- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (396 opinii)
- 2 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (50 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (273 opinie)
- 4 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (323 opinie)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (110 opinii)
- 6 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
Autobusy z Osowej nie dojadą do biurowców w Oliwie. ZTM nie widzi potrzeby
Mieszkańcy Osowej zmierzający do pracy w oliwskim zagłębiu biurowym nadal pozostaną bez bezpośredniego połączenia autobusowego. Przedłużenie linii autobusowych 169 oraz 179 kończących obecnie bieg na pętli w Oliwie do pętli Przymorze SKM jest - w ocenie urzędników - niemożliwe organizacyjnie oraz niezasadne z powodu nikłego zapotrzebowania.
Stąd, aby dotrzeć do najbliższych biurowców, trzeba przesiadać się do tramwaju na trzy-pięć przystanków.
Wybór tramwaju jednak tylko częściowo zbliża pasażerów do celu podróży. Biurowce są bowiem zlokalizowane wzdłuż al. Grunwaldzkiej w Oliwie oraz w rejonie ul. Arkońskiej na Przymorzu Małym. Tymczasem przystanki tramwajowe na ul. Wita Stwosza oddalone są od nich o ok. 400-1000 metrów.
Rozkłady komunikacji miejskiej w Trójmieście
Czytelnicy proponują: przedłużmy linie do pętli na Przymorzu
Nie jest to dystans na poziomie maratonów sportowych, ale podstawą atrakcyjnej komunikacji miejskiej - konkurencyjnej względem auta - jest stworzenie oferty pozwalającej na możliwie szybkie i wygodne dotarcie z domu do miejsca docelowego.
Rozwiązanie tego problemu wydaje się z pozoru proste - nasi czytelnicy proponują wydłużyć wszystkie linie autobusowe do nieużywanej od kilku lat pętli autobusowej Przymorze SKM, zlokalizowanej tuż przy torach kolejowych i skrzyżowaniu ul. Kołobrzeskiej ze Słupską.
Mieszkańcy Osowej zyskaliby wówczas wygodne połączenia niemal pod same drzwi biurowców, a przy okazji powstałoby dogodniejsze miejsce przesiadkowe na pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej niż przy pętli tramwajowej, gdzie do dworca trzeba pokonać jeszcze ok. 350 metrów wąskimi i zniszczonymi chodnikami.
Czytaj też:
Droższe bilety na komunikację miejską w Trójmieście
- Przedłużenie linii 169 byłoby dużym udogodnieniem zarówno dla pracowników biurowców, ale również studentów. W kwietniu 2021 r. na internetowym wideoczacie padła informacja, że wszystko leży w gestii Zarządu Transportu Miejskiego, który musi wystąpić o korektę wjazdu na pętlę - zwraca uwagę nasza czytelniczka, pani Dominika.
- Wydłużenie trasy linii z Osowej to przecież niewielka zmiana pod względem długości trasy, a zyskają na niej wszyscy - pracownicy w Oliwie, jak i osoby przesiadające się w dalszą podróż pociągiem SKM - dodaje pan Aleksander, czytelnik Trojmiasto.pl.
Czytaj też:
Jeszcze więcej biurowców w Oliwie. Nowy plan sprzyja deweloperom
Urzędnicy: zaledwie 3 proc. pasażerów potrzebuje takiej zmiany
Te argumenty nie przekonują urzędników Zarządu Transportu Miejskiego, zaś decyzję o braku zmian uzasadniają badaniami ruchu.
- Z badań wykorzystania komunikacji miejskiej z Osowej do zaplecza biurowego w Oliwie (np. autobusami linii 169) wynika, że jedynie niecałe 3 proc. pasażerów skorzystałoby z tej opcji. W dodatku były to badania prowadzone przed pandemią, kiedy praca zdalna nie była tak popularna jak obecnie - argumentuje Sebastian Zomkowski, dyrektor ZTM Gdańsk.
Ponadto zdaniem ZTM przeszkodą jest brak zaplecza socjalnego dla kierowców na pętli Przymorze SKM, co w przypadku linii 169 i 179, na przedłużeniu których najbardziej zależy mieszkańcom, oznacza brak takich pomieszczeń na obu krańcach tras.
Czytaj też:
Nieużywana wiata przystankowa stoi na pętli Przymorze SKM od ponad 1,5 roku
Niezbędna ponowna przebudowa pętli autobusowej
Kolejną przeszkodą jest kształt pętli, którego nie zmieniono podczas remontu kilka lat temu. Jej obecny układ jest dostosowany do przyjmowania autobusów od strony Przymorza, tak jakby urzędnicy przez pół wieku nie dostrzegli zmian na Górnym Tarasie.
W efekcie wjazd na pętlę od strony al. Grunwaldzkiej wymaga zawracania na odległym skrzyżowaniu Kołobrzeska - Chłopska. Aby skrócić tę trasę, niezbędne jest poszerzenie przestrzeni dla autobusów na skrzyżowaniu z ul. Słupską lub odwrócenie ruchu i przebudowa obecnego wjazdu na pętlę na wyjazd w stronę al. Grunwaldzkiej.
- Jeżeli będzie taka rekomendacja ze strony ZTM, to na pewno uruchomimy działania inwestycyjne, zaczynając od prac koncepcyjnych i projektowych - deklarował w kwietniu ubiegłego roku na wspomnianym wideoczacie z mieszkańcami Alan Aleksandrowicz, zastępca prezydenta Gdańska ds. inwestycji.
Inne priorytety inwestycyjne miasta w najbliższych latach
Zarówno wówczas, jak i obecnie takiego wniosku ze strony ZTM nie ma. Zastępca prezydenta wskazał natomiast w zeszłym roku jako priorytety budowę ul. Nowej Abrahama lub ewentualne przebudowę ul. Kołobrzeskiej, czyli zadania wymagające znacznie większych nakładów finansowych z szansą na realizację najwcześniej za kilka-kilkanaście lat.
Czytaj też:
Gdańsk prezentuje wizję rozwoju komunikacji miejskiej do 2042 r.
Tramwaj przez ul. Kołobrzeską? Czytelnik proponuje, miasto nie mówi "nie"
Miejsca
Opinie wybrane
-
2022-02-14 12:03
To niech pętla zostanie w Oliwie (20)
ale przedostatni przystanek niech będzie na przymorzu z nawrotką. Autobus przejedzie od pętli na Kołobrzeską i wróci do Oliwy, to pewnie 2-3km, a ile ludzi dodatkowo skorzysta (nie tylko z biurowców, całe Małe Przymorze przecież).
- 309 18
-
2022-02-14 16:44
Jakie wszystko dla was proste.
A zastanawialiście się jak by to miało wyglądać? Gdzie niby autobusy miały by zawracać jadąc od Przymorza do Oliwy? Rozwiązaniem są raczej krótkie autobusy które by kursowały od pętli w Oliwie (nie wjeżdżając w Kaprów) tylko bezpośrednio z Grunwaldzkiej (tam gdzie teraz oczekują) zatrzymywały się w zatoczce pod Halą Oliwią a następnie jechały
A zastanawialiście się jak by to miało wyglądać? Gdzie niby autobusy miały by zawracać jadąc od Przymorza do Oliwy? Rozwiązaniem są raczej krótkie autobusy które by kursowały od pętli w Oliwie (nie wjeżdżając w Kaprów) tylko bezpośrednio z Grunwaldzkiej (tam gdzie teraz oczekują) zatrzymywały się w zatoczce pod Halą Oliwią a następnie jechały Barzyńskiego z przystankiem pod UG i Polankami w stronę Osowej. Tylko, że taka trasa jest raczej możliwa tylko dla krótkich autobusów. Swoją drogą śmieszą mnie te teksty bo do przejścia jest 400-1000m. Kilka lat temu śmialiśmy się, że Amerykanie są grubi a widzę, że bardzo chcecie wziąć udział w tej kategorii.
- 3 5
-
2022-02-14 15:47
Co? Autobus nie podwiezie mnie pod same drzwi? Skandal! (1)
- 3 8
-
2022-02-14 20:48
racja powinien zawiezć pod samo biurko i odpalić kompa na stanowisku "pracy"
- 2 3
-
2022-02-14 13:12
rowerami rowerami. jak nie masz swojego, to wsiadaj na mevo (3)
ma byc ekologicznie. zostawic auta, nie korzystac z busów. tylko rowery
- 3 11
-
2022-02-14 19:58
zadziałałoBY, gdyby bilet na autobus załatwiał przejazd memo,
albo jak by mevo miało darmoczas, jak Veturilo
ale to musi być osobna opłata, więc cmoknijcie się biurwy w żecę,
fura górą
dezintegracja komunikacji publicznej gnoi nasze furocentryczne,
zatkane miasto- 2 0
-
2022-02-14 14:34
Bredzisz chłopie (1)
Greta mówi, że 50 rowerzystów jadących pod górę zostawia większy ślad węglowy niż autobus na 50 osób
Ale ale, gdzie jest Greta, bo cicho i niej?
Poszła skończyć szkołę? Kask?a zarobiona i są środki na dalszą edukację- 11 5
-
2022-02-14 15:29
pewnie Greta kupiła pierwsze auto i zobaczyła, jak to jest prowadzić pojazd ;)
- 7 3
-
2022-02-14 13:03
No i rozwiązałeś problem. (6)
Oj, nie będą Cię urzędnicy lubić...
- 23 3
-
2022-02-14 14:31
Ale jakI problem??? (5)
Ludzie, igarnijcie się! Dorosły człowiek w wieku średnim powinien poruszać się pieszo ze średnią prędkością 6km/h. Oznacza to, że dystans 1 km powinien pokonać w 10 minut, a 400 m - w 4 minuty!
Za leniwe litery macie i szukacie sztucznych problemów. A na marszach przeciw albo za potraficie dymać na piechotę po parę kilometrów i nie słychać, żeby komuś było za daleko.- 13 25
-
2022-02-14 15:39
(1)
400 metrów w 10 minut w Gdańsku? Na krzywych płytach, przejściach dostosowanych pod auta i z mijankami z kierowcami prującymi po chodnikach? Gdańsk to nie Europa.
- 7 8
-
2022-02-14 21:28
Widać, że nigdy nie szedłeś tamtędy pieszo.
- 1 0
-
2022-02-14 15:22
Przy twoim toku rozumowania to w całym Gdańsku mogłoby być tak z 10 przystanków. Więcej nie trzeba, dojdziemy se piechotą.
- 19 3
-
2022-02-14 14:33
To po co zrobiono przystanek? (1)
jw.
- 6 4
-
2022-02-14 16:04
o który konkretnie pytasz?
- 1 1
-
2022-02-14 13:00
Jest przystanek przy Olivii (3)
I zwrotka na skrzyżowaniu przy McDonald ale to pewnie zbyt skomplikowane dla ztm
- 44 7
-
2022-02-14 16:53
(2)
Czyli autobus wyjeżdżając z pętli musiałby przeciąć natychmiast 4 pasy, albo prawie natychmiast 4 pasy by zawrócić na skrzyżowaniu, a potem musiałby zawrócić jeszcze na Skrzyżowaniu Grunwaldzkiej-Rybińskiego.
- 5 5
-
2022-02-14 19:01
(1)
To może skręcić w prawo w Wita Stwosza.
- 3 0
-
2022-02-14 19:16
I co dalej? To są stare wąskie uliczki.
- 1 1
-
2022-02-14 12:51
Za trudne, nie da się. (1)
urzędnicy się pogubią
- 62 5
-
2022-02-14 13:09
Latwiej i taniej byloby zlikwidowac wiekszosc tego ZTMu. Zostawic tylko tramwaje a na miejscu zaoszczedzonym na buspasach i petlach autobusowych porobic parkingi i drogi rowerowe. Kto potrzebuje to sobie dojedzie samochodem, taxi, carsharingiem albo rowerem.
- 15 21
-
2022-02-14 13:09
ZTM (15)
nigdzie nie widzi problemu. Póki tych układowczyków nie zrzuci się ze stołków, to komunikacja w tym mieście będzie cały czas kuleć! Zmiany w Urzędzie wymuszą zmiany i w ZTM-ie - pamiętajcie o tym gdańszczanie !
- 191 13
-
2022-02-15 08:08
A jak do tych zmian doprowadzić ? Na wybory bym nie liczył.
- 1 0
-
2022-02-15 05:58
Z buta
- 0 0
-
2022-02-14 22:13
Mama ma PrOkozycję
rowerem zdrowiej.
- 0 5
-
2022-02-14 20:15
Tak to jest z miejskim przedsiębiorstwem, a wielu cieszy się że wodociągi przechodzą pod władanie miasta. Nawet po przegotowaniu strach będzie wodę pić.
- 1 0
-
2022-02-14 19:30
Ja nie mogę odżałować ,że zlikwidowano autobusy 142 i 129. (1)
Nie ma obecnie autobusu z Warneńskiej do dworca we Wrzeszczu. Nie każdy ma ochotę czy/i możliwości, gdy wieje lub pada deszcz, korzystać z przesiadek. ZTM zamiast przekonywać ludzi do korzystania z ich oferty, zniechęca.
- 7 0
-
2022-02-14 19:59
Zwłaszcza 142, mógł zostać na trasie Wrzeszcz - Rakoczego. Ale nie bo mamy tramwaj.. Tak, z do centrum..
- 0 0
-
2022-02-14 15:08
Dyrektorem ZTM jest miłośnik fotografii
Byle się "stopiątka" turlała po torach i byle były "motywy" do zdjęć. Reszta to w gdańskim transporcie sprawy trzeciorzędne.
- 20 2
-
2022-02-14 13:23
Podobnie jak hala sportowa na granicy Gdańska-Sopotu (7)
Też jest odsunieta od komunikacji publicznej a obydwa miasta na dodatek walczą z widzami dojeżdżającymi na halę samochodami
- 30 6
-
2022-02-14 16:19
(2)
Sa tramwaje czy SKM. Sam korzystam. Nie wszystko musi podjezdzac pod same drzwi
- 6 6
-
2022-02-15 06:49
Z Osowej masz SKM?? (1)
- 2 0
-
2022-02-15 08:13
To się przesiądź.
- 0 2
-
2022-02-14 16:16
(1)
31 pod samą hale , w pobliżu przystanek 148
- 5 2
-
2022-02-14 17:39
I mowisz ze np jadac z Suchanina wystarczy zlapax 148 jezdzace po Sopocie, Jelitkowie i kawalku Przymorza?
- 6 4
-
2022-02-14 15:09
Planowanie przestrzenne po gdańsku...
A Edzia z BRG się lubi wyśmiewać z "wagoników".
- 8 1
-
2022-02-14 14:54
największe problemy dla samochodów tworzą inne samochody
ciekawe, kiedy to zrozumiesz?
- 10 14
-
2022-02-14 12:49
Najważniejsze zdanie to: (6)
"Jeżeli będzie taka rekomendacja ze strony ZTM, to na pewno uruchomimy działania inwestycyjne, zaczynając od prac koncepcyjnych i projektowych"
I tak długo będą to robić, aż się wszystkim odechce zmian.- 154 11
-
2022-02-15 10:48
Na Kolobrzeskiej maja budowac pasy rowerowowe, wystarczyloby w koncu zredukwoac ja o jeden pas i machnac lewoskret przy okazji (korki się tworza na absurdalnym cyklu swiatel z Grunwaldzka) no ale nie po co, cementujmy niewydolny i niewygodny ukald na nastepne dziesiecolecia bo komus sie wydaje ze dwa pasy ale bez skretow usprawniaja tam ruch.
- 1 0
-
2022-02-14 15:57
Jedno jest pewne:
"Prace koncepcyjne i projektowe" zostaną wycenione, zapłacone, lecz nie do końca zrealizowane, a realnej realizacji nie dokończonego projektu nie będzie już mowy ;)
- 8 0
-
2022-02-14 13:01
na razie pracują antykoncepcyjnie
- 7 0
-
2022-02-14 12:51
napisał ekspert z długoletnim doświadczeniem organizatora transportu zbiorowego w mieście (2)
- 4 17
-
2022-02-14 14:55
ciekawe, kto wyczuł ironię?
- 3 0
-
2022-02-14 12:55
raczej ktoś z doświadczeniem urzędniczym...
- 15 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.