• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak szybko jeżdżą pociągi SKM? Sprawdziliśmy

Szymon Zięba
21 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najwyższą średnią prędkość osiągają pojazdy 31WE Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu. Najwyższą średnią prędkość osiągają pojazdy 31WE Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu.

61,4 km/h to najwyższa tzw. średnia prędkość techniczna, jaką rozwijają składy SKM. Dzieje się tak na trasie Gdynia Główna - Gdańsk Wrzeszcz - Kościerzyna. Najwolniej pasażerowie jadą między przystankiem Gdańsk Śródmieście a Chylonią. Tu pociągi rozpędzają się do średnio 43,9 km/h. Sprawdziliśmy jak szybko poruszają się charakterystyczne żółto-niebieskie kolejki.



Jak oceniasz prędkość pociągów SKM?

Na wstępie warto wyjaśnić, że pod pojęciem tzw. prędkości technicznej, kryje się średnia prędkość jazdy pociągów pomiędzy poszczególnymi przystankami (nie uwzględnia też czasu postoju pociągów na przystankach).

Przeanalizowaliśmy na jakich odcinkach składy poruszają się najszybciej, a gdzie pociągi jadą najwolniej.

Sprawdziliśmy także, jaki pociąg może rozwinąć największą prędkość i do jakich szybkości przystosowane są tory, po których porusza się tabor SKM.

Średnie prędkości na liniach PKP SKM



Linia S1:
  • Gdańsk Śródmieście - Lębork: Średnia prędkość techniczna (Vt): 54,5 km/h
  • Gdańsk Śródmieście - Wejherowo: Vt: 48,4 km/h
  • Gdańsk Śródmieście - Gdynia Chylonia: Vt: 43,9 km/h

S2: Gdynia Główna - Gdańsk Wrzeszcz: Vt: 55,4 km/h
S8: Gdynia Gł. - Gdańsk Osowa - Kościerzyna Vt: 60,6 km/h
S9: Gdynia Gł. - Gdańsk Wrzeszcz - Kościerzyna Vt: 61,4 km/h
S11:Gdańsk Wrzeszcz - Kartuzy Vt: 48,3 km/h

Średnia prędkość techniczna składów SKM. Średnia prędkość techniczna składów SKM.

Jaka jest najwyższa prędkość jaką osiągają składy?



- Zespoły trakcyjne osiągają najwyższą prędkość 120 km/h na linii kolejowej 201 na odc. Gdańsk Osowa - Somonino - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM. - Pod względem parametrów trakcyjnych (prędkość, przyspieszenie i hamowanie) najwyższą średnią prędkość osiągają pojazdy 31WE Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu - dodaje.

Maksymalne dozwolone prędkości na liniach:


  1. Linia kolejowa 202: Rumia - Lębork - do 140 km/h
  2. Linia kolejowa 202: Gdynia Gł. - Gdańsk Wrzeszcz - do 120 km/h
  3. Linia kolejowa 248: Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Osowa do 120 km/h
  4. Linia kolejowa 201: Gdynia Gł. - Kościerzyna - do 120 km/h
  5. Linia kolejowa 250: Rumia - Gdańsk Śródmieście - do 70km/h

- Tory na większej części zarządzanej przez PKP SKM linii 250 (Gdańsk Śródmieście - Rumia) są przystosowane do osiągania większej prędkości niż obecnie obowiązująca (70 km/h) - mówi Tomasz Złotoś.
Możliwość szybszej jazdy na tej linii ogranicza jednak gęste rozmieszczenie przystanków i relatywnie słabe osiągi niezmodernizowanych pojazdów.

SKM w Trójmieście. Rozkłady: Gdańsk, Gdynia, Sopot



- Przystanków nam nie ubędzie, nawet mogą pojawić się nowe. Razem z Gdynią badamy zasadność budowy nowego przystanku pomiędzy Redłowem a Orłowem, w rejonie wiaduktu nad ul. Wielkopolską. Szans na przyspieszenie prędkości pociągów na linii 250 upatrujemy w nowym taborze. Jeżeli uda nam się zrealizować zakup 10 nowych pojazdów (przetarg na zakup jednego z opcją na dziewięć kolejnych ogłosiliśmy 18 maja) będziemy mogli wycofać z ruchu 20 najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych - mówi Tomasz Złotoś.
Na koniec zaznaczmy, że podane prędkości dotyczą sytuacji, kiedy na linii nie są prowadzone żadne prace ograniczające prędkość pociągów.

Miejsca

Opinie (167) 5 zablokowanych

  • Gdańsk (i całe Trójmiasto) miastem wolności (1)

    SKM rozwija zawrotną prędkość, którą można bez problemu zrobić na rowerze, zjeżdżając z górnego tarasu do centrum w praktycznie dowolnym miejscu... To mówi wiele samo za siebie. No ale dopóki większość składów to 50 letnie trupy to trudno o lepszy wynik. Do tego korki i jeszcze bardziej żałosne tramwaje, czyli jesteśmy 100 lat za wiadomo kim. Najwyższy czas na zmiany

    • 10 3

    • SKM to PKP - więc podziękowania za skansen na torach SKM kieruj do Warszawy.

      • 2 2

  • Zbyt duże oczekiwania (5)

    Jak na tak stary i ciężki tabor. To jest rzeczywiście niedorzecznosc że tak ciężkie składy obsługują miejska linie z dużym nagromadzeniem przystanków. To tak jakby czołgiem realizować linie autobusowe.

    • 26 5

    • (2)

      Guzik się znasz ale się udało wypowiadasz ośle.

      • 3 6

      • Ale ma rację - pociągi EN57 i EN71 nigdy nie były przeznaczone do ruchu aglomeracyjnego. Przede wszystkim mają za mało drzwi, nie są dostosowane do wysokich peronów i mają słabe przyspieszenie.

        • 1 0

      • Wracaj do mycia składów.

        • 4 3

    • Ja czekam na czas (1)

      Kiedy zelektryfikują linie PKM na lotnisko i puszczą tamtędy te stare kible EN57 :D

      • 4 3

      • to sie może

        zdarzyć . Powiem więcej to się na pewno zdarzy, o ile linia ta zostanie zelektryfikowana

        • 1 0

  • Rumia

    SKM Rumia Auchan - to by było coś, jest duża odległość pomiędzy Rumią i Redą - a tereny wokół Auchan Rumia to teraz ogromne ilości bloków i domów. może warto zainwestować w nowy peron?

    • 1 0

  • (9)

    20 lat temu powinny być kupione nowe składy. A nie lepienie starych en57 ulepionych i udawajacych nowoczesnosc. A prawda jest taka ze to podpudrowany stary zgnity trup bez osiagow z duzymi kosztami eksploatacji. Likwidować drogi samochodowe, parkingi.A co w zamian? Rower cargo ? Skm ze składami 60 letnimi? czy jak?

    • 79 13

    • Stuprocentowa bzdura... (4)

      EN57 po przebudowie to pociągi "z osiągami", mają inne silniki, z dużą prędkością startową, są funkcjonalne (bardziej niż Pesa) i niebrzydkie (zwłaszcza wewnątrz), a przebudowa jest dużo tańsza od nowych składów. Dla SKM powinna liczyć się duża liczba sprawnych, punktualnie jeżdżących składów, a nie "gadżety z klimatyzacją".

      • 11 8

      • (2)

        "Duza predkosc startowa" - najlepszy dowcip jaki ostatnio slyszalem. Wiekszego kopa czujesz jak te zamki od drzwi trzaskaja jak karabin niz od przyspieszenia tego zlomu.

        Zapraszam na przyklad do Danii przetestowac S-tog zeby zobaczyc jak moze funkcjonowac szybka kolej miejska i poczuc "duza predkosc startowa" :) Po co posiadac samochod jak koleja jestes w stanie dojechac na miejsce 20-25% szybciej?

        • 1 3

        • Uwielbiam te "eksperckie" uwagi... (1)

          Byłem kiedyś w Danii/Anglii/Niemczech, przejechałem się pociągiem podmiejskim, to wiem najlepiej... Kto ma kupić te nowoczesne pociągi, skąd pieniądze, kto ma to finansować? Rozmawiamy o polskich realiach, a nie o tym "jakby to mogło być...".

          • 4 2

          • właśnie , nie ma kasy , a tabor kapitaliziuje sie różnie 35 lat i więcej , a te en57 były to co było i

            wiadomao jakie czas , jaka technologia , .

            • 0 0

      • można ten proces prześledzić na przykładzie kolei czeskich

        Które modernizują pracowite "motoraczki" na nowoczesne cacka.
        Podobnie można wzorować się na berlińskiej kolei miejskiej, której składy jeździły w Gdańsku. U nas poszły na złom, w Berlinie są ewolucyjnie rozwijane do dnia dzisiejszego.

        Nowsze i inne nie znaczy lepsze... O czym świadczą również doświadczenia z następcami EN57, gdzie "rewolucyjne" zmiany powodowały wysyp usterek i uciążliwą eksploatację.

        • 3 2

    • (1)

      Brawo. Na prezesa SKM i od razu będzie ład i porządek. XXII w. i to w rok. Ty myślisz, że koszt jednego pociągu to kilka tyś. jak samochód? To jest spora kasa a jak widać Urząd Marszałkowski nie chce nawet dać dłuższej umowy by mogli wziąć kredyt. Może marszałek zamiast podbijać stawkę powinien w końcu sprawdzić. Dać umowę na 10 lat i zobaczyć czy to prawda, że SKM wtedy zakupi 10 nowych pociągów. Zamiast tego mamy to co zawsze. UM mówi nie damy umowy, a SKM mówi, że bez umowy nie dadzą rady wziąć kredytu. Chociaż jak widać SKM sprawdza marszałka i próbuje jakieś zakupić. Zobaczymy co teraz druga strona zrobi.

      • 2 1

      • TO chyba jakis pilot pisał

        Predkosc startowa wi łan rotejt..

        A na serio to w Hamburgu tez fajnie przyspieszaja s bany. Czuc fajnego kopa ze trzeba sie trzymac poreczy ;) ale tez bez przesady, to nie ferrari i tak ma byc. Optymalnie lecz dynamicznie.

        • 1 1

    • te staruśkie EN57 będą jeździć jeszcze długo po tym jak te nowoczesne pesy i newagi pójdą na złom (1)

      do tego te nowoczesne psuja się na potęgę... a jak wspaniale się palą ... jak istne pochodnie!

      • 5 10

      • Jak wymienili w nich wszystko łącznie z poszyciem, to czy to w ogóle jest jeszcze "stary" en57?

        • 7 0

  • Jak na warunki, które właściciel tworzy spółce, prezes Lignowski dokonuje cudów.

    • 0 2

  • Gdańsk Stocznia SKM (32)

    Przystanek do usunięcia, niepotrzebnie tylko zawadza na trasie, mało kto wychodzi i w pobliżu jest Dworzec Główny - taka prawda. O mitach ludzi pracujących w stoczni i dojeżdżających proszę nie wspominać - czasy gdy stoczniowcy mieszkali na blokowiskach typu Przymorze czy Zaspa już dawno minęły.

    • 169 68

    • z przymorza czy zaspy to tramwajem do stoczni (4)

      • 7 8

      • 45min? Lepiej skm 10min. (3)

        • 8 4

        • (2)

          Od 21 do 26 minut.

          • 0 2

          • (1)

            26 to planowo jedzie do samego głównego.

            • 0 1

            • Z Przymorza do przystanku Stocznia SKM jest 21 do 26 minut zależy z którego przystanku. Tramwaj nr 8.

              • 0 0

    • Mitem jestes ty

      Plac zebran, Stocznia nie jako miejsce pracy ale nowych lokali plus biurowce plus Mlode Miasto

      • 2 0

    • Problemem nie jest SKM Stocznia (3)

      Tylko szaleństwo rozjazdów pod Błędnikiem. To ono ogranicza drastycznie dopuszczalną prędkość składów, ale nie bardzo wiadomo jak można byłoby to rozwiązać.

      • 12 3

      • (2)

        Możlna zlikwidować przejazdy i cieszyć się większą prędkością. Aż do pierwszej awarii kiedy to będzie się wieszać psy na decyzji o usunięciu rozjazdów. Lepiej zostawmy to specjalistom, rozjazdy są kłopotliwe i na pewno jest tylko tyle ile musi być.

        • 12 2

        • No

          Tak jak kardzież zostawimy PiSowi, skoro tyle kradną to znaczy, że tyle muszą.

          • 0 1

        • wystarczy zamknać co drugi przystanek skm

          jak ma SKM jechać szybciej... jak ma się SKMka rozpędzić jak co kilometr dwa, musi się znowu zatrzymywać?

          • 1 5

    • uwielbiam to podsumowanie (9)

      pt "taka prawda". Kompletnie zamykające dyskusję ha ha ha

      • 16 1

      • równie "fajne" zamknięcie jest stosowane (4)

        przez tę mniej wyedukowaną część społeczeństwa: "wszystko w temacie" ;)) Sebek zamyka temacik... bo powiedział już wszystko.

        • 17 1

        • Za pisu Polska sie rozwija. (2)

          Wszystko w temacie.

          • 4 10

          • Polska się rozwija od 1994 roku. A akurat za PISu mieliśmy pierwszy roczny spadek PKB od 1993 roku.

            • 5 1

          • Co się rozwinęło? Głupiej S7 nie potrafią dokończyć od 6 lat...

            • 5 3

        • W oryginale brzmi to:

          "tyle w temacie". Jest to równie parszywe jak: "mega" / "to jest miś na miarę naszych możliwości" / "masakra" / "szok"...

          • 3 1

      • PIS daje nam Polakom pieniadze. (3)

        taka prawda.

        • 0 15

        • Dokładnie jak Gierek.

          Co może pójść nie tak?

          • 0 2

        • kto tak poPiSowo daje i zabiera ten sie w piekle poniewiera

          już ceny w pięć lat wzrosły o 47%
          dziennikarze kupili po 5latach sławny koszyk dudy ten antyEuro - ten sam sklep i te same produkty - wzrost cen +47%
          i najlepsze - kancelaria prezydenta odmówiła komentarza!

          • 8 1

        • Nam, prawdziwym Polaką,

          a nie takym fauszywym...

          • 6 2

    • SKM tylko dla aglomeracji (6)

      A jak na odcinku Gdańsk Główny - Pruszcz Gdański? Bo to jednak bliżej aglomeracji niż Lębork... Jak zwykle najważniejszy ciąg pominięty i zmuszony na Dworcu Głównym bądź Wrzeszczu do przesiadek, aby dojechać tylko do SKM Zaspa czy Przymorze czy Żabianka.

      Kiedy w końcu dojrzejemy że SKM to powinien być tylko ciąg elektryczny Wejherowo - Pruszcz, z naciskiem na obsługę co 5 minut ciągu Gdańsk - Gdynia, a po elektryfikacji również odcinek Gdańsk - Osowa - Gdynia. Resztę powinna obsługiwać PKM która wciągnęłaby lokalny oddział Regio. Oczywiście w ramach współpracy SKM z PKM powinny być wspólne częstotliwości i skomunikowanie z trasami pociągów z Elbląga, Tczewa, Lęborka, Słupska, Chojnic, Kartuz czy Kościerzyny.

      Obsługa samego miasta przez SKM wyeliminuje w końcu problem z dziurą między drzwiami, a peronem bo SKM będzie zatrzymywać się tylko przy wysokich peronach.

      • 35 10

      • Precz z SKM w Pruszczu (5)

        W Wejherowie to badziewie zniechęca skutecznie ludzi do podróży wlekąc się 70 minut do Gdańska. Ten tramwaj powinien tylko z Gdańska do Gdyni zostać. Poza tym tylko szybkie pociągi regionalne w bezpośredniej relacji Tczew Wejherowo albo dłuższych i z zatrzymaniem tylko na głównych stacjach.

        • 5 7

        • (3)

          jeśli ktoś mieszka w Pruszczu i pracuje na przymorzu w biurowcu, musi się specjalnie przesiadać w oliwie albo Wrzeszczu, gdyż jedzie tam tylko SKMka. PKM też nie rozwiąże problemu, bo najbliższy przystanek jest na Strzyża, a sam pomysł trasy jest okrężny.

          • 10 4

          • no i co to za dramat że się przesiada? (1)

            jak jadę z Gdyni do Gdańska to zawsze wybiorę regio nawet jak muszę się na ostatni przystanek przesiąść, oszczędność 13 minut względem skm powoduje że nawet dłuższa przesiadka i tak się opłaca, to samo jest z Pruszczem, bezpośrednie skm na Przymorze wyszło by dłużej niż szybsza jazda z przesiadką we Wrzeszczu

            • 3 3

            • z pruszcza do gdańska głównego skmką były tylko trzy przystanki, więc ojej, zamiast 12 minut z głównego byłoby mniej niż 20 minut z pruszcza. Dużo byś nie oszczędził na tej przesiadce, bo wyszłoby podobnie. Samo regio z pruszcza do wrzeszcza to 15 minut jazdy.

              • 2 2

          • Przesiadka nie jest złą rzeczą

            Po warunkiem, że jest organizowana właściwie. Pociągi czy ogólniej środki komunikacji są synchronizowane oraz działają we wspólnej taryfie i systemie rozliczeniowym.

            Jak dotąd, przyjęte założenia są odwrotne. Każdy przewoźnik chce wozić po swojemu i kasować swoją kasę.

            • 9 1

        • Kolumb

          Ameryki nie odkryłeś.

          • 0 0

    • tam będzie pracować więcej ludzi, niż w dawnej stoczni

      Kojce już się budują.

      • 2 1

    • nazwę tego przystanku trzeba zmienić na Gdańsk Stocznia Gdański Uniwersytet Medyczn

      po przedłużeniu peronu w kierunku stacji Gdańsk Politechnika i zbudowaniu kładki od tego przedłużonego końca. Jak powstaną budynki na terenie Młodego Miasta to ten przystanek ożyje

      • 3 2

    • Oj chyba nie, tam się przecież buduje sporo i niedługo "stocznia" będzie już tylko z nazwy.

      • 23 0

    • Tam powstanie duże osiedle. (1)

      • 10 5

      • Trudno

        To nie będą jeździć skm

        • 4 15

  • jaka predkosc na linii

    Gdansk Glowny - Gdansk Polsat Arena Plus Amber Expo Kolonia

    • 0 0

  • Stara Kolej Miejska

    Jeżdże SKM regularnie przez ładnych kilka lat i niestety z przykrością muszę stwierdzić, że poziom jest bardzo ale to bardzo daleki od dobrego. Fakt kupili 'szybko' nowe 2 składy bo po zaledwie po 40 latach. Ale to tak samo jak w polityce. Dostaniesz 500 zł a zabiorą Ci w różnych podatkach, daninach itd dużo więcej niż dostaleś ale będziesz mówić, to nic, ważne, że mam. Trzeba doceniać to, co się ma ale nie osiadać na laurach. Niestety w przypadku SKM ta zasada się nie sprawdziła. Mam nadzieje, że przyjdzie taki dzień, że zrezygnuje całkiem z SKM.

    • 1 0

  • Zlikwidowac (2)

    Przystanek dla pracowników między Cisowa a Janowo.Morernizacja tunelu i przystanku Reda.Reda Pieleszewo na Reda Park

    • 6 1

    • Tak, tak (1)

      Tak, zlikwiduj służbowy, a będziesz chodził po torach piechotą...

      • 1 2

      • Co stoi na przeszkodzie, zeby

        pracownikow dowiozla firma busem ze stacji cisowa do hal? Albo zeby sobie przeszli? Nie, lepiej, zeby w SKM 300 osob czekalo, bo 5 chce miec wygodny dojazd prosto do pracy. Mnie SKM tez nie przywozi pod sam zaklad pracy.

        • 1 0

  • Wizja SKM

    Dlatego skm planuje zakup pojazdów na Vmax 140km/h. Mis musi być na nasze czasy. Ropedzi się do tej V tylko na testach. SKM nawet nie wykorzystuje potencjału dwóch impulsów gdyż trasy dla pociągów zakłada pewnie na 100km/h pomimo że mogłyby poc. Z Lęborka jeździć w krótszym czasie. To samo robią że zmedernzowanumi en57, które mogą max V osiągnąć 120km/h. Pojazdy te były zmodernizowanych że środków UE i nigdy SKM nie spełniła wymogów projektu. Wyrzucona kasa .

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane