- 1 Z dworca na Jasień 80 zł (294 opinie)
- 2 Auto wjechało w pieszych i w budynek (238 opinii)
- 3 Rakieta Elona Muska nad Trójmiastem (101 opinii)
- 4 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (186 opinii)
- 5 Idź na spacer śladem linii Gdynia - Kokoszki (53 opinie)
- 6 Parawaniarze już anektują plaże (235 opinii)
Jaka przyszłość czeka Podwale Przedmiejskie?
Za 20 lat z Podwala Przedmiejskiego znikną korki, tunele i poszerzone niedawno pasy ruchu. Brzmi jak science fiction? Taką wizję mają planiści z BRG. Sprawdziliśmy, jak chcą tego dokonać.
Budowa Trasy W-Z w ciągu ostatnich 60 lat rozbiła tkankę Śródmieścia w Gdańsku - przyczyniła się do odseparowania Starego Przedmieścia i Dolnego Miasta od Głównego miasta i degradacji tych dzielnic. I choć trwają programy rewitalizacyjne mające przywrócić im życie, część urbanistów twierdzi, że nie uda się to bez się bez fizycznego scalenie rozdzielonych części miasta. By to osiągnąć trzeba zmienić charakter ul. Podwale Przedmiejskie, dziś części trasy wylotowej na Warszawę. Jak to zrobić, bez potęgowania i tak już męczących korków?
Według szacunków Biura Rozwoju Gdańska dziś Podwale Przedmiejskie pokonuje ok. 4 tys. samochodów w obu kierunkach w ciągu godziny. Jednak za 10 lat ma nim jeździć jedynie ok. 2,5 tys., a dziesięć lat później zaledwie ok. 1 tys. To mniej więcej tyle, ile korzysta dziś z ulicy ul. Sobieskiego we Wrzeszczu.
Jak to możliwe?
- Wzmożony ruch na Trasie W-Z zniknie zaraz po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska. Już wtedy będziemy stali w mniejszych korkach jadąc do centrum Gdańska z kierunku Warszawy - przekonuje Tadeusz Mendel, kierownik zespołu komunikacji z Biura Rozwoju Gdańska.
W zmniejszeniu ruchu na Podwalu ma pomóc też planowana budowa ul. Nowej Wałowej (budowa ruszy w 2014 r.) i ul. Nowej Sandomierskiej. Nowe drogi o charakterze zbiorczym zapewnią dojazd do głównej osi miasta - al. Zwycięstwa , Traktu św. Wojciecha .
Planiści przyznają, że wyłącznie budowa dróg w kształcie dwóch obwiedni przyczyni się do zmiany sytuacji drogowej na Podwalu Przedmiejskim, jaki i całego Śródmieścia.
Co oznaczają te zmiany dla kierowców? Choć dziś trudno to sobie wyobrazić, zlikwidowana zostanie estakada nad Węzłem Unii Europejskiej . Będziemy tam mieli nie trzy, a już tylko dwupoziomowe skrzyżowanie, bowiem tunele dla samochodów pod węzłem pozostaną.
Ruch ograniczony do 1 tys. samochodów na godzinę umożliwi też likwidację części pasów ruchu. Według planistów z BRG ul. Podwale Przedmiejskie ma być drogą o przekroju dwóch jezdni, na których będą wymalowane wyłącznie dwa pasy. Dziś w wielu miejscach droga ma nawet cztery pasy ruchu. Zwężenie ulicy w obu kierunkach będzie okazją do realizacji w ich miejscu przestrzeni dla pieszych i ścieżek rowerowych.
Planiści podkreślają, że przy niewielkim ruchu zbędne będą tunele dla pieszych na wysokości Żabi Kruk , Chmielna , Łąkowa . Zamiast nich powstaną jednopoziomowe skrzyżowania z przejściami dla pieszych. Możliwe, że zostanie umieszczona przy nich też sygnalizacja. Nienaruszona będzie linia tramwajowa.
Przestrzeń wokół Podwala Przedmiejskiego to łakomy kąsek dla deweloperów. Projektanci będą mieli jednak twardy orzech do zgryzienia. Projektując obiekty zmuszeni będą do zachowania ciągłość historycznej zabudowy Śródmieścia (po północnej stronie ulicy) i połączenia go z zabudową lat 60. (po południowej stronie).
Jeśli te plany zostaną zrealizowane pozwoli to scalić Śródmieście, Stare Przedmieście i Dolne Miasto.
Miejsca
Opinie (189) ponad 20 zablokowanych
-
2010-12-27 20:12
Biuro Planowania Przestrzennego w Gdańsku to darmozjady i nieroby.
Pogonic to towarzystwo siedzące za publiczne pieniadze i kręcące interesy z developerami. Ci ludzie dewastuja to miasto a Adamowicz nie ma zielonego pojecia jakie interesy tam sie załatwia dla swojaków.
- 1 1
-
2010-12-28 20:58
Planiści mają chyba schizofrenię. Po pierwsze już została ograniczona ilość pasów bo przecież pojawiły się bus pasy. Po drugie stwierdzenie, że w wielu miejscach są 4 pasy ruchy to dla mnie zbyt skomplikowana matematyka, chyba, że liczą np. 50-metrowe odcinki służące do zjazdu do stacji benzynowej. Po trzecie nasi laniści zapominają, że są jeszcze inni planiści, którzy na przykład chcą wprowadzić opłaty za przejazdy drogami ekspresowymi, a wtedy na 100% będzie na nich ruch jak na autostradach. Po czwarte i po piąte całkiem niedawno ci sami planiści siedzieli nad przeróbką węzła, który chcą teraz odciążyć, a jednocześnie obok miłościwie nam panujący prezydent tworzy węzeł integracyjny. Powodzenia!
- 0 0
-
2010-12-28 23:18
to szybko
20 lat jak z bata strzeli,hehehehehe
- 0 0
-
2010-12-29 11:49
Jeżdżę każdego dnia do pracy Podwalem. WSTYD ŻE CIĘŻARÓWKI JADĄ PRZEZ CENTRUM GDŃSKA !!
KTO TO WIDZIAŁ BY ROZDZIELAĆ STARÓWKĘ OD STAREGO PRZEDMIEŚCIA I DOLNEGO MIASTA CIĘŻAROWYMI SAMOCHODAMI BLOKUJĄCYMI OSOBOWYM AUTOM PRZEMIESZCZANIE SIĘ W CENTRUM ?!!
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.