• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jazda na suwak będzie obowiązkowa?

Michał Jelionek
7 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Jazda na suwak: częste błędy kierowców
Na szczycie listy miejsc, w których należy postawić znak nakazu jazdy na suwak jest ul. Jana z Kolna w Gdańsku. Póki co, stoi tam znak zalecający jazdę na zamek. Na szczycie listy miejsc, w których należy postawić znak nakazu jazdy na suwak jest ul. Jana z Kolna w Gdańsku. Póki co, stoi tam znak zalecający jazdę na zamek.

Jeździć na zamek czy nie jeździć - oto jest pytanie. Zdania na ten temat są mocno podzielone, bo w końcu ilu kierowców na polskich drogach, tyle opinii. Tematem (w końcu) zainteresowało się jednak Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, które chce wprowadzić obowiązkową jazdę na suwak.



Czy jazda na suwak powinna być obowiązkowa?

Znak zalecający jazdę na zamek. Znak zalecający jazdę na zamek.
W naszym kraju jazda na zamek kuleje, i to mocno. Polscy kierowcy mają duży problem ze zrozumieniem tej metody upłynniania ruchu drogowego.

Jedni uważają, że zwężający się pas należy jak najszybciej opuścić (żeby przypadkiem nie dojechać do jego końca). Z kolei drudzy, znający zasady poprawnej jazdy na suwak, dojeżdżają do końca zanikającego pasa i dopiero wówczas zmieniają pas. Co zresztą przeważnie nie do końca podoba się stojącym w korku.

Oczywiście prawidłowo jadący kierowcy uznawani są przez pozostałych za "wpychających się cwaniaczków". To normalne. Dlatego też pojawiają się samozwańczy "szeryfowie", którzy "pilnują" porządku na drodze. W Polsce wciąż pokutuje zaściankowe przekonanie, że każdy musi odstać swoje. Ja stałem, więc ty też postoisz.

Zajmowanie wyłącznie pasów, na których można kontynuować jazdę, generuje jeszcze większe korki. Żeby tego unikać, resort chce zmobilizować i nauczyć polskich kierowców jazdy na zamek. W miejscach, w których dochodzi do zwężenia (np. związanego z remontem drogi) staną znaki nakazujące jazdę na suwak. Aktualnie na naszych drogach można spotkać znaki zalecające jazdę na zakładkę.

Czytaj także: Jazda na zamek wciąż kuleje w Trójmieście

Pół żartem, pół serio. Pół żartem, pół serio.
Po wprowadzeniu nakazu jazdy na zakładkę kierowcy będą zobligowani do ustępowania pierwszeństwa pojazdom ze zwężającego się pasa. Będzie tu obowiązywała prosta zasada: każdy wpuszcza jeden samochód.

Jeśli któryś z kierowców stojących w korku nie zastosuje się do znaku nakazu, popełni wykroczenie z art. 92 ust. 1. I jeśli dojdzie do kolizji - to on będzie winnym spowodowania stłuczki.

Niestety, szacuje się, że znowelizowane przepisy mogą wejść w życie dopiero pod koniec 2018 roku.

W Trójmieście miejsc, w których powinna obowiązywać przymusowa jazda na suwak jest przynajmniej kilka. W Gdańsku to chociażby ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska (w kierunku centrum), al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska (przed skrzyżowaniem z ul. Łostowicką) czy ul. Kartuska zobacz na mapie Gdańska (zaraz za obwodnicą Trójmiasta, za skrzyżowaniem z ul. Kalinową). Z kolei w Gdyni taki znak przydałby się z pewnością na końcu Estakady Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni w kierunku Pogórza.

A jakie są wasze typy?

Zobacz jak wygląda niepoprawna jazda na suwak.

Opinie (350) 7 zablokowanych

  • (7)

    Jazda na suwak nigdy nie powinna być obowiązkowa gdyż jest sprzeczna z kodeksem ruchu drogowego.
    Osoba pozostająca na swoim pasie ma pierwszeństwo (każdy kto zajeżdżą jej drogę musi ustąpić) i naruszenie tej zasady suwakiem poniekąd WYMUSI znaczną ilość kolizji.
    Rozwiązanie do jazdy na suwak już jest... ale kierowcy z kończącego się pasa ją prawie zawsze łamią!
    Często "przed suwakiem" jest znak "zakaz wyprzedzania" a więc lewy pas powinien zrównać się z prawym i oba pasy zbliżając się do zwężenia powinny poruszać się z tą samą prędkością.
    Wtedy nie ma mowy o "cwaniakowaniu" a i samo wpuszczenie odbywa się w sposób płynny.
    Niestety większość osób widząc "zakaz wyprzedzania" i kończący się pas, naciska pedał gazu do oporu by wyprzedzić jak najwięcej aut i wbić się komuś przed zderzak w ostatniej chwili!!!
    Także nakazowi jazdy na suwak zdecydowanie NIE!!!

    • 6 9

    • (1)

      To nieprawda że osoba jadaca swoim pasem ma pierwszeństwo. Pokutuje dawno zdane prawo jazdy. W sytuacji, gdy np. mamy pas przeplatana czyli pas służy do włączania i wyłączania z drogi głównej z ustawionym znakiem ustap na lacznicy. Jadący pasem włączania zawsze muszą ustąpić tym którzy poruszają się drogą główna mimo że to oni zmieniają pas. Taka sytuacja jest właśnie na estakadzie w Gdyni przy dojezdzie do Morskiej. Ci jadący od Hutniczej do Morskiej w ogóle nie zmieniają pasa natomiast muszą ustąpić zjezdzajacym z estakady na Morska. Ma to znaczenie w godzinach szczytu.

      • 0 4

      • a czy przypadkiem

        nie mówimy tutaj o zwykłych pasach ruchu? pas włączenia nie jest takim pasem i jadący nim stosuje się do jego oznakowania

        • 0 0

    • Też zawsze wpuszczam na suwak auta jeśli jadą oba pasy równo ale gdy lewym pasem lecą jak debile - staram się nie wpuszczać 10 aut próbujących wbić się przed zderzak!

      • 2 0

    • Jeżeli będzie ujęta w kodeksie, to nie będzie sprzeczna.

      Na razie działa tylko przy współpracy kierowców i tylko kiedy jedzie się na suwak, zwężenie jest pokonywane w miarę płynnie. Kiedy będzie zapisana w kodeksie, każdy będzie wiedział kogo MUSI puścić i kiedy MOŻE jechać. Obecnie jedynie WARTO puścić jednego i WARTO jechać zaraz za nim. Wszelkie cudaki tylko spowalniają ruch, bo nie wiadomo czego sie po nich spodzieawć

      • 2 2

    • Dokładnie tak - najpierw trzeba wymusić brak cwaniactwa a później wymagać płynności w jeździe "na suwak"!

      • 0 2

    • nie kumasz że dzięki temu były by mniejsze korki ? (1)

      nie rozumiesz tego prawda ?

      • 1 3

      • Drogi nierozsądny kierowco

        To, że jest tyle miejsca na lewym pasie, że mogą przyspieszyć, jest właśnie skutkiem niestosowania zasady i kiszenia się wszystkich na prawym pasie.

        • 3 1

  • Jazda na suwak (1)

    Też jak nie wielu uważam, że obowiązkowa jazda na suwak jest usankcjonowaniem cwaniactwa. Z wypowiedzi widać ,że większość nie chce się do tego przyznać ale popiera tłumacząc się dość pokrętnie o usprawnieniu ruchu i korków.( cwaniakom tak). Często jestem na skrzyżowaniu Armii Krajowe - Łostowicka prawym pasem jedzie się szybciej niż środkowym, który ledwo co się porusza lewym gna jeden za drugim. Jednemu ustępujesz bo może nie zna drogi trzech się wciska..Przytaczanie co jest w innych krajach nic nie uzasadnia bo tam panuje inna mentalność i poszanowanie prawa jakie ono jest .Wystarczy za obserwować zachowanie na drodze "polskiego" Niemca i prawdziwego.Były atrapy fotoradarów policja skrywająca się było źle teraz raptem większości respondentów jej brakuje. Zwiększono prędkość na trasie to za mało w tunelu. Szczęśliwie by było wtedy .kiedy......................... resztę można do śpiewać. Jeśli zostanie taki znak obowiązujący to będzie jazda..

    • 0 2

    • Jednemu ustępujesz bo może nie zna drogi trzech się wciska

      to akurat prawda, chamstwa i sku...syństwa nie brakuje, ale z powodu kilkudziesięciu baranów nie można się obrażać i negować dobrej zasady. Zwłaszcza jeżeli ta zasada (poprawnie stosowana) zmniejszy korek na poprzednim skrzyżowaniu. Demokracja na drodze nie zawsze się sprawdza, przynajmniej w naszym kraju, więc trzeba niestety większość zachowań wymuszać przepisami. Oby ten przepis (jeśli wejdzie) był napisany mądrze i precyzyjnie... Ale i tak nie mamy na to wpływu - to mędrcy z ministerstwa decydują, wraz z nadmędrcami z parlamentu i arcymędrcami z rządu. Ciemny lud nie ma wyjścia i się dostosuje.

      • 0 0

  • (8)

    To bedzie mialo tylko sens w przypadku ustawienia kamer i j***nia kar typu 5000pln wszystkim Januszom, ktorzy nie beda sie mogli do tego ustosunkowac ze wzgledu na opoznienie w rozwoju.

    • 198 27

    • (4)

      Proponuję wybrać się estakadą Kwiatkowskiego w stronę Obłuża między 15.00-19.00. Niestety z uwagi na chorobę matki prawie codziennie wożę tam zakupy z innej dzielnicy Gdyni i nie wiem dlaczego (robię dziennie sporo kilometrów kursując między Gdynią a Wrzeszczem) ale tam przytłaczająca większość kierowców jeździ tylko i wyłącznie jednym pasem - lewy do Płk. Dąbka i prawym do Unruga.
      Nie ma jazdy na zamek, rzadko ktoś kogoś wpuści, cud jeśli przepuszczony zostanie pieszy, chyba że już "wlazł na zielonym". Naprawdę w innych dzielnicach Gdyni, w Sopocie i Gdańsku kierowcy jeżdżą o niebo lepiej. Współczuję każdemu, który codziennie tak jak ja musi obserwować ten kompletny brak szacunku dla innych ludzi...

      • 21 2

      • Bo tam mieszka patologia (1)

        • 1 1

        • Chcialem to samo o patolach napisac

          • 0 0

      • Bo problemem nie są ci "szeryfowie" co blokują kończący się pas, tylko nie wpuszczanie ludzi z tego pasa na jego końcu. Każdy się obawia że jeśli się znajdzie na końcu to będzie musiał się zatrzymać, nikt go nie wpuści i będzie sterczał jak ten kołek czekając na zmiłowanie. Wcześniej, jeszcze w ruchu, łatwiej zjechać z kończącego się pasa i dlatego ludzie to robią nie dojeżdżając do końca.

        • 5 1

      • jak jest i w Gdańsku i praktycznie całej polsce...

        • 1 0

    • 5000 i 10 punktow

      • 0 0

    • niech postawia patrole strazy miejskiej i niech ona uczy driverow

      • 0 0

    • Zabraknie miejsca na karcie pamięci na Januszów

      • 16 7

  • ? (3)

    To może wszyscy będziemy jeździć lewym pasem...

    Czytam te wypociny i widzę tylko odniesienia do krajów "cywilizowanych", więc mam pytanie do autora w którym to cywilizowanym kraju się takiej jazdy naoglądał???

    Cały projekt, to żenada.

    BUDUJCIE DROGI zamiast szukać półśrodków

    • 3 2

    • w norwegii, szwecji, danii, niemczech

      i paru innych krajach, w ktorych poziom jest wyzszy.

      • 0 1

    • niemcy

      • 1 1

    • W Danii np

      • 1 1

  • Błąd rzeczowy w artykule (3)

    To nieprawda, że ilu kierowców, tyle opinii.
    Opnie są dwie. Jeździć na zamek, albo być szeryfem.
    Nie ma innej drogi (nomen omen).

    • 77 24

    • jest 3 opcja (2)

      można wykorzystywać zasadę suwaka aby wepchnąć się przed innych oczekujących (4 samochody z lewej, 1 z prawej) - to nagminne

      • 13 6

      • To takie proste

        Gdyby tych czterech zastosowało się do zamka, to sytuacja wyglądałaby inaczej: oba pasy byłyby jednakowo wypełnione i tzw. cwaniak nie wyprzedziłby stojących, bo nie miałby jak. Każdy wtedy opuszcza zwężenie w tej samej kolejności, w której wjechał w korek. Ale oczywiście lepiej się ustawić na jedynym słusznym pasie i pouczać tzw. cwaniaczków, którzy jadą prawidłowo.

        • 0 0

      • najlepiej ustawić się jako piąty i czekać aż przyjedzie szósty i wjedzie jako drugi .
        na suwak - to na suwak , jak stoi korek i jest zwężenie na suwak jedziemy od razu

        • 4 0

  • popieprzony kraj tylko dla cwaniaków i złodziei

    • 1 1

  • dobrze, że nie jazda pod prąd (18)

    • 70 75

    • Cwaniaki jadą lewym do końca (5)

      a potem wpychają się bez kolejki.

      • 11 54

      • Widziałem

        samochód z "L" na dachu,nauka jazdy. Odcinek drogi,zalecana jazda na suwak.
        Korek na prawym pasie. Lewy zwężający się pas,pusty.Samochód z "L" zatrzymał się w korku. Co o tym sądzić?

        • 0 0

      • Jak to ktoś powyżej napisał trzeba myśleć. Wystarczy stanąć przy kończącym się pasie i obserwować, ludzie którzy stoją tępo w kolejce, albo nie mają co robić w domu/ albo są w pracy i im się nie śpieszy, albo zwyczajnie nie myślą. Co bardzo źle o nich świadczy, bo to właśnie na drodze mózg powinien chodzić na zwiększonych obrotach.

        Pochwalam, to często sam jadę takim pasem do końca, ale też zdarza mi się zamulić i stać jak ten kołek. Pora ukrócić szeryfów z ilorazem inteligencji ludzi pierwotnych.

        • 15 4

      • Nie rozumiem problemu z suwakiem.
        Dziwi, że to jest w ogóle tematem!

        • 8 3

      • Zawsze tak robię, trzeba myśleć

        • 6 3

      • Janusz, musisz odmulic glowe od tanich ruskich fajek i browarow i wtedy dotrze do ciebie, ze po to sa dwa pasy zeby z nich korzystac i korek bedzie wtedy o polowe krotszy.

        • 33 7

    • W tv powinny byc programy szkoleniowe z jazdy na zamek o z obslugi ronda turbinowego a takze jak dziala skrzyzowanie rownorzedne. A przedewszystkim obowiazkowe karty rowerowe i uprawnienia na skutery! Ale nie lepiej zajac sie operatoeami dronow....

      • 3 2

    • z gwiazdka (2)

      nie dotyczy GWE

      • 11 3

      • (1)

        dla mnie bez różnicy jaką ma rejestrację. Gdzie bym w Polsce nie był jak widzę rejestrację z miasta, w którym nie ma tramwajów to wiadomo, że kierowca może coś wywinąć.

        • 8 1

        • Wywinać..

          ..np. problem ze składnią.
          Poprawne mówienie także powinno być obowiązkowe.

          • 1 2

    • ja jeżdżę na zatrzask

      spychaczem

      • 4 0

    • co na to Petru? (2)

      • 5 6

      • co na to Petru?

        A co do tego kretynowi z młotkiem walącemu w szybę autobusową.

