• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jakie tramwaje jeżdżą po Gdańsku? Nie tylko niskopodłogowe

Krzysztof Koprowski
26 września 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Po Gdańsku kursuje codziennie ponad 100 tramwajów, z czego zdecydowana większość jest niskopodłogowa. Wciąż jednak można spotkać tramwaje, które nie posiadają żadnych udogodnień dla osób niepełnosprawnych i wymagają wchodzenia do środka po schodach. Po Gdańsku kursuje codziennie ponad 100 tramwajów, z czego zdecydowana większość jest niskopodłogowa. Wciąż jednak można spotkać tramwaje, które nie posiadają żadnych udogodnień dla osób niepełnosprawnych i wymagają wchodzenia do środka po schodach.

Jakie tramwaje jeżdżą po Gdańsku? Wpadkę prezydenta, który w rozmowie radiowej zapewniał, że wyłącznie niskopodłogowe, szybko wykorzystał jego konkurent. Przypominamy mieszkańcom i kandydatom, jak wygląda tabor tramwajowy w Gdańsku.



Czy zdarza ci się podróżować wysokopodłogowymi tramwajami w Gdańsku?

- Wszystkie tramwaje są dzisiaj niskopodłogowe, klimatyzowane - stwierdził w środę w porannej audycji Radia Gdańsk Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska, omawiając przy okazji plany budowy nowych linii tramwajowych.
Posłuchaj wypowiedzi prezydenta (ok. 7 minuty nagrania)

Ta wypowiedź szybko została podchwycona przez Kacpra Płażyńskiego, kandydata PiS, również ubiegającego się o stanowisko prezydenta Gdańska w najbliższych wyborach samorządowych.

Zaledwie kilkadziesiąt minut po zakończeniu audycji na Facebooku zamieścił on film, w którym na przystanku przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska wsiada do wysokopodłogowego tramwaju Konstal 105Na na linii 8.

- Nic dziwnego, że pan Paweł Adamowicz nie wie, jak wygląda rzeczywistość, skoro do radia przyjeżdża służbowym autem z szoferem - skwitował wypowiedź urzędującego prezydenta Kacper Płażyński.
Płażyński nie musiał długo czekać na taki tramwaj. W Gdańsku w dni powszednie w godzinach szczytu bez problemu można spotkać wysłużone tramwaje z czasów PRL. Kierowane są one na linie, na których maszyny nie muszą wjeżdżać na Górny Taras, czyli właśnie na "ósemkę" czy "trójkę".

Kacper Płażyński o wypowiedzi Pawła Adamowicza ws. tramwajów niskopodłogowych w Gdańsku.



Trzeba jednak zaznaczyć, że odsetek tramwajów starego typu, bez obniżonej podłogi, jest w gdańskiej flocie niewielki.

- W dni powszednie na ulice Gdańska wyjeżdżają nieliczne tramwaje wysokopodłogowe. W weekendy wysokopodłogowy tabor może pojawić się tylko w ramach rezerwy. Na ogół w soboty i niedziele GAiT jest jednak w stanie zapewnić obsługę wszystkich linii taborem wyłącznie niskopodłogowym - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.
Obecnie tabor Gdańskich Autobusów i Tramwajów, spółki świadczącej przewozy na liniach tramwajowych, składa się z ok. 125 pojazdów. Do codziennej eksploatacji niezbędnych jest 109 składów.

Warto podkreślić, że liczby te ulegają ciągłym zmianom ze względu na remonty torowisk (obecnie na Stogach), trwałe uszkodzenia tramwajów np. w wyniku kolizji oraz planowano realizowane modernizacje taboru.

Do liniowej obsługi wykorzystywane są obecnie tramwaje:


Tramwaj Konstal 105Na po modernizacji w Łodzi. Tramwaj Konstal 105Na po modernizacji w Łodzi.
Wysokopodłogowe Konstale 105Na z licznymi modernizacjami, wyprodukowane w latach 70. i 80. ubiegłego wieku. W ruchu liniowym łączone są w dwuwagonowe, czasami trzywagonowe składy, których obecnie jest ok. 14, z czego 12 jest w pełni sprawnych, a dwa w naprawie.

W ostatnich latach są stopniowo złomowane, a docelowo w najbliższych latach mają być całkowicie wycofane z eksploatacji.

Materiał archiwalny z 2015 r.



Tramwaj typu N8C po modernizacji w wielkopolskim Modertransie. Tramwaj typu N8C po modernizacji w wielkopolskim Modertransie.
Częściowo niskopodłogowe tramwaje typu N8C sprowadzone z Niemiec, wyprodukowane również w latach 70. i 80. XX wieku. Wszystkie one zostały poddane modernizacji, polegającej na wymianie ścian czołowych oraz wstawieniu niskopodłogowego członu.

Z Dortmundu sprowadzono 46 pojazdów tego typu, zaś z Kassel 16. Tramwaje z Kassel zyskały w ramach modernizacji także klimatyzację. Obecnie są ponownie poddawane modernizacjom pod kątem montażu nowego systemu napędowego.

N8C spotkać można na praktycznie wszystkich liniach tramwajowych. Są one dwukierunkowe, więc mogą obsługiwać również trasę na Piecki-Migowo (Morenę), gdzie nie ma tradycyjnych pętli tramwajowych. Wykorzystywane są także podczas remontów, kiedy stosuje się tymczasowe rozjazdy międzytorowe.


Zmodernizowany Konstal 114Na z zachowaniem oryginalnego wyglądu. Zmodernizowany Konstal 114Na z zachowaniem oryginalnego wyglądu.
Częściowo niskopodłogowe tramwaje Konstal 114Na z 1997 r. Gdańsk posiada tylko dwa pojazdy tego typu. Były to pierwsze pojazdy niskopodłogowe na Pomorzu. W ostatnich latach zostały zmodernizowane, przy czym jeden z nich docelowo ma być przeznaczony na pojazd zabytkowy, dlatego też pozostawiono w nim maksymalnie dużo oryginalnych elementów.

Alstom Konstal NGd99 po ostatniej modernizacji pomalowany w przedwojenne barwy. Alstom Konstal NGd99 po ostatniej modernizacji pomalowany w przedwojenne barwy.
Cztery niemal w całości niskopodłogowe (70 proc. długości pojazdu) tramwaje Alstom Konstal NGd99 z 1999 r. Pojazdy zostały niedawno poddane modernizacji, w ramach których zmniejszono szerokość drzwi w środkowej części. Spotkać je można głównie na liniach kursujących przez blokowiska Dolnego Tarasu.

Bombardier NGT6 na al. Armii Krajowej (Trasie W-Z). Bombardier NGT6 na al. Armii Krajowej (Trasie W-Z).
Trzy całkowicie niskopodłogowe Bombardiery NGT6 z 2007 r. Kupione zostały z myślą o obsłudze linii tramwajowej na Chełm i do dzisiaj eksploatowane są przede wszystkim na tej trasie.

Jako jedyne posiadają niemal na całej długości układ siedzeń 2+2, co jest zaletą dla tych, którzy wsiadają na początkowych przystankach i wadą dla tych, którzy w godzinach szczytu dosiadają się na przystankach pośrednich i mają niewiele miejsca do podróży na stojąco.

Tramwaj Pesa Swing 120NaG na ul. Pomorskiej. Tramwaj Pesa Swing 120NaG na ul. Pomorskiej.
35 w pełni niskopodłogowych Pes Swing 120NaG. Ich zakup był największą inwestycją taborową w Gdańsku po przemianach polityczno-gospodarczych, a pierwsze pojazdy do Gdańska dotarły jesienią 2010 r.

Spotkać je można na większości linii, gdzie wymienione zostały torowiska w ostatnich latach (z wyjątkiem Piecek-Migowa). Z tego powodu dotychczas nie obsługiwały liniowo trasy na Stogi.

Pesa Jazz Duo 120NG we Wrzeszczu. Pesa Jazz Duo 120NG we Wrzeszczu.
Pięć całkowicie niskopodłogowych Pes Jazz Duo 128NG z 2014 r. Pojazdy te są dwukierunkowe, ponieważ zakupiono je przede wszystkim dla obsługi trasy tramwajowej na Piecki-Migowo (Morenę). Spotkać je jednak można także na liniach, które posiadają na krańcach tradycyjne pętle do zawracania.


W najbliższych miesiącach do Gdańska dotrze 15 fabrycznie nowych tramwajów Pesa. Podobnie jak Jazzy będą dwukierunkowe, ponieważ docelowo planuje się rezygnację z budowy kosztownych pętli do zawracania. GAiT za kolejne tramwaje wyprodukowane w Bydgoszczy zapłaci ok. 138,4 mln zł.

- Po dostawie nowych Pes 100 proc. naszego taboru tramwajowego, eksploatowanego liniowo, będzie w pełni niskopodłogowa lub z częścią niskopodłogową. Stopiątki pozostaną wówczas jedynie tramwajami rezerwowymi - zapowiada Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
Oświadczenie nadesłane do redakcji 4 października 2018 r. Oświadczenie nadesłane do redakcji 4 października 2018 r.

Miejsca

Opinie (201) ponad 10 zablokowanych

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Płazyński o wypowiedzi Adamowicza ws. tramwajów

    Adamowicz kłamie

    To że większość tramwajów jest niskopodłogowa wcale nie oznacza że wszystkie jeżdżące tramwaje po Gdańsku są niskopodłogowe. Po Gdańsku jeździ ponad 80 % niskopodłogowych tramwajów, ale nie 100 %. W Gdańsku jeździ około 14 składów wysoko podłogowych.

    • 1 3

  • Tramwaje w Gdańsku i PKM-ka to utopijne rozwiązanie

    Tramwaje wiecznie się psują, spóźniają i są przepełnione, a PKM-ka zbyt rzadko kursuje, jeździ tylko do Wrzeszcza a nie bezpośrednio do Gdańska Głównego, nie ma synchornizacji z komunikacją miejską i nie ma taniego wspólnego taniego biletu łączonego na PKM-kę oraz autobusy i tramwaje. Tramwaje w Gdańsku niby są lepsze od autobusów i prywatnych samochodów, bo nie stoją w korkach,
    punktualne są do minuty a nawet do sekundy nawet jak są duże korki, cechują się niską awaryjnością, ale to wszystko badziewie i propaganda. Nawet tramwaje w Gdańsku stoją w korkach które są ponoć lepsze od autobusów i samochodów bo nie stoją w korkach a nawet jak nie ma korków i awarii to i tak się spóźniają. Są dwa aspekty które trzeba zmienić w komunikacji pierwszy to popracowanie nad punktualnością i priorytetem w przejazdach dla tramwajów a drugi to wyeliminować liczbę awarii do minimum ilości. A w przypadku PKM-ki trzeba zwiększyć częstotliwość kursowania, wydłużyć wszystkie kursy do Gdańska Głównego, popracować nad synchronizacją z komunikacją miejską oraz wprowadzić łączony bilet na autobusy i tramwaje i na kolej metropolitalną

    • 4 5

  • Prawda (1)

    12 o 5:36 z pętli Oliwa codziennie jezdzi zdezelowany,Z drzwiami ze szparami w drzwiach ze zima snieg wlatuje.Zimny i bez klimatyzacji.Taki sam szrot jeździ na Przerobke.Dojezdzajac z Oliwy na Przerobke człowiek zamarzniętym zima A upieczony latem.

    • 5 4

    • Nieprawda

      Nie ma linii z Oliwy na Przeróbkę. Więc nie wymyślaj, bo gdańszczanie się na to nie nabiorą.

      • 0 0

  • Tramwaje w Gdańsku to utopia

    Wiecznie się psują, spóźniają i są przepełnione. Niby nie stoją w korkach,
    punktualne są do minuty a nawet do sekundy nawet jak są duże korki, cechują się niską awaryjnością, ale to wszystko badziewie i propaganda. Nawet tramwaje w Gdańsku stoją w korkach które są ponoć lepsze od autobusów i samochodów bo nie stoją w korkach a nawet jak nie ma korków to i tak są przepełnione. Są dwa aspekty które trzeba zmienić w komunikacji pierwszy to popracowanie nad punktualnością i priorytetem w przejazdach dla tramwajów a drugi to wyeliminować liczbę awarii do minimum ilości.

    • 4 3

  • propoaganda

    widze ze propaganda leci i ze zdaje sie ze portal za obecnym prezydentem stoi ;)

    • 9 4

  • Ujowe

    bez miejsc siedzących czyli

    • 2 1

  • Trolle PiS i c ioty kacperka jaka aktywność na czacie?

    Pozdrawiam

    • 4 6

  • Jak widac to jest guzik warte bo w Budzecie obywatelskim projekt platwormersi zakladał ramby dla niepełnosprawnych

    gdyby tramwaje były dla nich przystawalne to by nie trzeba by ich do BO zgłaszać.

    • 2 1

  • Panie Kacper P. (2)

    Mam może nie dużo lat ,mam 45 a Pan ma ile ?( Nie wiem bo mnie to nie interesuje) ,ale w Polityce od 2015 roku ,myśli Pan że to dużo czy mało ,ja myślę że to okres szczenięcy .Co Pan Panie Kacprze za filmiki na trójmiasto wysyłasz ,jeździłem całe życie tymi tramwajami i jeszcze starszymi z drewnianą podłogą jak pod prysznicem za komuny i żyję ,myślę że sam Pan sobie strzelił w kolano , a Pan Adamowicz wie co robi tyle lat na tym stanowisku to chyba mu się należy służbowy samochód (to tylko Skoda a nie Maybach ,jak u pewnego księdza co dostaje samochody od darczyńców ) niech Pan lepiej trzyma klasę jak Pan Maciej P. a nie jakieś pierdoły Pan tu wstawiasz,może nagraj Pan filmik z leżącym papierkiem na ulicy czy chodniku o napisz że to wina Pana Adamowicza .Panie Kacprze klasę trzeba mieć w genach a nie po studiach !!!

    • 8 13

    • Te łapki w dół to od Kacpra jak się domyślam ,żenada.i kropka

      • 1 2

    • Rozumoenie czytanego tekstu to

      dzisiaj umiejętność deficytowa - to raz.
      Dwa : Klasa Macieja P ujawniała się w szczególności w chwili rozwalania stoczni gdańskiej na zlecenie.
      Trzy : Paweł A najwidoczniej nie zna się(jak Pan twierdzi) lepiej na zarządzaniu miastem,o czym traktuje choćby powyższy artykuł.

      • 0 0

  • "i mają niewiele miejsca do podróży na stojąco" Dlatego wolę samochodem na siedząco.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane