- 1 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (127 opinii)
- 2 Oślepiał śmigłowiec podczas derbów (227 opinii)
- 3 Kradli klocki LEGO. Hurtowo (33 opinie)
- 4 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (52 opinie)
- 5 Coraz więcej domów pływających na wodzie (64 opinie)
- 6 Po alkoholu jechał motocyklem 190 km/h (63 opinie)
Jak szybko jeżdżą pociągi SKM? Sprawdziliśmy
61,4 km/h to najwyższa tzw. średnia prędkość techniczna, jaką rozwijają składy SKM. Dzieje się tak na trasie Gdynia Główna - Gdańsk Wrzeszcz - Kościerzyna. Najwolniej pasażerowie jadą między przystankiem Gdańsk Śródmieście a Chylonią. Tu pociągi rozpędzają się do średnio 43,9 km/h. Sprawdziliśmy jak szybko poruszają się charakterystyczne żółto-niebieskie kolejki.
Przeanalizowaliśmy na jakich odcinkach składy poruszają się najszybciej, a gdzie pociągi jadą najwolniej.
Sprawdziliśmy także, jaki pociąg może rozwinąć największą prędkość i do jakich szybkości przystosowane są tory, po których porusza się tabor SKM.
Średnie prędkości na liniach PKP SKM
Linia S1:
- Gdańsk Śródmieście - Lębork: Średnia prędkość techniczna (Vt): 54,5 km/h
- Gdańsk Śródmieście - Wejherowo: Vt: 48,4 km/h
- Gdańsk Śródmieście - Gdynia Chylonia: Vt: 43,9 km/h
S2: Gdynia Główna - Gdańsk Wrzeszcz: Vt: 55,4 km/h
S8: Gdynia Gł. - Gdańsk Osowa - Kościerzyna Vt: 60,6 km/h
S9: Gdynia Gł. - Gdańsk Wrzeszcz - Kościerzyna Vt: 61,4 km/h
S11:Gdańsk Wrzeszcz - Kartuzy Vt: 48,3 km/h
Jaka jest najwyższa prędkość jaką osiągają składy?
- Zespoły trakcyjne osiągają najwyższą prędkość 120 km/h na linii kolejowej 201 na odc. Gdańsk Osowa - Somonino - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM. - Pod względem parametrów trakcyjnych (prędkość, przyspieszenie i hamowanie) najwyższą średnią prędkość osiągają pojazdy 31WE Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu - dodaje.
Maksymalne dozwolone prędkości na liniach:
- Linia kolejowa 202: Rumia - Lębork - do 140 km/h
- Linia kolejowa 202: Gdynia Gł. - Gdańsk Wrzeszcz - do 120 km/h
- Linia kolejowa 248: Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Osowa do 120 km/h
- Linia kolejowa 201: Gdynia Gł. - Kościerzyna - do 120 km/h
- Linia kolejowa 250: Rumia - Gdańsk Śródmieście - do 70km/h
- Tory na większej części zarządzanej przez PKP SKM linii 250 (Gdańsk Śródmieście - Rumia) są przystosowane do osiągania większej prędkości niż obecnie obowiązująca (70 km/h) - mówi Tomasz Złotoś.
Możliwość szybszej jazdy na tej linii ogranicza jednak gęste rozmieszczenie przystanków i relatywnie słabe osiągi niezmodernizowanych pojazdów.
SKM w Trójmieście. Rozkłady: Gdańsk, Gdynia, Sopot
- Przystanków nam nie ubędzie, nawet mogą pojawić się nowe. Razem z Gdynią badamy zasadność budowy nowego przystanku pomiędzy Redłowem a Orłowem, w rejonie wiaduktu nad ul. Wielkopolską. Szans na przyspieszenie prędkości pociągów na linii 250 upatrujemy w nowym taborze. Jeżeli uda nam się zrealizować zakup 10 nowych pojazdów (przetarg na zakup jednego z opcją na dziewięć kolejnych ogłosiliśmy 18 maja) będziemy mogli wycofać z ruchu 20 najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych - mówi Tomasz Złotoś.
Na koniec zaznaczmy, że podane prędkości dotyczą sytuacji, kiedy na linii nie są prowadzone żadne prace ograniczające prędkość pociągów.
Miejsca
Opinie (167) 5 zablokowanych
-
2021-05-21 10:40
Gdańsk (i całe Trójmiasto) miastem wolności (1)
SKM rozwija zawrotną prędkość, którą można bez problemu zrobić na rowerze, zjeżdżając z górnego tarasu do centrum w praktycznie dowolnym miejscu... To mówi wiele samo za siebie. No ale dopóki większość składów to 50 letnie trupy to trudno o lepszy wynik. Do tego korki i jeszcze bardziej żałosne tramwaje, czyli jesteśmy 100 lat za wiadomo kim. Najwyższy czas na zmiany
- 10 3
-
2021-05-21 21:12
SKM to PKP - więc podziękowania za skansen na torach SKM kieruj do Warszawy.
- 2 2
-
2021-05-21 07:10
Zbyt duże oczekiwania (5)
Jak na tak stary i ciężki tabor. To jest rzeczywiście niedorzecznosc że tak ciężkie składy obsługują miejska linie z dużym nagromadzeniem przystanków. To tak jakby czołgiem realizować linie autobusowe.
- 26 5
-
2021-05-21 07:21
(2)
Guzik się znasz ale się udało wypowiadasz ośle.
- 3 6
-
2021-05-21 21:06
Ale ma rację - pociągi EN57 i EN71 nigdy nie były przeznaczone do ruchu aglomeracyjnego. Przede wszystkim mają za mało drzwi, nie są dostosowane do wysokich peronów i mają słabe przyspieszenie.
- 1 0
-
2021-05-21 07:36
Wracaj do mycia składów.
- 4 3
-
2021-05-21 07:59
Ja czekam na czas (1)
Kiedy zelektryfikują linie PKM na lotnisko i puszczą tamtędy te stare kible EN57 :D
- 4 3
-
2021-05-21 10:23
to sie może
zdarzyć . Powiem więcej to się na pewno zdarzy, o ile linia ta zostanie zelektryfikowana
- 1 0
-
2021-05-21 18:20
Rumia
SKM Rumia Auchan - to by było coś, jest duża odległość pomiędzy Rumią i Redą - a tereny wokół Auchan Rumia to teraz ogromne ilości bloków i domów. może warto zainwestować w nowy peron?
- 1 0
-
2021-05-21 08:46
(9)
20 lat temu powinny być kupione nowe składy. A nie lepienie starych en57 ulepionych i udawajacych nowoczesnosc. A prawda jest taka ze to podpudrowany stary zgnity trup bez osiagow z duzymi kosztami eksploatacji. Likwidować drogi samochodowe, parkingi.A co w zamian? Rower cargo ? Skm ze składami 60 letnimi? czy jak?
- 79 13
-
2021-05-21 09:38
Stuprocentowa bzdura... (4)
EN57 po przebudowie to pociągi "z osiągami", mają inne silniki, z dużą prędkością startową, są funkcjonalne (bardziej niż Pesa) i niebrzydkie (zwłaszcza wewnątrz), a przebudowa jest dużo tańsza od nowych składów. Dla SKM powinna liczyć się duża liczba sprawnych, punktualnie jeżdżących składów, a nie "gadżety z klimatyzacją".
- 11 8
-
2021-05-21 11:05
(2)
"Duza predkosc startowa" - najlepszy dowcip jaki ostatnio slyszalem. Wiekszego kopa czujesz jak te zamki od drzwi trzaskaja jak karabin niz od przyspieszenia tego zlomu.
Zapraszam na przyklad do Danii przetestowac S-tog zeby zobaczyc jak moze funkcjonowac szybka kolej miejska i poczuc "duza predkosc startowa" :) Po co posiadac samochod jak koleja jestes w stanie dojechac na miejsce 20-25% szybciej?- 1 3
-
2021-05-21 17:04
Uwielbiam te "eksperckie" uwagi... (1)
Byłem kiedyś w Danii/Anglii/Niemczech, przejechałem się pociągiem podmiejskim, to wiem najlepiej... Kto ma kupić te nowoczesne pociągi, skąd pieniądze, kto ma to finansować? Rozmawiamy o polskich realiach, a nie o tym "jakby to mogło być...".
- 4 2
-
2021-05-21 18:03
właśnie , nie ma kasy , a tabor kapitaliziuje sie różnie 35 lat i więcej , a te en57 były to co było i
wiadomao jakie czas , jaka technologia , .
- 0 0
-
2021-05-21 10:06
można ten proces prześledzić na przykładzie kolei czeskich
Które modernizują pracowite "motoraczki" na nowoczesne cacka.
Podobnie można wzorować się na berlińskiej kolei miejskiej, której składy jeździły w Gdańsku. U nas poszły na złom, w Berlinie są ewolucyjnie rozwijane do dnia dzisiejszego.
Nowsze i inne nie znaczy lepsze... O czym świadczą również doświadczenia z następcami EN57, gdzie "rewolucyjne" zmiany powodowały wysyp usterek i uciążliwą eksploatację.- 3 2
-
2021-05-21 14:12
(1)
Brawo. Na prezesa SKM i od razu będzie ład i porządek. XXII w. i to w rok. Ty myślisz, że koszt jednego pociągu to kilka tyś. jak samochód? To jest spora kasa a jak widać Urząd Marszałkowski nie chce nawet dać dłuższej umowy by mogli wziąć kredyt. Może marszałek zamiast podbijać stawkę powinien w końcu sprawdzić. Dać umowę na 10 lat i zobaczyć czy to prawda, że SKM wtedy zakupi 10 nowych pociągów. Zamiast tego mamy to co zawsze. UM mówi nie damy umowy, a SKM mówi, że bez umowy nie dadzą rady wziąć kredytu. Chociaż jak widać SKM sprawdza marszałka i próbuje jakieś zakupić. Zobaczymy co teraz druga strona zrobi.
- 2 1
-
2021-05-21 14:53
TO chyba jakis pilot pisał
Predkosc startowa wi łan rotejt..
A na serio to w Hamburgu tez fajnie przyspieszaja s bany. Czuc fajnego kopa ze trzeba sie trzymac poreczy ;) ale tez bez przesady, to nie ferrari i tak ma byc. Optymalnie lecz dynamicznie.- 1 1
-
2021-05-21 09:29
te staruśkie EN57 będą jeździć jeszcze długo po tym jak te nowoczesne pesy i newagi pójdą na złom (1)
do tego te nowoczesne psuja się na potęgę... a jak wspaniale się palą ... jak istne pochodnie!
- 5 10
-
2021-05-21 10:44
Jak wymienili w nich wszystko łącznie z poszyciem, to czy to w ogóle jest jeszcze "stary" en57?
- 7 0
-
2021-05-21 17:51
Jak na warunki, które właściciel tworzy spółce, prezes Lignowski dokonuje cudów.
- 0 2
-
2021-05-21 07:03
Gdańsk Stocznia SKM (32)
Przystanek do usunięcia, niepotrzebnie tylko zawadza na trasie, mało kto wychodzi i w pobliżu jest Dworzec Główny - taka prawda. O mitach ludzi pracujących w stoczni i dojeżdżających proszę nie wspominać - czasy gdy stoczniowcy mieszkali na blokowiskach typu Przymorze czy Zaspa już dawno minęły.
- 169 68
-
2021-05-21 07:16
z przymorza czy zaspy to tramwajem do stoczni (4)
- 7 8
-
2021-05-21 09:13
45min? Lepiej skm 10min. (3)
- 8 4
-
2021-05-21 10:53
(2)
Od 21 do 26 minut.
- 0 2
-
2021-05-21 13:27
(1)
26 to planowo jedzie do samego głównego.
- 0 1
-
2021-05-21 17:21
Z Przymorza do przystanku Stocznia SKM jest 21 do 26 minut zależy z którego przystanku. Tramwaj nr 8.
- 0 0
-
2021-05-21 16:57
Mitem jestes ty
Plac zebran, Stocznia nie jako miejsce pracy ale nowych lokali plus biurowce plus Mlode Miasto
- 2 0
-
2021-05-21 08:02
Problemem nie jest SKM Stocznia (3)
Tylko szaleństwo rozjazdów pod Błędnikiem. To ono ogranicza drastycznie dopuszczalną prędkość składów, ale nie bardzo wiadomo jak można byłoby to rozwiązać.
- 12 3
-
2021-05-21 08:04
(2)
Możlna zlikwidować przejazdy i cieszyć się większą prędkością. Aż do pierwszej awarii kiedy to będzie się wieszać psy na decyzji o usunięciu rozjazdów. Lepiej zostawmy to specjalistom, rozjazdy są kłopotliwe i na pewno jest tylko tyle ile musi być.
- 12 2
-
2021-05-21 14:59
No
Tak jak kardzież zostawimy PiSowi, skoro tyle kradną to znaczy, że tyle muszą.
- 0 1
-
2021-05-21 09:44
wystarczy zamknać co drugi przystanek skm
jak ma SKM jechać szybciej... jak ma się SKMka rozpędzić jak co kilometr dwa, musi się znowu zatrzymywać?
- 1 5
-
2021-05-21 08:08
uwielbiam to podsumowanie (9)
pt "taka prawda". Kompletnie zamykające dyskusję ha ha ha
- 16 1
-
2021-05-21 08:49
równie "fajne" zamknięcie jest stosowane (4)
przez tę mniej wyedukowaną część społeczeństwa: "wszystko w temacie" ;)) Sebek zamyka temacik... bo powiedział już wszystko.
- 17 1
-
2021-05-21 09:14
Za pisu Polska sie rozwija. (2)
Wszystko w temacie.
- 4 10
-
2021-05-21 12:43
Polska się rozwija od 1994 roku. A akurat za PISu mieliśmy pierwszy roczny spadek PKB od 1993 roku.
- 5 1
-
2021-05-21 09:30
Co się rozwinęło? Głupiej S7 nie potrafią dokończyć od 6 lat...
- 5 3
-
2021-05-21 09:41
W oryginale brzmi to:
"tyle w temacie". Jest to równie parszywe jak: "mega" / "to jest miś na miarę naszych możliwości" / "masakra" / "szok"...
- 3 1
-
2021-05-21 09:15
PIS daje nam Polakom pieniadze. (3)
taka prawda.
- 0 15
-
2021-05-21 10:46
Dokładnie jak Gierek.
Co może pójść nie tak?
- 0 2
-
2021-05-21 09:58
kto tak poPiSowo daje i zabiera ten sie w piekle poniewiera
już ceny w pięć lat wzrosły o 47%
dziennikarze kupili po 5latach sławny koszyk dudy ten antyEuro - ten sam sklep i te same produkty - wzrost cen +47%
i najlepsze - kancelaria prezydenta odmówiła komentarza!- 8 1
-
2021-05-21 09:45
Nam, prawdziwym Polaką,
a nie takym fauszywym...
- 6 2
-
2021-05-21 07:08
SKM tylko dla aglomeracji (6)
A jak na odcinku Gdańsk Główny - Pruszcz Gdański? Bo to jednak bliżej aglomeracji niż Lębork... Jak zwykle najważniejszy ciąg pominięty i zmuszony na Dworcu Głównym bądź Wrzeszczu do przesiadek, aby dojechać tylko do SKM Zaspa czy Przymorze czy Żabianka.
Kiedy w końcu dojrzejemy że SKM to powinien być tylko ciąg elektryczny Wejherowo - Pruszcz, z naciskiem na obsługę co 5 minut ciągu Gdańsk - Gdynia, a po elektryfikacji również odcinek Gdańsk - Osowa - Gdynia. Resztę powinna obsługiwać PKM która wciągnęłaby lokalny oddział Regio. Oczywiście w ramach współpracy SKM z PKM powinny być wspólne częstotliwości i skomunikowanie z trasami pociągów z Elbląga, Tczewa, Lęborka, Słupska, Chojnic, Kartuz czy Kościerzyny.
Obsługa samego miasta przez SKM wyeliminuje w końcu problem z dziurą między drzwiami, a peronem bo SKM będzie zatrzymywać się tylko przy wysokich peronach.- 35 10
-
2021-05-21 08:18
Precz z SKM w Pruszczu (5)
W Wejherowie to badziewie zniechęca skutecznie ludzi do podróży wlekąc się 70 minut do Gdańska. Ten tramwaj powinien tylko z Gdańska do Gdyni zostać. Poza tym tylko szybkie pociągi regionalne w bezpośredniej relacji Tczew Wejherowo albo dłuższych i z zatrzymaniem tylko na głównych stacjach.
- 5 7
-
2021-05-21 08:35
(3)
jeśli ktoś mieszka w Pruszczu i pracuje na przymorzu w biurowcu, musi się specjalnie przesiadać w oliwie albo Wrzeszczu, gdyż jedzie tam tylko SKMka. PKM też nie rozwiąże problemu, bo najbliższy przystanek jest na Strzyża, a sam pomysł trasy jest okrężny.
- 10 4
-
2021-05-21 10:15
no i co to za dramat że się przesiada? (1)
jak jadę z Gdyni do Gdańska to zawsze wybiorę regio nawet jak muszę się na ostatni przystanek przesiąść, oszczędność 13 minut względem skm powoduje że nawet dłuższa przesiadka i tak się opłaca, to samo jest z Pruszczem, bezpośrednie skm na Przymorze wyszło by dłużej niż szybsza jazda z przesiadką we Wrzeszczu
- 3 3
-
2021-05-21 12:38
z pruszcza do gdańska głównego skmką były tylko trzy przystanki, więc ojej, zamiast 12 minut z głównego byłoby mniej niż 20 minut z pruszcza. Dużo byś nie oszczędził na tej przesiadce, bo wyszłoby podobnie. Samo regio z pruszcza do wrzeszcza to 15 minut jazdy.
- 2 2
-
2021-05-21 10:11
Przesiadka nie jest złą rzeczą
Po warunkiem, że jest organizowana właściwie. Pociągi czy ogólniej środki komunikacji są synchronizowane oraz działają we wspólnej taryfie i systemie rozliczeniowym.
Jak dotąd, przyjęte założenia są odwrotne. Każdy przewoźnik chce wozić po swojemu i kasować swoją kasę.- 9 1
-
2021-05-21 09:22
Kolumb
Ameryki nie odkryłeś.
- 0 0
-
2021-05-21 11:06
tam będzie pracować więcej ludzi, niż w dawnej stoczni
Kojce już się budują.
- 2 1
-
2021-05-21 09:56
nazwę tego przystanku trzeba zmienić na Gdańsk Stocznia Gdański Uniwersytet Medyczn
po przedłużeniu peronu w kierunku stacji Gdańsk Politechnika i zbudowaniu kładki od tego przedłużonego końca. Jak powstaną budynki na terenie Młodego Miasta to ten przystanek ożyje
- 3 2
-
2021-05-21 08:00
Oj chyba nie, tam się przecież buduje sporo i niedługo "stocznia" będzie już tylko z nazwy.
- 23 0
-
2021-05-21 07:56
Tam powstanie duże osiedle. (1)
- 10 5
-
2021-05-21 07:58
Trudno
To nie będą jeździć skm
- 4 15
-
2021-05-21 16:20
jaka predkosc na linii
Gdansk Glowny - Gdansk Polsat Arena Plus Amber Expo Kolonia
- 0 0
-
2021-05-21 16:10
Stara Kolej Miejska
Jeżdże SKM regularnie przez ładnych kilka lat i niestety z przykrością muszę stwierdzić, że poziom jest bardzo ale to bardzo daleki od dobrego. Fakt kupili 'szybko' nowe 2 składy bo po zaledwie po 40 latach. Ale to tak samo jak w polityce. Dostaniesz 500 zł a zabiorą Ci w różnych podatkach, daninach itd dużo więcej niż dostaleś ale będziesz mówić, to nic, ważne, że mam. Trzeba doceniać to, co się ma ale nie osiadać na laurach. Niestety w przypadku SKM ta zasada się nie sprawdziła. Mam nadzieje, że przyjdzie taki dzień, że zrezygnuje całkiem z SKM.
- 1 0
-
2021-05-21 12:51
Zlikwidowac (2)
Przystanek dla pracowników między Cisowa a Janowo.Morernizacja tunelu i przystanku Reda.Reda Pieleszewo na Reda Park
- 6 1
-
2021-05-21 15:06
Tak, tak (1)
Tak, zlikwiduj służbowy, a będziesz chodził po torach piechotą...
- 1 2
-
2021-05-21 15:55
Co stoi na przeszkodzie, zeby
pracownikow dowiozla firma busem ze stacji cisowa do hal? Albo zeby sobie przeszli? Nie, lepiej, zeby w SKM 300 osob czekalo, bo 5 chce miec wygodny dojazd prosto do pracy. Mnie SKM tez nie przywozi pod sam zaklad pracy.
- 1 0
-
2021-05-21 15:50
Wizja SKM
Dlatego skm planuje zakup pojazdów na Vmax 140km/h. Mis musi być na nasze czasy. Ropedzi się do tej V tylko na testach. SKM nawet nie wykorzystuje potencjału dwóch impulsów gdyż trasy dla pociągów zakłada pewnie na 100km/h pomimo że mogłyby poc. Z Lęborka jeździć w krótszym czasie. To samo robią że zmedernzowanumi en57, które mogą max V osiągnąć 120km/h. Pojazdy te były zmodernizowanych że środków UE i nigdy SKM nie spełniła wymogów projektu. Wyrzucona kasa .
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.