        • 3 0

      • POSZEDŁ DO WC

        I jeszcze nie wyszedł.

        • 2 3

    • przestań panikować... (1)

      ubiorę kamizelkę odblaskową i włączę latarkę...

      • 2 17

      • Dobro powraca

        Nasmiewanie się z cudzej tragedii słabo o tobie świadczy. Obyś nie musiał tego odszczekiwac w czarnej godzinie, gościu.

        • 8 9

    • Albo z prądem :)

      • 0 0

    • ci z lewego z reguły nie mają pojęcia o suwaku

      • 8 9

  • (23)

    Co z tego że postawią znaki...nasi kierowcy nie potrafią ich zrozumieć....Mistrz zderzaka..szeryf...ja bym dodał jeszcze wiecznie sfrustrowanego drajvera z reguły w niemieckich złomach.Temu wiecznie coś/ktoś przeszkadza.Niestety brak uprzejmości i złośliwość to cechy naszych rodzimych drajverów....ale dlaczego?Życie byłoby łatwiejsze jakby ludzi byli uprzejmi a nie wszędzie zawiść...i to w chrześcijańskim kraju gdzie bliźni powinien być szanowany.

    • 205 31

    • (7)

      Przyczyn takiego stanu rzeczy w Polsce jest kilka:
      - Zawisc "nie wpuszcze ch*ja bo ma lepszy/mlodszy o 15 lat samochod - pewnie zlodziej z PO"
      - IQ na poziomie 60-70
      - Stan umyslu - typowy Janusz , 45 lat za kolkiem, wie wszystko lepiej.
      - PJ znalezione w czipsach.

      • 39 22

      • to akurat ciekawe (5)

        ale obecnie najwiecej kolizji (nie mylic z wypadkiem) powoduja wlasnie panowei 40+
        z reguly maja prawo jazdy 20 lat i mysla ze wiedza wszystko najlepiej i sa najlepszymi kierowcami w kosmosie
        a najlepsze sa ich tlumaczenia jak cos zrobia zle "ja od 20 lat tak jezdze"
        i nie jest w stanie p[ojac ze od 20 lat jezdzi zle

        • 23 12

        • skąd masz takie dane??? (3)

          najwięcej wypadków i kolizji to osoby 18 - 25 lat

          • 9 7

          • (2)

            mam 24 lata, miałem 3 kolizje w tym jeden samochód skasowany, za każdym razem brak mojej winy wyjaśniała sprawcy policja. Za każdym razem był to człowieczek 40 +. Za każdym razem próbował uciekać z miejsca stłuczki. Więc nie wiem skąd te informację. Młodzi i owszem jak mają jakieś zdarzenie to najczęściej jest to poważny wypadek, ale co do kolizji to bym powiedział, że prym wiodą ludzie starsi.

            • 7 12

            • (1)

              mam 44 lata, miałem 3 kolizje w tym jeden samochód skasowany, za każdym razem brak mojej winy wyjaśniała sprawcy policja. Za każdym razem był to człowieczek 18+. Za każdym razem próbował uciekać z miejsca stłuczki. Więc nie wiem skąd te informację. Starzy i owszem jak mają jakieś zdarzenie to najczęściej jest to mało poważny wypadek, ale co do kolizji to bym powiedział, że prym wiodą ludzie młodsi.

              • 18 5

              • żal

                Czytać te wszystkie komentarze... Każdy z was wie najlepiej.... A kodeksu drogowego nigdy na oczy nie widział... hyhy

                • 0 0

        • Właśnie typowy Janusz :)

          • 0 0

      • Co za Janusz - ten tekst macie z piaskownicy, dzieci przyniosły

        • 0 1

    • To jest jazda na cwaniaka (1)

      Dojechanie do samych świateł i się wpychanie

      • 1 3

      • nie mam już siły do takich mózgów jak ty

        • 0 1

    • Fajnie szybko sprawnie (2)

      Niestety, szacuje się, że znowelizowane przepisy mogą wejść w życie dopiero pod koniec 2018 roku.

      • 3 2

      • Dziś nagrałem jednego asa. Najpierw zajechał (1)

        mi drogę zmieniając pas, często wpuszczam auta, ale kmiot zrobił to tak gwałtownie i blisko, że nie zdążyłem nawet zahamować. Potem nie zrobił stopu na strzałce i mało nie rozjechał pieszego. Na koniec turlał się z górki na luzie i blokował ruch . Mam go zadenuncjować czy co? Pewnie dostanie 500 zł za niewskazanie sprawcy, a mnie będą ciągnąć po sądach jako świadka.

        • 8 2

        • nie ciągają, sprawdzone :)

          jedna wizyta na komisariacie wystarczy

          • 0 1

    • będzie bat! (7)

      "Jeśli któryś z kierowców stojących w korku nie zastosuje się do znaku nakazu, popełni wykroczenie z art. 92 ust. 1. I jeśli dojdzie do kolizji - to on będzie winnym spowodowania stłuczki."

      Czyli kupić starą furę i akcja na stłuczkę, niech nauczy się Janusz w swoim pasacie czy skodzie octavii z 99r. ,że trzeba kulturalnie jeździć :-)

      • 13 14

      • czeska lipa

        a ja jezdze octavia 00r i prosze sie od tych aut odczepic! ;)
        byle rowiesnikow GDA w swoich rydwanach wpi*rdolu typu bmw e36 compact zbyt duzo nie bylo

        • 0 2

      • (4)

        A dlaczego ma być winny ten co nie zmienia pasa tylko jedzie prosto i wpuścił już jednego kierowcę ale drugi się wepchnął i go huknął pytam serio! I jak to udowodnić bez kamery.

        • 16 3

        • (2)

          Beda dostepne w Biedronce kamery firmy Janusz model: This-Accident-Wasnt-My-Fault-2016 w cenie 99pln. Jakosc 1/16 HD.

          • 21 3

          • za 99 zł to masz Full HD (1)

            Ale tu raczej chodzi o jakość optyki a nie o rozdzielczość

            • 4 0

            • Tak, fullhd ale przez interpolacje, najtańsza sensowną kamera do auta to sjcam sj4000. Wszystko tańsze to Kiepski obraz gdzie nie da się odczytać rejestracji

              • 0 0

        • Ten co bedzie kombinowal na stluczke bedzie mial ze 4 kamery

          • 9 0

      • Aha, a ci w mazdach, toyotach czy innych są

        Tacy grzeczni, uprzejmi, zdyscyplinowani i ochoczy do wpuszczania. Witaj w swoim świecie...

        • 0 1

    • suwak na rondach normalnie to wystarczy zakaz wyprzedzania
      sam zmusi do jazdy na zamek

      • 1 0

    • Kierowcy potrafia zrozumiec znaki
      tylko ze nigdzie nie ma nakazu jazdy na suwak
      jest zalecana jazda na suwak

      • 3 0

  • Ten artykuł to prowokacja!

    Nie wpuszczajcie nikogo z lewej, z prawej! Blokujcie skrzyżowania i wjazdy!
    Niech miasto stoi! Im więcej paliwa spalicie w korku tym więcej kasy wpadnie do budżetu !Bądź sobą i nie patrz na innych! Kultura to religia niewolników!

    • 1 1

  • (4)

    A jak traktować kierowców którzy jadą do końca np pasem dla skręcających w lewo i na końcu wciskają się na pas dla jadących prosto czy to nie cwaniactwo

    • 7 0

    • oczywiście cwaniactwo i łamania zasad ruchu drogowego (1)

      Na kamerkę i na policję.

      • 5 0

      • kamerka, ekranik, pi**eczka

        masz tak od dzieciństwa?

        • 0 1

    • czasem cwaniactwo,

      a czasem przeoczenie znaku schowanego za stojącą w korku ciężarówką... różne są sytuacje, zwłaszcza jak się jest w obcym mieście. Ale racja, chamstwa i cwaniactwa nie brakuje

      • 1 1

    • To inna sytuacja

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane