• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jakie zmiany dla pieszych i rowerzystów na Podwalu Przedmiejskim?

Krzysztof Koprowski
16 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
W przyszłym roku będziemy mogli pokonać Podwale Przedmiejskie bez potrzeby korzystania z przejść podziemnych. Nz. Podwale Przedmiejskie na wysokości ul. Łąkowej. W przyszłym roku będziemy mogli pokonać Podwale Przedmiejskie bez potrzeby korzystania z przejść podziemnych. Nz. Podwale Przedmiejskie na wysokości ul. Łąkowej.

Nowe przejścia naziemne, pasy rowerowe oraz miejsca parkingowe - to wszystko pojawi się na Podwalu Przedmiejskim w przyszłym roku. Ruszyły prace projektowe nad nową organizacją ruchu na tej ulicy zobacz na mapie Gdańska.



Mając do wyboru przejście naziemne i podziemne, które wybierzesz?

Budowa tunelu pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska, a wcześniej Obwodnicy Południowej zobacz na mapie Gdańska, przyczyniły się do spadku liczby samochodów w centrum miasta - szczególnie w podróżach tranzytowych.

Urzędnicy nie chcą dopuścić, by kierowcy wrócili do starych przyzwyczajeń jazdy przez Śródmieście i rozpoczynają procedurę reorganizacji ruchu na Podwalu Przedmiejskim.

Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska wyłoniła niedawno wykonawcę pełnej dokumentacji, która pozwoli w przyszłym roku rozpocząć prace budowlane. Została nim firma Highway Piotr Urbański z Banina z ceną ok. 371,5 tys. zł.

- Pierwotnie zakładaliśmy, że projekt będzie zrealizowany jeszcze w tym roku. Przedłużająca się procedura przetargowa sprawiła jednak, że inwestycja będzie gotowa nieco później - do końca przyszłego roku. Śródki finansowe na ten cel zostały już zabezpieczone - zapewnia Emilia Salach, kierownik Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego.
Nowa organizacja ruchu przewiduje m.in. utworzenie czterech skrzyżowań. Nowa organizacja ruchu przewiduje m.in. utworzenie czterech skrzyżowań.
Dokumentacja będzie bazowała na koncepcji przygotowanej przez Referat Mobilności Aktywnej oraz wytycznych Zarządu Dróg i Zieleni, zgodnie z którymi Podwale Przedmiejskie zyska nowe oblicze, choć nie tak rewolucyjne, jak w wizji stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Najważniejszą zmianą będzie zwężenie jezdni z trzech do dwóch pasów w kierunku ul. Elbląskiej oraz korekta pasów w kierunku przeciwnym. Odzyskane miejsce będzie przeznaczone na obustronne pasy rowerowe, lewo- i prawoskręty, którymi będziemy mogli wjechać poprzez skrzyżowania z pełnymi relacjami w ulice: Chmielną zobacz na mapie GdańskaŁąkową zobacz na mapie Gdańska oraz miejsca parkingowe - na południowej nitce Podwala Przedmiejskiego na wysokości: Targu Maślanego zobacz na mapie Gdańska, Wyspy Spichrzów zobacz na mapie GdańskaDolnego Miasta zobacz na mapie Gdańska.

Na północnej nitce Podwala zamiast miejsc parkingowych, podtrzymane zostanie funkcjonowanie buspasu.

Ślady w śniegu pokazują, że już teraz część pieszych woli omijać przejścia podziemne. Nz. rejon przystanku Żabi Kruk. Ślady w śniegu pokazują, że już teraz część pieszych woli omijać przejścia podziemne. Nz. rejon przystanku Żabi Kruk.
Największą korzyść z przebudowy Podwala Przedmiejskiego będą jednak mieli piesi. Zamiast zaniedbanych tuneli (na razie nie będą likwidowane), uzyskają przejścia naziemne - także w miejscach, gdzie dzisiaj nie można pokonać arterii.

Zaczynając od Węzła Unii Europejskiej, przejście naziemne wraz z przejazdem rowerowym powstanie zaraz przy skrzyżowaniu z ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska.

Pozwoli ono dotrzeć na przystanki tramwajowe bez potrzeby korzystania z tunelu, jednocześnie zapewniając wolne od jakichkolwiek barier architektonicznych powiązanie przystanku SKM Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańskaul. Długą zobacz na mapie GdańskaDługim Targiem zobacz na mapie Gdańska.

Czytaj też: Piesi w potrzasku przez budowę nowego układu drogowego wokół Forum Gdańsk

Kolejna "zebra" wytyczona zostanie na wysokości ul. Żabi Kruk-Słodowników zobacz na mapie Gdańska. Oprócz przejścia, które połączy obie strony ulicy z przystankiem tramwajowym, powstanie także dodatkowa możliwość pokonania ulicy po zachodniej stronie nowego skrzyżowania zobacz na mapie Gdańska.

Koncepcja przebudowy skrzyżowania z ul. Chmielną. Koncepcja przebudowy skrzyżowania z ul. Chmielną.
Podobnie sytuacja będzie wyglądała na skrzyżowaniu z ul. Chmielną zobacz na mapie Gdańska, przy czym tutaj przejście po wschodniej stronie zostanie maksymalnie dosunięte do skrzyżowania przy zachowaniu możliwości dotarcia nim na przystanki tramwajowe.

Na tej samej zasadzie, co Chmielna, połączona zostanie ul. Łąkowa zobacz na mapie Gdańska. Piesi z Dolnego Miasta nie będą więc musieli cofać się do tunelu, by dotrzeć na Długie Ogrody - "zebry" zostaną dosunięte do ul. Łąkowej.

Koncepcja przebudowany skrzyżowania (poziom O) na Węźle Brama Żuławska. Koncepcja przebudowany skrzyżowania (poziom O) na Węźle Brama Żuławska.
Ostatnie skrzyżowanie, czyli rejon Węzła Brama Żuławska zobacz na mapie Gdańska to zdecydowanie największy ukłon urzędników w stronę pieszych i rowerzystów.

Wreszcie powstaną tutaj brakujące przejścia (wraz z przejazdami rowerowymi) od strony ul. Elbląskiej zobacz na mapie Gdańskaprzy Bramie Żuławskiej zobacz na mapie Gdańska. Będzie także równoległa do tunelu alternatywna forma przejścia przez ulicę i dotarcia na przystanki tramwajowe.

Czytaj też: Artykuł z 2014 r.: Jak przywrócić pieszym rejon Bramy Żuławskiej?

Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających niedawno otwartego przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.

Miejsca

Opinie (285) 6 zablokowanych

  • Szkoda ze tak mało udogodnień dla rowerów (2)

    Za granicą by was wysmiali, w Amsterdamie do centrum można wjechać tylko rowerem

    • 7 30

    • a w isis

      to by ci łeb ucięli za głupie gadki

      • 10 5

    • Weź pod uwagę, że Amsterdam leży na płaskim terenie.

      Tam możesz ze swojego mieszkania dojechać bez wysiłku do każdego punktu w tym mieście i tak samo bez wysiłku wrócić. Spróbuj podjechać z centrum na Chełm to zrozumiesz dlaczego w Gdańsku nie da się tego zrobić. A już nie do pomyślenia dla osób nieco starszych lub nie w pełni sprawnych z innych powodów.

      • 7 2

  • Najpierw debile może byście udrożnili drogi na zaspie i Przymorzu, bo tam jest całą dobę korek (1)

    A nie zamykacie kolejny przejazd

    • 32 11

    • po to zeby był jeszcze wiekszy korek? nie dziekujemy

      • 2 1

  • Następna wtopa jak z PKM? (5)

    Wystarczy przebudować schody do tunelu na łagodne pochylnie, wszędzie jest na to miejsce: przy Żabim Kruku, Chmielnej, Łąkowej i przy Bramie Żuławskiej. Przejadą rowery, wózki z dziećmi, niepełnosprawni. Tak jest w Krakowie przed dworcem. Nawet nie wiesz kiedy jesteś na drugiej stronie. To że zniknie ruch na średnicowej trasie przez miasto to mrzonka, Przez tunel nie pojadę na Chełm, Orunię i dalej na Kaszuby. A pieszy ruch w poprzek Podwala jest znikomy, tam wszyscy nowobogaccy z apartamentowców mają samochody.

    • 40 8

    • Włąsnie o to chodzi żeby ruch pieszy nie był znikomy (2)

      Ty chcesz od warszawy na Kaszuby przez miasto jechać?
      to wiele wyjaśnia. Po to masz południowa obwodnica + sucharskiego

      • 7 3

      • (1)

        Ala ja mieszkam w Gdańsku, na Seredyńskiego, po co mam jeździć na Kaszuby przez Warszawę, albo przez tunel ? :) Już widzę te tłumy walące na Łąkową, chyba że do biedronki :)

        • 7 5

        • to jakaś masakra jest, a na te kaszuby to codziennie jeździsz? 3 zmiany świateł i wielkie halo, jakbyś do tej pory nigdy do Podwala nie stał.

          • 0 0

    • Odwrotnie. Ruch pieszy jest znikomy, bo są tunele. (1)

      Podwale skutecznie odcina całą południową część, mimo że tuż obok na Długiej jest największy ruch turystyczny. Po wybudowaniu normalnych przejść i odnowieniu ulic tak jak na Łąkowej więcej turystów tam przyjdzie.

      • 6 4

      • I bardzo dobrze,że odcina - mają dresiarze swoją biedrę na łąkowej, mają tereny zielone gdzie się mogą nawalić wojakiem, porzucać kostkami z nowych chodników nad opływem i niech tam siedzą, potrzebni oni w city.

        • 4 7

  • Zakaz ruchu samochodów i wprowadzenie trakcji konnej. (1)

    No i oczywiście rowerki. Będzie bezpiecznie jak diabli. Jeszcze nie wiem co zrobić z motocyklami ale coś się wymyśli.
    Ja też nie jestem zagorzałym fanem indywidualnego transportu samochodowego w mieście ale czy jest jakaś inna rozsądna alternatywa? Tylko nie mówcie, że transport publiczny w Trójmieście bo ze śmiechu popękają mi zajady.

    • 24 7

    • Zakaz ruchu samochodów i wprowadzenie trakcji konnej.

      Towary do sklepów proponuje nosić samemu, chyba, że można wynająć wielbłąda

      • 2 1

  • Co za głupi pomysł

    Co za głupi pomysł, załamka

    • 29 14

  • Brawo!

    Tylko czy nie można było rozpocząć prac projektowych wcześniej, tak by teraz ruszyć z przebudową? Rok temu nie wierzyli że tunel powstanie?

    • 7 16

  • Urzędnicy w ogóle nie myślą (2)

    Samochodów co raz więcej, trzy pasy musza zostać, powariowali przez tyle pasów i torowisko puszczać ludzi. wyremontujcie tunele i monitoring i takie przejścia bedą bezpieczniejsze od naziemnych które proponujecie. UM w Gdańsku to chyba czasy PRL cofają się zamiast rozwijać

    • 36 13

    • Podziemne tunele dla pieszych to PRL (1)

      Miasto jest dla ludzi nie dla aut. Najwięcej na temat tuneli podziemnych dla pieszych do powiedzenia mają ci którzy z takich tuneli nie korzystają.

      Przeprowadź się w okolice takiego tunelu i korzystaj. Wtedy będziesz miał prawo głosu się wypowiadać. Na 100% zmienisz zdanie o nich

      • 11 7

      • Mieszkam w pobliżu. Pamiętam czasy al. Leningradzkiej pokrytej kostką brukową. Pamiętam również przejścia naziemne. Po wybudowaniu tuneli w tym miejscu stało się dużo bezpieczniej. Można przejść na drugą stronę ulicy bez problemu. I proszę nie mówić o ludziach niepełnosprawnych. Ja też mam problem z poruszaniem się, ale jeśli mam wybór pomiędzy tunelem i przejściem naziemnym, to nigdy nie skorzystam z przejścia naziemnego, bo jest dużo bardziej niebezpieczne od tunelu.

        • 3 2

  • debilizm nie zna granic!?

    no, podpowiadajcie tym z urzędu co tu jeszcze można w mieście na drogach spartolić. ronda - wbite gwoździe w asfalt - na których trza by ręce połamać, żeby je objechać, przejścia zamiast tuneli, które już są, fajnie wyprofilowane przejazdy tramwajowe jak na 3 maja, tristar, który jedynie co potrafi zrobić to czerwoną falę, ... . a koledzy kasę za te głupoty biorą, a urzędasy pewnie za wnioski racjonalizatorskie!!!

    • 26 6

  • Ignoranctwo miasta (9)

    Po otwarciu tunelu na Zaspie i Przymorzu w godzinach szczytów komunikacyjnych pojawiały się zatory.
    Co robi "miasto" ?
    Urzędnicy zajmują się zwężeniem Podwala i likwidacją przejść podziemnych.
    Mało tego żeby na Zaspie był jeszcze większy chaos komunikacyjny krótko przed otwarciem tunelu rozpoczęto wymianę krawężników na Jana Pawła przez co zwężona jest ona do 1 pasa. Patrząc na postęp prac ten remont jeszcze trochę potrwa.
    Zatory znikłby gdyby Czarny Dwór był dwupasmowy od Hallera do Obrońców Wybrzeża, ale tego miasto raczej nie ma w planach

    • 32 7

    • (5)

      Masz racje, od Hallera do Obrońców Wybrzeża po dwa pasy w każda stronę, tak samo Gospody do ronda przy Ergo Arenie i po korkach na Zaspie, Przymorzu, Żabiance. Póz tym nie trzeba budować drogi przez pas nadmorski. Do pełni szczęścia dokończenie Słowackiego. Ale to chyba za tanio?!

      • 9 2

      • zator się by tylko przesunął, a nie zniknał (4)

        • 5 6

        • Do Sopotu, ale tam przecież uzdrowisko

          • 1 3

        • Nie przesunął, tylko rozładował po drodze (1)

          To idiotyzm, żeby droga miedzy ważnymi punktami była wąskim gardłem jednopasmowym, jak to jest na Gospody - jak coś się dzieje na Ergo Arenie, to korki na Chłopskiej sięgają skrzyżowania z Jagiellońską.

          • 5 2

          • gdzie rozładował?

            Problem Ergo jest z parkowaniem, a nie z brakiem szerokiej drogi.

            Jak wielmożny pan podjeżdża swoim TDI na ostatnią chwile i chce za darmo jeszcze zaparkować ( bo on przecież bilet kupił, to i za darmo mu parking się należy) to nic dziwnego. Poszerzanie tej ulicy niewiele da. Korek będzie krótszy trochę, ale za to szerszy.

            • 3 5

        • Nie masz człowieku pojęcia

          Najlepiej jak głos zabiera ktoś kto nie widział jak wygląda sytuacja w danym miejscu i wypisuje zasłyszaną gdzieś mądrość.
          Na tą chwilę największy zator jest w stronę tunelu. Zasadniczo to standard bo o jednej porze pracę kończy spora grupa ludzi i chce się wydostać z miasta.
          Blokuje się skrzyżowanie gdzie spotykają się 4 ulice Czarny Dwór, Obrońców Wybrzeża i Dąbrowszczaków. Z 3 ulic ludzie chcą wjechać w Czarny Dwór i jest kibel. Gdyby Czarny Dwór miał 2 pasy ruch byłby płynny.
          Bardzo ułatwiałoby to też życie kibicom przed meczami podążają tą trasą do stadionu.

          • 3 1

    • tramwai (2)

      To sie na komunikację miejska przesiadz paniczu, nie będziesz sie korkami i zwężeniem drogi martwił

      • 4 7

      • (1)

        Oczywiście nie mogło zabraknąć komentarz w stylu przesiądź się do komunikacji.
        Uważasz że autobusy na Czarnym Dworze nie stoją w korku ?

        • 11 3

        • tak, nie stojom - nie patrzę tam więc nie widzem korków.

          • 0 3

  • Wpierw rozwijajcie infrastrukturę a kiedy będzie na TIP TOP- PO Badaniach Marketingowych - vide PKM.

    To pomyślcie o zmianach, widzę, że interes developerów nadal na 1 miejscu w Gdańsku.

    • 15 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane