Portu (13)

    to jedyny sposób na odkorkowanie tam komunikacji

    • 64 9

    • SKM do Nowgo Portu nie pojedzie już nigdy. (5)

      Przystanki Stocznia , Szkoty ,Kolonia , Zaspa Towarowa zostały zlikwidowane. A do przystanku Nowy Port pociąg nie może pojechać bo droga krajowa nie może kolidować z trasą kolejową . A w Porcie się te trasy krzyżują .

      • 3 11

      • Przystanki (2)

        Stocznia, Amber Expo, Nowe Szkoty, Brzeźno nadal istnieją.
        Przystanek Brzeźno znajduje się de facto w Nowym Porcie.

        • 7 0

        • (1)

          Peron na Stoczni zaorany, Nowe Szkody zburzone niedawno. Kolonia z nowym tunelem bez wejścia na peron.

          • 1 1

          • Krawędź peronowa na Stoczni dalej jest

            Nawet schody do niego prowadzą tyle że wyłączone z uzytku

            • 2 0

      • Może się krzyżować, nie opowiadaj głupot jak nie znasz się

        • 6 2

      • przystanek Brzeźno jest w Nowym Porcie przy WOCu więc tak to jest linia do NP

        Przystanek Kolonia istnieje, podobnie jak Stocznia

        • 11 3

    • To bardzo drogie rozwiązanie (2)

      i w dodatku do głównego, a tu potrzeba raczej innych kierunków.
      Nowa linia do obsługi tego osiedla wystarczy.

      • 2 6

      • (1)

        Nowa Letnica to całkiem nowa dzielnica mieszkaniowa z wieloma osiedlami i mnóstwem nowych mieszkańców,których developerzy kusili pobliską linia SKM,która ma być wg. obietnic PiS-u reaktywowana.

        • 1 0

        • Malo komu to potrzebne, naprawde. Mieszkam tam i nie widze sensu, wolalbym isc na tramwaj.

          • 0 3

    • PKSprzez do Nowej Letnicy

      SKM nie pojedzie do Nowego Portu,bo tory zwinęli.Moze dojechać tylko do Brzeźna przez Nową Letnicę.Tyle bloków nowych nabudowali,a mieszkańcom proponują wycieczkę krajoznawczą 2 razy dziennie autobusem.W UM nie myślą perspektywicznie.To będzie jak PKS.....przez nowe osiedla.

      • 1 0

    • PKMka

      Może po wybudowaniu PKM południe doczekamy się wszyscy

      • 3 0

    • (1)

      Jakoś kibole na mecze mają bezpłatny dojazd kolejką SKM do stadionu.

      • 10 1

      • jeździ 20 razy w roku po 4 kursy

        miasto i tak dopłaca

        • 5 3

  • 149/249 (2)

    powinien kursować częściej!

    • 4 2

    • Brak kierowców

      • 0 0

    • no

      to fakt soboty i niedzielę to koszmar

      • 2 0

  • Na 7 Dworze

    Też jesteśmy pozbawieni komunikacji bo maleńki busik co godzinę to żadna komunikacja

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane