- 1 Majaland: znamy dokładną datę otwarcia (94 opinie)
- 2 Jesienią zamkną węzeł Gdańsk Południe (232 opinie)
- 3 Jest nowy dyrektor gdyńskiego urzędu (59 opinii)
- 4 Zatrzymani za narkotyki (i nie tylko) (19 opinii)
- 5 Zarzuty za oślepianie pilotów śmigłowca (128 opinii)
- 6 Kamienica piękna, ale prace uciążliwe (51 opinii)
Jaka przyszłość czeka Podwale Przedmiejskie?
Za 20 lat z Podwala Przedmiejskiego znikną korki, tunele i poszerzone niedawno pasy ruchu. Brzmi jak science fiction? Taką wizję mają planiści z BRG. Sprawdziliśmy, jak chcą tego dokonać.
Budowa Trasy W-Z w ciągu ostatnich 60 lat rozbiła tkankę Śródmieścia w Gdańsku - przyczyniła się do odseparowania Starego Przedmieścia i Dolnego Miasta od Głównego miasta i degradacji tych dzielnic. I choć trwają programy rewitalizacyjne mające przywrócić im życie, część urbanistów twierdzi, że nie uda się to bez się bez fizycznego scalenie rozdzielonych części miasta. By to osiągnąć trzeba zmienić charakter ul. Podwale Przedmiejskie, dziś części trasy wylotowej na Warszawę. Jak to zrobić, bez potęgowania i tak już męczących korków?
Według szacunków Biura Rozwoju Gdańska dziś Podwale Przedmiejskie pokonuje ok. 4 tys. samochodów w obu kierunkach w ciągu godziny. Jednak za 10 lat ma nim jeździć jedynie ok. 2,5 tys., a dziesięć lat później zaledwie ok. 1 tys. To mniej więcej tyle, ile korzysta dziś z ulicy ul. Sobieskiego we Wrzeszczu.
Jak to możliwe?
- Wzmożony ruch na Trasie W-Z zniknie zaraz po otwarciu Południowej Obwodnicy Gdańska. Już wtedy będziemy stali w mniejszych korkach jadąc do centrum Gdańska z kierunku Warszawy - przekonuje Tadeusz Mendel, kierownik zespołu komunikacji z Biura Rozwoju Gdańska.
W zmniejszeniu ruchu na Podwalu ma pomóc też planowana budowa ul. Nowej Wałowej (budowa ruszy w 2014 r.) i ul. Nowej Sandomierskiej. Nowe drogi o charakterze zbiorczym zapewnią dojazd do głównej osi miasta - al. Zwycięstwa , Traktu św. Wojciecha .
Planiści przyznają, że wyłącznie budowa dróg w kształcie dwóch obwiedni przyczyni się do zmiany sytuacji drogowej na Podwalu Przedmiejskim, jaki i całego Śródmieścia.
Co oznaczają te zmiany dla kierowców? Choć dziś trudno to sobie wyobrazić, zlikwidowana zostanie estakada nad Węzłem Unii Europejskiej . Będziemy tam mieli nie trzy, a już tylko dwupoziomowe skrzyżowanie, bowiem tunele dla samochodów pod węzłem pozostaną.
Ruch ograniczony do 1 tys. samochodów na godzinę umożliwi też likwidację części pasów ruchu. Według planistów z BRG ul. Podwale Przedmiejskie ma być drogą o przekroju dwóch jezdni, na których będą wymalowane wyłącznie dwa pasy. Dziś w wielu miejscach droga ma nawet cztery pasy ruchu. Zwężenie ulicy w obu kierunkach będzie okazją do realizacji w ich miejscu przestrzeni dla pieszych i ścieżek rowerowych.
Planiści podkreślają, że przy niewielkim ruchu zbędne będą tunele dla pieszych na wysokości Żabi Kruk , Chmielna , Łąkowa . Zamiast nich powstaną jednopoziomowe skrzyżowania z przejściami dla pieszych. Możliwe, że zostanie umieszczona przy nich też sygnalizacja. Nienaruszona będzie linia tramwajowa.
Przestrzeń wokół Podwala Przedmiejskiego to łakomy kąsek dla deweloperów. Projektanci będą mieli jednak twardy orzech do zgryzienia. Projektując obiekty zmuszeni będą do zachowania ciągłość historycznej zabudowy Śródmieścia (po północnej stronie ulicy) i połączenia go z zabudową lat 60. (po południowej stronie).
Jeśli te plany zostaną zrealizowane pozwoli to scalić Śródmieście, Stare Przedmieście i Dolne Miasto.
Miejsca
Opinie (189) ponad 20 zablokowanych
-
2010-12-26 12:11
wyliczenia planistów (2)
Czy to ci sami, którzy policzyli i zaplanowali rondo turbinowe ?
- 24 3
-
2010-12-26 12:22
będzie dłuższa droga do pokonania... generalnie lepiej zabrać się za remont dróg, bo jest tragicznie
i pomyśleć nad przyrostem naturalnym, dostępem dla młodych ludzi do mieszkań, bo z zarobkami 1500zł-2000złnetto nikt nie dostanie kredytu hipotecznego
- 5 3
-
2010-12-26 12:14
tak to Ci sami "eksperci"
- 5 1
-
2010-12-26 12:20
"– Hej, młody junaku, smutek zwalcz i strach,
Może na tym piachu za 30 lat,
Przebiegnie, być może, jasna, długa, prosta,
Szeroka jak morze Trasa Łazienkowska...
– A tego nie rozumiem... A dlaczego „być może”?
– No... „być może”, bo... on jeszcze nie wie....
– Dlaczego nie wie? No jak to – nie wie? Ty popatrz, bracie! No? Młody człowiek... chłopak, tak? Na warszawskim brzegu i dookoła pracują jego koledzy. Ty widzisz to? (...)
Przecież na tym piachu za 30 lat,
Przebiegnie, z pewnością, jasna, długa, prosta..."
i to wystarczy za komentarz tego durnego artykulu ;)- 31 1
-
2010-12-26 12:17
Czerowny Most jest nam na razie nie potrzebny
BRG mają futurystyczne wizje nawet o wiele gorsze niż za poprzedniego ustroju.
Liczy się rezerwa w terenie, za komuny planowali szerokie arterie, przymorska SKM rozwój tramwajów i dziś dzięki temu mamy rezerwę w terenie pod nowe drogi a dziś co robi BRG widać na Ujeścisku ul. Świętokrzystka, ul. Warszawka itd brak rezerwy w terenie na poszerzenie dróg- 10 5
-
2010-12-26 12:15
za 20 lat -to wstęp do powieści SF ? ;)
fajnie,.
Co prawda między 1920 a 30 zbudowano Gdynię, ale wiadomo co się stało w 39- 4 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.