• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jaka będzie Droga Zielona: miejska ulica czy szeroka arteria?

Krzysztof Koprowski
4 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Planowany przebieg Drogi Zielonej i rozbudowy sieci tramwajowej na Dolnym Tarasie.
  • Pod skrzyżowaniem al. Grunwaldzkiej z Drogą Zieloną zaplanowano tunel dla ruchu bezpośredniego z i do tunelu pod Pachołkiem.
  • Na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z Drogą Zieloną rozpoczynać się będzie ul. Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem.
  • Istniejący odcinek między al. Grunwaldzką a Ergo Areną.
  • Droga Zielona zostanie poprowadzona przez parking Ergo Areny pod kładką dla pieszych.
  • Kładką prowadząca do Ergo Areny nad rezerwą pod Drogę Zieloną.
  • Rezerwa terenowa dla Drogi Zielonej na wysokości osiedla Tysiąclecia.
  • Odcinek między ul. Obrońców Wybrzeża a al. Jana Pawła II.
  • Przejście dla pieszych i przejazd rowerowy na wysokości al. Jana Pawła II.
  • Odcinek między al. Jana Pawła II a al. Hallera.

Droga Zielona, czyli wewnętrzna obwodnica Gdańska od strony Zatoki Gdańskiej, powstaje etapami od lat. W najbliższym czasie może zyskać kolejne odcinki. Nie wiadomo jednak, czy będzie przyjazną dla pieszych ulicą czy kolejną rozcinającą miasto arterią, która przyczyni się do wzrostu ruchu w pasie nadmorskim.



Temat Drogi Zielonej oraz tunelu pod Pachołkiem, z którym poprzez prawie gotowy już tunel pod Martwą Wisłą, ma stanowić wewnętrzną obwodnicę Gdańska od strony wschodniej i północnej, stał się znowu głośny za sprawą dokumentu "studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe układu drogowego, łączące drogę wojewódzką nr 218 z Trasą Słowackiego w Gdańsku". Opracowanie to powstało w Biurze Projektów Budownictwa Komunalnego na zamówienie Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Wiele znaków zapytania

Najnowsza wersja tego dokumentu jest trzymana w tajemnicy. Znane jest wstępne opracowanie z maja, przekazane radom dzielnic, przez które pobiegnie ta droga (prezentujemy je pod tekstem). Urzędnicy odmówili nam ujawnienia najnowszej wersji opracowania, ze względu na to, że jest już... nieaktualna.

- Temat był omawiany na kolegium 8 lipca br. Prezydent zlecił dokładne przeanalizowanie m.in. struktury własnościowej gruntów, po których pobiegnie ta droga oraz wykonanie dokładnych analiz wyboru ewentualnej metody budowy tunelu pod Pachołkiem - wyjaśnia Emilia Salach z biura prasowego gdańskiego magistratu.

W podobnym tonie wypowiada się też Antoni Pawlak, rzecznik prezydenta miasta: - Przedstawione prezydentowi koncepcje Drogi Zielonej zostały cofnięte do ponownej analizy i uzupełnień. W związku z tym nie ma jeszcze żadnych decyzji. A to znaczy, że zdecydowanie za wcześnie mówić o ewentualnych kosztach (te często się zmieniają w czasie), terminach oraz wyborze konkretnego wariantu.

Mała obwodnica Gdańska: dwa tunele, trochę drzew

Co zatem wiadomo z wstępnych, ujawnionych wcześniej projektów? Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego chciałoby zbudować możliwie wygodną dla kierowców drogę, która tylko na krótkim odcinku, w rejonie Jelitkowa, zyskałaby miejski charakter. Miałyby jej nadać drzewa, na wzór al. Legionów zobacz na mapie Gdańska.

Auta do Gdańska miałyby wjeżdżać od zachodu tzw. ul. Nową Kielnieńską oraz rozbudowanym do pełnej "koniczyny" węzłem z obwodnicą zobacz na mapie Gdańska. Dalej jechałyby w stronę Oliwy poszerzoną ul. Spacerową zobacz na mapie Gdańskatunelem pod Pachołkiem zobacz na mapie Gdańska.

Tunel wyprowadziłby ich na skrzyżowanie al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego na granicy Gdańska i Sopotu. Dalej kierowcy jechaliby istniejącym już fragmentem Drogi Zielonej między al. Grunwaldzką a Ergo Areną zobacz na mapie Gdańska, a następnie wzdłuż pasa nadmorskiego aż do al. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Stąd istniejącym odcinkiem zobacz na mapie Gdańska równoległym do ul. Uczniowskiej dotarliby do tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska. Domknięcie wielkiego ringu stanowi Trasa Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska oraz obwodnica południowa zobacz na mapie Gdańska, która łączy się z Obwodnicą Trójmiasta, zobacz na mapie Gdańska, a ta z początkiem całej trasy w Osowej.

Zakorkuje czy odkorkuje miasto?

Jaki charakter powinna mieć Droga Zielona?

Mimo że taka droga zachęcałaby kierowców do tranzytowej jazdy przez miasto, autorzy tej koncepcji wzbraniają się przed taką interpretacją.

- Naszym celem nie jest stworzenie trasy, która będzie generowała ruch, lecz odwrotnie - która wyprowadzi ruch z miasta i poprawi warunki życia w mieście. To, co jest bolączką miast w Polsce, to suburbanizacja, czyli rozrastanie się przedmieść. Nam chodzi o stworzenie na tyle atrakcyjnych warunków, by miasto było miejscem atrakcyjnym do zamieszkania - przekonywał w maju Jan Kosiedowski, prezes BPBK.

BPBK przygotowało kilka wariantów budowy tej trasy, które różnią się przede wszystkim przekrojami jezdni oraz prowadzeniem tramwaju. Miałby on nadać całej drodze charakter bardziej ekologiczny i być może stanowić argument przy pozyskiwaniu funduszy z Unii Europejskiej, która bardziej od dróg ceni szynowy transport zbiorowy.

Wytyczne: ma być bardziej miejsko i przyjaźnie dla pieszych

Z naszych informacji wynika, że największą szansę na realizację ma budowa dwóch tuneli pod Pachołkiem (każdy mieszczący dwupasmową jezdnię), skrzyżowanie dwupoziomowe z al. Grunwaldzką (jeden tunel z dwoma pasami jezdni dla przeciwnych relacji), jedna dwupasmowa jezdnia między Jelitkowem a al. Jana Pawła oraz dwie dwupasmowe jezdnie od al. Jana Pawła II do al. Hallera.

Dodatkowo usłyszeliśmy zapewnienie, że projektanci mają zapomnieć o antymiejskim charakterze drogi, który znamy z dwóch ostatnio zbudowanych odcinków Drogi Zielonej. Ma nie być wielkich wysp centralnych, pasów bezużytecznej zieleni oraz ignorowania potrzeb pieszych. To szczególnie wyraźnie widać przy stadionie, gdzie chodnika nie ma wcale, a piesi muszą korzystać z drogi serwisowej wzdłuż ogródków działkowych lub z odległej (z perspektywy ruchu pieszego) ul. Uczniowskiej.

Tramwaj ważny, ale nie priorytetowy

Trasa tramwajowa miałaby łączyć al. Hallera z ul. Obrońców Wybrzeża, z możliwością przedłużenia jej do ul. Pomorskiej i pętli w Jelitkowie. Miasto chciałoby zbudować ją już w latach 2014-2020, przy czym posiada ona dość odległe, bo siódme miejsce w miejskich priorytetach inwestycyjnych.

- Rozwój komunikacji zbiorowej tramwajowej jest jednym z priorytetów Gdańska, ale ważna jest też kolejność budowy nowych tras, zważywszy na potrzeby transportowe mieszkańców poszczególnych dzielnic - dodaje Salach.

Z informacji, jakie otrzymaliśmy z urzędu wynika, że pierwsze miejsce zajmuje ul. Nowa Bulońska Północna (szacunkowy koszt wraz z drogą to 254 mln zł). Tuż za nią jest Nowa Warszawska (128 mln zł z drogą) oraz Nowa Politechniczna (385 mln zł z drogą). Kolejne miejsca zajmują: Nowa Świętokrzyska (311 mln zł z drogą), Nowa Jabłoniowa (130 mln zł z drogą) oraz Nowa Wałowa (287 mln zł z drogą). Tramwaj wzdłuż Drogi Zielonej zajmuje dopiero 7. miejsce z szacunkowym kosztem 184 mln zł wraz z drogą. Listę zamyka Nowa Bulońska Południowa (161 mln zł z drogą).

Czytaj też: Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?

Obecnie największy priorytet w całej inwestycji posiada tunel pod Pachołkiem. Jego szacunkowy koszt to nawet 2 mld złotych (czyli ponad dwa razy więcej niż tunel pod Martwą Wisłą). Przy pozyskaniu funduszy z UE na latach 2014-20, powstałby on w nieodległej perspektywie czasowej. Pozostała część projektu Drogi Zielonej nie wiadomo kiedy ma szansę na realizację.

Nieaktualna prezentacja BPBK z maja 2014 r. from Trojmiasto.pl


Sami szykujemy sobie problemy na dziesięciolecia - komentarz autora
Koncepcja reorganizacji ruchu wraz z budową ul. Nowej Opackiej to pomysł BPBK sprzed kilku lat. Koncepcja reorganizacji ruchu wraz z budową ul. Nowej Opackiej to pomysł BPBK sprzed kilku lat.
Budowa tunelu pod Pachołkiem oraz Drogi Zielonej (nawet w wariancie minimalnym) spowoduje, że już teraz sprowadzimy na siebie problemy, z którymi borykać się będą następne pokolenia. Budowa tak szerokiej drogi wjazdowej do miasta wymaga nie tylko analiz drożności skrzyżowań czy danych odcinków, ale skutków jakie niesie wzmożony ruch. Auta po przekroczeniu tunelu nie rozpływają się przecież w powietrzu - one będą potrzebowały miejsc parkingowych oraz szerszych dróg na Dolnym Tarasie.

Budowa kolejnego połączenia z obwodnicą nie powinna być inicjatywą Gdańska, ale przede wszystkim gmin ościennych, których mieszkańcy najbardziej na tym rozwiązaniu skorzystają. To nie mieszkańcy Osowej, ale właśnie miejscowości położonych bardziej na zachód będą głównie korzystać z tej arterii.

Co więcej, budowa tunelu sprawi, że automatycznie obniżona zostanie sensowność (i rentowność) Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To na niej powinien kończyć się ruch indywidualny, bo w rejonie obwodnicy, a nie Dolnego Tarasu, istnieją tanie i możliwe do zagospodarowania tereny na parkingi.

W sytuacji, gdyby tunel miał jednak okazać się jedyną szansą na uratowanie Oliwy przed rozjechaniem autami (zakładając rezygnację z budowy dużo tańszej ul. Nowej Opackiej), należałoby już teraz pomyśleć o wprowadzeniu do niego buspasów "uruchamianych" znakami zmiennej treści. W godzinach szczytu, gdy tworzyłyby się korki, jeden z dwóch pasów ul. Nowej Spacerowej (na odcinku tunelowym lub/i między "starą" Spacerową a Osową) stawałby się pasem tylko dla komunikacji zbiorowej - rano w kierunku al. Grunwaldzkiej, po południu - w stronę obwodnicy.

Dzięki takiemu rozwiązaniu autobusy z Osowej wreszcie nie musiałaby tkwić w korku, a jednocześnie byłby to kolejny powód do przesiadki - jeszcze przed obwodnicą - na transport zbiorowy.

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (253) 2 zablokowane

  • połączcie Słowackiego z Uczniowską!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (1)

    • 10 9

    • Tak pierwotnie było w założeniach,

      ale teraz już o tym w ogóle się nie mówi, za to wraca pomysł Drogi Zielonej. Geniusz gdańskiego planisty miejskiego znów się obudził.

      • 8 0

  • Autor super star mega ekspert! (5)

    Autor zna się na urbanistyce i drogownictwie jak kura na pieprzu i jego opinie są tyle warte co owej kury....

    • 22 11

    • a co konkretnie proponujesz? (3)

      • 3 2

      • Popieram (1)

        Niech się autor wypcha i zostawi swoje opinie dla siebie. JA JAKO MIESZKANIEC GDAŃSKA ŻĄDAM ODKOROWANIA OSOWY. I niech mi się autor tutaj nie wpiernicza.

        • 4 5

        • ta droga jeszcze bardziej zakorkuje Osowe, bo wiecej kaszebow bedzie sie chcialo wciskac do miasta szeroka arteria.

          • 4 2

      • Proponujemy zostawić ten pomysł w spokoju

        • 7 4

    • za to twoje opinie są wyryte na każdej płycie chodnikowej z posypką by zdiz.

      • 4 1

  • nie gdańskie, celebryckie i developerskie. Żak Pazura itp...

    już i tak prawie nie masz wstępu na tereny nadbrzeżne poza wąskim paskiem deptaka, a w lasku cichcem powstają fajne osiedla... Ale Ty masz siedzieć przy TV i bywać w centrach i galeriach, no i zarabiać ale przede wszystkim - wydawać.

    • 12 1

  • Do ERGO ARENY na iimprezy ludzie będą musieli fruwać przez tę drogę od strony Gdańska... (1)

    Mnie to się najlepiej podoba to to odgrodzenie samej Hali Ergo Arena od dojścia do niej i od samych parkingów.Trzeba tam będzie wykonać sygnalizację świetlną bo inaczej kierowcy będą jechać i nie dadzą ludziom dojść na imprezę.Wówczas wszyscy będą musieli przemieszczać się tylko tą kładką. A po Imprezie to się zrobi ruch pieszo samochodowy na tej Zielonej Drodze pod samą Areną.

    • 5 1

    • będzie kolejka linowa i wąskotorowa w tunelu - jedna z niedługich obietnic wyborczych.

      Z odnogą do ECS z przystankami w GB i centrum Metropolia.

      • 4 1

  • TYLKO IDIOTA

    tylko idiota odgrodzi gdańskie plaże od ludzi. niestety wśród urzędasów ich nie brak, czego przykładem naczelny palant, który od lat jest tu przywódcą.

    • 20 2

  • Chwalmy Pana

    od wieczora do rana

    • 4 0

  • dobrze, że już się o tym dyskutuje (1)

    a nie w ciemno buduje obwodnice w centrum miasta

    może nie będzie już więcej błędów w rodzaju Nowej Słowackiego, która jest taka przepustowa i wspaniała, że tylko skupiła cały okiliczny ruch na sobie i i tak się zapycha.

    No i te szczurotunele i ekrany akustyczne. Porażka. To ma być droga w mieście? to jest przelotówka między osiedlami mieszkalnymi!

    • 18 3

    • Gdyby zbudowano i Nową Spacerową

      To ruch by się rozłożył. NARESZCIE.

      • 3 4

  • Nie rozumiem tylko dlaczego tunel długości kilkuset metrów drążony w piachu miałby być

    aż tak drogi ? Chyba, że niemal cały odcinek leśny ma być pod ziemią ? O nie, to bez sensu. Na pewno da się to bez większych problemów zaprojektować tak, aby przy kilku krótkich tunelach wyjść przez las do obwodnicy i dalej na północ od Osowej na zachód. To byłaby dobra koncepcja ale nie za tak wysoką cenę !!

    • 4 5

  • Proponuję kompromis: Szeroką,miejską arterię w formie ulicy. (3)

    • 66 29

    • wbrew pozorom (1)

      to o czym piszesz czyli "szeroka miejska arteria" jest w wielu miastach zrealizowane.
      Proponuje przestudiowac taka ulice-arterie wiodaca wzdluz brzegu morza w Barcelonie. Ulica jest dwujezdniowa, dwupasmowa z pasem rozdzialu, wyposazona w promenady piesze, skrzyzowania z przejsciami dla pieszych, ronda i przede wszystkim niesamowita i swietnie utrzymana zielen-palmy, trawniki ,kwiaty, krzewy.
      Podobna promenade posiada rowniez Casablanca....

      • 12 4

      • Problem polega na tym, ze tu (swiadcza o tym przyklady) powstanie cos innego

        Slowackiego
        Podwale
        Nowa Walowa tez nie powala

        Nawet w dokumencie zalaczonym nizej sa takie kwestie, ze az sie na glowe lapalem. Absurd za absurdem. Czulem sie jakby ktos smiejac sie plul mi w twarz myslac, ze czlowiek zdrowo myslacy nie zauwazy, jak idiotyczne sa te fragmenty.

        Tak naprawde ten fragment miasta potrzebuje kompleksowego planu zagospodarowania, a nie jak teraz takich rozwiazan ad hoc reagujac jedynie na bardzo aktualna sytuacje.

        Wiecej planow udostepniach mieszkancom, szerszy kontekst niz tylko droga. Przeciez tam sie zmiesci olbrzymia dzielnica. Dlaczego sie o tym nie mysli?! Mowi sie o dolaczeniu Jelitkowa do kurortu Sopot. Przeciez mozemy miec wlasny, gdanski kurort ciagnacy sie od Jelitkowa do Nowego Portu, z rozna architektura i roznym klimatem. Ale nie, widze ze wlodarze chca autostrad i punktowcow, chyba aby leczyc kompleks malego wyposazenia spodni...

        Wstyd.

        PS. Ja naprawde nie mam nic przeciwko szerszym drogom w miescie. Jednak nie drogi, a zycie w miescie (w tym zycie ludzi mieszkajacych w bezposrednim sasiedztwie) musi miec olbrzymi priorytet. Transyt jest zapewniony przez tunel i obie obwodnice, tu zapewnijmy pozadna strukture dla lokalnych mieszkancow, tak by im bylo lepiej (i nie korkowali np. Srodmiescia, gdy chca jechac na poludnie czy zachod), ale na tyle lokalna, aby nikt jadac do Gdyni z Warszawy nie wybieral jej jako skrotu, bo to niszczy wszelki sens tej drogi.

        • 24 3

    • Proponuję postawić tam kosmodrom, z którego ekipa budynia bedzie fruwac w kosmos.

      • 16 9

  • Gierek mual projekty

    Pan Gierek mial projekty Drogo Zielonej, teraz je powielaja i przelewaja kase na konta kolesi

    • 11 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane