Fakty i opinie

stat

Jedyny taki wiadukt PKM powstanie na Zaspie

Opóźnienia w modernizacji torów Gdynia-Warszawa zmusiły Pomorską Kolej Metropolitalną do zmiany technologii budowy wiaduktu w rejonie przystanku SKM Zaspa. Konstrukcję żelbetową zastąpi stalowa.



Wiadukt łukowy pozwoli na bezkolizyjne pokonanie torów dalekobieżnych przez pociągi w stronę portu lotniczego. Rysunek techniczny pokazuje jednocześnie dwie perspektywy, dlatego też barierki nie są uwidocznione na całej długości.
Wiadukt łukowy pozwoli na bezkolizyjne pokonanie torów dalekobieżnych przez pociągi w stronę portu lotniczego. Rysunek techniczny pokazuje jednocześnie dwie perspektywy, dlatego też barierki nie są uwidocznione na całej długości. mat. Pomorska Kolej Metropolitalna

W jaki sposób najczęściej śledzisz postępy na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej?

odwiedzając miejsca, gdzie powstaje nowa trasa kolejowa 14%
oglądając zdjęcia w Internecie i śledząc informacje w mediach na ten temat 55%
mijając plac budowy w drodze do pracy lub szkoły 31%
zakończona Łącznie głosów: 757
Wiadukt będzie znajdował się w rejonie przystanku SKM Gdańsk Zaspa zobacz na mapie Gdańska. W tym miejscu tory PKM będą ułożone po obu stronach torów dalekobieżnych, a ponieważ trasa PKM "skręca" w stronę al. Grunwaldzkiej, niezbędne jest, by tor PKM w stronę portu lotniczego pokonał górą bezkolizyjnie tory dalekobieżne.

Pierwotnie miało się to odbywać wiaduktem o konstrukcji żelbetowej, czyli takiej samej, jak pozostałe obiekty na całej trasie PKM. Ostatecznie technologię zmieniono na stalową, choć sama konstrukcja wizualnie nie będzie odbiegała znacznie od pierwotnego projektu.

- Zmieniliśmy technologię wykonania wiaduktu ze względu na opóźnienia w modernizacji linii kolejowej, należącej do Polskich Linii Kolejowych, nad którą będzie usytuowany wiadukt. Pozwoli nam to zaoszczędzić około trzy miesiące czasu w stosunku do pierwotnej technologii żelbetowej, w jakiej miał być wykonany wiadukt - wyjaśnia Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy PKM.

Nowy wiadukt jest już montowany w pobliżu miejsca, gdzie docelowo będzie usytuowany. Budowlańcy, gdy PLK zakończy w niezbędnym stopniu swoje prace, przystąpią do budowy drugiego przyczółku (pierwszy jest już gotowy) oraz muru oporowego, a następnie nasuną konstrukcję nad tory dalekobieżne.

- Termin posadowienia wiaduktu, oznaczonego jako WK2, zależy od tego, kiedy nasz wykonawca będzie mógł wejść na teren PKP PLK, aby wykonać wszystkie niezbędne do tego prace. Montaż samego wiaduktu stalowego na rusztowaniach ustawionych równolegle do torów to kwestia kilku najbliższych tygodni. Jeśli, jak planujemy, wczesną jesienią wykonane zostaną wszystkie pozostałe elementy, to do końca tego roku cały wiadukt powinien stać na swoim miejscu - dodaje Konopacki.

Jak zapewnia spółka PKM, zmiana technologii nie będzie miała wpływu na koszt realizacji nowej trasy kolejowej. Konstrukcja stalowa będzie wprawdzie droższą o kilkanaście procent od pierwotnie planowanej żelbetonowej, ale "w skali całego projektu nie stanowi to problemu".

Materiał z 2013 r. prezentujący przebieg PKM. Miejsce, gdzie powstanie wiadukt (w filmie pozbawiony szczegółów arch.), widoczne jest w 50 sekundzie.

Opinie (117) 3 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.