- 1 Znamy stawki food hallu w Hali Targowej (311 opinii)
- 2 Co 40 minut ktoś się podszywa, by wyłudzić (103 opinie)
- 3 Wałęsa i Mery Spolsky na obchodach 4 czerwca (213 opinii)
- 4 Nowa Opera w Gdańsku? Jest światełko w tunelu (178 opinii)
- 5 Oszukał na 1 mln euro i wpadł w Gdyni (58 opinii)
- 6 10 firm chce budować nowy basen w Gdyni (57 opinii)
Jaki los czeka nastawnię kolejową we Wrzeszczu?
Kolejarze niedawno pochwalili się planowanym remontem bramowej nastawni kolejowej w Bytomiu. Budynek pochodzący z lat 30. XX wieku będzie stanowił lokalną atrakcję. Co jednak z podobnym obiektem położonym we Wrzeszczu? Tu na razie kolejarze prowadzą jedynie doraźne działania zabezpieczające, choć zapewniają, że obiekt nie będzie zburzony.
Tego typu obiekty były niegdyś popularne ze względu na dogodną obserwację ruchu na torach, a zwłaszcza prawidłowego ustawienia zwrotnic (stąd określenie "nastawnia").
Z biegiem lat i rozwojem systemów sterowania nastawnie bramowe stopniowo zastępowano budynkami zlokalizowanymi w sąsiedztwie torowisk, choć nadal często w formie wieżowej.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej i kolei
Wrzeszczańska nastawnia jedyną poza Śląskiem
Do dzisiaj na terenie Polski przetrwało zaledwie pięć nastawni bramowych, z czego wrzeszczańska jest jedyną poza obszarem Śląska. Pozostałe lokalizacje to: Kędzierzyn-Koźle, Racibórz, Gliwice oraz Bytom. I niewiele brakowało, by z tej listy zniknęła ostatnia z nich, podobnie jak to się stało w ubiegłym roku z nastawnią w pobliskich Pyskowicach.
Na wniosek lokalnej społeczności bytomska nastawnia została wpisana do rejestru zabytków, a niedawno kolejarze ogłosili plan jej kapitalnego remontu - jako architektoniczną i infrastrukturalną pamiątkę dla kolejnych pokoleń (całe sterowanie ruchu odbywa się od kilku lat z innego budynku usytuowanego obok torów).
- Konstrukcja stalowa zabytkowej nastawni w Bytomiu zostanie oczyszczona i odmalowana. Wykonana będzie renowacja elewacji i dachu. Okna i drzwi zostaną wymienione na nowe. We wnętrzu obiektu przeprowadzone będą prace remontowe. Montaż nowego oświetlenia zewnętrznego sprawi, że w nocy nastawnia będzie podświetlona. Zakończenie prac planowane jest na koniec 2024 r. - czytamy w komunikacie prasowym dotyczącym Bytomia.
Nastawnia wpisana do rejestru zabytków od 2015 r.
W tym kontekście nasuwa się pytanie, jaki los czeka wrzeszczańską nastawnię. Od ponad 30 lat pozostaje wyłączona z eksploatacji, a jeszcze niedawno służyła przede wszystkim za największy w okolicy... gołębnik.
W 2015 r., a więc w stulecie istnienia, nastawnia została wpisana przez Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków do rejestru zabytków. Stało się to po tym, jak ujawniliśmy plany kolejarzy zakładające jej całkowitą rozbiórkę.
Miał być remont, a jest jedynie nowe zabezpieczenie
W 2020 r. kolejarze zapowiedzieli kapitalny remont obiektu na wzór bytomskiego odpowiednika, a więc z zachowaniem walorów architektonicznych, lecz bez przywracania pierwotnej funkcji.
Po czterech latach jedyne zmiany to zabezpieczenie dachu oraz trwałe zamknięcie wszystkich otworów okiennych i drzwiowych. Dokonano też montażu na tarasie osłon przeciwporażeniowych nad siecią trakcyjną, choć obiekt ze względów oczywistych jest niedostępny dla osób postronnych.
- Budynek nastawni bramowej Gdańsk Wrzeszcz jest wpisany do rejestru zabytków, w związku z tym nie mamy planów jego wyburzenia - zapewnia Bartłomiej Sarna z Biura Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji PKP SA. - W ubiegłym roku poprawiliśmy zabezpieczenia techniczne przy nastawni, dzięki czemu nie stwarza ona zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Stan nastawni nie wpływa na ruch pociągów
Dobry stan zabezpieczeń potwierdza także spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która odpowiada za ruch pociągów na szlaku poprowadzonym bezpośrednio przez nastawnię bramową.
- Stan techniczny obiektu nie zagraża bezpieczeństwu prowadzenia ruchu kolejowego. Ruch po torach nr 1 i 2 na linii kolejowej nr 202 odbywa się pod konstrukcją nastawni bez ograniczeń - informuje Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP PLK.
Na pytanie o dalszą przyszłość obiektu - w szczególności remontu - nie otrzymaliśmy konkretnej odpowiedzi. Spółka PKP SA zapewnia nas jednak, że "stan techniczny obiektu jest na bieżąco monitorowany".
Nastawnia kolejowa w 2014 r.
Kolejowe Trójmiasto
Rozpocznij quizOpinie (118) 3 zablokowane
-
2024-02-26 17:18
Tu nie ma co sie zastanawiac. Do roboty, kolejarze, szkoda zmarnowac taki symbol lat minionych. Napewno ktos kreatywny znajdzie pomysl na zagospodarowanie tego unikatu. Takze, Aleluja i do przodu.
- 0 0
-
2024-02-26 17:59
Nastawnia/Wrzeszcz
Nie ma nad czym się zastanowić,jedyna taka na północ od Śląska. Tak jak żurawie stoczniowe nastawnia powinna być wpisana jako zabytek .
- 1 0
-
2024-02-26 19:02
Wyburzyć
- 0 3
-
2024-02-26 21:56
Czy naprawdę na każdym murze, każdej fasadzie muszą być w Gdańsku bazgroły??
- 1 0
-
2024-02-27 09:47
Deweloper weźmie
Sprzedadzą deweloperowi, który wybuduje tam kawalerki.
- 0 0
-
2024-02-27 09:56
Małe sprostowanie do artykułu:
W Gliwicach są 3 nastawnie bramowe.
Jadąc pociągiem S18 KŚ z Gliwic do Bytomia można podczas szesnastominutowej podróży zobaczyć prawdopodobnie połowę zachowanych w Polsce tego tego typu obiektów.
Oczywiście nie zmienia to faktu, że każda nastawnia jest cenna, inna architektonicznie więc wszystkie powinny zostać zachowane i utrzymane w dobrym stanie.- 1 0
-
2024-02-28 09:50
mają kasę na jakieś chore pomniki i zmiany nazw ulic nie wiadomo po co , a na zabytki nie kompletnie chory kraj , no ale cóż wymagać od tych co ich królem był car do 1918 roku
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.