• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak skasować bilet, gdy nie działają kasowniki?

Mateusz, czytelnik Trojmiasto.pl
5 listopada 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Co zrobić, gdy wszystkie kasowniki w tramwaju są zablokowane? Co zrobić, gdy wszystkie kasowniki w tramwaju są zablokowane?

Co zrobić, gdy chcesz skasować jednorazowy bilet, a w tramwaju zablokowane są wszystkie kasowniki? Czekać, wysiadać, zgłosić problem motorniczemu? Czy taka jazda na gapę nie z własnej winy w razie kontroli grozi mandatem?



W jaki sposób kupujesz jednorazowe bilety?

Problem z zablokowanymi kasownikami dotyczy szczególnie dwuczłonowych składów starszego typu jeżdżących na Stogi czy Brzeźno. We wtorek na linii nr 3 jadącej po południu ze Stogów do Brzeźna zablokowane były wszystkie trzy kasowniki. Nasz czytelnik dopytuje, co należy zrobić w takiej sytuacji?

Czy jazda bez skasowanego biletu grozi mandatem, tak jak w przypadku, gdy chcemy go kupić u motorniczego, a okazuje się, że już wszystkie sprzedał?

"We wtorek po południu jechałem "3" z centrum w kierunku Brzeźna. Wsiadłem do drugiego wagonu i chciałem skasować bilet. Niestety wszystkie trzy kasowniki były zablokowane. Myślałem, że to tylko chwilowy problem, więc stanąłem w pobliżu i obserwowałem czy czerwona kontrolka zgaśnie i będę mógł skasować bilet. Nic takiego nie nastąpiło przez całą moją trasę. Zastanawiam się, co by było, gdyby na którymś z przystanków do tramwaju weszli kontrolerzy. W innym przypadku np. gdy chciałbym kupić bilet u motorniczego, a on by ich nie miał, bo już wszystkie sprzedał - dostałbym mandat, bo to na mnie jako pasażerze spoczywa obowiązek posiadania ważnego biletu. A jak to wygląda w przypadku zablokowanych kasowników? Mam wysiadać, biec do drugiego składu, czekać na odblokowanie? Może redakcja będzie umiała rozwiać te wątpliwości i zapyta w ZKM czy ZTM czy taka jazda na gapę nie ze swojej winy nie grozi mandatem?" - zastanawia się pan Mateusz.
O wyjaśnienia poprosiliśmy Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku.

- Pasażer powinien niezwłocznie powiadomić kierującego pojazdem o tym, że nie działają kasowniki oraz zanotować nr linii, nr pojazdu i godzinę ujawnienia awarii, w celu ewentualnego wyjaśnienia w przypadku kontroli biletowej. Kierujący pojazdem powinien przyjąć zgłoszenie od pasażera, na przystanku końcowym powinien sprawdzić kasowniki odnotowując ten fakt w karcie drogowej, a w razie stwierdzenia nieprawidłowości powinien poinformować o powyższym odpowiednie służby operatora, gdyż to właśnie operator odpowiada za stan techniczny kasowników. Na szczęście awarie kasowników zdarzają się bardzo rzadko - mówi Zygmunt Gołąb, rzecznik ZTM w Gdańsku.
- Czynność kontroli biletowej poprzedzona jest zawsze skasowaniem kontrolki przez kontrolerów w celu ustalenia kodu kasownika. Kontroler, który stwierdzi niedziałające kasowniki w danym pojeździe, odstępuje od wystawienia pasażerowi, który z powodu awarii nie skasował biletu jednoprzejazdowego, wezwania do uiszczenia opłaty dodatkowej za przejazd bez ważnego biletu. Warto jednak pamiętać, by osoby posiadające bilet czasowy, w trakcie obowiązywania którego zmieniają środek transportu, upewniły się, czy ich bilet jest poprawnie skasowany. W razie jakichkolwiek wątpliwości należy zawsze spisać nr pojazdu i nr linii, w którym bilet został skasowany. Opisy prawidłowych wydruków biletów z kasowników dostępne są na naszej stronie internetowej - dodaje Gołąb.
Reasumując - warto pamiętać, że to pasażer jest pierwszym "kontrolerem" własnego biletu. I jeśli stwierdzi, ze biletu nie można skasować bądź figuruje na nim błędny wydruk, powinien bez wahania zgłosić to kierującemu pojazdem, a także na wszelki wypadek zapisać sobie nr linii i wozu.
Mateusz, czytelnik Trojmiasto.pl

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (206) ponad 10 zablokowanych

  • Dlatego pier*olę komunikację (2)

    Dlatego właśnie pier*olę komunikację miejską. To im się coś je*ie a ja mam latać informować i może jeszcze notować i zbierać podpisy? Chyba Was coś boli. Wolę samochodem jeździć niż pchać się w tą patologię. Ludzi traktujecie jak g*wno. Nie pozdrawiam.

    • 18 5

    • Słuszne podsumowanie - myślę tak samo.

      • 0 0

    • twój wpis pokazuje jak daleko jesteś od tej patologii właśnie

      • 2 0

  • W każdej sytuacji trzeba mieć przy sobie notatnik i długopis, aby "zanotować nr linii, nr pojazdu i godzinę" (1)

    Już widzę kilkadziesiąt osób w wagonie zapisujących skrzętnie te rzeczy w swoich notesikach (ewentualnie co młodsi na komórkach), po czym walących masą do pierwszego wagonu, aby poinformować o tym motorniczego.
    Teoria jak zwykle odklejona od rzeczywistości.
    Motorniczy przed ruszeniem w trasę powinien sprawdzić kasowniki tak, aby maksymalna strata ograniczała się do jednego kursu.
    Skoro kasownik "sam wie", kiedy jest zablokowany, to powinna istnieć możliwość odczytania ostatnich okresów blokady przed operatora albo nawet kontrolera i po sprawie.

    • 25 1

    • wadliwe - drukujące miniony czas kasowniki - metoda na dodatkowy zarobek ZTM

      Już trzeci raz w tym miesiącu kasownik wydrukował mi nieaktualną - wcześniejszą datę i godzinę. Za pierwszym razem kanar nie uwzględnił tłumaczenia i kara. W pouczeniu - powinienem zawiadomić kierowcę, skasować drugi (trzeci .. piąty) i ubiegać się o zwrot. Jak nie masz zapasowych biletów lub kasy to wypad. Zapłaciłem, bo szkoda mi nerwów i od przyszłego sezonu przesiadam się na rower. Chcą żeby kupować okresowe i więcej zarabiać.

      • 0 0

  • Drodzy pasażerowie (1)

    Jeśli nie działają kasowniki motorniczy powinien wyprosić pasażerów powiedzieć, że jest awaria i pojechać pusty do zajezdni, czy tak wolicie ?

    • 1 0

    • tak wolimy

      nastepnie rekompensata i nastepny tramwaj bezplatny

      • 0 0

  • ZTM Gdańsk jest odpowiedzialne za sprawny tramwaj i jego wyposażenie

    jeśli kasownik jest niesprawny oznacza to, że motorniczy jeździ lub został wypuszczony na trasę niesprawnym tramwajem

    pasażerowie nie mają żadnego obowiązku zgłaszania takiej usterki,
    od tego są odpowiednie służby w ZTM, które biorą za to pensje

    nie wiem z jakiego gołębnika urwał się ten rzecznik ZTM'u, że takie bzdety opowiada - wstyd

    • 2 0

  • I pamiętajcie...

    ... przed wyjściem z domu sprawdzić, który z kolei jest dzień w roku kalendarzowym. Pasażer sam sobie kontrolerem.

    • 0 0

  • Apel (2)

    Obok kasownika ZKM powinien umieścić kolorowe karteczki i markowe długopisy oraz kalendarz i zegar by pasażer mógł dokładnie sprawdzić dane i sporządzić odpowiednią notatkę.

    • 3 0

    • Karteczki to powinny być z logo ZKM,żeby czasem ktoś nie podstawił innej w czasie kontroli.

      • 0 0

    • Najlepiej

      kalendarz z gołymi d***mi z ZTM

      • 3 0

  • zgłosić?

    Jak zgłosiłam kierowcy autobusu w Gdyni , że po skasowaniu biletu , że data jest wczorajsza , to kierowca zaczął krzyczeć, ze mam wczorajszy bilet. Pasażerowie sprawdzili swoje i potwierdzili, że kasownik ,który wskazałam wbija wczorajszą datę. Kierowca sam skasował kontrolnie kartkę i zobaczył na własne oczy i nawet nie przeprosił mnie....

    • 1 0

  • Darmowa komunikacja miejska

    W Trójmieście za kasę z UE zaintalowano sysyem Tristar, do dzisiaj nie działa. System robi zdjęcia, ale od roku nikt nie dostał mandatu. Gdańsk i Gdynia tracą na tym grube miliony zł, za które możnaby sfinansować darmową komunikację miejską. Dlaczego w Gdańsku nie ma sprawnego systemu parkingowego z czujnikami ruchu i zdalnym systemem informacji o wolnych miejscach parkingowych. Kolejne miliony przechodzą koło nosa. Widać obecnym włodarzom ze względów politycznych nie zależy na tym.

    • 1 0

  • Ujawnienia..

    zanotować. Jak za esbecji. A gdzie kontrola techniczna staroci i rzęchów przed wyjazdem składu na trasę.

    • 1 0

  • (2)

    Na gapę

    • 32 5

    • "Zastanawiam się, co by było, gdyby na którymś z przystanków do tramwaju weszli kontrolerzy."

      nie bój żaby, na tej trasie te ciołki sie boją jeździć

      • 0 0

    • W ZTM to wszyscy tacy normalni inaczej ?

      szkoda ze nie powiedzial iz pasazer musi sie polaczyc NASA i wyslac skan lini papilarnych do bazy NATO zeby przez satelite tramwaj namierzyli.

      • 13 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane