• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak szybko jeżdżą pociągi SKM? Sprawdziliśmy

Szymon Zięba
21 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najwyższą średnią prędkość osiągają pojazdy 31WE Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu. Najwyższą średnią prędkość osiągają pojazdy 31WE Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu.

61,4 km/h to najwyższa tzw. średnia prędkość techniczna, jaką rozwijają składy SKM. Dzieje się tak na trasie Gdynia Główna - Gdańsk Wrzeszcz - Kościerzyna. Najwolniej pasażerowie jadą między przystankiem Gdańsk Śródmieście a Chylonią. Tu pociągi rozpędzają się do średnio 43,9 km/h. Sprawdziliśmy jak szybko poruszają się charakterystyczne żółto-niebieskie kolejki.



Jak oceniasz prędkość pociągów SKM?

Na wstępie warto wyjaśnić, że pod pojęciem tzw. prędkości technicznej, kryje się średnia prędkość jazdy pociągów pomiędzy poszczególnymi przystankami (nie uwzględnia też czasu postoju pociągów na przystankach).

Przeanalizowaliśmy na jakich odcinkach składy poruszają się najszybciej, a gdzie pociągi jadą najwolniej.

Sprawdziliśmy także, jaki pociąg może rozwinąć największą prędkość i do jakich szybkości przystosowane są tory, po których porusza się tabor SKM.

Średnie prędkości na liniach PKP SKM



Linia S1:
  • Gdańsk Śródmieście - Lębork: Średnia prędkość techniczna (Vt): 54,5 km/h
  • Gdańsk Śródmieście - Wejherowo: Vt: 48,4 km/h
  • Gdańsk Śródmieście - Gdynia Chylonia: Vt: 43,9 km/h

S2: Gdynia Główna - Gdańsk Wrzeszcz: Vt: 55,4 km/h
S8: Gdynia Gł. - Gdańsk Osowa - Kościerzyna Vt: 60,6 km/h
S9: Gdynia Gł. - Gdańsk Wrzeszcz - Kościerzyna Vt: 61,4 km/h
S11:Gdańsk Wrzeszcz - Kartuzy Vt: 48,3 km/h

Średnia prędkość techniczna składów SKM. Średnia prędkość techniczna składów SKM.

Jaka jest najwyższa prędkość jaką osiągają składy?



- Zespoły trakcyjne osiągają najwyższą prędkość 120 km/h na linii kolejowej 201 na odc. Gdańsk Osowa - Somonino - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM. - Pod względem parametrów trakcyjnych (prędkość, przyspieszenie i hamowanie) najwyższą średnią prędkość osiągają pojazdy 31WE Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu - dodaje.

Maksymalne dozwolone prędkości na liniach:


  1. Linia kolejowa 202: Rumia - Lębork - do 140 km/h
  2. Linia kolejowa 202: Gdynia Gł. - Gdańsk Wrzeszcz - do 120 km/h
  3. Linia kolejowa 248: Gdańsk Wrzeszcz - Gdańsk Osowa do 120 km/h
  4. Linia kolejowa 201: Gdynia Gł. - Kościerzyna - do 120 km/h
  5. Linia kolejowa 250: Rumia - Gdańsk Śródmieście - do 70km/h

- Tory na większej części zarządzanej przez PKP SKM linii 250 (Gdańsk Śródmieście - Rumia) są przystosowane do osiągania większej prędkości niż obecnie obowiązująca (70 km/h) - mówi Tomasz Złotoś.
Możliwość szybszej jazdy na tej linii ogranicza jednak gęste rozmieszczenie przystanków i relatywnie słabe osiągi niezmodernizowanych pojazdów.

SKM w Trójmieście. Rozkłady: Gdańsk, Gdynia, Sopot



- Przystanków nam nie ubędzie, nawet mogą pojawić się nowe. Razem z Gdynią badamy zasadność budowy nowego przystanku pomiędzy Redłowem a Orłowem, w rejonie wiaduktu nad ul. Wielkopolską. Szans na przyspieszenie prędkości pociągów na linii 250 upatrujemy w nowym taborze. Jeżeli uda nam się zrealizować zakup 10 nowych pojazdów (przetarg na zakup jednego z opcją na dziewięć kolejnych ogłosiliśmy 18 maja) będziemy mogli wycofać z ruchu 20 najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych - mówi Tomasz Złotoś.
Na koniec zaznaczmy, że podane prędkości dotyczą sytuacji, kiedy na linii nie są prowadzone żadne prace ograniczające prędkość pociągów.

Miejsca

Opinie (167) 5 zablokowanych

  • (1)

    To nie prędkość jest problemem,a przyspieszenie i czas postoju na stacjach. Jak pociąg rozpędza się pół minuty do tych 60km/h, zamiast w 5 sekund, to efekt jest jaki jest. Do tego dochodzi mała ilość drzwi przekładająca się na nieefektywną wymianę pasażerów na stacjach oraz niewygodne wsiadanie (słynna ziejąca dziura między peronem a schodkami w en57).
    Zastosowanie odpowiednich pociągów miejskich (SKM obecnie nie ma ani jednego takiego składu, nawet nowe Newagi to pociągi typowo regionalne), pozwoliłoby zbić czas przejazdu Gdynia Główna-Gdańsk Śródmieście poniżej 30min.

    • 17 1

    • w punkt

      SKM powinna zaamówić pociągi będące odwzorowaniem starych, berlińskich EW 90, 91 i 92 . Nie miały one dziury przy wsiadaniu, Były jednostkami dwuczłonowymi , formowane po cztery jednostki to osiem wagonów miało cztery wagony silnikowe. Poza tym brak jakichkolwiek przegród i czworo drzwi w każdym wagonie. Wystarczy pojechać do Berlina i zobaczyć ich jednostki S-Bahn i takie same zamówić No ale u nas są zawsze mądrzejsi

      • 5 0

  • czy mozemy technicznie liczyć czas przewozu w autobusach i tramwajach?

    przy biletach czasowych - trasa się wydłuży dwukrotnie. - z trzeba tylko rozkładu posumować czas przejazdu.

    • 4 0

  • To i tak szybciej niż samochodem w korkach

    • 1 6

  • to bardzo ciekawa definicja sredniej predkosci. (6)

    pociąg do Wejherowa z gdańska jedzie 73 minuty - z rozkładu. Odległość to 42 km po trasie SKM. Średnia mi wychodzi 35 km/h.

    • 16 1

    • (1)

      Wg ciebie jak stoi na dworcu to jedzie 0km/h ?

      • 0 0

      • no to pojedz technicznie do pracy

        spóźnisz się 10 minut. Taka to manipulacja liczbami.

        • 6 0

    • No bo podali średnią prędkość bez postojów. Tak jak się podaje "średnie wynagrodzenie" z wyłączeniem miejsc gdzie zarabia się mniej. Czego nie rozumiesz?

      • 5 0

    • Trzeba umieć odróżniać prędkość techniczną (1)

      od prędkości handlowej. Ta druga uwzględnia czas postojów i na linii SKM jest o ok. 10 km niższa od technicznej.

      • 1 4

      • a dojeżdzajacy do pracy jadą z czasem technicznym ?

        • 10 0

    • Gdańsk Gdynia 37 km/h

      • 1 0

  • Nie sama predkosc jest kluczem (5)

    Prędkość samego pociągu i parametry linii to jedno i jak widac z porównania parametrów linii Rumii Gdańsk (prędkość max 70km/h)do innych specjalnie nie ma różnicy do tych odcinków gdzie możliwość jazdy 120km/h. W ruchu aglomeracyjnym klucz to przyspieszenie samego pociągu (z racji odległości między peronami i tam prędkości max na odcinku Wejheriwo - Gdańsk nie ma szans osiągnąć) i czas postoju na danym przystanku... tu aby był on max krotki tabor musi być inny niż podejście SKM... liczba drzwi i ich szerokość to klucz... plus oczywiście układ wnętrza aby pasażerowie szybko mogli wyjść i wejść... a SKM nas raczy teoriami o uniwersalności taboru bo może jakiś pojedzie na inne linii... w systemach aglomeracyjnych musi się per linia i max do niej przygotowuje się calisc w tym tabor... uniwersalizm w taborze nie jest możliwy przy różnych liniach.

    • 21 0

    • to tak

      jak z oponami uniwersalnymi nei nadają się one do niczego

      • 0 0

    • nowe składy (1)

      maja być używane na odcinkach dalekobieżnych, więc z założenia nie nadają się do skracania czasu przejazdu. Zresztą w odstępach czasowych dla godzin szczytu, które powinny wrócić przynajmniej do taktu 6 min., powinien jeździć tylko taki tabor, żeby to miało sens. Ilość drzwi na poszczególny człon pojazdu powinna być naprawdę duża, a nie tylko większa. No i przyspieszenie. Czas postoju? - świetnie to widać było w czasie pandemii, i teraz tez jeszcze, kiedy obecne składy, mające długi czas wymiany pasażerów (przegrody, mała ilość drzwi) stoją rozkładowo na przystankach do czasu odjazdu.

      • 1 0

      • radzę sprawdzić jak postulowana ilość drzwi wpływa na komfort jazdy

        Nie pamiętacie pomarańczowych składów, gdzie przeciągi urywały głowę, a zimą sople rosły wewnątrz.
        To nie jest metro w tunelu.
        Na dodatek, to jest Wybrzeże, czyli duża wilgotność i silne wiatry.

        • 0 0

    • Kluczem jest częstotliwość kursowania

      Nie pomoże duża prędkość jak trzeba długo czekać na następny kurs.

      • 2 1

    • "Uniwersalny" znaczy zasadniczo nieprzygotowany do wykonywania obecnych zadań :-)

      • 3 0

  • w Trójmiescie nawet SKM jest beznadziejnie wolna!!

    • 5 3

  • Dlatego kiedy tylko mogę wybieram kolej PolRegio

    Prędkość między przez Orunie to max 120 kmh, między Gd Gł a Gdynią max 100 kmh. Czas jazdy Orunia Oliwa do nawet 13 minut.
    Pol REgio takze w cenie miesięcznego ZTM GDańsk

    • 7 1

  • Wystarczy wybrać rower, wtedy wszystkie problemy znikają. (1)

    Wystarczy że wybierze się rower, wtedy wszystkie problemy znikają. Serio. Zachęcam do wypróbowania, chociażby na tydzień dwa.

    • 6 13

    • Szczególnie z Wejherowa do Pruszcza Gdańskiego.

      A potem tylko rehabilitacja na biodra i kolana. Albo wymiana na endoprotezy.

      • 6 2

  • jak kupią 10 nowych pociągów, to i tak będą jeżdziły między 35 starymi, które nie mają takich parametrów (1)

    Przy okazji pokazuje to bezmyślność SKM, która od lat nie wie kim chce być? profesjonalną koleją aglomeracyjną czy do wszystkiego, czyli do niczego. Pociągi jeżdzą 60 - 70 km/h, taka też jest prędkosć maksymalna na linii 250,, ale oni kupują w przetargu pociągi z Vmax 140 czy 160 km/h. Gdzie tu logika? Prezes SKM nie ma pomysłu na firmę - byle trwać, byle się nie rozwijać.

    • 8 5

    • Prezes SKM jest z Tczewa więc z SKM nie korzysta

      Tczew i ludzie stamtąd pracujący na kolei - to stan umysłu

      • 0 0

  • Na linii nr 250 od Gdańska Gł. do Rumii należącej do SKM jest v max 70 km/h

    A jak doda się do tego 50-letnie kible, które za nim ruszą tu już muszą hamować - nie dziwmy się że tak się jedzie, przyspieszenie w tych pociągach jest 0,01 m/s do kw. i takie same opóźnienie w hamowaniu.
    W tym okropnym Berlinie stary s-bahn BR 481 ma odpowiednio 1,0 i 1,3...
    Więc ten artykuł to tylko bicie piany przez "fahowcuf" od kolei...

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane